Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
matss65

Tudor /Exide

Rekommendera Poster

Jag har en fundering på om någon vet skillnaden  kvalitet och utförande på följande två batterier. Båda är nåt som de kallar dual teknologie batterier som ska göra att de tål mer. 

 

Fick eventuellt svaret då jag tittade mer noggrant på specsen. Alla data är densamma utom vikten. Tudor batteriet väger 40 och Exide 28.6 kg. En stor skillnad som säkert visar sig på hur många djupurladdingar de tål. 

 

Tudor TR550 / 115ah, 550wh, max startström 760A.pris ca 3000 kr på Batteriexperten. Vikt 40kg

Exide ER550 / 115ah, 550wh, max startström 760A. Pris ca 2000 kr på Bauhaus. Vikt 28.6

 

Min tolkning är att de ägs av samma koncern eller att Tudor och Exide har gått ihop på nåt sätt och gör ett lågpris och ett lite Dyrare, bättre ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten på Tudorbatteriet måste ha angetts fel där du såg uppgifterna?

 Jag har tre TR550 och några 40 kg väger det inte, kolla även Exide ER550 på deras sida. 
De verkar vara väldigt lika i specarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev matss65:

Min tolkning är att de ägs av samma koncern eller att Tudor och Exide har gått ihop på nåt sätt

Se https://tudor.se

där det står ”Tudor ingår i Exide Technologies AB”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 33 % dyrare behöver behöver det hålla 33 % längre för att gå jämt upp ekonomiskt. Så nårmare 50 % längre livslängd för det ska vara värt att köpa dyrare. Visserligen kan pålitlighet vara värt någon krona kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...