Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niedzwiedz_f

Okänd instrument detalj

Rekommendera Poster

Ser ut som att givaren har blivit högtryckstvättad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mer på en distansdiffusör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev snilsson:

Det är en FM antenn med förstärkare

 

Det lättaste är ju att krypa under panelen och följa kablarna och se vad dom tar vägen. Om det är en antenn till radion borde lysdioden lysa när radion är påslagen.

Det skulle även kunna vara en del av ett båtlarm.

 

Sumloggen går att skruva isär, och med försiktighet kan visaren böjas tillbaka, möjligen kan VDO fortfarande ha reservdelar kvar i lager.

 

Bet du vad BNC-kontakten med bajonettfattning är till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en fluxkondensator..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan det vara en fluxkondensator..?

C5336929-4B94-4842-9D86-3DBC64DCF3DF.jpeg.4c271f53550b39cfa2be94ef7a619139.jpeg

 

Nej det är det inte, en sådan ser ut så här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Sumloggen går att skruva isär, och med försiktighet kan visaren böjas tillbaka, möjligen kan VDO fortfarande ha reservdelar kvar i lager.

- - -

En mekanisk Sumlogg har möjligtvis antikvitetsvärde (men tror knapp det). Jag tror det är svårt att hitta t.ex. propeller till dem. Mitt råd är att skrota den och skaffa något modernare med bättre precision. Fartloggen i en GPS räcker rätt bra för många båtägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för alla tips. Jag plockade bort sumloggen och då kunde jag följa kabeln till radions antenningång. Jag har aldrig sett lysdioden lysa men det beror nog på att jorden hänger i luften, ska väl kopplas till ett jordplan och till radion för bra funktion.

Sumloggens funktion är idag endast att täcka det stora hål den sitter i, det finns ingen fungerande givare till den. Funderar på om man kan sätta dit något annat bra istället.

BNC kontakten är till förra navigatorns GPS-antenn, ingen funktion och ska bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev niedzwiedz_f:

Hej

Tack för alla tips. Jag plockade bort sumloggen och då kunde jag följa kabeln till radions antenningång. Jag har aldrig sett lysdioden lysa men det beror nog på att jorden hänger i luften, ska väl kopplas till ett jordplan och till radion för bra funktion.

Sumloggens funktion är idag endast att täcka det stora hål den sitter i, det finns ingen fungerande givare till den. Funderar på om man kan sätta dit något annat bra istället.

BNC kontakten är till förra navigatorns GPS-antenn, ingen funktion och ska bort.

Sådana antenner är oftast utförda som öppna eller slutna dipolantenner.

Den har en inbyggd antennförstärkare. Den får spänning genom en egen pluskabel och jordas i signaljorden i antennkabelns skärm, så den lösa kabeln du fann skall kopplas till plus. Ofta har radion/stereon en utgående kabel som får spänning när radion är påslagen, brukar ibland vara en blå kabel, men det kan nog vara olika. Lysdioden skall lysa när antennförstärkaren får spänning.

Vissa sådana antennförstärkare släpper igenom en oförstärkt signal när förstärkaren är avstängd, andra måste ha spänning för att öht släppa igenom någonting.

 

Min erfarenhet av sådana antenner både till lands och till sjöss är dock inte så bra, dom brukar fungera när man är i närheten av en sändare men det är man kanske inte så ofta. Våra skärgårdar är ofta försedda med effektiva avskärmningar för diverse radio och TV-signaler, dessa avskärmningar kallas vist för ”berg” sägs det.... Så om du skall kunna lyssna på radion även en bit bortanför de kraftiga terrawatt-sändarnas räckvidd bör du ha en bättre antenn monterad så högt upp som möjligt.

 

Alla här som en gång köpt en begagnad båt har ju funnit diverse kvarlåtenskap från förre ägaren, inte sällan en del mystiska sladdar och kablar med konstiga kontakter på, eller givare som inte längre är anslutna någonstans. Ofta är det då arkeologiska spår av gammal omodern utrustning som bara ofullständigt har demonterats.

Nu i vintras klippte jag bort och rappade ur en hel del sådan gammal kabel i min båt, det blev några tiotals meter med olika sorters kablar....

 

Om du skall ha en logg som visar fart och distans genom vattnet, finns det ju moderna sådana med paddelhjulsgivare, jag bytte i förra båten mot en digital sådan, och dess instrument täckte hålet efter det gamla analoga instrumentet.

GPS-mottagarna visar iallmänhet bara fart och distans över grund, men det finns även (tror jag) GPS-plottrar som man ansluter paddelhjulsgivare till och som då kan visa både fart genom vattnet och över grund.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igenkänningsfaktorn är hög avseende installation, rensning pågår. Däremot känner jag mig säker på att det är jord den lösa skall till. Det är en kort stump från antennen med ringkabelsko och de övriga två går till + på radion (påslagen) och antenningången.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-03 vid 15:37 skrev niedzwiedz_f:

Igenkänningsfaktorn är hög avseende installation, rensning pågår. Däremot känner jag mig säker på att det är jord den lösa skall till. Det är en kort stump från antennen med ringkabelsko och de övriga två går till + på radion (påslagen) och antenningången.

Helt rätt. Den antenntypen har pluskabel vid antennanslutningen och en liten kort kabel som ska kopplas till samma minus som radion. Denna var gjord som insides glasantenn till bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...