Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjerka

Koppla länspump, fattar ingenting

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är väldigt oerfaren på allt som har med båtar att göra, och lika oerfaren när det kommer till elektronik.
Har köpt en 9M lång gammal fiskebåt, o har hållt på vintern nu med att försöka renovera den.

Nu har jag kommit till elen, och är rädd att jag kopplar fel!
Länspumpen som satt i har varit kopplad till en sån här Strömbrytarpanel med Automatsäkringar man kan köpa från Biltema.
Och den uppfyllde sitt syfte i början men mot slutet innan jag tog upp båten så pumpade den inte alls, eller så pumpade den men att automatsäkringen "slog ut" efter bara några sekunder.

Så! Nu har jag köpt en ny länspump och batteriet har tagits ur och satts på laddning.
Dessutom har jag köpt en separat nivåvakt jag tänkt koppla ihop med länspumpen.
Har också dragit bort lite andra kablar så känns ju lite som jag halvt börjar om från scratch med eldragningen i båten.
Ska försöka förklara klokt, men ni får skriva om det är nåt jag missat eller att ni inte förstår mig.

1. Det ska va typ en säkring till länspumpen, en 12A säkring. Och det finns ju inte i flatstifts format?? Har sökt runt men hittar ingenting.
Kan man använda en 15A säkring istället? Eller är risken stor att pumpen pajjar när "strömmen" väl kommer upp till säg 13-14A?
Eller kan man använda 10A säkring? Eller kommer den säkringen "gå sönder" stup i kvarten istället då?

2. Jag har ju automatsäkring i strömbrytarpanelen, men dom säkringarna är svagare. Tror det är 8 strömbrytare, med säkringar från 2A upp till 10A.
Är detta något som kommer störa min "huvudsäkring" till länspumpen? Typ att strömbrytarens automat säkring slår ifrån före min huvudsäkring?

3.Har läst om något som heter hängsäkring, är det glasrörssäkring eller keramiksäkring? Bör jag ha en sån istället för flatstiftsäkring?
Och isånafall, hur i hela friden ska jag hitta rätt? Hittade någon sån där glassäkring som är 12A, men då var det till 250V istället för 12V..

Som ni kanske märker begriper jag mig inte på det här riktigt, men jag gör mitt bästa.
Jag bifogade kopplingschema här, och ni kanske tycker det här är rätt simpelt men jag begriper mig inte på det här riktigt.
För enligt kopplingschemat ska man gå förbi strömbrytare om man använder nivåvakt, eller?
Jag vill ju kunna sätta igång och stänga av länspumpen själv också, det kan jag ju inte om man går förbi strömbrytaren?
Är rädd att om jag kopplar ihop nivåvakt, länspump och strömbrytare; att jag kan råka koppla på så vis att jag råkar "stänga av" den riktiga säkringen som visas på kopplingschemat?

MVH
Bjerka
 

kopplingsschema.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Bjerka:

Hej!

Jag är väldigt oerfaren på allt som har med båtar att göra, och lika oerfaren när det kommer till elektronik.
Har köpt en 9M lång gammal fiskebåt, o har hållt på vintern nu med att försöka renovera den.

Nu har jag kommit till elen, och är rädd att jag kopplar fel!
Länspumpen som satt i har varit kopplad till en sån här Strömbrytarpanel med Automatsäkringar man kan köpa från Biltema.
Och den uppfyllde sitt syfte i början men mot slutet innan jag tog upp båten så pumpade den inte alls, eller så pumpade den men att automatsäkringen "slog ut" efter bara några sekunder.

Så! Nu har jag köpt en ny länspump och batteriet har tagits ur och satts på laddning.
Dessutom har jag köpt en separat nivåvakt jag tänkt koppla ihop med länspumpen.
Har också dragit bort lite andra kablar så känns ju lite som jag halvt börjar om från scratch med eldragningen i båten.
Ska försöka förklara klokt, men ni får skriva om det är nåt jag missat eller att ni inte förstår mig.

1. Det ska va typ en säkring till länspumpen, en 12A säkring. Och det finns ju inte i flatstifts format?? Har sökt runt men hittar ingenting.
Kan man använda en 15A säkring istället? Eller är risken stor att pumpen pajjar när "strömmen" väl kommer upp till säg 13-14A?
Eller kan man använda 10A säkring? Eller kommer den säkringen "gå sönder" stup i kvarten istället då?

2. Jag har ju automatsäkring i strömbrytarpanelen, men dom säkringarna är svagare. Tror det är 8 strömbrytare, med säkringar från 2A upp till 10A.
Är detta något som kommer störa min "huvudsäkring" till länspumpen? Typ att strömbrytarens automat säkring slår ifrån före min huvudsäkring?

