Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Laserkajak

Dieselvärmare

Rekommendera Poster

  Ska montera en dieselvärmare i min båt som jag just köpt och den är ca 8 meter lång, min 1:a båt och ska bli kul. Funderar på att sätta in en Kinavärmare och undrar om de luktar mycket utanför båten?  Jag ska göra avgas/inluft i samma rör som Wallas har och många av er gjort. Längden blir ca 100-150 cm långt, ljuddämpare sätter jag direkt på värmaren och sen in/utblås. Ev blir det en kanal med fläns/stos som sitter 1-2 cm ovanför ljuddämpare och som ansluter till inkommande luft för uppvärmning på baksidan av värmaren med en kort kanal. Min tanke är att förvärmd luft gör att jag kan köra på mindre effekt och lägre ljud helt enkelt. Som en sorts återvinning kan man säga. Naturligtvis med rätt avstånd till allt etc! Men nu till huvudfrågan: Luktar det mycket när den är igång utanför båten? Någon som har nån bild med Kinavärnare och visa vore trevligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Kina-dieselvärmare liggandes som jag hoppas hinna montera innan sjösättning. Jag kan med andra ord inte säga något om ljudnivån.

 

En sak vill jag dock varna för: den ljuddämpare som följer med i paketet har ett dräneringshål för att släppa ut eventuellt kondensvatten. Det betyder också att den läcker lite avgaser. Det gör inget när den sitter monterad under en bil, som tänkt. Om du monterar den dämparen inne i båten så riskerar du liv och hälsa för dig och besättning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Eberspächer D2 har helt skiljda luftvägar för förbränningsluft och luft som ska värmas. 

 

Att det skulle komma förbränd dieselrök / lukt in i båten är inte möjligt. Och har aldrig hänt. 

 

Pratas om ev vinst med att låta förbränningsluft in till 

brännaren typ för att förvärmas av heta avgaser, ger ingen nämnvärd vinst då det gäller den värmda friska luften som blåses in i båten. 

 

Än en gång, skilda luftvägar i vart fall på D2. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla Planar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat en kinavärmare i min båt. Det är två saker man bör komplettera med för att få det bra. En isolerad avgasslang och en avgasgenomföring. Finns att hitta i dom flesta båtbutiker.44660_w951116.jpg.ed8efdfd1a00e77e2aa4e0cb9562ed75.jpg-avgasgenomfoering-24mm.jpg.cd025f00a82be9b35e69765dfef89c67.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lostsailor:

Jag har installerat en kinavärmare i min båt. Det är två saker man bör komplettera med för att få det bra. En isolerad avgasslang och en avgasgenomföring. Finns att hitta i dom flesta båtbutiker.44660_w951116.jpg.ed8efdfd1a00e77e2aa4e0cb9562ed75.jpg-avgasgenomfoering-24mm.jpg.cd025f00a82be9b35e69765dfef89c67.jpg

Framförallt avgasslangen som jag tycker annars inte håller måttet. Tycker den som medföljde blev väldigt varm så den vågade inte jag lite på. Köpte en sån som är på bilden och det är jätteskillnad :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta dig tid och studera hur en värmare ska installeras så kommer det bli bra, gör du fel blir det skit, oavsett om det är en märkesvärmare eller kinavärmare. Finns många bra filmer på Youtube och texter, här t.ex:

https://abigpeacheyadventure.com.au/diesel-heater-mistakes/

 

En dieselvärmare, oavsett märke, luktar när den startar men sen när den är varm ska den brinna utan att ryka eller lukta. 

 

För att få ner ljudet i båten och utanför är ljuddämpare A och O, sätt dem överallt. Insug förbränningsluft, avgas samt på båda ändar av luften som värms upp. Då blir det tyst och fint. 

 

Släng avgasslang, soppaslang, alla slangklämmor osv osv som du får med, de är ren skit. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kinavärmare installerad och använder wallas-skorsten med insug och utblås. Jag svarvade en adapter för att passa avgaset och har satt insugsslangen invid skorstenens insugsdel.

Jag använder medföljande avgasrör, men ingen ljuddämpare. Som någon annan beskrev är de ljuddämpare som följer med i kitten inte avsedda att monteras inombords, utan under bil, så använd inte denna. 

Ur säkerhetssynpunkt har jag dragit ventslang till insugsluft på kalla sidan så att denna luft inte tas från samma utrymme som avgasslangen. I min båt är värmaren monterad i toft i sittbrunn. Luft som värms hämtas från akterruffen. Detta för att om, mot förmodan, avgasslangen skulle börja läcka så stannar röken i toften, och ryker inte in via värmarens utblås. 

 

Är väldigt nöjd med värmaren. Jag har en enkel manöverpanel, med på/av och ratt för att öka/minska värmen. Har hört att lcd-displayerna inte håller måttet så länge, utan svartnar efter några år.

 

Lycka till!

 

/L

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har bytt båt & införskaffar en kinavärmare på 5 kW. Problemet är att jag inte riktift kommit på var den skall monteras,. I sittbrunnen finns ingen plats & då återstår ruffen, under durken där bensintanken ligger eller i motorrummet. Önskemålet är att installationen inte skall vara synlig. Goda råd & ide'er mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Även jag har bytt båt & införskaffar en kinavärmare på 5 kW. Problemet är att jag inte riktift kommit på var den skall monteras,. I sittbrunnen finns ingen plats & då återstår ruffen, under durken där bensintanken ligger eller i motorrummet. Önskemålet är att installationen inte skall vara synlig. Goda råd & ide'er mottages tacksamt.

Montering i utrymme med bensintank eller bensinmotor låter som en extremt dålig tanke. Eller vad tror du själv?

Redigerad av Kane
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för båt? på Ryds 23 DC har jag monterat den under förarstolen, det finns en liten upphöjning där som stolen står på. Genom att plocka bort kylen och såga lite kommer man in i utrymmet. Trångt som f-n men det går... (lånad bild, inte min båt...)

heater.png

Redigerad av gusvo085
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, alternativet bredvid tanken faller bort. Men montören som renoverade motorn påstod att det inte var någon större fara att ha värmaren i motorn rummet om man parallellkopplar motorrumsfläkten med värmaren. Jag har också funderat på att bygga in den i motorrummet eller under durken för för att skilja den från dessa miljöer. Inne i ruffen i en av dom längsgående stuvutrymmena i bänkarna skulle det kanske gå, enda problemet blir då avgasslangens dragning den vill man ju inte ha öppen & synlig eftersom jag vill ha utbblåset så högt som möjligt på fribordet. Jag startade tråden för att få tips om hur man kan på tillväga. Forumet består ju av väldigt många båtägare som har skruvat & grejat i sina båtar så förhoppningsvis ramlar det in fler tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Men montören som renoverade motorn påstod att det inte var någon större fara att ha värmaren i motorn rummet om man parallellkopplar motorrumsfläkten med värmaren. 

Han kanske skall fortsätta renovera motorer och inte tänka för mycket utanför boxen.

Detta tycker i alla fall Eberspächer;

image.png.821cfff8fe502f5a4b5287d482747ece.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gusvo085, båten är en Seaswirl Striper på 6 meter. Under stolarna som du gjort vore bra men dom sitter på piedestaler direkt på durken.

 

Swirl-7.jpg

Swirl-9.jpg

Swirl-16.JPG

Swirl-18.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det i stuvfacket bakom/höger om kaptenen? Går inte det att använda?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SEASWIRL:

Jag håller med, alternativet bredvid tanken faller bort. Men montören som renoverade motorn påstod att det inte var någon större fara att ha värmaren i motorn rummet om man parallellkopplar motorrumsfläkten med värmaren. Jag har också funderat på att bygga in den i motorrummet eller under durken för för att skilja den från dessa miljöer. Inne i ruffen i en av dom längsgående stuvutrymmena i bänkarna skulle det kanske gå, enda problemet blir då avgasslangens dragning den vill man ju inte ha öppen & synlig eftersom jag vill ha utbblåset så högt som möjligt på fribordet. Jag startade tråden för att få tips om hur man kan på tillväga. Forumet består ju av väldigt många båtägare som har skruvat & grejat i sina båtar så förhoppningsvis ramlar det in fler tips. 

Jag byggde en låda till värmaren och satte i motorrummet. Isolerad avgasslang samt insugsluftslang går genom lådan väl tätat med silikon och förbränningsluft tas utifrån via akterspegel. På lådan sitter en 100mm slangstos som via ventilationsslang leder in friskluft utifrån. Iom att friskluften går in i lådan (inte kopplad direkt på värmaren) och tas därifrån av värmaren så kyls lådan invändigt av inkommande luft. Funkar toppen. Skulle inte sätta en värmare "i motorrumsluften" på en båt med bensinmotor.

 

Kör även kolmonoxidlarm i ruffen, better safe than sorry!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt viktigt med koloxidlarm. Vi har två😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Vad är det i stuvfacket bakom/höger om kaptenen? Går inte det att använda?

Tackar, det har du rätt i, jag har faktiskt ett på motsatta sidan också. Det är egentligen inga stuvfack utan fisktankar på 85 liter som jag kan vattenfylla med en integrerad pump. Ska undersöka om jag kan använda en av dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken värmare man monterar ska man ta sig en funderare på hur man vill nyttja värmaren. Är det bara att ha värme under kalla dagar/kvällar eller tänker man ha värmen på även under nätterna? Ska man använda värmaren då man sover ska den vara korrekt installerad och på rätt plats, likaså bör man överväga om man ska köpa en känd, dyr, värmare från ett etablerat företag eller om man ska satsa på något billigt okänt från Kina. 

Även fast en billig Kina-värmare kan fungera nog så bra kan det ändå vara sådant som gnager i huvudet då man lagt sig för att somna in på kvällen -kommer jag att vakna i morgon?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mambo:

Även fast en billig Kina-värmare kan fungera nog så bra kan det ändå vara sådant som gnager i huvudet då man lagt sig för att somna in på kvällen -kommer jag att vakna i morgon?

Nu är min värmare förvisso inte från Kina utan Ryssland. Ligger prismässigt mellan Kina och de fina.

Jag har en brandvarnare i utrymmet där värmaren sitter, i mitt fall i en garderob, för att få en tidig varning samt ett CO larm i hytten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka tankar. Helt klart har jag detta i tankarna. Orsaken till att jag sätter in en värmare är att jag i första hand vill ha gångvärme. Eftersom jag inte har slutet kylsystem så blir detta ett betydligt billigare alternativ. Att en Kinavärmare skulle vara sämre än en Wallas, Planar, Eberspächer etc. har svårt att tro. Dom har ju producerat & sålts i tusental i många år, väldigt många i Sverige, bl.a till medlemmar i Husbilsklubben där jag är medlem. Jag har aldrig hört talas om någon incident, det gäller att installera enl. anvisningarna & vara uppmärksam på ev. risker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att elektroniken i Kina-värmarna håller lägre kvalitet än i en Eber eller Webasto håller jag för högst troligt. Däremot tror jag inte att kvaliten i själva brännarkroppen kan skilja sig speciellt. Kinavärmarna är en direkt kopia på en Eber D2. Prisskilnaden mellan en Eber och en kinakopia är ju näst intill skrattretande.

 

Problemet är väl snarare att det inte finns några vettiga installationsinstruktioner för Kinavärmarna, men eftersom de är kopior av Eber så går det ju bra att läsa de instruktionerna.

 

Många Eber och Webasto har blivit installerade av proffs. När värmarna var så dyra så var det rimligt. Jag tror det är väldigt få som lejer ut jobbet att installera en kinavärmare. Det kommer, tror jag, att leda till en hel massa tveksamma installationer och antagligen en å annan olycka som följd tillslut. Jag hoppas jag lyckas bra med min installation.

 

En båtinstallation är inte lika självklar som en bilinstallation, på flera punkter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt om kinesiskt företagande är att dom är jätteduktiga (och billiga) på produktion och dom gör precis som beställaren önskar. Om BMW lägger ut produktionen av en bilmodell till Kina så blir det BMW-kvalité. Om Ebersprächer låter kineserna göra en värmare blir kvalitén bra. 

Kineserna är också duktiga på att kopiera produkter, dom blir optiskt sett närmast identiska. Men om man ställer ett företag som t.ex Ebersprächer med mer än 100 år av konstruktionserfarenhet bakom sig mot ett kinesiskt företag som bara kopierat och inte konstruerat något så kan det hända att slutprodukten inte fått med sig all tillförlitlighet som önskas. Originalvärmarföretaget har under decennierna fått feedback och gjort detaljändringar och förbättringar som skapat en bättre och bättre produkt, man har lärt sig exakt vilka material som ska användas mm.

Därmed inte sagt att en kinesisk kopia behöver vara dålig, dom är som sagt skickliga på att kopiera och kan i många fall ha förståelse för materialval och konstruktion. Svaret kan man få om 20 år då man fått följa värmarens användning och slitage. 

Man må hävda att prisskillnaden är så pass stor att man köpa sig en ny kinavärmare var 5-år men man bör också ha i tanken att det handlar om brandsäkerhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser den här tråden så blir man ju tveksam. En slutsats jag tycker man kan dra är att allt löst som följer med värmaren, dvs sådant man enkelt själv kan bedöma kvalitén på, ska bytas ut. Som bränsleslang, slangklämmor, avgasslang och uppenbarligen har dom dåliga LCD-displayer som mörknar på bara några år.

 

Min fundering blir ju då hur kvalitén är på resten av värmaren, alltså på dom delar man inte lika enkelt själv kan bedöma. Varför skulle dom plötsligt hålla en mycket högre nivå? När blir värmaren farlig? Bör man byta den var 5:e år för att vara på säkra sidan?  🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mambo:

Man må hävda att prisskillnaden är så pass stor att man köpa sig en ny kinavärmare var 5-år men man bör också ha i tanken att det handlar om brandsäkerhet.

I förra båten var värmaren bytt, Ebersprächer till Ebersprächer, värmare nr 2 var 8 år och behövde renovering, lämnades in för detta. Varpå firman som utförde renoveringen sa: Räkna med att en värmare fungerar ca 8 år, sen är det dags för en större översyn.

Sett till det så tror jag att det hur eller hur blir billigare att köpa kinavärmare - om dom fungerar.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uj, uj, uj. 

Jag som är inne på 14:de säsongen med min EB D2. 

Används ca 40 nätter om året. D v s totalt mer än 560. 

8 - 10 timmar varje gång. 

 

Herrejösse, har missat att den är nog slut! 

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet folk som haft sina värmare väldigt länge, fick 8 säsonger berättat för mig av en auktoriserad tekniker iom att jag tyckte att det var märkligt att min dåvarande värmare behövde renovering efter 8 år.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Jag vet folk som haft sina värmare väldigt länge, fick 8 säsonger berättat för mig av en auktoriserad tekniker iom att jag tyckte att det var märkligt att min dåvarande värmare behövde renovering efter 8 år.. 

 

Min Eber går nu in på sin 12:e säsong. Har inte gjort ett skit i underhåll utom att starta den en gång i månaden på vintern. Pratade för ca 10 år sedan med en kille på Thermoprodukter i Kalmar och frågade vad den behövde för service. Ingen alls så länge den går bra, var hans svar. Byte av filtret vid tanken bör man göra om det börjar bli igensatt, sa han också. Har inte ens gjort det på länge, och det påminner mig om att det kanske är dags nu. Var väl en åtta år sen jag kollade på det senast. 
 

Det där att köra värmaren regelbundet var också ett tips jag fick. Vet dock inte varifrån jag fick det men så länge värmaren funkar som den ska fortsätter jag som jag gjort. ”Never change a winning team.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av plagiatprodukter från tillverkare till typ Eberspächer etc. är att man inte kopierar någonting utan producerar exakt samma produkter parallellt med ordinarie produktion & säljer dessa "plagiat" under eget namn som sina egna. Det finns ju ingen orsak att försöka sig på att kopiera när man redan har en godkänd & väl fungerande produkt i produktion. Så länge Eberspächer m.fl har avsättning för sina värmare så låter dom tillverkningsföretagen hållas. Med sina inköpsvolymer så köper dom sina värmare t.o.m billigare än oss "piratkonsumenter".  Om man sedan tittar på de monteringsdetaljer som ligger med i "kittet" så kan det vara stora skillnader. Ex.vis "piratljuddämparen" dämpar bättre än originalet. Beroende på vilken värmare/tillverkare man köper ifrån så finns det 2 typer av bränsleslangar, pvc eller nylon där pvc fjädrar i väggarna pga pumpslagen vilket vid lite längre slanglängder kan ge driftstörningar. Spiroslangen för avgaserna  & plåtljuddämparen är är tänkt för fordonsinstallation & skall monteras i fria luften under fordonet mot marken. Dessa 2 produkter bör bytas ut mot isolerade dito ämnade för marint montage.  Som man kan läsa i tidigare inlägg finns en viss skeptism  mot dessa "kinavärmare" & visst känner man så år det nog rätt att avstå köp & i stället vända sig till en auktoriserad firma för köp & installation. Väljer man trots allt den billigare vägen så finns mängder av tips, råd & förbättringar på YOUTUBE till hjälp. Men framför allt, man måste vara riktigt säker på att man vet vad man gör om man installerar värmaren själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Men framför allt, man måste vara riktigt säker på att man vet vad man gör om man installerar värmaren själv.

Vilket givetvis gäller även för en Eberspächer eller Webasto. Den är precis lika farlig vid felaktig installation, även om den är tio gånger så dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...