Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Kane

Tips på bra crimptång för isolerade kabelskor?

Rekommendera Poster

Jag är trött på min nuvarande crimptång (förmodligen Biltema) och plåtvarianterna som finns. Denna Knipex kostar typ 750 SEK, finns det bra som är billigare?

image.png.281bafbcb80832f2e7dbfbd488ff2037.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Jag är trött på min nuvarande crimptång (förmodligen Biltema) och plåtvarianterna som finns. Denna Knipex kostar typ 750 SEK, finns det bra som är billigare?

Varför är du trött på den?

 

Du skriver crimptång, menar du crimp eller kabelskotång? Crimp är väl en tång som pressar samman t.ex. en rörkabelsko eller en koaxialkontakt.

 

Jag har en Biltema kabelskotång (för flatstiftkontakter) sedan rätt många år och tycker att den fungerat bra för mitt amatörbruk. Passformen för urtagen fungerar, presstrycket går att justera om det skulle behövas (men det har inte behövt hitintills) och spärren som kräver att jag "trycker i botten" fungerar. Vad mer behövs? Den enda nytta "plåttången" gör är att ligga kvar i sortiment-asken så att kabelskorna inte far runt i asken. Den skulle jag aldrig ens fundera på att klämma en kontakt med sedan jag skaffade den utväxlade modellen.

 

En yrkesman som använder verktyget dagligen skulle säkert hitta skäl för att Biltemas kabelskotång inte har exakt rätt tryck eller något sådant med då blir det Knipexpriser.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

6F979849-D7EE-41BB-B15D-B3A903DEFA57.jpeg.5e6fc100a3d5189d67f80db3613ffc94.jpeg

 

Jag har denna typen från Biltema, jag har även en modell som inte är vinklad, den gillar jag inte, men denna vinklade modellen känns hyggligt ergonomisk. Klart att jag sällan kan klämma gula kabelskor på 4 mm2 kablar med enbart enhandsfattning. Men det är väl mer en träningssak....

Jag ser på bilden att denna inte är likadan som min, min har märkning, röd, blå och gul den på bilden ser annorlunda ut...

Men det är iallafall en tång som inte släpper greppet förän det är färdigklämmt.

 

Knipex tänger i allmänhet är ju väldigt bra, jag har en sidavbitare och en polygrip från den firman, kanske någon mer tång. Men det är litet Rolls Royce över dessa, väldigt bra, men även väldigt dyra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Varför är du trött på den?

 

Du skriver crimptång, menar du crimp eller kabelskotång? Crimp är väl en tång som pressar samman t.ex. en rörkabelsko eller en koaxialkontakt.

 

Jag har en Biltema kabelskotång (för flatstiftkontakter) sedan rätt många år och tycker att den fungerat bra för mitt amatörbruk. Passformen för urtagen fungerar, presstrycket går att justera om det skulle behövas (men det har inte behövt hitintills) och spärren som kräver att jag "trycker i botten" fungerar. Vad mer behövs? Den enda nytta "plåttången" gör är att ligga kvar i sortiment-asken så att kabelskorna inte far runt i asken. Den skulle jag aldrig ens fundera på att klämma en kontakt med sedan jag skaffade den utväxlade modellen.

 

En yrkesman som använder verktyget dagligen skulle säkert hitta skäl för att Biltemas kabelskotång inte har exakt rätt tryck eller något sådant med då blir det Knipexpriser.

Crimptång används som benämning även för "kabelskotång", exempel här Proffsmagasinet

 

För att den inte klämmer ihop kabelskorna tillräckligt bra. Krävs en extra press med någon annat eller t.ex. med att använda röd nivå fast det är blå kabelsko. Jag gillar inte verktyg som inte levererar.

Jag kan inte justera presstrycket på den jag har. Ser ut som denna typ,

image.png.6f59a75443eeaa943782e68bbda52a85.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan många år en Biltema, snarlik den på din bild. Och på den kan jag både justera presstryck och annat. Har höjt det en gång (egentligen ställer man läget innan den spärren släpper = trycket ) då jag blev besviken på att framförallt de "röda" inte pressades ordentligt.

Efter en tid upptäckte jag att det berodde på dåliga kabelskor och inte tången. Med "rätt" kabelskor klämde den nu så den nästan mosade ledarna. Men det är som sagt justerbart, i alla fall på min.

 

Trots att jag fortfarande klämmer massor med tången är den fortfarande lika ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har sedan många år en Biltema, snarlik den på din bild. Och på den kan jag både justera presstryck och annat. Har höjt det en gång (egentligen ställer man läget innan den spärren släpper = trycket ) då jag blev besviken på att framförallt de "röda" inte pressades ordentligt.

Efter en tid upptäckte jag att det berodde på dåliga kabelskor och inte tången. Med "rätt" kabelskor klämde den nu så den nästan mosade ledarna. Men det är som sagt justerbart, i alla fall på min.

 

Trots att jag fortfarande klämmer massor med tången är den fortfarande lika ok.

Jag fann en till i garaget, jag har en förmåga att köpa på mig dubbletter av verktyg och andra saker.

Biltema har under de senaste 7-8 åren ändra sina kabelskotänger litet, eller bytt leverantör, dom har röda, ljusblå eller mörkblå handtag, dom kan vara vinklade eller raka, dom kan ha möjlighet till att justera trycket eller sakna den möjligheten. En av mina klämmer röda kabelskor dåligt.
Vid närmare granskning av bilderna på Biltemas webbplats är ingen av de båda tängerna där exakt lika någon av de jag har.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite luddigt avseende ”rätt kabelskor”?

Tips om era kriteria och fabrikat/butik hade varit en god hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol har bra kabelskor.

Bitemas varierar i kvalitet.

Jula säljer i små förpackningar, blir dyrt.

Gissningsvis har Claes samma leverantörer som Biltema, kvalitén varierar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder denna. Senaste kontroll gjordes visserligen inför byggandet av Forsmarks kärnkraftverk men den fungerar fortfarande ypperligt i fritidsbåt. Går antagligen inte att köpa någonstans så den behandlas med vördnad.

 

IMG_20210307_105045.jpg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kane:

Crimptång används som benämning även för "kabelskotång", exempel här Proffsmagasinet

 

För att den inte klämmer ihop kabelskorna tillräckligt bra. Krävs en extra press med någon annat eller t.ex. med att använda röd nivå fast det är blå kabelsko. Jag gillar inte verktyg som inte levererar.

Jag kan inte justera presstrycket på den jag har. Ser ut som denna typ,

image.png.6f59a75443eeaa943782e68bbda52a85.png

Jag har alltid trott att den med röd ring markerade brickan är avsedd för att justera trycket. Har du provat att vrida den?

 

Min Biltematäng är rätt gammal. Om jag minns rätt så har den oranga plasthandtag och hela tången är "rakare i formen". De hade kanske bättre kvalitet förr.

153830120_Namnls.png.b6dae9bd9526995e8c53734357955b9e.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har alltid trott att den med röd ring markerade brickan är avsedd för att justera trycket. Har du provat att vrida den?

Japp, alldeles nyss i garaget efter att jag sett ditt tips...

Jag har tången med den justeringsmöjligheten. Men backarna går ju inte ihop mer för att kraften ökar så det blev ingen som helst skillnad vid justering.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Japp, alldeles nyss i garaget efter att jag sett ditt tips...

Jag har tången med den justeringsmöjligheten. Men backarna går ju inte ihop mer för att kraften ökar så det blev ingen som helst skillnad vid justering.

Det var tråkigt att det inte bättrade på pressningen. Det är möjligt att det var bättre precision på presskäftarna förr. Det är ju jätteviktigt att pressningen sker med tillräcklig kraft för att kontakten ska sitta kvar och det ska bli god kontakt mot kabeln.

 

Då är väl kvarvarande alternativ att prova annan modell av kabelskor eller att hitta en tång med bättre precision i käftarna. I det senare har jag tyvärr ingen rekommendation. Jag har bara testat med min gamla Biltematång och den har fungerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Det var tråkigt att det inte bättrade på pressningen. Det är möjligt att det var bättre precision på presskäftarna förr. Det är ju jätteviktigt att pressningen sker med tillräcklig kraft för att kontakten ska sitta kvar och det ska bli god kontakt mot kabeln.

 

Då är väl kvarvarande alternativ att prova annan modell av kabelskor eller att hitta en tång med bättre precision i käftarna. I det senare har jag tyvärr ingen rekommendation. Jag har bara testat med min gamla Biltematång och den har fungerat.

Jag kom på en annan plan i går kväll när jag testade. Backen som inte har färgmarkeringen har 8 st "ben" som bottnar i andra backen. Skall prova att slipa ned dem lite så pressningsgraden på kabelskon blir lite större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! 

Är helt ointressant hur hårt backarna trycks mot varandra, efter att kabelskor e t c tryckts ihop runt en ledare. 

 

Att använda tången som ett gymredskap? Alltså hur stor kraft som behövs för att klämma ihop handtagen i bott, utan kabelskor. 

 

Snarare ska det vara hur hårt och hur mycket kabelskor trycks mot ledarna. I princip för att metallerna ska flyta in i varandra, utan att isolerande plast trycks sönder. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Case closed!

Det blev en bättre begagnad Elpress (Abiko) som dök upp på annons i söndags till ett riktigt bra pris.

Kom med ett kalibreringsprotokoll.... Har inget minne av att ett sådant kom med Biltematången!

 

Eftersom det var med ett stort antal Abiko kabelskor med i kitet så inser man att det är skillnad på skit och skit. Den blandning (från Biltema, biltillbehörsaffärer, båttillbehörsaffärer, etc.) av kabelskor jag har hemma kan inte riktigt mäta sig med Abikos. Det underlättar bra pressning att ha riktiga grejer.

 

20210310_171700.jpg

Redigerad av Kane
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att pressa en Abiko-sko med Biltema-tången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev sajjen:

Har du provat att pressa en Abiko-sko med Biltema-tången?

Nej, inte än. Skall göra det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Testat nu på blåa Biltemakabelskor och 1.5 mm2 kabel. Funkar bra att pressa med Elpressen, men inte med Biltematången.

Testade Biltematången och Elpress-kabelskorna (det är inte Abiko utan de är märkta med Elpressloggan, Abiko verkar inte göra kabelskor inser jag nu när jag Googlat lite) och det blev inte bra alls. 

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behövde köpa en tång och provade den från Kjell för 199kr. Känns OK i handen och pressningarna verkar bli bra. Den duger säkert för mina behov. Väldigt lik den blå från Biltema.

 

En fråga;

 

Isolerade kabelskor heter det men oftast har de en öppning framtill. Där exponeras kopparn i snittytan i kardelerna i den annars förtennade kabeln. Brukar ni låta det vara så eller använder ni krympslang och/eller lödning för att få kontakten isolerad även framtill efter pressning?

Redigerad av Virvelvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Virvelvind:

- - -

En fråga;

 

Isolerade kabelskor heter det men oftast har de en öppning framtill. Där exponeras kopparn i snittytan i kardelerna i den annars förtennade kabeln. Brukar ni låta det vara så eller använder ni krympslang och/eller lödning för att få kontakten isolerad även framtill efter pressning?

Jag brukar låta det vara så. Trådarna ska inte sticka ut utan bara nå fram till kanten av hylsan. Vill du ha det tätare så kan du nog klämma in vaselin eller fett över den öppna ytan, men det är ju fortfarande öppet i den ände där kabeln går in om du inte sätter limmande krympslang..... Det blir inte heltätt av krimpningen.

 

Jag har sett kabelskor med smältlim inne i hylsan men aldrig testat dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema Pressverktyg med, expandera. 

 

Har justerat käftar med en fil. 

 

Nu ni.... Är det inget att klaga på. 

 

Alltså, pressa ihop tången utan kabelsko i, så ser du var du kan stryka av lite med en

flatfil. 

 

Och ni vet väl hur ni öppnar verktyget, ifall ni blir ånger på en påbörjad pressning? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu skummat inläggen här. Det verkar saknas en mycket viktig sak, nämligen att dessa verktyg kräver att man sätter in flatstiftet från rätt sida i tången, annars funkar inte pressningen på avsett sätt.

Prova själva att pressa två lika flatstift, vända åt var sitt håll i tången. Dra därefter i kabeln och se hur stor skillnad det blir innan kabeln lossnar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt... Kabeln in från den sida där färgmärkena är placerade. 

Följdaktligen så även kabelsko vänd, att kabeln kommer in den vägen. 

 

Tittar man nämre så är det två pressningar. 

En för metallröret inuti kabelskon och en konisk bara för plashylsan på kabelskon, runt kabelns isolering, som då nyps åt. 

 

Kläms röda kabelskor åt för klent, kan man justera hur mycket käftarna ska tillåtas gå ihop, genom att dra några drag med en planfil, t ex en sån till motorsågskejor. 

 

Först efter en justering, kan det bli aktuellt att ändra låstrycket. 

 

IMG_20220206_123630.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Seawolf:

Har nu skummat inläggen här. Det verkar saknas en mycket viktig sak, nämligen att dessa verktyg kräver att man sätter in flatstiftet från rätt sida i tången, annars funkar inte pressningen på avsett sätt.

Prova själva att pressa två lika flatstift, vända åt var sitt håll i tången. Dra därefter i kabeln och se hur stor skillnad det blir innan kabeln lossnar. 

Jag har kollat detta. 
Det finns kabelskotänger där käftarna är helt symmetriska, och de finns de som du skriver är assymetriska. Sedan lyckades jag inte lista ut åt vilket håll man skulle placera kabslskon.

 

Assymetriska skänklar har en av Biltemas tänger, liksom andra fabrikats.

För mig fungerar det bäst att hålla den längre skänkeln mot handflatan och den kortare vinklade skänkeln mot fingrarna. 
Någon nämnde ”gym-redskap” jovisst, kläm en serie gula eller svarta kabelskor på rekommenderad kabelarea… det ger motion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Exakt... Kabeln in från den sida där färgmärkena är placerade. 

Följdaktligen så även kabelsko vänd, att kabeln kommer in den vägen. 

Så är det inte med Elpress kabelskotång. Tror inte att det är så med andra fabrikat heller.

Edit: ser nu när man kollar runt lite på nätet att det verkar variera. Man får nog testa sig fram med sin tång.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Kane:

Så är det inte med Elpress kabelskotång. Tror inte att det är så med andra fabrikat heller.

Jodå. Om du kollar på bifogade länk till Nelco så ser Du att pressbackarna är assymetriska, vilket även framgår av beskrivningen.

 

https://www.nelco.se/sv/product/verktyg-maskiner-pressverktyg-handverktyg-1-hands-retursparr/Pressverktyg - basic_vp--TP 690

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jodå. Om du kollar på bifogade länk till Nelco så ser Du att pressbackarna är assymetriska, vilket även framgår av beskrivningen.

 

https://www.nelco.se/sv/product/verktyg-maskiner-pressverktyg-handverktyg-1-hands-retursparr/Pressverktyg - basic_vp--TP 690

Ja det vet jag. Men frågan var om kabelsidan skall vara på färgpunktssidan eller på motsatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att testa med två provpressningar, med olika vändning av kabelskorna och sen dra i kablarna. 

Välj den vändning som håller kvar kabeln kabelns kardeler (trådar) bäst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 minuter sedan skrev Hybro:

Är väl bara att testa med två provpressningar, med olika vändning av kabelskorna och sen dra i kablarna. 

Välj den vändning som håller kvar kabeln kabelns kardeler (trådar) bäst. 

Jo, det kan man göra.

 

Jag bjuder på ett par bilder från delar av crimptånginnehavet. Bilderna föreställer crimptänger från Pro'sKit och Elpress. Pro'sKit-tången är asymmetrisk medan Elpress-tängerna är symmetriska. Färgmarkeringarna är på den sida där kabeln skall föras in i kabelskon på den asymmetriska tången.

 

Eftersom även Elpress-tängerna har utbytbara pressbackar kan det ju hända att även deras passande asymmetriska backar bygger på samma princip gällande färgmarkering. Det kanske till och med finns en vedertagen "standard" på detta...?

 

501801877_IMG_21721.thumb.JPG.7b47daabc5861afd52a80035f47cc259.JPG

974344063_IMG_21731.thumb.JPG.d130a1e2597aeec6c0352140be98667b.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...