Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SEASWIRL

Flödesgivare

Rekommendera Poster

Finns det någon typ av flödesgivae & instrument som visar bränsleförbrukning i realtid? Kan någon tipsa om vad som finns online & gärna med länkar så vore det bra. Eller andra sätt för att se bränsleförbrukningen i realtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Finns det någon typ av flödesgivae & instrument som visar bränsleförbrukning i realtid? Kan någon tipsa om vad som finns online & gärna med länkar så vore det bra. Eller andra sätt för att se bränsleförbrukningen i realtid.

Flera av de moderna motorerna har detta inbyggt i sin motorstyrning. Dvs motorer utan förgasare.

 

då kan du få ut förbrukning och många andra uppgifter genom att ansluta en sk gateway till motorn. 
 

har motorn inte detta så kan du köpa en flödesgivare på bränsleslangen. Exempelvis https://kampetorpmarin.se/gfstm-10.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra , tackar så mycket. I länken du visade står det så här: Koppla till en flödesmätare för din båt till din Garmin-plotter och optimera båtens bränsleekonomi. GFS 10 mäter bränsleflödet och skickar data till plottern via Garmin CANet ® eller NMEA 2000 ®..

Jag har en förgasarmotor VP 3,0 gldp, alltså är NMEA uteslutet (tror jag) men vad är Garmin CANet? I båten har jag Garmin  Echomap 62CV, en relativt ny enhet. passar något ihop med denna?

Fler råd & tips mottages gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CANet och NMEA är språket som flödesgivaren kan prata. Så din plotter måste prata samma språk. Bara läsa i instruktionen. Annars är bränsleförbrukningen lägst när båten går max lika fort i knop som längden i vattenlinjen i meter. Nästa läge där den går "billigt" är strax över planingshastighet. Alla andra hastigheter är dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...