Jump to content
Sunday 18 April 2021
Olleman82

Montera däckstömning

Recommended Posts

Posted (edited)

Imorgon ska jag göra det sista på mitt projekt med däckstömning.  Har dragit all slang och kopplat allt och nu är det bara hålet i skarndäcket kvar.  Är det genomgående bult som gäller för själva genomföringen eller kan man förborra och sätta fast med träskruv?

 

Sikaflex att täta med, något mer man ska tänka på innan man knyter ihop det hela?

 

Har en ren och fin avluftning till den rostfria tanken (12mm).  Såg att 19mm rekommenderades men jag kommer i princip inte åt tanken så jag har nog tänkt chansa på att det går vägen - vad tror ni?

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vad tror vi...?

 

Jag ser att varvet på Orust satt fast mina däcksgenomföringar med rostfria trä- eller plåtskruv. 
Klart att det går att ha genomgående maskinskruv med bricka och låsmutter på undersidan också, men det blir ju besvärligare att montera, men visst, det blir ju bra det också.

 

Ja du inte bara bör, utan skall lägga någon marintätningsmassa under flänsen på genomföringen, och sedan skära bort överflödet när du dragit fast genomföringen och massan härdat. även i skruvhålen skall du trycka ned tätningsmassa.
 

Avluftningen spelar nu större roll än man kan tro, ju grövre desto bättre. Jag tänkte också först dra klenare slang, men ändrade mig och monterade Ø25 mm slang, det är då väldigt lätt att såväl fylla som tömma tanken. Betänk att lika mycket vätska du pumpar in i en tank, exakt lika mycket luft skall evakueras, eller tvärtom. Och det gäller ju alla typer av tankar. Så försök att få till en grövre avluftningsslang med matchande skrovgenomföring. Det är ju lättare att fixa det nu när du har båten på land än då den ligger i vattnet.

 

Lycka till!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min däckstömning blev av enklast slaget.

En rak rörstump med ett rundat avstick till vilken slang kopplades upp till däcksgenomföringen. 

Raka vägen som tidigare till septikpump. 

Efter pumpen kort slang till kulventil och skrovgenomföring. 

Däremot är proppen till däcksgenomföringen helt tät. 

19 mm innerdiamter på avuftningen, hela vägen från tank och ut. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Praktiskt Båtägande hade ett montage med minst 7 ventiler. 

Behövdes nog en instruktion för att manövrera det hela. Inget för en novis. 

Skulle kunna bli kärvt om det tränger på. 

 

Edited by Hybro
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, bra och initierade svar.  Får kolla igen men tanken är placerad så galet störigt så jag undrar jag....

 

Det är ju nu man vill höra a från alla med 1/2 avluftning där allt fungerar perfekt.  

 

Jag tömmer i själva verket 1 av två tankar som jag har i serie.  Jag kan tömma tank 1 till tank 2 och sedan tank två till däckstömning. Kanske kan en variant vara att köra pumpen som fyller från tank 1 till tank 2 samtidigt som man använder däckstömningen. Lär ju aldrig fallera:)!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Olleman82:

Tack, bra och initierade svar.  Får kolla igen men tanken är placerad så galet störigt så jag undrar jag....

 

Det är ju nu man vill höra a från alla med 1/2 avluftning där allt fungerar perfekt.  

 

Jag tömmer i själva verket 1 av två tankar som jag har i serie.  Jag kan tömma tank 1 till tank 2 och sedan tank två till däckstömning. Kanske kan en variant vara att köra pumpen som fyller från tank 1 till tank 2 samtidigt som man använder däckstömningen. Lär ju aldrig fallera:)!

Det låter ju rätt krångligt att flytta skiten mellan olika tankar för att sedan tömma.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 mm avluftning är klent, finns risk att tanken imploderar vilket i sin tur kan vara impopulärt.

 

Om detta är väldigt svårt att åtgärda är en variant, som dock inte är gratis och kanske heller så lätt att göra i alla installationer, att skarva in en Y-ventil på någon "skitslang" som man ställer om just när man tömmer så suger det in luft där.

Jag fick göra detta när jag gjorde om en av dieseltankarna till septic. Där pumpas det upp från toan till tankens påfyllning på ovansidan. Där satte jag en Y-ventil. Tömningen har jag då i botten där anslutningen till den andra dieseltanken var.

Men detta kanske inte alls passar att göra i din båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Olleman82:

Har en ren och fin avluftning till den rostfria tanken (12mm).  Såg att 19mm rekommenderades men jag kommer i princip inte åt tanken så jag har nog tänkt chansa på att det går vägen - vad tror ni?

Vi har en 12 mm avluftningsslang (eller kanske bara 10 mm) som är tre meter lång och det har funkat hur bra som helst sedan 2012. Vår rostfria tank är dock bara på 40 liter och är i princip en kub. Strömningsmotståndet för luft i en slang är ju inte särskilt stort.så oftast funkar det.

Med en större tank (eller egentligen en tank där någon yta är stor) ökar risken för att man suger ihop tanken om avluftningen är klen.

 

Du kan ju pröva lite försiktigt utan att öppna sugmunstycket fullt och ha lite uppsikt på vad som händer med tanken.

 

Vi har aldrig märkt att vår klena avluftningsslangen gjort att tömningen tar för lång tid, men man har ju inte så brådis på semestern. Om det tar tre eller fyra minuter att tömma tanken en gång i veckan har inte någon betydelse för oss.

 

Bäst är att ha en kort (några decimeter) och grov (25 mm) avluftning så att det även kommer in luft i tanken "till vardags". Då blir det inte så dålig lukt i tanken vilket är positivt när man spolar på toan.

 

 

Till de som ännu inte byggt klart...

Jag passar på att ännu en gång slå ett slag för att använda kopparrör istället för sanitetsslang. Priset för 35 mm kopparrör är ungefär det samma som för sanitetsslang. Böjar och T-rör kostar lite mera. Det blir väldigt smidiga dragningar faktiskt och lukttätt evigt länge.

 

Nar man inte möjlighet att löda så funkar det att limma med epoxi.

 

Skarvar till tänk mm gjorde jag med stumpan av sanitetsslang så att det kan flexa lite.

 

Avluftning i alupex-rör (plaströr med ett inbyggt aluminiumskikt) är ett bra alternativ till sanitetsslang. Avluftningsslangen luktar ju också lite skit...

Pris cirka 50:- kr/m, men ett problem är att det är svårt att hitta som metervara. Man får leta runt och kanske fråga någon rörinstallatör om man inte vill köpa 50 meter.

 

Prisolrör (plastbelagt mjukglödgat kopparrör) finns på metervara på byggvaruhusen för 150:- kr/m, men då är det ju inte längre direkt billigt jämfört med sanitetsslang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En tanke om tankar tilluft vid tömning, slog mig. 

 

Varför inte låta luft strömma in via toastolen vid tömning?

 Borde väl funka, om man ställer toareglaget för tömmning / spolning i rätt läge? 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

En tanke om tankar tilluft vid tömning, slog mig. 

 

Varför inte låta luft strömma in via toastolen vid tömning?

 Borde väl funka, om man ställer toareglaget för tömmning / spolning i rätt läge? 

 

Det är nog ingen bra idé. Man vill ju ha litet vatten stående längst ned, det blir ju inget riktigt vattenlås men ändå, det luktar illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

En tanke om tankar tilluft vid tömning, slog mig. 

 

Varför inte låta luft strömma in via toastolen vid tömning?

 Borde väl funka, om man ställer toareglaget för tömmning / spolning i rätt läge? 

 

Vi har som sagt två tankar där den jag ska tömma förses med "skit" från tank nummer 1 via en tömningspump. Den lär nog inte suga så mycket luft genom tömningspumpen men om jag däremot kör den pumpen samtidigt så lär det ju komma luft. Fast just det ja, den pumpen får inte torrköras...

 

Vår tank är uppskattningsvis 50l. Inte en kub utan mer långsmal.  Brukar få ett litet klonk de gångerna jag varit tvungen att tömma med tömningspumpen överbord så den rör sig ju tydligen något iaf. Tömmer tanken på ca 1 minut...det kanske i själva verket är rätt likvärdigt med en tömningsstation...

 

Att köra lite försiktigt till en början får nog bli steg nummer 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy