Jump to content
Monday 12 April 2021
dotwit

Addera startbatteri + skiljerelä (Volvo md2020)

Recommended Posts

Hej,

Jag har nyligen köpt en segelbåt och tänkte försöka få koll på elen som förra ägaren har installerat, innan det är dags att sätta i båten. Vill börja med att säga att jag har sökt igenom väldigt många trådar på ämnet som hittills har hjälpt mig otroligt mycket för att komma framåt. Jag tror jag har lyckats hitta en lösning, som jag nu skulle vilja dela med mig för att bolla eventuella alternativ, och hjälpa mig att belysa brister etc.


Motorn är en inombordare, Volvo Penta MD2020, som för tillfället har följande uppsättning; 
- Två förbrukningsbatterier som är kopplade till en batterifrånskiljare/huvudströmbrytare där jag kan välja att dra ström från batteri 1, 2 eller båda. (En sån här).
- Den brytaren är till för både motorstart och all annan förbrukning.
- Såvitt jag kan se saknas huvudsäkring mellan brytaren och motorn. Pluskabeln går direkt från batterifrånskiljaren till motorns plusplint. Det finns en säkringsbox på själva motorn (se bifogad bild fuse.png) men jag gissar att det är till nåt annat? De pratar om 15A medan det jag har hittat här i forumet ofta pratar om uppemot 300A.
Motorn har även ett eget tändningslås på instrumentpanelen så vid start behövs huvudströmbrytare + tändningens brytare.

Jag har ritat en bild för att illustrera hur jag uppfattar nuvarande situation:
nuvarande.png.aa1377aabe527e13aab4a56cd829da7c.png
 
Det jag skulle vilja uppnå är att istället tillsätta ett startbatteri som får sköta motorstart och behålla det övriga systemet enbart till förbrukning. Självklart är det bästa om motorn först laddar startbatteriet fullt och sedan hjälper till med laddning av förbrukningsbatterierna.
Om jag har förstått det rätt så kan jag åstadkomma detta genom att sätta in ett nytt startbatteri samt ett spänningsavkännande skiljerelä (biltemas). Samtidigt skulle jag vilja ha kvar funktionen att välja mellan förbrukningsbatterierna (mao. att strömbrytaren är kvar).

Med hjälp av det som redan finns i forumet har jag knåpat ihop följande förslag: 
- Flytta nuvarande (som går till motorblocket) minuskabel från förbrukningsbatteriet till startbatteriet, samt koppla samman förbrukningsbatteriets minuspol med startbatteriets minuspol med en ny kabel.
- Flytta pluskabeln så att den istället går från motorn till det nya startbatteriets pluspol.
- Installera skiljerelä genom att dra en kabel från startbatteriets pluspol samt ansluta kabeln som går från batterifrånskiljaren till relät. Jordningen för relät tänker jag mig hamnar på startbatteriets minuspol.
- Sist men inte minst, installera en huvudsäkring på kabeln mellan startbatteri och motor.

 

Då borde vi (enligt mig :P) få något i stil med nästa bild:

forslag.png.ad246fd3bbb3fc13cd100112ce9c2673.png

Så nu till mina frågor :D 

1. Är detta en bra installation för det jag vill åstadkomma, dvs. att ha ett separat (alltid toppat) startbatteri som är oberoende av förbrukningsbatterierna?
2. Om jag förstår det hela rätt kommer jag inte behöva slå på huvudströmbrytaren för att starta motorn (även om jag i praktiken alltid kommer att göra det). Pro cons med detta? Räcker tändningslåset som brytare för startbatteriet eller borde man även installera en ny brytare?

3. Om motorns eller motorns tändning inte är på, visst bör det inte kunna dras någon ström från startbatteriet om jag kopplar så här?
4. Nuvarande kablar mellan batterierna är väldigt tjocka. Vill jag ha lika stora kablar mellan relät och batterierna? 

