Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cyberwiz

Eftermontera interceptorer/trimplan på Buster Magnum -95

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en äldre Buster Magnum (första generationen) som jag tycker planar lite för dåligt (och blir väldigt stötig, särskilt när man möter SL-pendelbåten :). Den är dessutom väldigt känslig för sidvind och sned tyngdfördelning (det räcker att jag är själv i båten så blir det lite snett).

 

Är det nån som har erfarenhet av att montera interceptorer och/eller trimplan på en sån båt? Gör det stor skillnad, eller är det bättre att bara köpa en ny båt? De nyare skroven har ju bättre form (och har ofta förmonterade trimplan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenheter att montera både trimplan samt interceptorer på olika bådar, dock inte på någon av aluminium.

 

Trimplan eller interceptorer gör i allmänhet stor skillnad på båtar som gräver ned sig i sjön, som går snett etc.

Du har väl en utombordare på denna, förstås? har du testat all ändra riggvinkeln? Du har väl "power trim" eller vad det kan heta?

Att trimma den inåt kan hjälpa till att få båten i bättre planläge, måhända får du först trimma ut riggen för att sedan trimma in det. Det var nu mer än 35år sedan jag senast aktivt höll på med sådant på båtar med utombordare, så det finns nog andra här som kan sådan körteknik bättre.

 

Trimplan är nog det ekonomist bästa alternativet för din båt, och då med Lencos elektriska cylindrar, då slipper du hydraulpumpen som de andra fabrikaten har. Det finns automatik från Mente-Marine att köpa till.

Jag har sett på aluminiumbåtar att man isolerat trimplanan som är av rostfritt stål, mot skrovet med hjälp av plattor av plast eller liknande material. Det uppstår galvanisk korrosion annars, man skall även avvända rätt sorts skruvar, vad nu det kan vara, kanske kvalitet A4, det som förr kallades för "syrafast stål", men även om det finns det andra som vet bättre än jag.

 

Interceptorer... 

Då är det kanske Ziupwake du tänker på?

Det är ett väldigt bra system, men också dyrt, räkna med 16-18.000kr eller mer.

Jag har det på en 31-fotsbåt. Jodå det fungerar väldigt bra och helt automatiskt. Intcerceptorerna är av plast så det uppstår ju inga galvaniska strömmar om man monterar dessa på en alu-båt, om man nu använder rätt sorts skruv, Zipwake tillhandahåller skruv och monteringsdetaljer för aluminium- och stålbåtar.

 

Sedan finns det fasta trimplan som man då inte kan trimma under gång, ett budgetalternativ, kanske ingenting för dig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen satte Zipwake på 5m planande badbåt. Han blev supernöjd med att den låg mer stabilt oberoende var man satt i båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en styrpulpet utan trimplan, det gick ju rätt bra då det gick att flytta folk så den gick rakt. Köpte sen en day Cruiser utan trimplan. Hopplöst då man sitter där man sitter. Monterade ganska omgående trimplan. Blev en helt annan båt då man kan åka rakt eller luta lite om vågorna kommer snett, kan klart rekommenderas. Jag har på nuvarande båten el-hydrauliska. Fungerar men långsamma. Skulle välja eldrivna typ lenco, eller interceptorer. Dyrare men snabbare. Sen hur och vad man ska ha till aluminiumbåt har jag ingen aning om. Det vet säkert någon annan. 

 

Börja alltid att i låg fart trimma in motorn max när du kär sakta och när du accelererar och ska upp i planen. Sen kan du ändra trimvinkeln beroende på fart och vågor och last. Du kanske är van vid hur motorn ska trimmas i olika lägen, om inte förklarar jag gärna grunderna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, cyberwiz said:

Hej!

 

Jag har en äldre Buster Magnum (första generationen) som jag tycker planar lite för dåligt (och blir väldigt stötig, särskilt när man möter SL-pendelbåten :). Den är dessutom väldigt känslig för sidvind och sned tyngdfördelning (det räcker att jag är själv i båten så blir det lite snett).

