Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Harpan

Genomskrovsgivare

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Flipper 640 DC från 2018 där jag pga av olika anledningar var tvungen att reseta plottern varav inställningarna för ekolodet försvann.

Jag behöver nu välja Ekolodsgivare i inställningar(Simrad Go09 xse) och är osäker på vilken givare jag ska välja?

 

Flipper marin säger att "normalt sitter det en AirmarP79 i " och Navico säger " då är det en HDI 83/200"

 

Jag har tittat visuellt under båten när jag tog bort den å jag ser ingen givare där och det är ingen akterspegelgivare

 

Tacksam för alla tips som finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

57 minuter sedan skrev Harpan:

- - -

Flipper marin säger att "normalt sitter det en AirmarP79 i " och Navico säger " då är det en HDI 83/200"

 

Jag har tittat visuellt under båten när jag tog bort den å jag ser ingen givare där och det är ingen akterspegelgivare

- - -

Om du väljer fel så är det nog inget som kommer att gå sönder, så det är väl bara att testa. Ekolod fungerar dåligt i luft så du kommer inte att kunna få några ekon förrän du sjösatt.

 

Vad menar du med "Jag har tittat visuellt under båten när jag tog bort den..."?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Airmar p79 är en inombordsgivare. Därför behöver bör du inte kunnat se den genom att kolla på båtens skrov.

 

jag vet inte var på insida skrovet den är placerad på din båt. Gissningsvis en bit akterut så den alltid har kontakt med vatten under skrovet.

 

kolla om du kan se den via eventuella inspektionsluckor i dubbelskrovet.

 

jag tror som tidigare talare inte att du kan göra någon skada med att testa olika inställningar. Men båten måste ligga i vattnet för att du skall kunna verifiera att det blivit rätt .

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, mina båda eklod fungerar när båten står på land, klart att dom visar ju helt galet, att det är tre meter djupt, då det kanske är max en meter mellan givarna och marken. Sedan kanske man inte skall köra dem torra, men det är en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och ursäkta frånvaron då annat "skräp" kom i vägen.

@Lintott

Dålig svenska utav mig. Jag menar givetvis "när jag tog upp den".. båten alltså.

 

Jag har i alla fall sjösatt nu och den ger ifrån sig utslag och allt ser  bra ut i mina ögon men vet man

om inställningarna är dom rätta om t.ex fel givare är vald?

 

Kan det se "bra,bättre,bäst" ut beronde på givarval?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...