Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
HamnSeglarn

Äldre segelbåt med Volvo Penta MB10A

Rekommendera Poster

Jag har en segelbåt som jag köpte av brorsan förra året. Den har stått på land hela 2020 på grund av motorproblem. Brorsan, som är bättre vetande än undertecknad, tror att det är värmeväxlaren som behövs bytas. Jag har letat frenetiskt efter en sådan som kan passa utan lycka, men jag är nog mer inne på att leja detta arbete. Jag har varit i kontakt med varv och serviceställen för penta runt där båten ligger, söder om Stockholm, men har inte hittat någon som vill ta på sig detta då de har meddelat att motorn är för gammal, vilket jag förstår till viss del. Har ni något tips på hur man kan gå till väga för att få någon, antingen privatperson eller företag, att se över motorn jag har i båten? OCH, om någon är villig att sälja en värmeväxlare som kan passa så är jag tillgänglig 24x7 för det. 

 

/ Hamnseglarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlare byts normalt inte ut. Har den frusit sönder? Beskriv gärna felet + visa några bilder så kanske du kan få hjälp här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En MB10 är 40-50 år gammal. Håller nog med verkstaden att det inte är lönt att lägga pengar på en sådan gammal motor. Varför tror din bror att värmeväxlaren är kass. Överhettar motorn? Fanns det överhuvudtaget färskvattenkylning till MB10. Möjligen att en ny värmeväxlare från Martec kan passa.

https://www.martec.se/farskvattenkylningar/reservdelar/varmevaxlare/

 

Ett annat alternativ är att sätta på en utombordare i stället. Vad är det för segelbåt?

Redigerad av Brinck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovanstående. 
Om det finns en värmeväxlare, är det ett eftermontage. Visst kan man köpa en ny, men frågan är om det är lönt. Ett alternativ som är ”quick and dirty” är att plocka bort värmeväxlaren och köra sjövattnet rakt genom motorn, det är vad motorn konstruerades för ursprungligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...