 

Är det nån som har erfarenhet av att montera interceptorer och/eller trimplan på en sån båt? Gör det stor skillnad, eller är det bättre att bara köpa en ny båt? De nyare skroven har ju bättre form (och har ofta förmonterade trimplan)

Första generationens Magnum är relativt lätt och plan i botten och skall inte behöva plana dåligt. Jag förutsätter att du trimmar in motorn när du skall plana. Vad har du för motor på den? Jag har sett äldre Magnum med så små motorer som 115hk och då går det tungt. Du kommer aldrig att få den fri från stötar, den är för platt i botten för det. Räkna inte med ngn större förbättring med trimplan. Trimmar du in motorn och trycker ner fören med trimplan så blir det blir mjukare, men det kommer inte vara behagligt att köra båten. Tillfällen med sidvind under en längre tid, eller snedlastad båt så hjälper trimplanen absolut! Jag har en XL utan trimplan och min bror har en XL med trimplan och visst är det behagligt med trimplan ibland, men båtarna är så pass små att man har sällan en konstant snedvinkel som kan trimmas bort, utan man får jobba med trimplanen under körning för att det ska bli hyfsat bra. Själv har jag funderat på att sätta trimplan för att få lite längre botten och därmed lite extra stabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev anuba:

Kompisen satte Zipwake på 5m planande badbåt. Han blev supernöjd med att den låg mer stabilt oberoende var man satt i båten. 

Jag har Zipwake på en fem ton tung och 31 fot lång motorbåt.

Jag är också väldigt nöjd med det systemet. Det sköter sig helt själv, innan hade jag traditionella trimplan, som man hela tiden fick justera.

 

Min förra båt hade jag hydrauliska trimplan som föll för åldersstrecket och läckte, hydraulpumpen  togs bort, likaså cylindrarna som ersattes med Lencos elektriska, dessa var jättebra, och snabbare än de hydrauliska. Jag behövde ingen automatik till den båten, annars kan man ju komplettera med automatik i ett senare skede.

 

Så du får se över hur mycket pengar du vill lägga, inget av alternativen är direkt billigt, bara mindre dyrt...

 

Lenco kostar nästan 6000 kr hor Seasea, till det tillkommer till det tillkommer en manöverpanel för knappt 1400 kr. Skall du komplettera med Mentes automatik blir det 6000 kronor till. Summa omkring 13.500kr, litet i överkant, alltid behöver man lite skruvar, kablar och säkringar och annat smått och gott.


Det minsta Zipwake-paketet kostar knappt 18.000 kr men då är det helt komplett och med automatik, tillkommer gör en monteringssats för aluminiumbåt, tror jag... och sedan behöver du en säkring på 15A... Ett skärmskydd till displayen är ju bra att ha också.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det minsta Zipwake-paketet kostar knappt 1800 kr men då är det helt komplett och med automatik, tillkommer gör en monteringssats för aluminiumbåt, tror jag... och sedan behöver du en säkring på 15A... Ett skärmskydd till displayen är ju bra att ha också.

 

Tror du glömde en nolla i priset. Annars gör jag beställning redan idag. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Alanningen:

Första generationens Magnum är relativt lätt och plan i botten och skall inte behöva plana dåligt. Jag förutsätter att du trimmar in motorn när du skall plana. Vad har du för motor på den? Jag har sett äldre Magnum med så små motorer som 115hk och då går det tungt. Du kommer aldrig att få den fri från stötar, den är för platt i botten för det. Räkna inte med ngn större förbättring med trimplan. Trimmar du in motorn och trycker ner fören med trimplan så blir det blir mjukare, men det kommer inte vara behagligt att köra båten. Tillfällen med sidvind under en längre tid, eller snedlastad båt så hjälper trimplanen absolut! Jag har en XL utan trimplan och min bror har en XL med trimplan och visst är det behagligt med trimplan ibland, men båtarna är så pass små att man har sällan en konstant snedvinkel som kan trimmas bort, utan man får jobba med trimplanen under körning för att det ska bli hyfsat bra. Själv har jag funderat på att sätta trimplan för att få lite längre botten och därmed lite extra stabilitet.

Mina tankar går litet åt det håller också, mer körteknik och barlastning av båten än tekniska hjälpmedel, som jag skrev i föregående inlägg är olika trimplanssystem ganska dyra, så det gäller ju att tänka till och kommande säsong testa med olika körteknik och belastning av båten.

Klart är ju ialafall att trimplan är bra i vissa situationer, men dom kan ju aldrig upphäva att en båt blir stötig i sjön, det är ju hur bottenvinkeln är i skrovet samt även skrovets längd som avgör det.

Båten bli ju iallafall inte sämre med trimplan, men det kan finnas billigare vägar att nå fram till bättre gångegenskaper, som ändrad körteknink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Alanningen:

Tror du glömde en nolla i priset. Annars gör jag beställning redan idag. 🙂

Ja, det var ju billigt, jag redigerar det! 💸 💰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla bra tips!

 

Jag är hyggligt bekväm med att själv justera motorn (140hk Suzuki) så att båten planar bra (möjligen lite svårare för damen när hon ska köra). I konstant fart är det inget problem med planandet i sig, men power-trimen hinner inte justera om man vill dra ner på farten för att man möter en stor våg (kommer interceptorer/bättre trimplan hinna med det?)

 

Jag har lite trassel med ryggen så jag är känslig för stötar, och vingel är ju aldrig kul med barn & gäster i båten :) 

 

Nu lutar jag igen åt att köpa en nyare begagnad XL/XXL men begagnatmarknaden är fullständigt överhettad just nu känns det som.. Kanske får bli en sista lite vinglig säsong innan man drar fram stora plånboken :)

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och trimplan känns mer rimliga i båtens prisklass, om de är tillräckligt snabba :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev cyberwiz:

I konstant fart är det inget problem med planandet i sig, men power-trimen hinner inte justera om man vill dra ner på farten för att man möter en stor våg (kommer interceptorer/bättre trimplan hinna med det?)

Nej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev cyberwiz:

Tack för alla bra tips!

 

Jag är hyggligt bekväm med att själv justera motorn (140hk Suzuki) så att båten planar bra (möjligen lite svårare för damen när hon ska köra). I konstant fart är det inget problem med planandet i sig, men power-trimen hinner inte justera om man vill dra ner på farten för att man möter en stor våg (kommer interceptorer/bättre trimplan hinna med det?)

 

 

Som ovan svarade nej, här gäller det att ha blicken långt fram och trimma in när man ser att det blir vågor och eller dra av farten så den inte planar. Samtidigt trimma in motorn så när det är fritt fram är motorn redan i trimmad. 

Jag åker båt 6,5 meter så man får vara med, ibland missar man, då blir det åka av några vågor. Sen gäller det att ta vågorna på rätt sätt. Landa rätt när man har fart. Skillnaden mellan fiasko och någorlunda. Vid osäkerhet så bättre dra av och ta vågorna lite halvplanande eller ännu långsammare och sen öka igen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kostar soppa tyvärr att åka i grövre sjö. Mycket ryckig körning blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har redan fått svar.

Det spelar ingen roll vilka trimplan du skaffar dig till båten, svallvågor från andra fartyg och dyningar är vad dom är, sådana går inte att kompensera bort med trimplan eller interceptorer.

 

När du ser en annalkande våg drar du ner på farten och helst svänger så att du möter vågen med fören och kör sakta igenom den. Så gör man även med större och tyngre båtar.

 

Om sjön är gropig av andra anledningar måste man anpassa farten, motsjö brukar ju går rätt bra att forcera om våghöjden inte är för hög, men det slår en del. Medsjö är besvärlig för alla båtar, och om sjön kommer snett akterifrån blir det jobbigt eftersom den slår båten ur kurs, så man får styra upp hela tiden.

 

 Personer med ryggproblem tycker det är bättre att stå upp och köra, med mjuka knän, vilket jag också gör om våghöjden överstiger en meter, då blir det rätt besvärligt att köra i femton knop, oftast blir det litet bättre runt 7-8 knop, och sämre om man kör långsammare, så det gäller att finna en hastighet som är relevant till vågdalarnas längd, och som matchar båtens längd.

 

I de farvattnen jag navigerar i förekommer det en del fartyg man känner igen på långt håll, fartyg som drar upp mycket sjö, bara att lära sig vilka det är och vara beredd på att möta svallet och varna andra ombordvarande, håll i er, svallvågor på gång!

 

Vi har Styrsöbolagets båda katamaranfärjor, en större ambulansbåt, även det en katta, den ökända M/S Byfjorden, som vi döpt om till ”Byfånen” den är hopplös att möta, sedan in och utgående bogserbåtar i fjordarna mot Uddevalla och raffet i Brofjorden, Kostertrafiken har också en flotta med katamaranfärjor, jag tror dom inalles är fyra, och dess svall är inte roligt att möta om man har för hög fart. Stena Line har en numera inaktiv större snabbfärja, Carisma, även det en katamaran, vars svallvågor orsakat ett dödsfall. Det var en man som blev illa klämd mellan sin båt och berget i en naturhamn ,visserligen, men då man mötte den var det bara att vända upp mot svallet och ta det väldigt varligt. Den gick ju efter en gles tidtabell så man visste när den var på väg ut eller hem.

På öarna söder och norr om Rivö- Danafjorden uppstod det en mindre tsunami då denna vederstyggliga färja var på antågande. 

 

Så trimplan av alla sorter är väldigt bra att ha, men man rår inte över vare sig naturkrafternas vågor eller de som uppkommit av passerande fartyg. Då är det körteknink och kanske andra navigationsmässiga knep som gäller. Det händer att jag väljer att gå inomskärs eftersom det på utsidan är en ogynsamm våghöjd, eller gammal krabb sjö efter tidigare oväder.

Men det kan även vara så att jag väljer att gå utomskärs istället eftersom vågorna i vissa fall kan vara kortare och värre på vissa ställen inomskärs. 

Efter bohuskusten har vi några mer eller mindre ogynnsamma passager utan skyddande skärgård utanför, säkerligan likadant utefter andra kuster. På vissa ställan kan man ta en omväg inomskärs om det blåser för mycket, jag tänker då på Marstrandsfjorden, Islandsberg och Brofjorden. Andra ställen har inga smitvägar inomskärs, Tjurpannan och Kosterfjorden exempelvis, då får man ligga still och vänta till det går att passera. På Kosterfjorden kan man ju visserligen välja att gå mot fastlandet i olika riktningar och därmed få gynnsammare överfart. Tjurpannan är hopplös, då hela Skagerack och delar av Nordsjön ända från Skottland kan ligga på, det är väldigt djupt en bit ut, och grundar upp till 12 meter ungefär, de stora dyningarna märks inte så mycket ute på djupt vatten, men när det grundar upp bygger dom på höjden, dessutom bryts dom över en massa illa placerade skär, bränningar och bôar. 
Där kan det vara gynnsamt att rätt så långt ut. Då det nära land kan vara farligt där vågorna bryter och vänder tillbaka utåt igen. Nä usch och fy, husbil är bättre, det går inga vågor på europavägarna alls....🚙

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nä usch och fy, husbil är bättre, det går inga vågor på europavägarna alls....🚙

Nja, våg efter våg av corona, fast kanske inte just på europavägarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev M__G:

Nja, våg efter våg av corona, fast kanske inte just på europavägarna 

Skulle var det då, men det gyngar iallafall inte, om man nu inte är på väg till Curaçao, fast den resan var väl kanske med båt den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika).

 

Kanske kan man med framförhållning och bättre hantering av powertrimen göra det lika bra (och därmed är det bara skrovformen som räknas), men nu är jag ju den båtförare jag är så att säga (både vad gäller erfarenhetsnivå och tålamod för att sakta in alltför mycket). Man kan inte trimma in hur mycket som helst heller, en gång sköljde vågen t o m över fören en del (men då var båten iofs ganska tungt lastad och jag hade nog snarare saktat in för mycket)

 

Får se hur jag gör helt enkelt... Jag slängde ut en köpes-annons här på forumet. Kanske är det nån som vill bli av med sin Buster XXL? :)

 

Husbil, med gyng eller utan blir en annan gång :) 

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika).

 

Kanske kan man med framförhållning och bättre hantering av powertrimen göra det lika bra (och därmed är det bara skrovformen som räknas), men nu är jag ju den båtförare jag är så att säga (både vad gäller erfarenhetsnivå och tålamod för att sakta in alltför mycket).

 

Man kan inte trimma in hur mycket som helst heller, en gång sköljde vågen t o m över fören en del (men då var båten iofs ganska tungt lastad och jag hade nog saktat in för mycket)

 

Får se hur jag gör helt enkelt... Jag slängde ut en köpes-annons här på forumet. Kanske är det nån som vill bli av med sin Buster XXL? :)

 

Husbil, med gyng eller utan blir en annan gång :) 

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev cyberwiz:

Jag håller med om det mesta, men om trimplan eller interceptorer gör det lättare att ta en våg bra så är det värt en del för mig. Har man svårt att kontrollera planingen i låg fart så träffar vågen längre bak och det blir lite obehagligt, både för rygg och passagerare (inget man dör av förstås, men värt att undvika).

Jag ser inte hur trimplan skall kunna göra våghanteringen bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kane:

Jag ser inte hur trimplan skall kunna göra våghanteringen bättre.

Nej det gör dom inte. Man måste ju ha bra fart genom vattnet för att som skall göra nytta, mina interceptorer påverkar gångläget först en bit över sex-sju knop.

 

Möjligen kommer man i balans snabbare efter det att man tagit en serie vågor om man utnyttjar trimplanen.

 

Sedan var det väl bara min gamla Nimbus som man justerade trimplanen en eller två gånger per resa, andra båtar kan behöva fler justeringar under gång. Vid kursändring kan vinden påverka båtens gångläge, om passagerarna eller besättningen flyttar på sig kan det behövas trimmas. 
Trimplan är ju bra, men dom gör ju bara det som rorsman ber dem göra, om man nu inte har automatik.

 

Jag ser ju på min båt i Zipwakens display att interceptorerna ständigt jobbar, och innan jag hade den så hade jag handen på trimplanspanelen mest hela tiden.

Jag hade då, och har det kvar, ett litet billigt ”vattenpass” sådant som man har i husvagnar och husbilar när man skall palla upp dessa, iallafall ser jag i libellerna hur det lutar och kan justera, nu syns ju samma information, fast mer digitalt i displayen.

 

Så om du inte väljer ett system med automatik, blir det ändå aktiv körning, då trimplanen justeras efter gaspådrag, vindkantring, riggens vinkel, viktfördelningen ombord etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så om du inte väljer ett system med automatik, blir det ändå aktiv körning, då trimplanen justeras efter gaspådrag, vindkantring, riggens vinkel, viktfördelningen ombord etc.

Jag har Mentes ACS RP till mina trimplan. Fungerar bra, men systemet har inte dynamiken för att hantera vågor och svall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Jag har Mentes ACS RP till mina trimplan. Fungerar bra, men systemet har inte dynamiken för att hantera vågor och svall.

Nej det är det inga system som har. Ett system som skulle kunna kompensera för det skulle vara utrustat med både framåtseende AI och ha en telepatisk förmåga, eller möjligen ha en kompatibel ingång till en digital kristallkula.

 

Automatiken bygger på olika tröghetssensorer som efter kalibrering känner av båtens aktuella gångläge i pitch- och rolled. Sensorerna känner ju av vågorna först då båten befinner sig i dem, och eftersom det då är löningsmest att försöka att kompensara så ligger det en hysteres inprogrammerad som hindrar systemet från sådana tilltag.

 

De olika systemen är designade för att hålla båten såsom föraren vill ha den, man vill i allmänhet ha den horisontell i rolled och fören några grader ovanför horisontalplanet i pitchled och det är det som systemet hela tiden eftersträvar att hålla. Tillfälliga snabba förändringar klarar inte systemem av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatik känns givet nuförtiden, men jag är fullt medveten om att den inte har någon kristallkula/AI.

 

Jag tror ändå det kan göra skillnad om den håller ner fören lite bättre i lägre farter. Om interceptorerna hinner reagera på att båten tappar planing när man drar ner på farten så är det bra, kan de dessutom reagera på "uppförsbacken" i vågen så är det ännu bättre (kanske svårare, men inte omöjligt/kräver kristallkula).

 

Även lite bättre sidledes balans (om man inte tar vågen exakt rakt på t ex) är mycket värt.

 

Jag fattar såklart att man får ha rimliga förväntningar, mitt mål är bara att kunna ta vågen utan att få ont i ryggen eller skrämma passagerarna (eller behöva stanna båten nästan helt och vingla runt som ett asplöv :))

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/5/2021 at 2:03 PM, cyberwiz said:

Tack för alla bra tips!

 

Jag är hyggligt bekväm med att själv justera motorn (140hk Suzuki) så att båten planar bra (möjligen lite svårare för damen när hon ska köra). I konstant fart är det inget problem med planandet i sig, men power-trimen hinner inte justera om man vill dra ner på farten för att man möter en stor våg (kommer interceptorer/bättre trimplan hinna med det?)

