Jump to content
Monday 12 April 2021
stefan11

vilken olja skall jag ha i backslaget på en ysb12

Recommended Posts

hej undrar vilken olja skall jag ha i backslag på en  ysb12 motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns på Google, eller Bing om man hellre föredrar det....😇

bild.png.442b7c1a3b8c9e0b7950ac2de87ce6f5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Granngårdens SAE 30, kör jag nu, både i motor o backslag. 

Även kört med Nova Classic

5 - 30 många år. 

 

Säkerligen kommer du få andra svar. Som t ex noga med viskositeten vid kallgrader, typ minus 10 grader. 

Men se, det blir det inte i vattnet. 

 

En speciell egenhet med dessa motorer. 

Kränger skutan åt styrbord, finns stor risk med sliten motor (cylinder och ringar) att motorn bränner motorolja och rusar okontrollerat! Nån skickade iväg svänghjulet genom borden. 

 

En rekommendation är att hålla oljenivån i motorn mitt emellan

min o max. Av den anledningen att motorn inte är konstruerad att luta bakåt, utan stå i våg och pumpa vatten, dag ut och dag in. 

Fyller man fullt, blir det för mycket olja i vevhuset. 

 

Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. 

 

Oooops frångan gällde väl vilken olja... Ursäkta skrivklådan. 

IMG_20210303_204401.jpg

IMG_20210303_204353.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

tack för svaren och bra tips, men Hybro skev

( Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. ) 

Men längst ner på bilden du skickade med så står det ju att. oljestickan skall vara helt nere när nivån skall mätas ?

Edited by stefan11

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev stefan11:

tack för svaren och bra tips, men Hybro skev

( Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. ) 

Men längst ner på bilden du skickade med så står det ju att. oljestickan skall vara helt nere när nivån skall mätas ?

Skilj på kontroll av motorolja och backslagsolja. Nedre texten handlar om motoroljan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minuter sedan skrev stefan11:

tack för svaren och bra tips, men Hybro skev

( Nivån i backslaget mäts med urskruvad mätsticka, som bara läggs i kontakt med gängorna. ) 

Men längst ner på bilden du skickade med så står det ju att. oljestickan skall vara helt nere när nivån skall mätas ?

Bilden är oljestickan för motorn.

 

Som Hybro skrev så är det backslag, på samma sätt som Yanmar S-drev, som mäts med urskruvad mätsticka

Edited by Lintott
Å Rascal var snabbare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaha ja. så när man mäter oljan i motorn skall stickan mätas nere och backslag så mäts den uppskruvad liggandes på gängorna.

nuhar jag lärt mig något nytt idag med.

tusen tack för hjälpen

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev stefan11:

jaha ja. så när man mäter oljan i motorn skall stickan mätas nere och backslag så mäts den uppskruvad liggandes på gängorna.

nuhar jag lärt mig något nytt idag med.

tusen tack för hjälpen

Ja se där... Nu vet du t.o.m. hur du kollar oljan i en bilmotor också🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Zwen:

Ja se där... Nu vet du t.o.m. hur du kollar oljan i en bilmotor också🙂

Tyvärr börjar stickorna försvinna från moderna bilmotorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

men det är ju märkligt att man mäter på olika sätt ju ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ju bra att man inte behöver skruva ner backslagets sticka vid kontrollen.

Motorns sticka är ju inte gängad, den sticker man ju bara ner.🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mitt backslag skramlar vid vissa varvtal. Mer när det blir varmare i vattnet. 

En encylindrig diesel med arbetstakt vartannat varv, medför ju att vevaxeln med konstant gasläge, ändå kommer att ha någon olika fart på veven under de två varven innan nästa arbetstakt kommer. Trots tungt svänghjul. 

 

Massan o tröghet i propeller, propelleraxel delar i bakslaget gör att det skiljer lite mot motorn. 

Och det blir glapp mellan de rakt skurna kuggarna i backslaget. 

Lite lustig konstruktion av funktionen, fram o back. Inga konor, utan typ två lamelldiskar. Beroende på vilken sida man trycker emot tryckplattan, som en bil koppling, så fpr man fram eller back. 

Allt badar i  olja, även lammellerna. 

 

Finns en Omegaolja som är mer kletig än andra. Borde varit bra, för att få tjockare film på kuggarna. 

Men risken är att lammellerna, slirar på tryckplattan. 

Så det får fortsätta att skramla. 

 

Ljudet är lätt att konstatera.

Motorn avstängd. Lägg i växel. 

Vicka propellern eller axeln, fram o åter. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy