Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
HondaAnytec

Aluminium oxiderat fast Trim/tilt Honda 130

Rekommendera Poster

Hjälp,

Jag sitter nu riktigt illa till. Jag har läckage vid trimkolvarna och har köpt nya ”lock” till dessa. Båten vinterförvaras på en liten ö och detta måste fixas innan sjösättning.

Locken har oxiderat fast och jag har värmt och bankat hårt utan att de rör sig det minsta. Please, har någon tips på hur jag ska få till detta?

 

//Mats

DEF660DF-B51D-42F1-97A8-03FC024C1610.jpeg

671E9C86-FB6F-424C-A899-3091A559A565.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt dåliga ut. Kolvarna ser ut att ligga under vattenytan?

det finns speciella verktyg för att lossa locket som griper tag i två hål samtidigt. Värme och 5-56 dessutom.

Ser dock ut som om det frätt igenom hela locket och du kanske har saltvatten i hela behållaren?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rolle, jag har bankat och slagit så de ser verkligen illa ut nu. Akterspegeln är låg och det är endast L-rigg så visst ligger de nära ytan.Det speciella verktyget köpte jag, men det funkade inte och nu är jag förbi det stadiet. 5:56 och värme har jag testat och en del andra kemikalier. 😞

Det lutar åt att borra ur hela locket, men då får jag aluminiumspån in i cylindrarna och det vill jag undvika. Puuh....

1BA87C42-AAD0-4ACC-A2A6-F55CB19E24A6.jpeg

4F0B807E-6667-4692-BF15-6B8741D4A2FA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckluftsverktyg? Kolla 2:55 in i denna film, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de rostat fast beror de säkert på att vatten redan tagit sig in så att borra igenom blir nog enda sättet. Frågan är om cylindern är fräsch på insidan eller har rostat. Isåfall blir det ändå byte av hela enheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog gå på med mer värme, en rejäl omgång med gasen och sedan ett lämpligt dorn och slägghammare. Upprepa några gånger förr eller senare så ger det med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er alla som svarat och försöker hjälpa till 🙂 Funktionen på trimmen är som den ska så jag tror/hoppas att vatten inte kommit in.

Mycket intressant med tryckluftsverktyget, det ska jag testa nästa helg då jag kommer till ön nästa gång. Kanske en kombination av tryckluftsknackare, värme, dorn och slag. Tack för era tips, jag återkopplar hur detta går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu är problemet löst efter diverse olika bearbetningar såsom tryckluftsdriven borrhammare, värme och slag, diverse olika kemikalier. Det som till slut blev lösningen var att borra ur dom. Jag började borr ett litet hål i överkant in till gummipackningen och sprayade 5:56, kan ske hade det någon positiv verkan.

Det gick faktiskt ganska enkelt att borra ur dom.

 

Båten är nu tvättad, impellern är bytt, ny motor och drevolja, nytt oljefilter, nytt bränslefilter, nya anoder och båten är nu sjösatt den 7/3. Det känns faktiskt bra, även om jag fick bryta lite is för att komma till min båtplats på fastlandet 😆

 

 

48E57090-C37F-4ED3-8876-D49E07889474.jpeg

33E5DEBF-9BDE-4835-9F3A-6C649BC9512B.jpeg

5C09BE9D-C648-43A3-87BD-7821AB76C229.jpeg

69286F95-E03A-44A1-A511-7220B2EA29FB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipps till nästa gång är luft på burk. Gasen är extremt kall som kommer ut. Vänder man burken uppochner ska det tydligen bli ännu kallare.

I kombo med värme funkar det väldigt bra👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Cobalt233:

Tipps till nästa gång är luft på burk. Gasen är extremt kall som kommer ut. Vänder man burken uppochner ska det tydligen bli ännu kallare.

I kombo med värme funkar det väldigt bra👍

Bättre med kylspray;

Kylspray

Luft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...