Jump to content
Thursday 15 April 2021
Hultgr

Motor som har stått länge

Recommended Posts

Hej, jag behöver lite tips och råd på vad som kan vara fel på min lilla Johnson 6hk från 1979. 

Det jag vet är att de senaste 5 åren så har den stått vattentom i ett kallförråd, ägaren innan dess vet jag dock inte. 

Det som är problemet är att jag får den inte att hosta till på bränsle men den gav ifrån sig en Puff när vi körde i startgas vid tändstiften. Jag har haft borta förgasaren och fick ut en hel del gojs, jag har även bytt stiften utan resultat. 

 

Någon snäll själ som besitter lite tips och råd på vad det kan bero på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testa med att hälla i lite tvåtaktsbensin (med olja) i loppen. Dra runt utan tändstift, så smörjs cylindrar och kolvringar, och kompressionen ökar.

Det tätar tvärtemot startgas. 

 

Sen i med stiften o provstarta. 

 

Tänder motorn, men stannar, ja då är det bränslefel. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack det ska jag testa. Har dock inte bytt impellern ännu men är på listan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Hultgr:

Hur mycket ska jag hälla i? 

En ”skvätt”.

 

Jag brukar inte vara så noga med bensin, jag tar en oljekanna och sprutar in just en ”skvätt” olja genom tändstiftshålen och drar runt, och upprepar detta några gånger. Det går bra med diesel också. Dra sedan runt utan tändstift så att överflödig olja sprutar ut. Nackdelen är ju att motorn kan bli litet svårstartad och att den ryker en del efter denna behandling.

 

Sedan gör du samma sak när du på hösten konserverar motorn inför vintern, töm då även förgasaren, det brukar finnas en dräneringsskruv i botten av förgasarens flottörkammare.

Då undviker du ”gojs” i förgasarna i fortsättningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hur är det med förgasarens munstycken? Dom är oftast av mässing som gärna vill ärga om dom står länge med gammal bensin. Skall du rensa munstyckena så peta inte med en typ nål utan försök med 5-56 & tryckluft.

Edited by SEASWIRL
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ur förgasaren fick jag ett helt grusupplag med ljusbrun gojs när jag hade isär den. 

När jag häller i en liten "skvätt" bränsle och drar så får jag lite rök ifrån den men tänder inte till (som sagt motorn har stått i ett gäng år). Men ska prova med att slå i en "skvätt" olja i loppen och dra runt. Fick till mig att motorn kan ha stått och frusit så blocket kan ha spruckit, men känns inte som det då den har visat livstecken på startgas genom en puff med stort P. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Hur är det med förgasarens munstycken? Dom är oftast av mässing som gärna vill ärga om dom står länge med gammal bensin. Skall du rensa munstyckena så peta inte med en typ nål utan försök med 5-56 & tryckluft.

Nu pratar jag inte specifikt om förgasare till utombordare, utan mer allmänt, jag håller ju på med gamla bilar också.

Ja det blir en vit beläggning inte bara på munstycken utan även på andra delar förgasarna. Det är någonting, etanol?, i bensinen som ger dessa utfällningar. Det brukar inte vara så svårt att få bort, munstycken och kanaler i förgasarhusens gods blåser rena med tryckluft, om man saknar kompressor kan en kraftig cykelpump funka. Det finns ju tryckluft på burk också, dyrt, så fanns det iallafall förr en liten behållare med munstycke man kunde fylla på macken eller med egen pump.

Personligen är jag inte så förtjust i just 5:56, jag tycker den är för fet och kladdig. Bromsskiverengöring i sprayburk tycker jag är bättre, den innehåller isopropanolalkohol, funkar även bra mot fettfläckar på kläderna. denna spray innehåller ingen olja, och isopropanolalkoholen dunstar snabbt.

 

Den "nya" sortens bensin har ju en förmåga att torka ut membran och packningar, så om man skruvar isär en förgasare är det lika bra att först köpa en renoveringssats och byta allting sådant.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hultgr:

Ur förgasaren fick jag ett helt grusupplag med ljusbrun gojs när jag hade isär den. 

När jag häller i en liten "skvätt" bränsle och drar så får jag lite rök ifrån den men tänder inte till (som sagt motorn har stått i ett gäng år). Men ska prova med att slå i en "skvätt" olja i loppen och dra runt. Fick till mig att motorn kan ha stått och frusit så blocket kan ha spruckit, men känns inte som det då den har visat livstecken på startgas genom en puff med stort P. 

Du känner ju om det finns kompression i cylindern, drag runt med och utan tändstift så skall du ju känna en markant skillnad.

Om det nu fanns föroreningar i förgasaren, hur ser det då ut i bränslefiltret/silen? Det kan ju vara av vikt att kolla det. Det brukar ju även finnas en enkel membranpump till bränslet, den brukar vara sammanbyggd med bränslefiltret, och det kan vara så att detta membran torkat sönder, då får du inte fram bensin till förknasaren.

Sedan har du förstås redan kollat tanken och bränsleslagen med sin blåsa, om slangen har torrsprickor kan den suga luft. Tanken har sannolikt en finmaskig sil längst ned i "sugröret" även här kan det finnas gojs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och gojs brukar hamna ovanpå flottörarnålens säte, alltså innanför nippeln där bensinen leds in i förgasaren via slangen. . 

 

Var försiktig om du tar bort   flottörnålen. Själva sätet kan vara av typ silicongummi. 

Och blåser du i bränsleslangen utan nål, så far sätet iväg. 

 

Kolla även hur fjädern som håller nål och flottör sitter monterad, innan du ev plockar isär. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag kompression i motorn och gnista, måste bara sätta dit nytt startdrev. Så förhoppningsvis så kanske det finns liv i den. 

Jag återkommer om hur det går.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-03-14 vid 11:02 skrev Hultgr:

Nu har jag kompression i motorn och gnista, måste bara sätta dit nytt startdrev. Så förhoppningsvis så kanske det finns liv i den. 

Jag återkommer om hur det går.

Vad bra! Bensinmotorer behöver ju i allmänhet tre grejer för att funka, bränsle, luft och en tändande gnista. Så hoppas att du får fram bränsle till förgasaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra! Bensinmotorer behöver ju i allmänhet tre grejer för att funka, bränsle, luft och en tändande gnista. Så hoppas att du får fram bränsle till förgasaren.

Å kompression 😎

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Lasse-L:

Å kompression 😎

Och gärna allt samtidigt:ph34r:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Lasse-L:

Å kompression 😎

 

14 timmar sedan skrev Rascal:

Och gärna allt samtidigt:ph34r:

Javisst, men jag tänkte väl främst på tre saker man måste ”tillsätta” utifrån för att det skall funka, bränsle luft och elektricitet, ävensom den senare fysiska kraften ofta genereras av ett av motorns hjälpsystem.🔌 (Gamla analoga dieselmotorer klarar sig dock utan elektricitet om man kan veva igång dem, eller starta dem med tryckluft).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy