Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Trilux på alubåt?

Rekommendera Poster

Har inte målat Bustern under sedan inköp för 5 år sedan pga effektiv befintlig färg som suttit många år. Nu är det dock 50% primer som syns, så det är dags att måla. Ligger i Stockholms skärgård och frågan blir då vilken färg som är bäst lämpad.

 

Jag har haft fundering på Tigercoat eller dyl, men lutar nu åt klassisk bottenfärg. Tyvärr är ju båten av alu, vilket begränsar en del.

 

Färgen som sitter där idag är med största sannolikhet kopparbaserad och av effekten att döma säljs den knappast till privatpersoner över disk (eller av Naturskyddsföreningen heller för den delen).

 

Även om båten är i gott skick, är jag kritisk till koppar på alubåt men såg då att Trilux anses fungera även på alubåtar pga att den inte är baserad på kopparoxid utan koppartiocyanat.

 

Är det någon som har koll på hur detta fungerar i praktiken? Är den safe att använda eller kan det bli frätskador även av Trilux? Jag har tänkt tvätta med högtryck och sedan måla på. Grundfärgen ser relativt ok ut idag, men jag kan ju inte säkerställa tätheten till 100%, utan att grunda på nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster har väl, som jag har på min Finnmaster Husky, Hempel AluSafe som bottenfärg. International säger ju att Trilux funkar på aluminiumbåt så det får man väl lita på. Men jag kommer att köra Alusafe när det är dags (om den går att få tag på).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info! Jag hittar tyvärr inte den färgen på Hempels hemsida eller någon butik som säljer. Den verkar ha utgått...

 

Läste nyss att det finns de som hävdar att de fått korrosionsskador av Trilux, trots att den påstås vara ok på alu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-05 vid 13:11 skrev Mange249:

Tack för info! Jag hittar tyvärr inte den färgen på Hempels hemsida eller någon butik som säljer. Den verkar ha utgått...

Har pratat med Hempel nu om AluSafe 7120D. Den får inte säljas i Sverige men det får den göras i Finland och därför kan finskbyggda båtar ha det från fabrik.

De rekommenderar Hard Racing Copper i stället om man behöver förbättra sin bottenmålning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Har pratat med Hempel nu om AluSafe 7120D. Den får inte säljas i Sverige men det får den göras i Finland och därför kan finskbyggda båtar ha det från fabrik.

De rekommenderar Hard Racing Copper i stället om man behöver förbättra sin bottenmålning.

Tack! Då vet vi vad som gäller. Frågan är hur Hard Racing Copper är relativt Trilux, både i prestanda och korrosion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International anger i bilagan att Trilux och Trilux 33 inte innehåller metallisk koppar på grund av sättet kopparföreningen framställs, och medför därför inte galvanisk korrosion. De anger vidare att man ska grundmåla aluminiumskrovet två ggr med en spärrfärg före påmålning med två lager Trilux. Deras spärrfärg förstås, men jag har provat med Biltemas spärrfärg som verkar ha samma egenskaper.

Use of Copper Thiocyanate on aluminium hulls.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till Hempels skall Light Primer användas vid behov.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Seawolf:

International anger i bilagan att Trilux och Trilux 33 inte innehåller metallisk koppar på grund av sättet kopparföreningen framställs, och medför därför inte galvanisk korrosion. De anger vidare att man ska grundmåla aluminiumskrovet två ggr med en spärrfärg före påmålning med två lager Trilux. Deras spärrfärg förstås, men jag har provat med Biltemas spärrfärg som verkar ha samma egenskaper.

Use of Copper Thiocyanate on aluminium hulls.pdf 34 kB · 1 download

I det dokumentet låter det som att grundningen enbart är för vidhäftningen ” and the application of a suitable primer (Primocon or Interprotect) to maximise adhesion between the hull and antifouling”. 

 

Tyvärr blir man ju lite orolig efter den här tråden kring just Trilux (även om Alubatar är av en annan åsikt än TS och han har ju erfarenhet). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ibland olika varianter av samma färg, ofta innehåller de vita och grå kulörerna Koppartiocyanat som funkar på aluminiumbåtar och drev.

De senaste Triluxfärgerna verkar dock samtliga vara utan kopparoxid medan Hempels Hard racing Xtra innehåller kopparoxid.

 

Kolla varje år på KEMI´s listor över godkända bottenfärger för ostkust och västkust så ser du om färgen innehåller kopparoxid eller koppartiocyanat samt hur mycket biocid.

 

Trilux Hard Antifouling4815- Mot påväxt av vattenlevande organismer på båtar med en egenvikt över 200 kg och med huvudsaklig förtöjningsplats på Ostkusten eller Västkusten (från Örskär till norska gränsen).

- För bestrykning.Koppartiocyanat 13,0 vikt-%

 

Hard Racing Copper5148- Mot påväxt av vattenlevande organismer på båtar med en egenvikt över 200 kg och med huvudsak-lig förtöjningsplats på ostkusten (från Örskär till Trelleborg).

- För bestrykning.Koppartiocyanat 11,5 vikt-%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det är en vidareutveckling av Silic One?
@Kane Du får gärna skriva en liten rapport när nu har testat. Men du åker i dricksvatten va?

Hur som helst så är det intressant att veta hur det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Makro:

 Du får gärna skriva en liten rapport när nu har testat. Men du åker i dricksvatten va?

Nä, ligger på andra sidan slussarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-28 vid 10:44 skrev Kane:

När jag pratade med Hempel igen i höstas blev rekommendationen den nya Hempaspeed TF (med conversion primer). Så det får nog bli den till våren.

https://www.batliv.se/2022/01/25/batbottenfarg-utan-biocider/?utm_campaign=cmp_2861727&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email

 

Kul att du återkopplar!

 

Återkom gärna med recension på färgen. Tänkte köra ett år till på den färg som är nu och sedan byta, så passar kanon om denna visar sig vara bra…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...