stefan11 0 Posted March 3 hej undrar vilken olja skall jag ha i backslag på en ysb12 motor Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted March 3 Finns på Google, eller Bing om man hellre föredrar det....😇 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 389 Posted March 3 (edited) Granngårdens SAE 30, kör jag nu, både i motor o backslag. Även kört med Nova Classic 5 - 30 många år. Säkerligen kommer du få andra svar. Som t ex noga med viskositeten vid kallgrader, typ minus 10 grader. Men se, det blir det inte i vattnet. En speciell egenhet med dessa motorer. Kränger skutan åt styrbord, finns stor risk med sliten motor (cylinder och ringar) att motorn bränner motorolja och rusar okontrollerat! Nån skickade iväg svänghjulet genom borden. En rekommendation är att hålla oljenivån i motorn mitt emellan min o max. Av den anledningen att motorn inte är konstruerad att luta bakåt, utan stå i våg och pumpa vatten, dag ut och dag in. Fyller man fullt, blir det för mycket olja i vevhuset. Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. Oooops frångan gällde väl vilken olja... Ursäkta skrivklådan. Edited March 3 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
stefan11 0 Posted March 3 (edited) tack för svaren och bra tips, men Hybro skev ( Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. ) Men längst ner på bilden du skickade med så står det ju att. oljestickan skall vara helt nere när nivån skall mätas ? Edited March 3 by stefan11 Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 387 Posted March 3 7 minuter sedan skrev stefan11: tack för svaren och bra tips, men Hybro skev ( Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. ) Men längst ner på bilden du skickade med så står det ju att. oljestickan skall vara helt nere när nivån skall mätas ? Skilj på kontroll av motorolja och backslagsolja. Nedre texten handlar om motoroljan. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 964 Posted March 3 (edited) 15 minuter sedan skrev stefan11: tack för svaren och bra tips, men Hybro skev ( Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. ) Men längst ner på bilden du skickade med så står det ju att. oljestickan skall vara helt nere när nivån skall mätas ? Bilden är oljestickan för motorn. Som Hybro skrev så är det backslag, på samma sätt som Yanmar S-drev, som mäts med urskruvad mätsticka Edited March 3 by Lintott Å Rascal var snabbare... Share this post Link to post Share on other sites
stefan11 0 Posted March 3 jaha ja. så när man mäter oljan i motorn skall stickan mätas nere och backslag så mäts den uppskruvad liggandes på gängorna. nuhar jag lärt mig något nytt idag med. tusen tack för hjälpen Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted March 4 9 timmar sedan skrev stefan11: jaha ja. så när man mäter oljan i motorn skall stickan mätas nere och backslag så mäts den uppskruvad liggandes på gängorna. nuhar jag lärt mig något nytt idag med. tusen tack för hjälpen Ja se där... Nu vet du t.o.m. hur du kollar oljan i en bilmotor också🙂 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 447 Posted March 4 44 minuter sedan skrev Zwen: Ja se där... Nu vet du t.o.m. hur du kollar oljan i en bilmotor också🙂 Tyvärr börjar stickorna försvinna från moderna bilmotorer. Share this post Link to post Share on other sites
stefan11 0 Posted March 4 men det är ju märkligt att man mäter på olika sätt ju ? Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 271 Posted March 4 Det ju bra att man inte behöver skruva ner backslagets sticka vid kontrollen. Motorns sticka är ju inte gängad, den sticker man ju bara ner.🙂 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 389 Posted March 5 (edited) Mitt backslag skramlar vid vissa varvtal. Mer när det blir varmare i vattnet. En encylindrig diesel med arbetstakt vartannat varv, medför ju att vevaxeln med konstant gasläge, ändå kommer att ha någon olika fart på veven under de två varven innan nästa arbetstakt kommer. Trots tungt svänghjul. Massan o tröghet i propeller, propelleraxel delar i bakslaget gör att det skiljer lite mot motorn. Och det blir glapp mellan de rakt skurna kuggarna i backslaget. Lite lustig konstruktion av funktionen, fram o back. Inga konor, utan typ två lamelldiskar. Beroende på vilken sida man trycker emot tryckplattan, som en bil koppling, så fpr man fram eller back. Allt badar i olja, även lammellerna. Finns en Omegaolja som är mer kletig än andra. Borde varit bra, för att få tjockare film på kuggarna. Men risken är att lammellerna, slirar på tryckplattan. Så det får fortsätta att skramla. Ljudet är lätt att konstatera. Motorn avstängd. Lägg i växel. Vicka propellern eller axeln, fram o åter. Edited March 5 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites