Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Tips - Nödstartpanel som tål minst 20Amp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

SORRY FEL ÄMNES GRUPP, hann inte flytta mitt inlägg innan första svaret kom, lovar att inte göra om misstaget.
ADMIN får gärna flytta till rätt ämne ELSNACK.
 

Livrem och hängslen är min melodi.

För 2 år sedan fick jag en knuff att montera en "emergency switch" så att jag kan starta motorn mha servicebanken.

(Drivkraften var att startbatteriet gav upp under säsongen och det sitter illa till, inbyggt i trång trälåda, vilket jag löste tillfälligt med en ny "gastät huvudbrytare".)

 

Eftersom båten är 19 år krävs det titt som tätt TLC och jag vill kunna starta motorn i alla väder även om startrelät ger upp eller glapp i kablarna.
(Vi planerar för segling i sommar på farvatten med tidvatten.)
 

Har kollat runt ett bra tag efter "bombfällarbrytare" som tål strömstyrkan som kan krävas till startsolenoiden, på forumet har jag fått några tips men jag har inte köpt pga mitt önskemål om tålighet av rejäl strömstyrka.

Nu har jag funnit en panel som verkar uppfylla mina krav på Conrad.

Bombfällarknappen tål 20 amp, Startknappen tål 50 amp, det borde väl funka till en VP startmotor....

Min tanke är att plocka +12 volt från ledigt stift på VP motorsäkring med 4-5 säkringar till bombfällarknappen, sedan seriekoppla startknappen vidare till solenoiden. Skall börja leta efter en liten plastlåda och fundera på om det går att placera "nödstarten" i motorrummet eller skyddat i en stuv bredvid motorn.
(Varvet har monterat en motorfläkt som blåser in luft i motorrummet, svagt övertryck, så därför vill jag om möjligt undvika att borra hål för nya elkablar.)

 


 

.

image.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skruvmejsel mellan grova och smala kabeln anslutningar på startmotorn är min nödbrytare. 

 

Nu behöver min motor ingen annan spänning för att gå. 

 

Är batteriet slut, så vevar jag igång motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev skippeer:

Livrem och hängslen är min melodi.

För 2 år sedan fick jag en knuff att montera en "emergency switch" så att jag kan starta motorn mha servicebanken.

(Drivkraften var att startbatteriet gav upp under säsongen och det sitter illa till, inbyggt i trång trälåda, vilket jag löste tillfälligt med en ny "gastät huvudbrytare".)

 

Eftersom båten är 19 år krävs det titt som tätt TLC och jag vill kunna starta motorn i alla väder även om startrelät ger upp eller glapp i kablarna.
(Vi planerar för segling i sommar på farvatten med tidvatten.)
 

Har kollat runt ett bra tag efter "bombfällarbrytare" som tål strömstyrkan som kan krävas till startsolenoiden, på forumet har jag fått några tips men jag har inte köpt pga mitt önskemål om tålighet av rejäl strömstyrka.

Nu har jag funnit en panel som verkar uppfylla mina krav på Conrad.

Bombfällarknappen tål 20 amp, Startknappen tål 50 amp, det borde väl funka till en VP startmotor....

Min tanke är att plocka +12 volt från ledigt stift på VP motorsäkring med 4-5 säkringar till bombfällarknappen, sedan seriekoppla startknappen vidare till solenoiden. Skall börja leta efter en liten plastlåda och fundera på om det går att placera "nödstarten" i motorrummet eller skyddat i en stuv bredvid motorn.
(Varvet har monterat en motorfläkt som blåser in luft i motorrummet, svagt övertryck, så därför vill jag om möjligt undvika att borra hål för nya elkablar.)

 

image.png.580fc55ae77d53979192e28a52aa6a10.png
 

Det är sannolikt samma skrot och korn i dessa strömbrytare oavsett om dom kommer från Biltema, AliExpress eller Conrads. Det är nog samma underbetalda och underåriga arbetare i en folkdiktatur som tillverkar dom.

Men dom funkar! Jag har en likadan startknapp i en av mina mer eller mindre hemmabyggda bilar, där den manövrerar solenoiden till en startmotor avsedd för en dieselmotor, det går väl omkring 10A igenom den iallafall. Bombfällarknappar har jag också installerat, men jag tror inte att jag belastat dem med mer än 5A men dom ser ju rätt gedigna ut. I förra båten hade jag en sådan som huvudbrytare till ankarspelet, den kom till efter en oavsiktlig fällning under gång.

Nu har jag en bombfällarknapp till septiktankens nödtömningspump, det är ju bra om den inte startas av misstag.

 

Olssons i Ellös har en del kraftiga strömbrytare avsedda för traktorer, jordbruksmaskiner och entreprenadmaskiner, där kanske du finner något... Likaså har Swedol strömbrytare till tunga lastbilar och där kanske du kan finna något också.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan säkert vara samma brytare....
jag gick på vad säljarna angett på sina web sidor.

Priset hos Conrad är schysst, 289 kr

 

När vi seglade Scampi hade vi en YSE12G (tror jag) och den fick vi ibland starta mha vev, jag satt framme i fören och började veva och skrek till sambon tryck in dekomprimeringsknappen NU och då startade motorn.
Med en 55 HKR motorn är det inte möjligt att veva eller knuffa igång😉

 

Skruvmejsel direkt på startmotorn en enstaka gång kan funka för normala motorinstallationer där man kan komma åt motorn från sidan tex min förra båt fanns det en lucka inne på toaletten så man kom åt startmotorn.

I mitt fall sitter motorn monterad under durken så det är ingen höjdare att ligga på motorn i sjögång för att nödstarta och dessutom finns det en del som avråder den brutala metoden med skruvmejsel direkt på startmotorns poler. De kan bli misshandlade pga värme vid halvkontakt med skruvmejsel.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med en "hjälpstartkabel" som reserv om startbatterierna har lagt av.

Samt en extra tamp från startmotorns solenoiden till batterilådorna som reservstart om motorpanelen lagt av.

Ingen tryckknapp/brytare bara lägga änden på kabel direkt på batterit.

Motorpanelen är avsäkrad med en 2 amp säkring, går säkringen så stannar motorn, för diesel"kranen/stoppet" får sin spänning den vägen.

Plockade isär "kranen" och pillade ut dragmagneten.

Monterade en dragstoppvire direkt till matarpumpen.

Har motorn startat skall inte en ynkapynka säkring kunna stoppa den.

Friskt kopplat hälften brunnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...