Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
speljakt

Borra stort hål i tjock stålplatta?

Rekommendera Poster

Jag tänkte försöka tillverka en enkel avdragare till en flöjlande  propeller. I samband med detta skulle jag behöva borra ett hål, diameter ca 25 mm, genom en stålplatta som är omkring 10 mm tjock.

Har inte borrat så grova hål i så pass tjockt stål tidigare och skulle därför behöva lite goda råd.

Jag har en kraftig borrmaskin och ett rejält borrstativ, men ingen riktig pelarborr. Min tanke är att använda en hålsåg av bimetall (avsedd för metall, se länk nedan), men är detta en framkomlig väg? Skärolja? Högt eller lågt presstryck? Tips om hur man går tillväga mottages tacksamt.

 https://www.esska.se/shop/Halsag-HSS-bimetall-O-14-152-mm-for-stal-och-aluminium--4317784832xxx-5500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte exakt hur du tänkte använda din konstruktion. 

 

Vänd dig till en yrkesskola. Industriprogrammet... De borrar lätt ett hål åt dig. 

 

- Men jag använder Biltemas drivknutsavdragare varje höst. Kompletterad med större del av pressgängad stång, bricka, samt två muttrar enligt bild. Den yttersta muttern fadtsvetsad i stången. 

Låser ett propellerblad mot skrovet med en planka, så inte propellern roterar. 

 

Drar åt rätt ordentligt, tar mig en kaffe, och så drar jag propeller och axel något bakåt, för att inte skada utgående lager i bakslaget, samtidigt som jag knackar till skruven med en yxa. 

Lossnar fint varje gång. 

 

Varför detta? Ja, behövande snor bl a brons. 

 

83281_10IDJL2IXZZVG1450205035 (1).jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålsåg brukar gå bra. Skärolja ja. tryck medium. Det viktiga är att du stannar och låter borret svalna när du ser att det går varmt. Kylning i vatten går bra.

 

Det vanligaste sättet folk skadar sina hålsågar är när dom borrar igenom med centrumborret. Så ta centrumhålet med ett metall borr alt ta bort hålsågen från hållaren.

 

Nästa alternativ är ett stegborr 

https://www.ahlsell.se/sok/?parameters.CategoryName=&parameters.SearchPhrase=Stegborr

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Det låter som att hålsåg kan vara värt ett försök.

Stegborr... ja, kanske om man borrar från båda sidor då. Man lär producera mycket spån i processen...

Tyvärr kan jag inte använda den typen av avdragare som Hybro visar eftersom det är för trångt (långkölad båt, propelleruttag mellan roder och köl). Jag har bara ca 10 mm fri axel mellan nav och stävlager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd skärolja, WD-40 el dyl funkar fint. Brukar följa med varvtalstabeller med hålsågen, se till att varvtalet hålls inom det rekommenderade spannet så kommer det att gå alldeles utmärkt.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasmaskärare. Någon svetsverkstad / bilverkstad eller liknande i närheten har säkert.

Om du inte har någon kompis som handlat på Lidl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålplatta+hålsåg tror jag inte på.   Vid större hål är det enklare med många mindre hål eller skära ut det med tex en hederlig gammal skärbrännare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågt varv och högt tryck.

Det är lätt att lura sig på skärhastigheten, det går fort när diametern ökar.

200 rpm är lagom. Då får du skärhastighet 16 m/minut vilket är okej för HSS.

 

Spåna ur ofta så slipper du friktion från spån som ligger kvar. 

 

Kyl kontinuerligt med vatten om du kan.

 

Borde inte vara några konstigheter alls om hålsågen är tillräckligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Lågt varv och högt tryck.

Det är lätt att lura sig på skärhastigheten, det går fort när diametern ökar.

200 rpm är lagom. Då får du skärhastighet 16 m/minut vilket är okej för HSS.

 

Spåna ur ofta så slipper du friktion från spån som ligger kvar. 

 

Kyl kontinuerligt med vatten om du kan.

 

Borde inte vara några konstigheter alls om hålsågen är tillräckligt bra.

ts anger en 10mm stålplatta inget vanligt bonjärn/blötjärn ,  och sen en hålsåg för 69.50:-      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minutes ago, Eile said:

ts anger en 10mm stålplatta inget vanligt bonjärn/blötjärn ,  och sen en hålsåg för 69.50:-      

Jag är öppen för förslag även när det gäller järn/stålkvalitet....

Hålet på ca 25 mm ska sågas upp till en 25 mm slits som träs på axeln framför propellernavet. Plattan kan vara ca 10 mm tjock.

Mot axelns ända trycker en motsvarande platta (den kan i och för sig vara tjockare om det behövs).

För att dra ihop plattorna mot varandra används tre långa bultar, förslagsvis M12. Inbördes avstånd mellan bultarna ca 70 mm.

Min förhoppning är att propellern lossnar utan att plattorna böjer sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är redo att hålla med Eile. Billiga hålsågar håller ofta inte vad dom lovar.

 

Om du kollar länkade videon så ser man stor skillnad på olika märken. Men största skillnaden ser man i andra testet då han använder skärolja efter konstens alla regler.  
 

Det är som sagt var kyla och smörjning som får sågen att överleva. Sen är en hålsåg en förbrukningsvara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå att hitta en två eller trearmad avdragare med tillräckligt arbetsdjup.

Hur stort djup är det från axelände till propellerkroppens bakände (som kanske borde heta framände...)? Diameter på propellerkroppen?

 

Har du letat ordentligt på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Lintott said:

Det borde väl gå att hitta en två eller trearmad avdragare med tillräckligt arbetsdjup.

Hur stort djup är det från axelände till propellerkroppens bakände (som kanske borde heta framände...)? Diameter på propellerkroppen?

 

Har du letat ordentligt på nätet?

Problemet är egentligen inte arbetsdjupet (ca 115 mm), utan att det är trångt mellan stävlager och nav.

Det är som sagt en flöjlande propeller, därför räcker det inte att "få tag i" propellerhuset (eller vad det heter, den del som är rörlig i förhållande till axeln). Avdragaren måste trycka mot själva navet. Det är därför man behöver ett hål/en slits som är tight i förhållande till axeldiametern (25 mm).

 

I stället för ytterligare 1 000 ord:

 

IMG_9217.JPG.thumb.jpg.14a7e535e0a126adabd1d1ee00be440c.jpg

IMG_9206.JPG.jpg.3bbd2fc10dd68f98480692080505d520.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev speljakt:

Jag är öppen för förslag även när det gäller järn/stålkvalitet....

Hålet på ca 25 mm ska sågas upp till en 25 mm slits som träs på axeln framför propellernavet. Plattan kan vara ca 10 mm tjock.

Mot axelns ända trycker en motsvarande platta (den kan i och för sig vara tjockare om det behövs).

För att dra ihop plattorna mot varandra används tre långa bultar, förslagsvis M12. Inbördes avstånd mellan bultarna ca 70 mm.

Min förhoppning är att propellern lossnar utan att plattorna böjer sig...

Nu förstår jag äntligen hur din avdragare kommer att se ut, när du börjar tala om en slits in från sidan. Jag har exakt en sådan i båten. Hur stor ytterdiameter har du på plattan? Måste du borra går det inte att kapa upp slitsen med en stor vinkelkap direkt. 

Tekniken vid användning är att inte spänna jättehårt utan lagom och sedan klappa till med en lagom stor slägga. Värme kan hjälpa.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Rascal said:

Nu förstår jag äntligen hur din avdragare kommer att se ut, när du börjar tala om en slits in från sidan. Jag har exakt en sådan i båten. Hur stor ytterdiameter har du på plattan? Måste du borra går det inte att kapa upp slitsen med en stor vinkelkap direkt. 

Tekniken vid användning är att inte spänna jättehårt utan lagom och sedan klappa till med en lagom stor slägga. Värme kan hjälpa.

Plattan görs lämpligen något triangelformad (liksom "propellerhuset") med ett 12,5 mm bulthål i varje hörn.

Jag gissar på en liksidig triangel med ca 120 mm sida och ca 70 - 80 mm mellan hålen.

Det skulle nog gå att bara använda vinkelslip, men min ursprungliga tanke var att borra först (för att få ett snyggt och tajt hål) och att därefter köra slitsen med vinkelslipen.

 

Tack för detta samt övriga tips och inspel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra ett hål på 25 mm med hålsåg är nog inga problem. Lågt varvtal 200-300 R/min. Matningen avgörs av hur det skär utan skrik, skrap & missfärgade spånor. Man kan höra när det skär gôtt. Riklig kylning med vatten absolut inte skärolja, denna transporterar inte bort värmen som uppstår. Spånorna får inte bli mörka & missfärgade. För ett så här stor hål är en pelarborrmaskin eller fräsmaskin att rekommendera. Att använda en handhållen maskin är svårt & farligt med risk för skador, risken att hålsågen hugger & det kan man inte hålla emot & så är det kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lidl plasmaskärare.Titta på youtube vad fint den skär.Tror han heter ”mackans garage” och bara att se och höra honom är en upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1499:- för att göra ett hål? Det är inte ofta man har användning av en sådan om man inte har en verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev SEASWIRL:

1499:- för att göra ett hål? Det är inte ofta man har användning av en sådan om man inte har en verkstad.

Tänkte så själv men är det 1 eller1,5tim debitering på Märkesverkstan?Det är ju oftast mkt enklare att plocka fram vinkelslipen ell.borrmaskinen men är det 12mm godstjocklek så går det snart åt många slipskivor eller borr samt nerver av ”stål”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev SEASWIRL:

1499:- för att göra ett hål? Det är inte ofta man har användning av en sådan om man inte har en verkstad.

Jag har en 🙂 Ifall jag behöver skära något.

Lidl här i närheten sålde 200st på en timme.

Så om det är lika överallt så känner TS säkert någon som har en.

Samma rusning varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Borra ett hål på 25 mm med hålsåg är nog inga problem. Lågt varvtal 200-300 R/min. Matningen avgörs av hur det skär utan skrik, skrap & missfärgade spånor. Man kan höra när det skär gôtt. Riklig kylning med vatten absolut inte skärolja, denna transporterar inte bort värmen som uppstår. Spånorna får inte bli mörka & missfärgade. För ett så här stor hål är en pelarborrmaskin eller fräsmaskin att rekommendera. Att använda en handhållen maskin är svårt & farligt med risk för skador, risken att hålsågen hugger & det kan man inte hålla emot & så är det kört.

Skärolja är viktigt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu var det ju så att det gällde en hålsåg gjord av tunt material med små tänder inte ett borr på 25 mm som tål betydligt högre temperaturer. Visst kan man använda skärolja till borret men det är sämre till hålsågen.

Redigerad av SEASWIRL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det bra gängor till den där mutterkoppen kan du väl gänga in några pinnbult om du är mycket rädd om gängorna och sen en plattjärn med 3 små hål och några muttrar och sätta propellern i spänn.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Eile said:

Är det bra gängor till den där mutterkoppen kan du väl gänga in några pinnbult om du är mycket rädd om gängorna och sen en plattjärn med 3 små hål och några muttrar och sätta propellern i spänn.

Jag tror jag förstår tanken, men det funkar tyvärr inte.

Den triangulära "klumpen" är att betrakta som ett växelhus och kan inte användas som anhåll för att tvinga navet av axeln. Själva navet (det som hålls fast på axelkonan med hjälp av axelmuttern) sitter som en hylsa i växelhusets mitt. Syns inte på bilderna p g a anoden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att det handlar om samma avdragare som jag en gång gjort. Gjorde också min i 10 mm  stål. Den är lite som ett pussel att sätta ihop. Det går utmärkt att göra ett 25 mm hål i stål med hålsåg, därom är min avdragare ett levande exempel. Använde pelarborrmaskin, lägsta möjliga varvtal och skärolja. Att pausa och kyla av hålsågen några gånger är en bra ide. Har gjort betydligt större hål på samma sätt.

Jag använder 12  mm gängstång och långa sk. skarvmuttrar för att inte dra sönder gängorna. På bilden syns en kopparplåtbit som jag sätter mellan avdragaren och axeländan. Sedan är det bara att spänna så jämnt man kan på de tre muttrarna tills propellern lossnar. Sitter den riktigt hårt kan man ge ändplattan en öm kyss med medelstor slägga. 

 

 

avdr1.JPG.75993c673f78af2aa2a39971cdc10167.JPG

 

 

avdr2.JPG.1cf2d5cd7ccbdc2e778f582f9644a2d0.JPG

 

 

avdr3.JPG.0f5f958e62727a2da11b76b8174e6301.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, intressant! Det är i princip så som jag tänkt.

Bra idé att använda det utsågade stycket från slitsen som passbit, med "brygga" bakom.

Skarvmuttrar låter också helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Inser att det handlar om samma avdragare som jag en gång gjort. Gjorde också min i 10 mm  stål. Den är lite som ett pussel att sätta ihop. Det går utmärkt att göra ett 25 mm hål i stål med hålsåg, därom är min avdragare ett levande exempel. Använde pelarborrmaskin, lägsta möjliga varvtal och skärolja. Att pausa och kyla av hålsågen några gånger är en bra ide. Har gjort betydligt större hål på samma sätt.

Jag använder 12  mm gängstång och långa sk. skarvmuttrar för att inte dra sönder gängorna. På bilden syns en kopparplåtbit som jag sätter mellan avdragaren och axeländan. Sedan är det bara att spänna så jämnt man kan på de tre muttrarna tills propellern lossnar. Sitter den riktigt hårt kan man ge ändplattan en öm kyss med medelstor slägga. 

 

 

avdr1.JPG.75993c673f78af2aa2a39971cdc10167.JPG

 

 

avdr2.JPG.1cf2d5cd7ccbdc2e778f582f9644a2d0.JPG

 

 

avdr3.JPG.0f5f958e62727a2da11b76b8174e6301.JPG

Ser bra ut, fast jag förstår inte varför man valt att göra så lång slits. Jag skulle ha gått in från en kant för att nå med vinkelkapen. Fast min är ju rund så jag slapp välja.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Rascal:

Ser bra ut, fast jag förstår inte varför man valt att göra så lång slits. Jag skulle ha gått in från en kant för att nå med vinkelkapen. Fast min är ju rund så jag slapp välja.:)

Mina skäl är rent konstnärliga, jag kunde ge jobbet de 20 sekunder extra som gick åt :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte knyta ihop den här säcken:

Nästan ett år efter min fråga här på forumet har jag nu tillverkat avdragaren och utan problem skiljt propellern från axeln.

Som flera förutspådde gick det ganska enkelt att med hjälp av en vanlig hålsåg borra ett 25 mm hål genom en 10 mm tjock stålplatta – detta trots att jag till och med använde rostfritt stål, vilket inte var planen från början.

En lågvarvig borrmaskin i stativet, flödigt med skärvätska (cykelkedjeolja) och måttligt presstryck visade sig vara framgångsfaktorer. Arbetsstycket blev inte nämnvärt varmt, tack vare det  låga varvtalet. Däremot fick jag pausa en del för att låta borrmaskinen svalna (bara 750 W).

Tack igen för alla goda råd.

878057697_proppuller.thumb.jpg.bec26c6a4a2303b34483353e749158f9.jpg

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att det löste sig. Tack för bilden, det säger en del.

Tänkte annars föreslå gassvets å skärbrännare, det hade jag gjort i så fall.

Just nu skör jag ut ett ca 40 mm diam hål i ett rör, borrar massa små hål runt å sedan skärbrännaren å sist en roterande fil med tryckluft på hög varv. Fast klart, alla har inte sånt hemm ai kökslådan.

 

Skulle nån ha en plasmaskärare från Lidl å vil sälja den eller  å ser att de har till salu, snälla slå en pling snabbt t ll mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...