Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hasse_A

Skrapande ljud, MD11C med MS-backslag.

Rekommendera Poster

Min dotter har en MD11C med BS-backslag i sin båt. Hon har bytt motortassar och riktat in motorn med båten på land.

Det är fast axel. Alltså ingen flexibel propelleraxelkoppling.

Hon har efter sjösättning inte linjerat upp motorn igen.

Efter ett tag har det uppenbarat sig ett skrapande ljud när drift är aktiverad.

Vad tror ni forumiter ? Om man "glömmer" att justera motorns läge när båten väl är i vattnet,  vad får det för konsekvenser ?

Det är förmodligen inte propelleraxelhylsan det beror på. Den är nyligen bytt och inget läckage förekommer.

Skulle det kunna vara utgående lager i backslaget som är slitet p.g.a. motorn inte varit korrekt justerad med båten i vattnet ?

Eller har ni någon annan ide ?  Vad skall man kolla och hur ?

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Träbåt? 

Nej, Det är en Allego 33, segelbåt men jag skrev här eftersom jag ror det finns fler kunniga om motorer här. Allegron är från början av 1980-talet med längsgående stringers så hon bör vara rätt styv. Rätt tjockt skrov också. Lite kan hon nog ändra sig ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att motor och backslag inte sitter i en tänkt rak linje genom centrum på propelleraxel och frammåt. 

 

Det går säkert att tvinga motorn rätt så att propelleraxeln hamnar mitt i propellerhylsans framände. 

Men detta är inte rätt väg att gå. 

Den böjda axeln stöter i hylsan vid belastning. 

 

Och är axeln rak? 

 

 

 

Antar att det på axeln ut från backslaget sitter en i två delar propelleraxelkoppling bestående av två hopskruvade flänsar, som passar i varandra. Loss skruvarna, 4 st som håller ihop flänsarna. 

Lossa axeltätningen från hylsan och skjut frammåt. 

 

Skjut propelleraxel med fläns bakåt, så det går fritt från flänsen på backslaget. 

 

Lyft nu upp propelleraxeln och centrera denna i hylsan. 

 

Kolla så axeln ligger centrerad i hylsan bakre ände vid propellern. 

 

Om detta är ok, så skjut propelleraxeln med fläns tätt intill flänsen på bakslaget, men inte stumt i. 

Justera motorns tassar, så att det går att föra ihop flänsarna, utan att propelleraxeln tvingas åt någon kant. 

 

Detta är utgångsläget för finliret. 

Ta ett bladmått, ca 1 mm. 

För in det mellan flänsarna där det är och utgå ifrån det läge där blad måttet nätt går trögt, och utan motstånd på övriga, ställen mellan flänsarna. 

Nu justeras tassarna, så att blad måttet går lika trögt att föra ut och in, på minst fyra punkt mellan flänsarna. 

 

(En träbåt bör justeras minst en gång när båten legat i vattnet, kanske en månad.)

 

Skruv åt. Lossa kilarna, sätt fast axeltätningen på hylsan/trumman.

 

Ungefär så gör jag på min Albin Cumulus. 

... 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Lyft nu upp propelleraxeln och centrera denna i hylsan. 

Ursäkta, Jag fattar inte. Det kanske beror på dålig fantasi från min sida men :

 

Det sker väl ingen justering på detta sättet. När man skruvar tillbaks flänsen har väl ingenting ändrats ? Axeltätningen är en black jack och den påverkar väl inte axelns position inte över huvud taget eller i vart fall väldigt marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man ska justera motorn också så att flänsen stämmer när axeln är centrerad i hylsan ?

I så fall begriper jag vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

Ungefär så gör jag på min Albin Cumulus. 

 

Tackar. Såg att du redigerat inlägget. Då är vi överens.

Ett klargörande bara. Du tror att det skrapande ljudet kan orsakas av att axeln inte är korrekt linjerad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev hasse_A:

Ursäkta, Jag fattar inte. Det kanske beror på dålig fantasi från min sida men :

 

Det sker väl ingen justering på detta sättet. När man skruvar tillbaks flänsen har väl ingenting ändrats ? Axeltätningen är en black jack och den påverkar väl inte axelns position inte över huvud taget eller i vart fall väldigt marginellt.

Nä, det får vi väl verkligen hoppas, att den inte gör. 

 

Men du behöver komma åt framänden av hylsan dels för kontroll (Vilket du gjort), men även för kilning, när flänsarna är isärskjuvna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev hasse_A:

Menar du att man ska justera motorn också så att flänsen stämmer när axeln är centrerad i hylsan ?

I så fall begriper jag vad du menar.

Rätt😁 Annars tvingar du axeln i typ mer eller mindre böj, som blir värre när den snurrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev hasse_A:

 

Tackar. Såg att du redigerat inlägget. Då är vi överens.

Ett klargörande bara. Du tror att det skrapande ljudet kan orsakas av att axeln inte är korrekt linjerad ?

Visst kan det vara ett lager, men börja med detta. Speciellt om du inte hört ljudet tidigare. 

 

Oavsett så behövs en ordentlig linjering, för att undvika vibrationer mm. 

 

Jag fick konstigt ljud när jag lät motorn gå på land, en gång i månaden! Det var lagerfel i motorrumsfläkten😋

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Men du behöver komma åt framänden av hylsan dels för kontroll (Vilket du gjort), men även för kilning, när flänsarna är isärskjuvna. 

Ok du menar att man ska trycka in kilar för att axeln ska fixeras i centrum av hylsan ?

Ett litet problem är att båten ju ska ligga i vattnet och det betyder att man får bada och vira en cykelslang runt axeln och hylsan så att det inte kommer in vatten genom lagret. Något jag praktiserade i en flod i Franska Guyana när jag var tvungen att byta axeltätningen och det inte gick att torrsätta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men kilar använder jag så att säga första gången motorn och axeln riktas in mot varandra, så inte felet blir stort. 

Detta gör jag på land. 

 

Senare behövs inga kilar. Då handlar det om finjustering, typ det jag skrev om bladmått mm. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...