Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Dela vattenintag med toa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Dags att installera sjövatten.  Tänkte använda intaget för spolvatten på toa.  Bör jag använda backventil? Slipper helst då jag är rädd för att det ökar riskerna för sönderfrysning på vintern.  Skruvar helst inte av den varje år då det är under vattenlinjen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett sjövattenintag, till toa, diskbänk och spolslang ingen backventil. Har inte upplevt några problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Olleman82:

Hej!

 

Dags att installera sjövatten.  Tänkte använda intaget för spolvatten på toa.  Bör jag använda backventil? Slipper helst då jag är rädd för att det ökar riskerna för sönderfrysning på vintern.  Skruvar helst inte av den varje år då det är under vattenlinjen...

Jag var tvungen att använda en backventil pga att toalettens backventil inte okade hålla tätt så det sögs luft från toan istället för vatten från sjön. I och för sig så är det en spolpump jag monterade

Redigerad av micke_102
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Olleman82:

Hej!

 

Dags att installera sjövatten.  Tänkte använda intaget för spolvatten på toa.  Bör jag använda backventil?

- - -

Jag har ett gemensamt intag för allt sjövatten och inga backventiler, utöver de som är inbyggda i pumparna. Har endast en pump för sjövattnet, en rejäl pump som har volym och tryck för att fungera som spolpump. Manuell toa ("Twist and lock"-pump).

 

Det har aldrig hänt att el- pumpen sugit luft via toalettanslutningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev micke_102:

Jag var tvungen att använda en backventil pga att toalettens backventil inte okade hålla tätt så det sögs luft från toan istället för vatten från sjön. I och för sig så är det en spolpump jag monterade

Om den kan suga luft baklänges via t ex toan så ligger förgreningen i så fall ovan vattenlinjen, en bit från intaget.

 

Om man har förgreningen direkt efter avstängningsventilen på intaget är detta inget problem. Men ligger förgreningen högre upp är backventil ibland nödvändigt. Fast med lite smart slangdragning bör det väl aldrig bli problem med stående vatten och frysning ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en först en sil efter bordsgenomföringens kulventil, sedan en förgrening till toaletten och till en däckspolningspump. Inga backventiler. Denna installation är helt i plan med vattenlinjen.

En sil rekommenderas då jag här i Bohuslän fler gånger fått in sådant där ”biologiskt skräp” i form av tång och alger, värst är de bruna tjocka trådalger (eller till vilken grupp dom tillhör i taxonomin) som ser ut som Malacos kolasnören... dom har en förmåga att snärja in sig i pumpar och i själva toalettens spolkanaler i porslinet. Nu fastnar sådant i silen istället och den är ju lättare att rensa.

Så det går alldeles utmärkt att förgrena sig på intaget till toalettens spolvatten, onödigt att borra nya hål i skrovet!

Sedan kanske det kan uppstå mindre kapacitetsproblem om någon spolar på toan samtidigt som du tappar upp sjövatten. 

Frysningsrisken ökar ju med ju fler kopplingar och grejer man kopplar in. 

Min toalettstol med pump är godkänd för glykol, så en skvätt slås ned i skålen.

Silen efter intaget skruvas bort, sedan kopplar jag loss spolpumpen och kör den torr en stund (likadant med pentrypumpen). I höstas tog jag hjälp av tryckluft för att blåsa ur vatten ur olika ”vattenledningar” ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Om den kan suga luft baklänges via t ex toan så ligger förgreningen i så fall ovan vattenlinjen, en bit från intaget.

Så är det... Gjorde ett litet "ventilbatteri" för att kunna stänga valfritt vid ev läckage

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, många bra svar!  Testar utan backventil så får vi se helt enkelt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Olleman82:

Tack, många bra svar!  Testar utan backventil så får vi se helt enkelt!

Vad har du för toalettstol?

Litet beroende på hur den är konstruerad har ju den en ”backventil” i spolpumpen.

Manuellt pumpade toalettpumpar har ju en gummiläpp som faller ned mot mynningen på ett inlopp och hindrar baksug. Här finns ju också en ventil som du väljer in- eller utpumpning med, om den är stängd, alltså i läge för tömning av skålen är ju inloppet för spolvattnet också stängt.

 Eltoaletter har ju för det mesta en ”dubbelpump” där en elmotor driver en pump med två kammare, där den ena kammaren för spolvattnet innehåller en impeller som sluter tätt bakåt och då fungerar ungefär som en backventil. Men det kan ju se litet olika ut mellan olika fabrikat.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-27 vid 15:38 skrev micke_102:

Jag var tvungen att använda en backventil pga att toalettens backventil inte okade hålla tätt så det sögs luft från toan istället för vatten från sjön. I och för sig så är det en spolpump jag monterade

Jag skulle vara tacksam om den bara suger LUFT från toan!

Om vattnet används till avspolning av båten må det vara hänt men att blanda toavatten och vatten till diskbänk... Inte i min båt i alla fall! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...