Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Siim00n

Rikta skedda

Rekommendera Poster

Hej. Skeddan på min verado är en aning skev, köpte båten i höstas, han jag köpte av gjorde enligt sig själv en lättare grundstötning, körde flera säsonger så. 

I min värld behöver det åtgärdas, något man ger sig på själv, värma och sen börja försiktigt, alt lämna in och få gjort? 

 

Har en släkting som utan bekymmer kan svetsa och rikta. Men frågan är, om man måste provtrycka? Bilden med regeln, är cirka 11 mm som störst i mitten mellan skedda o regel. 

Som ni ser, ett par hack i skeddan..

Det är bara färgsläpp på sidan ska bättras på, ej nån skada

 

Tack på förhand. 

IMG_20210305_144829.jpg

IMG_20210305_144813.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att rikta den kall?

Det kan gå om du greppar om skäddan med en stor skiftnyckel och försiktigt känner på om den ger med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte prövat, har inte vågat mig på det. Kall säger du, inte större chans det spricker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Siim00n:

Nej det har jag inte prövat, har inte vågat mig på det. Kall säger du, inte större chans det spricker? 

Det är nu inte så mycket som behöver riktas, aluminiumet är nu rätt mjukt här, det skall tåla en mildare grundstötning, och har det inte spruckit den dagen skadan skedde lär det nog inte göra det nu heller, ”nog inte nu heller” för många år sedan har jag ju böjt tillbaka skäddor som varit snedare än din, liksom propellerblad. Men tag kontakt med någon verkstad och försök att lista ut hur dom gör.

 

Ett annat sätt är att ta en kraftigare träkloss eller träregel och placera den som du gör på bilden, sedan sätta an en kraftig skruvtving som trycker till skäddan. Det kommer att bli rakare men inte fullt ut, eftersom du måste böja mer än över mittlinjen för att det skall bli rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...