Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stern97

Ventilation i "Walkaround"

Rekommendera Poster

Hur kan jag förbättra ventilationen i ruffen på min Walkaround? Idag är enda ventilationen i ruffen några luftintag i nedgångsluckan och ett litet längst ner på styrpulpeten. Har jag förstått det rätt att man ska försöka ta in luft längst ner och att luften sedan av sig själv ska dra ut genom en högt placerad ventil i rufftaket? Rekommenderar ni att montera en solcellsdriven fläkt som drar ut luften? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stern97:

Hur kan jag förbättra ventilationen i ruffen på min Walkaround? Idag är enda ventilationen i ruffen några luftintag i nedgångsluckan och ett litet längst ner på styrpulpeten. Har jag förstått det rätt att man ska försöka ta in luft längst ner och att luften sedan av sig själv ska dra ut genom en högt placerad ventil i rufftaket? Rekommenderar ni att montera en solcellsdriven fläkt som drar ut luften? 

En fläkt gör alltid nytta för att bättra på ventilationen. Solcellsdrivna fläktar har oftast väldigt dålig lagring och klarar inte att arbeta i lodrätt läge. Ska du ha solcellsfläkt så måste du leta upp en horisontell monteringsyta.

Alternativet är att montera en 12V datorfläkt (t.ex. inne i styrpulpenten där den inte syns) och ansluta den till batteriet samt skaffa en liten solpanel. Om solpanelen är tillräckligt liten så kan den installeras utan regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Biltemas solcellsdrivna fläkt och satt den längst in i ruffen (i taket). Fungerar ok. Den har 2 effektlägen, men kan bara gå permanent på det lägre. Kan arbeta åt båda hållen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat
7 timmar sedan skrev Stern97:

Hur kan jag förbättra ventilationen i ruffen på min Walkaround? Idag är enda ventilationen i ruffen några luftintag i nedgångsluckan och ett litet längst ner på styrpulpeten. Har jag förstått det rätt att man ska försöka ta in luft längst ner och att luften sedan av sig själv ska dra ut genom en högt placerad ventil i rufftaket? Rekommenderar ni att montera en solcellsdriven fläkt som drar ut luften? 

Jag funderat på samma sak på min båt med walkorounddäck.

Jag hittade Vetus prylar men är inte säker på om de håller tätt.

Överväger att kombinera det här luftintaget,

https://www.vetus.com/en/ventilation/shell-ventilators/typhoon-shell-13257.html

Med den här fläkten,

https://www.vetus.com/en/vetus-electric-ventilator-type-fan-12-volt-2-speeds.html

Det innebär ett rätt stort ingrepp och jag är inte säker på om systemet klarar att hålla ute sjöar som slår över fören.

Så just avvaktar jag kollar på vad andra hittar på  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...