Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marquesas

Rullfock Ohlson 22

Rekommendera Poster

Går i funderingar kring rullgenua för min Ohlsson 22, får se om gör'et eller ej, är ju alltid en kostnad som inte får tillbaka så att säga rent ekonomiskt :)

 

Men, en CU-rullfock, någon som har erfarenheter av att installera denna/använda denna? Hittar inte så mkt information, mer än att tar en hel dag. Känns som att kan bli en hel del att göra ifall man ska också sjösätta båten samtidigt?

 

Ska så klart mejla leverantören också och fråga! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många båtar med CU-rulle, så uppenbarligen funkar de. Men jag skulle för alltid oroa mig för att hela riggen hängde i svrirvlarna. Den "normala" konstruktionen med ett helt förstag inuti profilen känns mycket bättre, för mig.

 

Om en kan bortse från det, så är trots allt prisskilnaden mot en Plastimo-rulle rätt liten. Med en sådan så går det att reva seglet på rullen. Men det kräver ju ett nytt eller omsytt segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Lasse-L:

Haver seglat med CU-rullen några år.

 

 

 

Båten skrotad

Rullen till salu om jag får ett Ok pris

Finns i Gbg Långedrag

https://rullfock.se/

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Båten skrotad

Rullen till salu om jag får ett Ok pris

Finns i Gbg Långedrag

https://rullfock.se/

Ok! 

 

Ja, bor i Stockholm dock. Samt är själva monteringen som jag undrar över. Ifall tar mkt tid?

 

Mvh

 

Tommy

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Marquesas:

Ok! 

 

Ja, bor i Stockholm dock. Samt är själva monteringen som jag undrar över. Ifall tar mkt tid?

 

Mvh

 

Tommy

 

 

 

 

 

 

Att segla tar mycket tid, har du tid med det? Att konvertera ett förstag för att passa CU-rullen tar kanske ett par timmar om man har tummen mitt i handen, annars kortare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev pseudonym:

Att segla tar mycket tid, har du tid med det? Att konvertera ett förstag för att passa CU-rullen tar kanske ett par timmar om man har tummen mitt i handen, annars kortare.

Jo, precis, det tar ju några timmar att segla har jag hört... :)

 

Ok! Ja, men det låter fint :)

 

Redigerad av Marquesas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev sajjen:

Det finns ju många båtar med CU-rulle, så uppenbarligen funkar de. Men jag skulle för alltid oroa mig för att hela riggen hängde i svrirvlarna. Den "normala" konstruktionen med ett helt förstag inuti profilen känns mycket bättre, för mig.

 

Om en kan bortse från det, så är trots allt prisskilnaden mot en Plastimo-rulle rätt liten. Med en sådan så går det att reva seglet på rullen. Men det kräver ju ett nytt eller omsytt segel.

Ja, absolut. Är dock en båt som är osäker om ens behåller en längre tid, samt osäker om en båt som kan ens sälja vidare.

 

Så ca 3000 tkr för en cu rulle, eller ca 8000-9000 tkr för plastimo-rulle samt med omsydda segel, är just den lilla skillnaden som jag känner kan bli lite för stor :)

 

Men, vad innebär isf att riggen "hänga" med i svirvlarna? Inte så kunnig vad det innebär?

Redigerad av Marquesas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Konstruktionen av CU-rullen är att hela förstaget roterar mellan två svirvlar (roterande änstycken) och beroende på deras kvalitet och hållfasthet och sedan beroende på hur hårt man spänner riggen och seglar man därefter med hårda vindar så kan svirvlarna kanske brista.

Jag har haft just CU-rullen på två olika båtar och hade aldrig några bekymmer med just det. Under en kappsegling så fick jag dock ett brott på fockfallet högt upp i riggen som gjorde att vi fick avbryta. Dock så var vindarna vid tillfället mellan 14-18 m/sek och de steg ytterligare senare under kvällen till över 20 m/sek. Men rullen är helt tillverkad av rostfritt och svirvlarna är från Harken och med utlovad hållfasthet på dessa anser jag inte att man behöver vara orolig för haveri på den biten.

25416730-37C7-47F9-8747-BBB0822644BD.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Marquesas:

Så ca 3000 tkr för en cu rulle, eller ca 8000-9000 tkr för plastimo-rulle samt med omsydda segel, är just den lilla skillnaden som jag känner kan bli lite för stor :)

Hade prisskilnaden varit såpass vet jag inte om jag hade kunnat med att kalla den för liten :)

 

Minsta Plastimorullen finns t.ex. på HR Marin för 3500kr https://hrmarin.se/segelbatstillbehor/rullsystem/plastimo-rullfocksystem-t-serien/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Marquesas:

samt med omsydda segel, är just den lilla skillnaden som jag känner kan bli lite för stor :)

Jag är så fattig att jag fick sy om seglet själv. 😪

http://lasselundell.se/segel.html

 

segelsomnad2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev sajjen:

Hade prisskilnaden varit såpass vet jag inte om jag hade kunnat med att kalla den för liten :)

 

Minsta Plastimorullen finns t.ex. på HR Marin för 3500kr https://hrmarin.se/segelbatstillbehor/rullsystem/plastimo-rullfocksystem-t-serien/

Segelytan för den minsta är dock 12 kvm, storgenuan för Ohlson 22 är 17,2, så blir den dyrare modellen för ca 6300 kr, tänker jag?

 

Ok! Tack pseudonym! Jag 🦈:ar (hajjar)!

 

Låter onekligen som en ganska stabil konstruktion, då jag oavsett inte kommer segla i över 8-9 m/s, utan blir isf att springa undan till någon lä :)

 

Jag ska verkligen ta o kika på det!

 

Super, tack!

Redigerad av Marquesas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte varit så orolig för riggen med CU-rulle på en så pass liten båt, även om jag efter att ha kollat måtten är lite förvånad över att Ohlson 22 har så stor segelyta (större än min båt).

Både mitt för och akterstag är justerbara så de hänger i relativt tunna tampar med stor utväxling....

 

 

Det verkar omöjligt med den minsta plastimo-rullen då den dessutom har för kort max förlikslängd. 

 

 

Se till att få ett bra beg pris av Lasse L här ovan låter väl som en kanonlösning!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:Både mitt för och akterstag är justerbara så de hänger i relativt tunna tampar med stor utväxling....

 

På min lilla trimaranjolle har jag 2 mm kevlardyneema mellan vajerstag och fördäcket. Rullen jag använder idag är en liten Barton som passar för min lilla fock på 5 m2. Kommer att tillverka ett peke där jag tänkte ha en gennaker på ungefär 15 m2 (har en ny på 30m2 jag kan kapa ner).

564DC7CF-9A69-4014-8EF8-086F3F411DCE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...