5. Jag har lokaliserat generators D+ där det redan sitter kopplingar för lampor på tändningslåset. Vore det bättre att installera ett sådant typ av relä?

6. Om jag har rätt i att jag behöver installera en huvudsäkring, hur stor borde den vara? Jag har hittat siffror runt 300A. 


Långt inlägg med mycket frågor. Jag är enormt tacksam för all hjälp jag kan få - riktig rookie på detta 😅😜

 


 

fuse.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina enkla tankar;

1. Tanken är bra. Byt ut din huvudbrytare till 2; en för start och en för förbrukning. Eller en som kan bryta 2 kretsar, t.ex. Bluesea har en sådan.

2. Bättre med en brytare för motorkretsen också.

3. Stämmer eftersom startbatteriet är avskilt från förbrukarsidan.

4. Nej, det räcker med klenare kablar för laddning.

5. Biltemas enkla som styrs av spänning funkar. Enda nackdelen är att det slår till om du laddar batteri med en batteriladdare så då kopplas båda bankerna ihop.

6. Huvudsäkring brukar inte alltid monteras på motorsidan. Jag har inte det t.ex. på min CE-märkta utombordarbåt från 2018.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Du har fått bra svar av @Kane.

Säkringen på 15A som sitter monterad på motorn är för motorns interna strömförbrukning, ja alltså det som behövs för kontrollfunktionerna, oljetryck, temp, förmagnetisering av generatorn, (kanske startmotorns solenoid) och om det finns en varvräknare.

 

De 300A du pratar om är antagligen strömmen till startmotorn, som kan bli stor, men gissningsvis drar nog inte din startmotor mer än 75-80 A vid kallstart då oljan är tjock.

Jag har en sexcylindrig pentamotor och dess startmotor kan dra drygt 100A.

Jag har aldrig sett att det funnits originalmonterade säkringar till startmotorn från Volvo-Penta, men jag har ännu inte sett allt.

 

Det är ju solenoiden som dels skjuter in bendixdrevet i svänghjulets starternas och sedan sluter den stora strömmen till startmotorn. Solenoiden manövreras med en mycket mindre ström från tändningslåsets startläge.

 

Angående din batteriväljare/huvudbrytare/batterifrånskiljare så håller jag med om att du skall byta ut den. Jag har haft sådana i en egen båt och även andra båtar jag brukat. Det är himla lätta att glömma bort att koppla om, så den står på ”all” eller ”1+2” när man ligger i hamn och då man oavsiktligt förbr7kar båda batterierna och sedan inte har någonting att starta på.

Köp nya batterifrånskiljare av god kvalitet, undvik de billigaste av plast, men du behöver heller inte köpa de dyraste som kan vara gnistsäkra och avsedda att monterad i känsliga utrymmen.

 

Laddning från generatorn, det finns två sätt att dela upp strömmen till de olika batterierna, eller till batteribankerna.

1 en så kallad ”dubbeldiod” eller laddningsfördelare, hos Volvo-Penta ofta en blå box med kylflönsar på och tre anslutningar, en in från generatorn och två ut till var sitt batteri eller bank. Kolla om det finns en sådan, kanske inte? Dom är iallafall tillförlitliga, men man tappar 0,7 volt, om man inte har en avkännande regulator på generatorns som kopplas direkt till startbatteriet och känner av spänningen där.

 

2 skiljerelän, det finns några olika typer med delvis olika funktion.

Biltema har ett sådant som fungerar väldigt bra och inte är så dyrt. Detta kopplas mellan batterierna på plussidan, och så en klen kabel till minus. Startbatteriet kopplas in på den röda anslutningen och förbrukarbatteriet på den andra. Ihopkoppling sker när spänningen når 13,3 volt och bortkopplande vis 12,8 volt. Skyllermark har en annan dyrare typ som funkar litet annorlunda men effekten blir densamma.

 

Men det är väl bra att nu i god tid innan sjösättningen kolla över elen så att man förstår hur saker och ting är ihopkopplat, så man kan åtgärda konstigheter nu och inte behöva göra det i bästa fall och inte kunna hemmahamnen, i värsta fall till sjöss.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren! Då är jag kanske inte helt fel ute. En följdfråga;
Ni bägge skriver att jag ska byta ut min batteriväljare till en med två kretsar (eller ha två separata). Om jag förstår er rätt så innebär det att mina två förbrukningsbatterier kommer att användas samtidigt istället för så som jag nu har (dvs. möjlighet av förbruka ett i taget)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej och välkommen till MG!

 

3 timmar sedan skrev dotwit:

- Två förbrukningsbatterier som är kopplade till en batterifrånskiljare/huvudströmbrytare där jag kan välja att dra ström från batteri 1, 2 eller båda. (En sån här).

Jag gillar inte dennaimage.png.4726e56be074e551758f6cf00a8b1601.png

lätt att glömma den i fel läge och plötsligt har man inget laddat batteri. En brytare för förbrukningsbanken och ev. en för startbatteriet.

Sedan finns det ingen vitts med att ladda ur ett batteri först, det är egentligen bara dåligt.

Det är bättre att ladda ur båda batterierna parallellt till 75 % än att först ladda ur ett batteri till 50 %. Ett mera urladdat batteri får kortare livslängd.

3 timmar sedan skrev dotwit:

Självklart är det bästa om motorn först laddar startbatteriet fullt och sedan hjälper till med laddning av förbrukningsbatterierna.

Känslomässigt är det ju så, men i verkligheten går det åt väldigt lite energi för att starta motorn.

30 sekunder och 100 A blir endast 0,8 Ah.

Startbatteriet räcker till minst 40 starter utan att laddas.

 

Citat

Om jag har förstått det rätt så kan jag åstadkomma detta genom att sätta in ett nytt startbatteri samt ett spänningsavkännande skiljerelä (biltemas).

Biltemas relä kopplar ihop batterierna så snart startbatteriets spänning går över 13,3 volt eller något ditåt och det får man nästan direkt om generatorn är okej.

 

3 timmar sedan skrev dotwit:

1. Är detta en bra installation för det jag vill åstadkomma, dvs. att ha ett separat (alltid toppat) startbatteri som är oberoende av förbrukningsbatterierna?

Det är en bra installation, men startbatteriet laddas inte förs och sedan batteribanken, men det har ingen praktisk betydelse.

 

3 timmar sedan skrev dotwit:

3. Om motorns eller motorns tändning inte är på, visst bör det inte kunna dras någon ström från startbatteriet om jag kopplar så här?

Jo Biltemas relä drar en liten ström som inte har någon praktisk betydelse när man använder båten regelbundet, men på en månad drar det 7 AH från startbatteriet så man ska inte glömma bort att koppla bort reläet/batteriet i samband med båtupptagning.

 

3 timmar sedan skrev dotwit:

4. Nuvarande kablar mellan batterierna är väldigt tjocka. Vill jag ha lika stora kablar mellan relät och batterierna? 

Nu vet jag inte vad du menar med "väldigt tjocka" och det skadar ju inte att återanvända de kablar du har.  Det finns ju en gräns på vad som får plats i olika plintar så det brukar bli begränsande för kabeltjocklek. 16 mm2 kabel är bra, 10 mm2 funkar och 6 mm2 räcker om det bara är någon meter kabel.

 

3 timmar sedan skrev dotwit:

5. Jag har lokaliserat generators D+ där det redan sitter kopplingar för lampor på tändningslåset. Vore det bättre att installera ett sådant typ av relä?

Nej det tycker jag inte, men det blir billigare om du väljer ett enkelt standardrelä, tex detta.

Det får du för en 50-lapp på Biltema eller Mekonomen eller gå upp lite i pris och få ett "bättre".

 

image.thumb.png.f93a709e59a2f136c2cf9902d8698e14.png

Ansluts precis som ett skiljerelä från båtaffären.

 

image.thumb.png.213c78a9126f7c39454caa7718d57e85.png

Från https://sutars.com/content/files/products/e0800-skiljerela.png

 

3 timmar sedan skrev dotwit:

6. Om jag har rätt i att jag behöver installera en huvudsäkring, hur stor borde den vara? Jag har hittat siffror runt 300A. 

Säkringen är till för att skydda kabeln, så det beror på vilken kabel du har hur stor säkringen ska vara. Ofta har man inte säkring på kretsen mellan motor och startbatteri.

Mellan motor och startbatteri skulle jag välja "Säkring mot kortslutning" och i övriga fall "Säkring mot överbelastning".

image.png.5ac098e82e645dec2ed7b2c1137ad37c.png

Från https://sutars.com/support/sakerhet/sakringstabell/

 

Jag tycker du är på rätt spår och jag hoppas jag kunnat vidga dina vyer...

Lycka till!

Mackey

Edited by Mackey
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak att tänka igenom är om du vill ha det så att du med ett enkelt handgrepp kan välja att starta från förbrukningsbatterierna i stället för från startbatteriet. (En möjlighet som man ju kan säga att du har nu, även om du kallar båda batterierna "förbrukningsbatterier").

Svaret på ovanstående frågeställning påverkar val av kabelareor och avsäkring.

 

En annan sak att överväga inför valet av relätyp är om du tänker installera solpaneler eller tänker ligga mycket med landström inkopplad. Ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas, kopplar ihop batteribankarna så fort laddningen kommit en bit på väg – och håller dem sedan sammankopplade.

Beroende på vilken typ av startbatteri du köper och på laddarnas spänningsreglering så är det inte säkert att det är så lyckat.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev speljakt:

En sak att tänka igenom är om du vill ha det så att du med ett enkelt handgrepp kan välja att starta från förbrukningsbatterierna i stället för från startbatteriet. (En möjlighet som man ju kan säga att du har nu, även om du kallar båda batterierna "förbrukningsbatterier").

Svaret på ovanstående frågeställning påverkar val av kabelareor och avsäkring.

 

En annan sak att överväga inför valet av relätyp är om du tänker installera solpaneler eller tänker ligga mycket med landström inkopplad. Ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas, kopplar ihop batteribankarna så fort laddningen kommit en bit på väg – och håller dem sedan sammankopplade.

Beroende på vilken typ av startbatteri du köper och på laddarnas spänningsreglering så är det inte säkert att det är så lyckat.

Ja jag sitter och tittar på denna:

https://www.seasea.se/add-a-battery-120a

 

Då ser jag det som att jag får en möjlighet att nödstarta från alla batterier om det skulle vara så.

Kommer nog inte att ha landström på ett tag och vidare har jag redan solpaneler som laddar förbrukningsbatterierna. Tänkte väl att det skulle fortsätta vara så, åtminstone den här säsongen. Valde dock att inte rita ut det för att det blev för mycket :P Menar du att solpanelen som laddar förbrukningsbatterierna kan komma att sabba allt ? 😕 

 

 

Startbatteriet har jag faktiskt redan köpt.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev dotwit:

Om jag förstår er rätt så innebär det att mina två förbrukningsbatterier kommer att användas samtidigt istället för så som jag nu har (dvs. möjlighet av förbruka ett i taget)?

Det är bra för då får du jämn belastning på dem. Och diagonalkoppla dem för bästa prestanda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev speljakt:

En annan sak att överväga inför valet av relätyp är om du tänker installera solpaneler eller tänker ligga mycket med landström inkopplad. Ett spänningsavkännande relä, typ Biltemas, kopplar ihop batteribankarna så fort laddningen kommit en bit på väg – och håller dem sedan sammankopplade.