3.Har läst om något som heter hängsäkring, är det glasrörssäkring eller keramiksäkring? Bör jag ha en sån istället för flatstiftsäkring?
Och isånafall, hur i hela friden ska jag hitta rätt? Hittade någon sån där glassäkring som är 12A, men då var det till 250V istället för 12V..

Som ni kanske märker begriper jag mig inte på det här riktigt, men jag gör mitt bästa.
Jag bifogade kopplingschema här, och ni kanske tycker det här är rätt simpelt men jag begriper mig inte på det här riktigt.
För enligt kopplingschemat ska man gå förbi strömbrytare om man använder nivåvakt, eller?
Jag vill ju kunna sätta igång och stänga av länspumpen själv också, det kan jag ju inte om man går förbi strömbrytaren?
Är rädd att om jag kopplar ihop nivåvakt, länspump och strömbrytare; att jag kan råka koppla på så vis att jag råkar "stänga av" den riktiga säkringen som visas på kopplingschemat?

MVH
Bjerka
 

kopplingsschema.png

Kopplingsschemat ser bra ut!

Betrakta nivåbrytare och strömbrytare som två sorters brytare.

Antingen startar du pumpen genom att vippa över brytaren eller genom att lyfta nivåbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minutes ago, Rascal said:

Kopplingsschemat ser bra ut!

Betrakta nivåbrytare och strömbrytare som två sorters brytare.

Antingen startar du pumpen genom att vippa över brytaren eller genom att lyfta nivåbrytaren.

Ja det är från instruktions manualen som kom med länspumpen!
Men hur tusan delar man upp kabeln? Kan man ta en sockerbit och så plus från batteriet i ena änden, och så köra in både kabel från strömbrytare och nivåvakt i andra änden (på sockerbiten)? Eller finns det någon annan bättre uppfinning där? Socker bit, är väl lite fukt/korrosions risk på dem?

Redigerad av Bjerka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra "gren"kopplingar med hjälp av ringkabelskor. I det här fallet en på den inkommande ledaren, sen en på vardera av de två utgående, sen bara jag sätter en (kort) skruv och låsmutter genom alla tre hålen och skruvar åt hårt. Sen kan man fuktsäkra med vulktejp, eltejp eller krympslang om man vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. En hängsäkring är bara att säkringen sitter direkt på kabeln. Inte i någon panel eller liknande. Flatstiftsäkring går bra, eller nån annan typ som finns på bil tillbehörs avdelningen.

 

12V ska du ha om nu batterierna är 12 V. Inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Bjerka:

Hej!

Jag är väldigt oerfaren på allt som har med båtar att göra, och lika oerfaren när det kommer till elektronik.
Har köpt en 9M lång gammal fiskebåt, o har hållt på vintern nu med att försöka renovera den.

Nu har jag kommit till elen, och är rädd att jag kopplar fel!
Länspumpen som satt i har varit kopplad till en sån här Strömbrytarpanel med Automatsäkringar man kan köpa från Biltema.
Och den uppfyllde sitt syfte i början men mot slutet innan jag tog upp båten så pumpade den inte alls, eller så pumpade den men att automatsäkringen "slog ut" efter bara några sekunder.

Så! Nu har jag köpt en ny länspump och batteriet har tagits ur och satts på laddning.
Dessutom har jag köpt en separat nivåvakt jag tänkt koppla ihop med länspumpen.
Har också dragit bort lite andra kablar så känns ju lite som jag halvt börjar om från scratch med eldragningen i båten.
Ska försöka förklara klokt, men ni får skriva om det är nåt jag missat eller att ni inte förstår mig.

1. Det ska va typ en säkring till länspumpen, en 12A säkring. Och det finns ju inte i flatstifts format?? Har sökt runt men hittar ingenting.
Kan man använda en 15A säkring istället? Eller är risken stor att pumpen pajjar när "strömmen" väl kommer upp till säg 13-14A?
Eller kan man använda 10A säkring? Eller kommer den säkringen "gå sönder" stup i kvarten istället då?

2. Jag har ju automatsäkring i strömbrytarpanelen, men dom säkringarna är svagare. Tror det är 8 strömbrytare, med säkringar från 2A upp till 10A.
Är detta något som kommer störa min "huvudsäkring" till länspumpen? Typ att strömbrytarens automat säkring slår ifrån före min huvudsäkring?

3.Har läst om något som heter hängsäkring, är det glasrörssäkring eller keramiksäkring? Bör jag ha en sån istället för flatstiftsäkring?
Och isånafall, hur i hela friden ska jag hitta rätt? Hittade någon sån där glassäkring som är 12A, men då var det till 250V istället för 12V..

Som ni kanske märker begriper jag mig inte på det här riktigt, men jag gör mitt bästa.
Jag bifogade kopplingschema här, och ni kanske tycker det här är rätt simpelt men jag begriper mig inte på det här riktigt.
För enligt kopplingschemat ska man gå förbi strömbrytare om man använder nivåvakt, eller?
Jag vill ju kunna sätta igång och stänga av länspumpen själv också, det kan jag ju inte om man går förbi strömbrytaren?
Är rädd att om jag kopplar ihop nivåvakt, länspump och strömbrytare; att jag kan råka koppla på så vis att jag råkar "stänga av" den riktiga säkringen som visas på kopplingschemat?

MVH
Bjerka

Säkringar används för att skydda kabeln. När de skriver 12A säkring så är det nog vad pumpen kräver. Då måste du använda en kabel som klarar den strömstyrkan och använda en säkring som tål mer än 12A. Jag skulle rekommendera minst 2,5 kvadratmm kabel och 15A säkring. Om kabellängderna från batteriet till pumpen är långa så kan du gå upp ett steg till 4 kvadratmm kabel för att inte få så stort spänningsfall, men fortfarande 15A säkring (du skulle kunna använda 20A säkring på 4 kvadratkabel men det finns ingen anledning att göra det i detta fallet). Du kan inte ta ström till länspumpen via din 10A automatsäkring utan måste koppla kabeln förbi de brytarna/säkringarna (eller byta någon av brytarna till 15A)

 

Beteckningar på säkringar kan verka kryptiska för noviser. Det är alltid amperetalet som avgör hur mycket ström säkringen tål. Voltsiffran anger upp till vilken spänning säkringen kan användas (det handlar oftast om isoleringsgraden i säkringen). En 15A 250V går utmärkt att använda i ett 12V-system för att skydda en 2,5 kvadratmm kabel. (Det Stan skriver att du måste ha 12V-klassad säkring är inte korrekt, däremot så måste säkringen klara minst 12V, högre voltklassning är inget problem)

 

Hängsäkring är en säkringshållare med en kabel i varje ände där pluskabeln från elcentral ansluts i ena kabeln och förbrukaren pluskabel i den andra. Säkringen "hänger" på kabeln.

 

För att koppla samman där tre kablar möts så kan du använda någon av dessa kopplingskomponenter. De finns på Biltema o andra ställen. Å så några flatstiftskontakter som kläms fast på kablarna.

bild.png.f5404691ec26bd2d92c31063b23c8206.pngbild.thumb.png.9aeb13f8aa4799dbb284a0bc28b94f58.png

Å som skrivits tidigare - kopplingschemat är korrekt.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gå nu inte på niten att använda den simplaste kabelskotången för en 50- lapp, med några kabelskor i sats. 

Blir riktigt opålitlig kontaktering🤮

 

Låna, eller köp en med expanderfuntion, så får du riktigt bra anslutning av kabelskor till kabel. 

 

Och så en liten sats med olika kabelskor. 

 

Kan lägga in en bild, hur du sätter in aktuell kabelskor i tången, innan pressning. 

 

Och rätt polaritet på länspumpen, så den inte går baklänges. 

 

Inte helt fel att koppla länspumpen med vakt och strömbrytare enligt ditt schema direkt till batteriet. 

Via hängsäkring till pluspol och andra tåten till minus. 

 

Ang kabelskor. Jag brukar efter pressning, dutta i lite typ packningsklister i den ände där kabel isoleringen går in, och i andra änden, där man oftast kan se den uppskalade kabelns metalltrådar. 

 

Vatten, sött eller salt, orsakar direkt oxid, som med tiden leder till glapp. 

 

Vill man göra extra bra, t ex en kabelskarv med rörkabelsko, så kan man först trä på en passande krympslang med lim (inuti slangen) lite längre än det man vill skydda som man sen när man väl skarvat, värmer med t ex värmepistol eller försiktigt med cigarettändare. Då krymper slangen och limmet tätar mot fukt. 

Krympslang med lim inuti köper man på t ex Biltema. 

 

Gillar själv inte kabelskor med lim i isoleringsplasten. 

De har mjukare metall, som gör vad jag erfarit sitter sämre efter krimpning på kabel. 

Hade det varit hårdare metall, så kläms isoleringen sönder vid pressning. 

 

 

 

Screenshot_20210305_072148.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för era svar, blev förvånad över hur snabbt man fick hjälp här.
Bra forum!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade väl inget att göra just nu. 

 

Man skriver mycket om att en säkring ska skydda ledning mot för stor ström. 

Jo, det är sant. 

 

- Men här kommer nåt som jag blev lärd:

 

En säkring ska även skydda ansluten utrustning både före och efter säkringen. 

 

Sug på den! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...