Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pirayan

Epoxylimma/laminera ankarspelsbädd

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallåj 

 

Nu har jag stirrat mig till galenskap och hoppas få lite stöd får er fantastiska båtvänner. 
Jag har kommit fram till att jag ska bygga på ”stringen” för att få en bra grund att montera ankarspel och ev bryttulle i. 
Planen är att epoxylimma/laminera flera lager plyfa som jag sedan ska plasta in med glasfiber på stringen, ca 1m. Tänker mig West systems epoxy, filler och 300g väv. 

Har ni andra förslag så dela gärna med er. Hur som så känner jag att jag måste bygga på den string som är längs styrbord.   Kanske räcker som det är men vill va safe när spelet drar 500kg

 

Hur mycket epoxy etc tror ni det går åt?

 

180740B0-E387-4C92-9F43-B998D7900956.jpeg

4AA8F12D-CADB-4DF5-BF26-723DF55C8F97.jpeg

40E82956-3636-4FD5-94C1-FEB49ED68F53.jpeg

Redigerad av Pirayan
Glömde mängdfrågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pirayan:

- - -

Har ni andra förslag så dela gärna med er. Hur som så känner jag att jag måste bygga på den string som är längs styrbord.   Kanske räcker som det är men vill va safe när spelet drar 500kg

- - -

40E82956-3636-4FD5-94C1-FEB49ED68F53.jpeg

Genomföringen genom akterspegeln verkar komma en bit över spelet. Då blir det rätt mycket krafter som lyfter i monteringsplattan. Se till att plastningen klarar av detta uppåtdrag.

 

Det kommer att bli vatten från spelet som rinner ner runt monteringsplattan. Ordna ordentliga dräneringar längs stringern under plattan så du slipper få vattnet stående där med risk att det kryper in i plywoodskivorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Lintott:

Genomföringen genom akterspegeln verkar komma en bit över spelet. Då blir det rätt mycket krafter som lyfter i monteringsplattan. Se till att plastningen klarar av detta uppåtdrag.

 

Det kommer att bli vatten från spelet som rinner ner runt monteringsplattan. Ordna ordentliga dräneringar längs stringern under plattan så du slipper få vattnet stående där med risk att det kryper in i plywoodskivorna.

Bra tanke. Jag har inte spikat vad jag ska ha mellan stringen. Skivan på bild är en mall av  spelet. Br att ha när man ska planera tänkte jag. Men ev så kör jag rostfria järn mellan stringern som jag skruvar spelet  och brytrullen i. En idé jag haft är att montera spelet med 30-40 graders vinkel för att slippa brytrullen och bara ha en vid hålet/genomföringen genom akterspegeln. 

 

- Spelet vågrätt = påfrestning vid brytrulle.

- Spelet 30-40grader = påfrestning vid spelet. 

 tror dock att det inte är någon fara med någon om jag plastar in 1m förstärkning längsmed stringen. Det blir ju en ganska stor yta som limmas och ev skruvas. 

 

Ja just. Det är ett dränerinshål i nedre stringen så vatten kan rinna ner till mot kölen. 

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En ny idé som troligen slår in. Kan va så att jag har ett nytt ankarspel monterat i år😂😂😂

8CB763ED-893B-4E0B-B4E8-5CFE126B002F.jpeg

D2435DEE-A7A4-4D94-A1D2-5C484320D00F.jpeg
 

Nu är jag fullt upp i mallande och mätande. Planen är att plyfan ska ersättas men typ durk/vårtplåt. 
Den lilla plyfabiten är mallning av ankarspelet. 

Redigerad av Pirayan
Missade lite förklarande text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en amatör går det år dubbelt så mycket epoxy som väv, allt i enheten gram. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En så länge har ingen epoxy gått åt. Med nya planen så är det på sin höjd det gamla hålet som ska plastad något. Men då blir det inte epoxy. 
 

Prototypen är nu demonterad och det blivande är på gång att monteras. 

13C041AA-0AE8-4341-83F5-D01A8E727AF3.jpeg

CB96EAED-9C28-4D00-A2DE-B08D81A82F1B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-21 vid 08:50 skrev Pirayan:

En så länge har ingen epoxy gått åt. Med nya planen så är det på sin höjd det gamla hålet som ska plastad något. Men då blir det inte epoxy. 
 

Prototypen är nu demonterad och det blivande är på gång att monteras. 

13C041AA-0AE8-4341-83F5-D01A8E727AF3.jpeg

CB96EAED-9C28-4D00-A2DE-B08D81A82F1B.jpeg

Det närmar sig. 
Har beslutat att chansa och testa hur det kommer funka med hålet från det gamla spelet. Så durkplåt är inte det slutgiltiga materialvalet på akterspegeln😂


Ska bocka till kanten på nedre brytrullen så den inte ligger och nöter på bandet. Sedan är det nästan bara grovelen kvar. Fjärrmottagaren och kopplingsboxen fick hamna i garderoben. 

Jag ska även se om det räcker med att svarva ner dom gamla rullarna på ankarhållaren. Blir det inget bra så blir det en ny apadyr original från Anchormatic. 

B36ABFBD-2F89-49F2-BF20-450C754F577E.jpeg

D118467F-2537-453C-8A2F-535EE50FCFEC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag står precis inför frågan om att plasta fast en "bas"  mot skrovet - utan stringers- för mitt bandankarspel. 

Slapp du plasta? Fungerade det med att endast lägga durkplåten utan fästen? 

Har spelet fungerat bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-14 vid 11:27 skrev Fraggan:

Hej! 

Jag står precis inför frågan om att plasta fast en "bas"  mot skrovet - utan stringers- för mitt bandankarspel. 

Slapp du plasta? Fungerade det med att endast lägga durkplåten utan fästen? 

Har spelet fungerat bra? 

Hallåj

 

Det slutade med att jag inte behövde en droppe epoxy. Blev 95% nöjd med slutreultatet. Ska bara justera ankarrullen och kanske fixa hålet där jag satt täckplåten på akterspegeln. 

 

Jag körde vinklarna i kraftig alu. på dessa satte jag plyfa som jag sedan satte durkplåten på. Bultade allt med M8 och limmade med Sika xxx (minns inte numret 🙂

 

Jag tänkte plasta direkt på durken och några har sagt att det kommer funka. Jag är ju dock lite nojig så tänkte att det kan släppa över tid. Det är ju endå en del drag det ska klara. Då kom jag på tanken att förstärka mot stringen vilket skulle hålla, men jag ändrade mig igen och så slutade det med nuvarande lösning. 

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...