Beroende på vilken typ av startbatteri du köper och på laddarnas spänningsreglering så är det inte säkert att det är så lyckat.

Om du laddar förbrukningsbanken kopplas den inte ihop med startbatteriet normalt sett. Avkänningen sker ju mellan plus och minus på startbatteriet.

 

Det som kan hända med Biltemas skiljerelä är att om du går för motor så är batterierna ihopkopplade och när du lagt till så fortsätter de att vara ihopkopplade så länge du har laddning från tex. solpaneler. När solen går ner kopplas batterierna isär.

Tycker man att det är dumt att ha det så bör man välja ett vanligt relä.

 

Den största risken är nog att startbatteriet blir överladdat eftersom det normalt alltid är i stort sett fulladdat. Förbrukningsbatterierna suger åt sig det de ska ha.

Vi har kört med Biltemarelä och ett 10 Ah startbatteri i fyra säsonger och startbatteriet lever fortfarande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 minuter sedan skrev dotwit:

Ja jag sitter och tittar på denna:

https://www.seasea.se/add-a-battery-120a

Då ser jag det som att jag får en möjlighet att nödstarta från alla batterier om det skulle vara så.

Jag tycker Bluesea har bra produkter. Varför tror du att någonsin startbatteriet skulle behöva hjälp? Har du annat inkopplat på det än motorn?

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
33 minuter sedan skrev dotwit:

Ja jag sitter och tittar på denna:

https://www.seasea.se/add-a-battery-120a

Många gillar inte möjligheten att den hamnar i fel läge, men annars verkar det ju bra (fast jag inte gillar det).

Köp ett par startkablar för 200:- kronor istället (finns ibland för 100:- kronor), ett skiljerelä från Biltema för 300:- kronor och en eller två okej huvudbrytare från Hella för 150:- kr/st och lägg överblivna pengar (1200:- kr) på något annat roligt.

image.png.a5dc088e459f10ca4e29b2938fa08f93.png

Om du eller någon annan fått totalproblem med elen kan du lätt koppla in ett batteri som flyttas över till båten.

 

Tillägg: Jag blev så inspirerad av mitt eget inlägg att jag just köpte ett par startkablar för 117:- kronor inklusive frakt.

Edited by Mackey
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu går jag tillbaka litet i diskussionen.

Ytterigare en anledning att byta ut ”den runda” batteriväljaren är att dom ofta är i förskräckligt dålig kvalitet. Det kanske finns några som är bra, vad vet jag, men de jag skruvat ur diverse båtar har liksom fallit i bitar.

 

Du bestämmer dig för vilket batteri som är ett startbatteri, det kopplas via en batteriavskiljare till motorn, oftast till startmotorns solenoid, ganska ofta går det iväg en kabel därifrån till generatorn. Ibland är den separat och skall då till batteriplus på kortast möjliga sätt.

Ett startbatteri skall kunna leverera stor ström under kort tid.

 

Sedan bestämmer du vilket eller vilka batterier som är förbrukningsbatteriet, eller banken.

Om du har mer än ett kopplas dessa parallellt, batteriplus till frånskijare, sedan huvudsäkring och vidare till säkringsdosor där var och en förbrukare sedan kopplas in.

Förbrukningsbatterier tål djupa urladdningar bättre och levererar mindre strömmar under långa tider. 
 

Jag brukar säga att parallellkopplade batterier skall vara av exakt samma sort, samma kondition och då vara inköpta samtidigt, alla håller inte riktigt med om det.

 

Samtlig batteriminus kopplas ihop, som du har det idag, och från någon genensam punkt kopplas sedan minusplintar eller minusskenor dit strömmen återvänder från de olika förbrukarna.

 

Endast startmotorn skall egentligen belasta startbatteriet, men om du har ankarspel och bogpropeller tycker jag att sådana storförbrukare även kan vara anslutna dit, dom används ju ändå bara då du har motorn igång och generatorn laddar.

 

Så släng den där förskräckliga batteriväljaren överbord och installera istället en batterifrånskiljare/huvudbrytare till varje batterigrupp. Därmed sagt att du inte behöver en sådan till varje batteri.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Kane:

Jag tycker Bluesea har bra produkter. Varför tror du att någonsin startbatteriet skulle behöva hjälp? Har du annat inkopplat på det än motorn?

Nej, jag är bara en pessimist i sådana här avseenden :D det som kan gå fel kommer nån gång gå fel ;) 

Men kanske borde köra mer på startkabelalternativet.. Tack alla!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev dotwit:

Nej, jag är bara en pessimist i sådana här avseenden :D det som kan gå fel kommer nån gång gå fel ;) 

Men kanske borde köra mer på startkabelalternativet.. Tack alla!

Jag har en startkabel ombord, det hade varit lätt att installera en batterifrånskiljare, i funktionen som ”batterihopkopplare” men risken finns ju att man glömmer den på, eller att annan ovetande besättningsmedlem i missriktad välmening slår på den.

Det räcker med en startkabel, batteriminus är ju redan ihopkopplad.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, dotwit said:

Ja jag sitter och tittar på denna:

https://www.seasea.se/add-a-battery-120a

 

Då ser jag det som att jag får en möjlighet att nödstarta från alla batterier om det skulle vara så.

Kommer nog inte att ha landström på ett tag och vidare har jag redan solpaneler som laddar förbrukningsbatterierna. Tänkte väl att det skulle fortsätta vara så, åtminstone den här säsongen. Valde dock att inte rita ut det för att det blev för mycket :P Menar du att solpanelen som laddar förbrukningsbatterierna kan komma att sabba allt ? 😕 

 

 

Startbatteriet har jag faktiskt redan köpt.
 

Den länkade brytaren från Blue Sea är onekligen ganska dyr. Dessutom kopplar den ihop alla batterier, vilket kan vara en fördel ibland. Men det kan också vara så att man vill starta enbart från förbrukningsbanken... (fast man kan ju lossa på en polsko om det behovet uppstår).

 

Som påpekats ovan så hade jag fel om Biltemas relä. Det är enkelriktat och kopplar följaktligen inte samman batteribankarna vid (sol)laddning av förbrukningsbatterierna. Det finns dock många andra spänningsavkännande skiljereläer som är dubbelriktade (dual), så det gäller att se upp.

 

Startbatteriet som du länkar till är såvitt jag kan se slutet, d v s det går inte att fylla på batterivatten.

Jag skulle vara försökte med att använda ett sådant tillsammans med ett dubbelriktad skiljerelä enligt ovan, på grund av risken för uttorkning om det redan fulladdade batteriet laddas med för hög spänning under för lång tid. Mycket hänger på vilka regulatorer som är inblandade.

 

Apropå frågan om i vilket läge man skulle behöva starta från förbrukningsbatterierna: Det är lätt hänt att köra sitt startbatteri i botten i samband med exvis bränsleproblem och många misslyckade startförsök...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev speljakt:

Apropå frågan om i vilket läge man skulle behöva starta från förbrukningsbatterierna: Det är lätt hänt att köra sitt startbatteri i botten i samband med exvis bränsleproblem och många misslyckade startförsök...

Det kan absolut hända, men om det händer så regelbundet att man behöver en särskild brytare för 2 000:- kronor för att hantera det problemet så är det säkert vettigt att göra något åt det ursprungliga problemet istället. :)

 

Startkablar är en vettig lösning på tillfälliga problem tycker jag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en startkabel ombord,

Bedrar inte snålheten visheten om man inte köper två startkablar. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev speljakt:

 

Som påpekats ovan så hade jag fel om Biltemas relä. Det är enkelriktat och kopplar följaktligen inte samman batteribankarna vid (sol)laddning av förbrukningsbatterierna. Det finns dock många andra spänningsavkännande skiljereläer som är dubbelriktade (dual), så det gäller att se upp.

 

Ja så är det!

Men det beror ju på var man kopplar in solcellspanelen, före eller efter skiljerelät.

Jag hade tills  nu i vintras en del mystiska kopplingar med sådana och andra relän, 

Jag påbörjade en tråd om detta, mest på skojs skull, men jag sanerade bort en del gamla kablar och relän som jag inte förstod riktigt nyttan med, och ännu dunkar allting ombord...

Iallafall var det ett skiljerelä och ett vanligt relä som högt och tydligt klickade när solen gick i moln och sedan kom tillbaka. Nu har jag kopplat litet annorlunda och efter det jag köpte båten kompletterade jag med större solcellspaneler som enbart laddar dörbrukarbanken.

 

Igår fann jag en antennkabel till en vanlig radio, vad synd att jag hunnit köpa och dra en ny nästan parallellt....

 

Som det är i min båt, har jag ett AGM 95Ah startbatteri, det försörjer motorns instrument, startmotor, bogpropeller, ankarspel och av någon outgrundlig anledning även radarn, men det kanske är bra.

Sedan har jag en förbrukarbank bestående av två seriekopplade stora 6 voltsbatterier på 280Ah.

Gammalmodiga golfbilsbatterier, men dom tål djupa urladdningar och var förhållandevis billiga, jag fick många Ah för varje hundralapp.

Om nu inte det räcker hade förre ägaren öven satt in ett reservbatteri, som kan kopplas som förbrukarbatteri, sannolikt har detta varit det ursprungliga förbrukarbatteriet. Jag trodde detta var onödigt och skulle ta bort det, men det försörjer saker som skall ha spänning när allt annat är avstängt, aut.länspump, larm, radions minnsåeskrets och en del andra småsaker. Det kunde ju kopplas över på förbrukarbanken, men nu är det som det är...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev speljakt:

Den länkade brytaren från Blue Sea är onekligen ganska dyr. Dessutom kopplar den ihop alla batterier, vilket kan vara en fördel ibland. Men det kan också vara så att man vill starta enbart från förbrukningsbanken... (fast man kan ju lossa på en polsko om det behovet uppstår).

Den kopplar bara ihop alla batterier om man vill det själv. Brytaren har två på-lägen.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Mackey:

Bedrar inte snålheten visheten om man inte köper två startkablar. ;)

Av inte outgrundlig anledning, säljes dom parvis, en röd och en svart med aligatorklämmor.

Klart om batterierna står långt ifrån varandra kan man ju behöva skarva, elektronerna bryr ju sig inte om vad det är för färg på isoleringen.🐊

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Mackey:
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en startkabel ombord,

Bedrar inte snålheten visheten om man inte köper två startkablar. ;)

 

23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Av inte outgrundlig anledning, säljes dom parvis, en röd och en svart med aligatorklämmor.

Klart om batterierna står långt ifrån varandra kan man ju behöva skarva, elektronerna bryr ju sig inte om vad det är för färg på isoleringen.🐊

Har du den andra startkabeln i bilen?

Vilken färg fick båten?

 

Ibland önskar man att man var lite mer avhållsam med skrivandet... :(

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, Kane said:

Den kopplar bara ihop alla batterier om man vill det själv. Brytaren har två lägen.

Jag var kanske lite otydlig. Vad jag menade var att läget "combine batteries" gör just detta, vilket innebär att med denna brytare kan man inte på ett enkelt sätt isolera startbatteriet och enbart starta från förbrukningsbanken (om man ser ett behov av detta).

Att isolera startbatteriet kan man däremot åstadkomma med två separata brytare + en tredje "nödbrytare" som förbinder de båda andra på lastsidan. En sådan lösning ger full flexibilitet.

 

Det kan även vara värt att notera att Blue Seas relä i TS:s länk är av typen dual sensing, det vill säga reläet sluter oavsett vilket batteri det är som känner av en laddspänning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Mackey:

 

Har du den andra startkabeln i bilen?

Vilken färg fick båten?

 

Ibland önskar man att man var lite mer avhållsam med skrivandet... :(

Jag har faktist båda i båten, jag tror inte att en räcker till på längden.

Och när jag ändå har två av allt annat ombord så varför inte tvenne startkablar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag brukar säga att parallellkopplade batterier skall vara av exakt samma sort, samma kondition och då vara inköpta samtidigt, alla håller inte riktigt med om det.

Jag kommer nog inhandla nya batterier, har du något konkret tips på vilken sort? :)

Tackar åter igen för alla svar! Jag har fått bra information och kommer nog lyckas koppla samman det nu med gott självförtroende :) Med en ny huvudbrytare eller två!

Sista delen jag inte känner mig lika hemma på är var det är viktigast att avsäkra och med hur stora säkringar men jag tar och scoutar vidare på det temat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev dotwit:

4. Nuvarande kablar mellan batterierna är väldigt tjocka. Vill jag ha lika stora kablar mellan relät och batterierna? 

Behövs inte, jag har 16 mm2. Kanske är överdrivet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev dotwit:

Jag kommer nog inhandla nya batterier

Efter tips i detta forum handlar jag numera batterier härifrån. Det kan ge upp mot dubbelt så många Ah per krona. Alternativt, om man föredrar det, ned mot halva priset.

 

Edit: Här går det undan. Det blir snabbt gammal information om man är långsam med skriverierna. 😴

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Säkringen på 15A som sitter monterad på motorn är för motorns interna strömförbrukning, ja alltså det som behövs för kontrollfunktionerna, oljetryck, temp, förmagnetisering av generatorn, (kanske startmotorns solenoid) och om det finns en varvräknare.

Ja, så brukar det vara... 

 

I lite äldre båtar med glada elpulare så har jag flera gånger råkat ut för att stereo, plotter, USB-laddare mm kopplats till denna säkring. 

Med följd att "plötsligt går det inte att starta motorn". 

 

Så håll just det systemet så rent som möjligt. Bör vara endast typ originalsystem för motorns behov. 

 

En risk med strömomkopplare är att "Någon" skiftar när motorn går, under gång eller ev vid start. Helt plötsligt har generatorn inget kopplat som belastning till B+, och förstörs. 

 

Har tre AGM, det funkar till min generstor. 

- Två i parallell, dock inte tvärskopplade, som förbrukning och startbatteri. 

 

Nu kommer "vise män" säkert med skarpa invändningar att man aldrig blandar batterier, gamla som nya, mer dagligdags använda med mer sällan, batterier med olika fysiskt omgivningstemperatur, olika data

o s v, om allt ska bli perfekt, med hopp om förskjuten pensionering. 

 

 

- Ibland alla tre i parallell. 

 

Men oftast och säkrast är väl att ha det tredje fulladdat och vilande, ej inkopplat via batteriväljaren, som reserv. 

 

Nu är det så att jag lätt klarar att veva igång min motor med handkraft, de gånger det skiter sig med elen. För det gör det ju förr eller senare. 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man ha många brytare om man vill.....😎

image.thumb.png.6a084ab93830759ffc1f7cc89dd489d9.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skrivs att vid användande av dubbeldioder på generatorns utgång B+, till varje batterikrets så förlorar man 0.7 V

 

 

Korrekt tanke. Men, men men... 

De generatorer som är byggda för detta, har redan internt, före dioder en motsvarande högre spänning, så det är inget att lägga tankarna på. 

 

Däremot om man vill vara lite mickelmackel och koppla in dioder till en generator som inte är konstruerad för detta, för att skilja laddkretsarna, då är det läge att slå på trumman o klia sig i huve. 

 

Då är givetvis ett skiljerelä, utan spänningsfall ett ypperligt alternativ. 

 

Får nog köpa mig ett😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy