SEASWIRL 27 Postad 28 Februari , 2021 (redigerade) Jag har köpt en Seaswirl 1851 Striper Har aldrig sett en sådan förut. Googlar man på den så finns detta märke på några ställen ute i Europa, Australien, New Zealand & naturligtvis i USA där den tillverkas. Men finns dom i Sverige? VolvoPenta 3,0 135HK Med Volvo Penta SX-drev. Redigerad 28 Februari , 2021 av SEASWIRL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Mars , 2021 Fann inget i sverige på dwtta namn på google Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 1 Mars , 2021 Inte jag heller. Jag har provat på alla de sätt med nada resultat. Om man skulle behöva reservdelar till själva båten så är det väl USA som gäller. Motorn är inga problem, den är ju en Volvo Penta (Mercruiser). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 1 Mars , 2021 Jag meilade precis tillverkaren & frågade om dom har återförsäljare i Europa & i så fall adresser till dessa. Ska bli intressant att få se vad dom svarar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Mars , 2021 (redigerade) Är den CE märkt om den är byggd i USA? Annars lär den bli svårsåld i Norden. Redigerad 1 Mars , 2021 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 952 Postad 1 Mars , 2021 7 minuter sedan skrev Rolle85: Är den CE märkt? Annars lär den bli svårsåld i Norden. Om man tolkar bilderna i första inlägget så ser den ju ut ha stått i en båthall i Sverige. @SEASWIRL: har du köpt den av en båthandlare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 209 Postad 1 Mars , 2021 Vad är det för mått och vikt? Är 3.0an enda motoralternativet eller finns de med större maskiner också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 952 Postad 1 Mars , 2021 (redigerade) 25 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: Vad är det för mått och vikt? Är 3.0an enda motoralternativet eller finns de med större maskiner också? Typ 5,7 m och 1450 kg. Sett någon annons utomlands med 220 hk inombordare. Edit: Här, https://www.boattrader.com/boat/2006-seaswirl-striper-1851-7724206/ Redigerad 1 Mars , 2021 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Mars , 2021 En båthandlare får inte sälja en båt utan CE märkning så de borde väl ändå vara det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 1 Mars , 2021 Här kommer lite fakta. Den är importerad av Rodins Marin i Uddevalla som ny 2005. Då fanns den med 4 motoralternativ, Volvo Penta 3,0 rak 4'a 135hk, 4,3 V6'a (190hk) & Yamaha utombordare 115hk. SX-drev Bra med utrustning, bl.a stor fiksump (80 L) som fylls med vatten från sjön med inbyggd pump. Samma pump används att spola av båten med via ett uttag för slang. Ytterligare en pump för separat sötvattenstank med samma funktion. Längd 5,65 m Bredd 2,30 m Vikt 1250 kg Bränsletank 235 L Vattentank 40 L 2 kojplatser PortaPotti Infällda spöhållare Jag har själv kompletterat med ankarvinsch i aktern & en kinavärmare på 5kW. Trailern är en ny Brenderup & på den har jag monterat el-vinsch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 1 Mars , 2021 Båtar tillverkade i USA är testade & godkända av US Coast Gard med hjälp av ett certifieringsorgan, precis som i Europa där Norske Veritas är ett av dom största. Att båten saknar CE-märkning saknar betydelse. Finns massor av båtar som saknar CE-märkning som är importerade innan detta påfund fanns. Om man vill ha en båt för ex.vis trollingfiske så är den här perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Mars , 2021 (redigerade) Ok, men då har du svaren på dina frågor. Finns inget i Sverige men det visste du nog redan. Att CE märkning är värdelöst är upp till dig. Jag tror definitivt att ett försäkringsbolag kan ställa sig på tvären den dagen man vill få ut ersättning för en båt utan märkning. Sök på google. Jag skulle tex köpa en styrpulpet en gång med en motor vars CE märkning sa att båten fick ha max 115hk. Båten i fråga hade 130hk så försäkringsbolaget ville inte försäkra båten. (Atlantica och Länsförsäkringar). Redigerad 1 Mars , 2021 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 1 Mars , 2021 Det du råkade ut för har väl inte så mycket med CE-märkning att göra utan mer med att båten var övermotoriserad enl. märkskylten. Det finns ju mängder med gamla båtar tillverkade innan CE-märkningen trädde i kraft. Menar du att om man köper en sådan så skulle man kanske få problem med försäkringen? När jag försäkrade min båt (Länsförsäkringar) så ville dom veta vad det var för en eftersom dom inte kunde hitta den i försäkringsregistret. Jag sa att den var importerad från USA & det var OK för dom. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 2 Mars , 2021 (redigerade) Det går ofta bra att försäkra, det är först när det börjar hända saker och man vill använda försäkringen som de börjar trilskas. Finns en annan tråd med en båt utan CE märkning som började brinna, försäkringsbolaget nekade då personen i fråga ersättning så visst det är lite som rysk roulette och det är just därför dessa nyare båtar håller en helt annan prisnivå. Redigerad 2 Mars , 2021 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 2 Mars , 2021 Visst, du har säkert rätt & just därför står det i mitt försäkringsbrev att båten är importerad 2005. Detta gör väl att Länsförsäkringar inte kan slingra sig undan sitt ansvar. Å andra sidan har jag aldrig haft problem med LF. Jag har varit guldkund med alla mina ekonomisk affärer + alla försäkringar där i åtminstone 20 år. Det gör väl sitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser