Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Hur bra skärm behöver man på sin surfplatta?

Rekommendera Poster

Har en liten DC med en drygt 10år gammal garmin plotter. Nybörjare som jag är vet jag inte vad jag vill ha/behöver så jag tänkte skaffa en androidplatta och testa eniro på sjön i början.

 

Frågan är vilken platta man skall köpa och framförallt hur bra skärm man behöver. Hemma har vi en samsund med nån amoled som är bra men en ny kostar ju en rejäl slant (typ 5k).

Kan man klara sig med en billigare eller kommer det bli alldeles för svårt att se en solig dag på havet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall spana in några intressanta plattor. Sen skall välja en platta med väldigt hög ljusstyrka. Den mäts i NITS, och finns redovisat i dessa tabeller för olika modeller, både Android och Ipads:

http://www.phantomhelp.com/tips/best-tabletsphones-for-dji-go-updated-daily.18

För utomhusbruk och särskilt i båt är ljusstyrkan på skärmen det viktigaste av allt. Sen kan vattentålighet vara intressant, så man slipper att ha ett skyddsfodral.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en Zony Xperia Z2 platta i ca 5 år. Fungerar utmärkt. I och med att den inte sitter fast är solljuset mer eller mindre ett icke problem. Det går alltid att hålla den så det syns.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har haft olika Ipads som komplement. Har alltid på "auto ljusstyrka". Tycker de funkar utmärkt för det mesta.

Redigerad av -PLM-
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med mobilen de första åren och det funkade kanon. Väldigt sällan som solen bländade i skärmen. Visst är det gött med stor skärm men jobbigt att behöva ha med extra utrustning. 

Börja med mobilen så får du en referens inför framtida eventuella köp av platta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag körde med iPad i segelbåten flera år. Såg oftast bilden OK men det hände flera gånger att den blev för varm när den var i direkt solljus länge. Resultatet var att den stängde av sig. Detta var dock med en tidig iPad. Vet inte hur det fungerar med modernare saker. Men underbart snabbt var det, zoomade in och ut snabbare än Lucky Luke om ni minns honom.

Redigerad av olag
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev olag:

Jag körde med iPad i segelbåten flera år. Såg oftast bilden OK men det hände flera gånger att den blev för varm när den var i direkt solljus länge. Resultatet var att den stängde av sig. Detta var dock med en tidig iPad. Vet inte hur det fungerar med modernare saker. Men underbart snabbt var det, zoomade in och ut snabbare än Lucky Luke om ni minns honom.

Det är likadant med moderna IPads. Nu använder inte jag min padda för navigation längre, men den har blivit liggandes innanför vindrutorna och då fått tillfälligt värmeslag så den stänger av sig och vill inte starta igen förrän den svalnat.

I en äldre IPad körde jag navigationsprogram under flera år, den fungerande bra, ljusstyrkan räckte till. Jag hade ett arrangemang med kardborreband för att fixera den vid styrplatsen. Den gamla paddan hade ingen GPS-mottagare så en sådan fick införskaffas, som kommunicerade med blåtand. 
Senare köpte jag en riktig plotter som även har ekolod, och den tål värme.

En mindre plotter med ekolod är ju egentligen bättre att satsa på, dessa är ju från början avsedda för marin miljö, men klart man kan inte läsa sin e-post, titta på film, lyssnat på musik och delta på detta forumet från en plotter... ännu, men den dagen kanske kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Seawolf:

Du skall spana in några intressanta plattor. Sen skall välja en platta med väldigt hög ljusstyrka. Den mäts i NITS, och finns redovisat i dessa tabeller för olika modeller, både Android och Ipads:

http://www.phantomhelp.com/tips/best-tabletsphones-for-dji-go-updated-daily.18

För utomhusbruk och särskilt i båt är ljusstyrkan på skärmen det viktigaste av allt. Sen kan vattentålighet vara intressant, så man slipper att ha ett skyddsfodral.

 

Bra tips tack. Tyvärr några plattor jag kikade på inte med i listan men får försöka googla fram det på annat sätt.

 

14 timmar sedan skrev FIATX19:

Körde med mobilen de första åren och det funkade kanon. Väldigt sällan som solen bländade i skärmen. Visst är det gött med stor skärm men jobbigt att behöva ha med extra utrustning. 

Börja med mobilen så får du en referens inför framtida eventuella köp av platta.

Jo, det är ju ett alternativ. Dock är min mobil gammal och har "bara" en 5" skärm och det tror jag blir för litet. Vi har ju som sagt en 10" platta redan och jobbmobilen kommer alltid vara med också men jag tänker mej en lite mer stationär lösning där jag gör plats för platta eller fäste i min nya instrumentpanel.

 

Men visst, håller med om det där med extra utrustning. Sällan man orkar koppla in och använda allt.

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är likadant med moderna IPads. Nu använder inte jag min padda för navigation längre, men den har blivit liggandes innanför vindrutorna och då fått tillfälligt värmeslag så den stänger av sig och vill inte starta igen förrän den svalnat.

I en äldre IPad körde jag navigationsprogram under flera år, den fungerande bra, ljusstyrkan räckte till. Jag hade ett arrangemang med kardborreband för att fixera den vid styrplatsen. Den gamla paddan hade ingen GPS-mottagare så en sådan fick införskaffas, som kommunicerade med blåtand. 
Senare köpte jag en riktig plotter som även har ekolod, och den tål värme.

En mindre plotter med ekolod är ju egentligen bättre att satsa på, dessa är ju från början avsedda för marin miljö, men klart man kan inte läsa sin e-post, titta på film, lyssnat på musik och delta på detta forumet från en plotter... ännu, men den dagen kanske kommer...

Jo, ekolod kommer jag säkert sakna (hade alltid det i min tidigare båterferenhet från 90-talet) men bortsett från det har jag svårt att se att en mindre/billigare plotter skulle vara så mycket bättre för mitt enkla användningsområde - hålla koll på var jag är och att inte köra på grund. En 10" högupplöst touchscreen känns optimalt för att visa och bläddra i en karta. Men jag är ju som sagt nybörjare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående ljusstyrka finns det appar som mäter ljusstyrka så det är bara att mäta på de intressanta plattorna och välja den som är ljusstarkast.

 

Ett alternativ är en billig plottern. Vi köpte en 7" Raymarinw Dragonfly med ekolod för 4 100:- + sjökortsuppdatering 900:- för ett par år sedan. Tror priset är det samma fortfarande.

Ingen touchskärm, men det funkar det också.

 

Fördelen med platta är att man kan få in andra lager ovanpå sjökorten, tex. väderfiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dsl:

Bra tips tack. Tyvärr några plattor jag kikade på inte med i listan men får försöka googla fram det på annat sätt.

 

Jo, det är ju ett alternativ. Dock är min mobil gammal och har "bara" en 5" skärm och det tror jag blir för litet. Vi har ju som sagt en 10" platta redan och jobbmobilen kommer alltid vara med också men jag tänker mej en lite mer stationär lösning där jag gör plats för platta eller fäste i min nya instrumentpanel.

 

Men visst, håller med om det där med extra utrustning. Sällan man orkar koppla in och använda allt.

 

Jo, ekolod kommer jag säkert sakna (hade alltid det i min tidigare båterferenhet från 90-talet) men bortsett från det har jag svårt att se att en mindre/billigare plotter skulle vara så mycket bättre för mitt enkla användningsområde - hålla koll på var jag är och att inte köra på grund. En 10" högupplöst touchscreen känns optimalt för att visa och bläddra i en karta. Men jag är ju som sagt nybörjare.

Kör mobilen som WiFi-server till surfplattan så kan du se på Internetvideo på plattan.

Jag har en Sony Z3 COmpact 8" surfplatta med 590 NITS i ljusstyrka och det syns i skarpt solsken. Sen har jag hemma en Samsung A 10"-platta med 450 NITS och den syns också, fast lite sämre än Sonyn i likadant solsken. Försök hitta en någorlunda vattenskyddad med minst 500 NITS så bör det funka OK. En del "Reviews" av plattor på nätet redovisar NITS, vilket sällan tillverkarens specifikation gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också att det funkar bra med dina favoritsolglasögon du har på sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Kolla också att det funkar bra med dina favoritsolglasögon du har på sjön.

Det går att läsa surfplattan, Ipad, med polariserande solglasögon, iallafall om plattan är horisontell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Huawei mediapad m5 lite som komplement till vår plotter.

Plattan ligger i ett vattentät fodral tillsammans med en Powerbank, så slocknar inte plattan snöpligt pga att batteriet tagit slut. Eftersom ena kontakten på usb-sladden, den som är kopplad i plattan, är vinklad 90 grader blir det ingen påfrestning pga den ligger mot fodralet.

Med ett vattenskyddande fodral har man fler plattor att välja på när man skall köpa.

 

Arrangemanget har funkat bra. Det har visat sig att plattan går runt bland de ombordvarande för att de skall "titta lite" så en fast placering skulle ta bort den möjligheten. Däremot en hållare hade varit bra. Nu kom jag på att det måste jag titta efter.

Plattan ligger inte i direkt solsken pga värmen.

Det som är lite dumt är att när det regnar och fodralet blir blött och fingrarna kalla är det lite meckigt med pekskärmen när man skall zooma med två fingrar. Det är iofs inget problem eftersom Eniros app, som vi använder, har zoomknappar.

 

Som jag förstått det har vattenskyddet på vattenskyddade plattor och telefoner en tendens att "slitas ut" med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-04 vid 09:25 skrev Kane:

Kolla också att det funkar bra med dina favoritsolglasögon du har på sjön.

Grymt tips, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-04 vid 15:10 skrev McLasse:

Vi har en Huawei mediapad m5 lite som komplement till vår plotter.

Plattan ligger i ett vattentät fodral tillsammans med en Powerbank, så slocknar inte plattan snöpligt pga att batteriet tagit slut. Eftersom ena kontakten på usb-sladden, den som är kopplad i plattan, är vinklad 90 grader blir det ingen påfrestning pga den ligger mot fodralet.

Med ett vattenskyddande fodral har man fler plattor att välja på när man skall köpa.

 

Arrangemanget har funkat bra. Det har visat sig att plattan går runt bland de ombordvarande för att de skall "titta lite" så en fast placering skulle ta bort den möjligheten. Däremot en hållare hade varit bra. Nu kom jag på att det måste jag titta efter.

Plattan ligger inte i direkt solsken pga värmen.

Det som är lite dumt är att när det regnar och fodralet blir blött och fingrarna kalla är det lite meckigt med pekskärmen när man skall zooma med två fingrar. Det är iofs inget problem eftersom Eniros app, som vi använder, har zoomknappar.

 

Som jag förstått det har vattenskyddet på vattenskyddade plattor och telefoner en tendens att "slitas ut" med tiden.

 

Oj, det där med vattentålighet har jag inte ens tänkt på. Skall ju åka DC med små barn så vi kommer bara vara ute vid fint väder. Tror jag kör på och hoppas att det funkar.

 

Intressant kring fast montering VS skicka runt, har inte riktigt tänkt på det även om jag tänker mig en hållare där plattan enkelt går att ta med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Dsl:

Oj, det där med vattentålighet har jag inte ens tänkt på. Skall ju åka DC med små barn så vi kommer bara vara ute vid fint väder. Tror jag kör på och hoppas att det funkar.

Och om väderspågubbarna hade fel och det börjar regna?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Och om väderspågubbarna hade fel och det börjar regna?!?

Här på bästkusten regnar det nästan aldrig 🙄

 

Rutan bör ju ta en del regn, annars får kapellet åka upp, måste man kika ut för att se får gamla garminplottern sköta jobbet eller jobbmobilen offras eller så får en passagerare navigera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning: Det slutade med en lenovo tab p11, en platta i det övre budgetsegmentet med en medelljusstark skärm. 

 

Har varit ute en gång och i liggande läge funkar det med solglasögonen och skärmen syns hjälpligt även i solljus, varken bättre eller sämre än den gamla plottern (garmin 525).

 

Behövde dessutom inte ladda på hela dagen.

 

Nöjd än så länge, nästa steg är en hållare och att testa andra program än eniro på sjön.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att bygga en liten tittlåda för telefonen där man stänger ute all solljus. Telefonen skulle alltså ligga i botten på lådan.

Men så tänker jag att det måste finnas några glasögon som speglar telefonens skärm via

bluetooth (VR?). På kjell & company har dom just nu en väldigt billig "VR-glasögon" för 60 kr (REA). I dessa lägger man in telefonen i glasögonen.

Min tanke är att ha ett par lätta/smidiga glasögon runt halsen som man enkelt sätter på, och kollar sin position etc. 

Då skulle man inte behöva köra på högsta ljusstyrka och spara batteriet.

Vad säger ni??

 

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/traning-aktivitet/vr-glasogon/linocell-pro-vr-glasogon-for-mobilen-p96980

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...