 

Jag har lite trassel med ryggen så jag är känslig för stötar, och vingel är ju aldrig kul med barn & gäster i båten :) 

 

Nu lutar jag igen åt att köpa en nyare begagnad XL/XXL men begagnatmarknaden är fullständigt överhettad just nu känns det som.. Kanske får bli en sista lite vinglig säsong innan man drar fram stora plånboken :)

Jag kör själv en XL och den tar vågor hyfsat ok, men den är för kort för att hantera större vågor. Om du letar efter en annan Buster (XL, XXL, Magnum) så har alla dessa modeller sålts utan steglister i botten under några årsmodeller. 2017-års modell av XL och 2015 av XXL var utan steglister. Utan steglister får du en lite djupare, tystare och mjukare gång i sjö. Nackdelen är att den går lite tyngre i sjön och därmed tar lite mer bensin. Kolla gärna på riktiga dämpade säten om du har känslig rygg. Det finns X-Craft (som är dyra), men även billigare varianter på bla Seasea.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-03-05 vid 22:30 skrev cyberwiz:

Automatik känns givet nuförtiden, men jag är fullt medveten om att den inte har någon kristallkula/AI.

 

Jag tror ändå det kan göra skillnad om den håller ner fören lite bättre i lägre farter. Om interceptorerna hinner reagera på att båten tappar planing när man drar ner på farten så är det bra, kan de dessutom reagera på "uppförsbacken" i vågen så är det ännu bättre (kanske svårare, men inte omöjligt/kräver kristallkula).

 

Även lite bättre sidledes balans (om man inte tar vågen exakt rakt på t ex) är mycket värt.

 

Jag fattar såklart att man får ha rimliga förväntningar, mitt mål är bara att kunna ta vågen utan att få ont i ryggen eller skrämma passagerarna (eller behöva stanna båten nästan helt och vingla runt som ett asplöv :))

I automatiken finns det olika inställningar, kurvor, som man antingen kan välja rakt av, eller anpassa till sin egen båt. Nu minns jag inte exakt hur man kalibrerade systemet, men man matar iallfall in båtens längd och bredd möjligen också vikten, och får då upp en standrardkurva för hur interceptorerna skall reagera vid olika hastigheter, och den kurvan kan sedan modifieras. I standard är det fullt nedfällda interceptorer i låga farter, och ju mer man accelerarar och pitchgivaren känner av vinkeln fälls klaffarna in, för att vara helt infällda i hög hastighet, om nu inte rollsensorn anser att man skall räta upp båten i rolled.

 

Så du kan programmera in valfri pitchvinkel, eller så kan du tillfälligtvis göra en manuell inställning under gång, inga problem. Det går även att programmera systemets tröghet, hur snabbt det skall reagera för förändringar.

Men jag har väl testat de olika funktionerna, men känner att det inte finns någon anledning att under gång hålla på att laborera när jag redan gjort en bra inställning, lika bra att automatiken sköter det, så kan förare/rorsman koncentrera sig på navigeringen.

 

Det finns även en funktion som motionerar interceptorerna vid stillaliggande, för att inte de ”små rara” havstulpanerna skall få fäste.

 

Angående orimliga förväntningar...

Det var i Smögens hamn för en del år sedan, en motorbåt i 30-fotsklassen, det var förfest ombord, rätt så nyktert. Det kom gäster ned i båten som bjöds på tilltugg och rätt sparsamt med alkohol... men båten lutade eftersom merparten av gästerna satt i en soffa på båtens ena sida. Skepparen/ägaren, eller var det kanske personen som eventuellt hade hyrt båten? stod vid förarplatsen och körde trimplanen upp och ned utan resultat, en av gästerna påpekade att det där bara funkade då båten var i rörelse, men skepperen/ägaren eller vem han nu var, gav sig inte, det skulle ju gå...

 

Jag befann mig i båten intill, även där var det litet förfest, jag var övertygad om att skepparen/ ägaren eller vilken roll han nu hade skojade, men efterhand förstod jag att så inte var fallet.... Det skall ju gå att få båtfanskapet helt rakt...! Det blev inte roligt, mer pinsamt.


Men det hade ju funkat bättre att fördela de icke speciellt anorektiska gästerna ombord för en bättre viktfördelning. Och det gäller ju även under gång, trimplan och interceptorer kan ju kompensera ogynnsamma gånglägen, men till en viss gräns.

 

Det finns dock ännu dyrare och mer avancerade system, som även har stabilisatorer, utfällbara vingar eller fenor på sidorna, ser ungefär ut som valarnas bröstfenor. Men sådana system är väl förbehållna större yachter och kommersiella passagerarfartyg. Men klart, dom funkar inte vid stillaliggande dom heller, då kompenserar man genom att puma vatten mellan olika trimtankar ombord.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...