Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Vätska kring givare?

Rekommendera Poster

Vilken vätska skall man ha i behållaren kring en invändig ekolodsgivare?
Är det fortfarande glycerol som rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Garmin rekomenderar propylenglykol, jag använder också det.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Garmin rekomenderar propylenglykol, jag använder också det.

Hälsningar Ove

Tack!
I vilken koncentration?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev BSven:

Tack!
I vilken koncentration?

Det är inte så kritiskt med koncentrerationen. På den tiden jag hade sådan givare hade jag olja, minns inte om det var motorolja eller transmissionsolja. Säkerligen funkar matolja också. Huvudsaken är att det inte finns luftbubblor och att det inte fryser. Senare limmade jag givaren utan behållare direkt mot skrovet med Sikaflex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Vilken vätska skall man ha i behållaren kring en invändig ekolodsgivare?
Är det fortfarande glycerol som rekommenderas?

På en tidigare båt använde jag glycerin i ca 10 år. En bit klent avloppsrör som spacklades fast mot botten. En stor gummikork till vin-damejeanne fick givaren att sitta fast och höll vätskan på plats.  Det fungerade utan problem.

 

Det handlar nog bara om att vätskan inte är aggressiv mot materialet i givaren och att det inte fryser och spräcker röret vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är inte så kritiskt med koncentrerationen. På den tiden jag hade sådan givare hade jag olja, minns inte om det var motorolja eller transmissionsolja. Säkerligen funkar matolja också. Huvudsaken är att det inte finns luftbubblor och att det inte fryser. Senare limmade jag givaren utan behållare direkt mot skrovet med Sikaflex. 

Just matolja härsknar, så det kanske inte är helt optimalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Just matolja härsknar, så det kanske inte är helt optimalt. 

Ja det gör den ju! Den kanske skiktar sig också så det finns nog bättre val.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BSven:

Tack!
I vilken koncentration?

Hej

Enklast är att köpa färdigblandad, den håller då till - 35 grader.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ekolod från Nasa Marine och installerade med oljan som följde med installtionskittet. Enligt deras hemsida är det "a vegetable cooking oil".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev sajjen:

Jag har ett ekolod från Nasa Marine och installerade med oljan som följde med installtionskittet. Enligt deras hemsida är det "a vegetable cooking oil".

 

5 timmar sedan skrev Peter_K:

Just matolja härsknar, så det kanske inte är helt optimalt. 

Oljan härsknar väl först då det kommer till syre, men den där burken man har givaren i är väl även lufttät så det går nog bra.

4 timmar sedan skrev Lasse-L:

Jag kör med budgetvarianten, vanligt vatten. B)

 

Vanligt vatten blir man ju inte uppkäftig av. Men hur blir det på vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

 

Oljan härsknar väl först då det kommer till syre, men den där burken man har givaren i är väl även lufttät så det går nog bra.

Nja. Det är ju knappst en helt syrefri miljö, och du behöver ju hälla över den i röret och då kommer det syre till oljan, men det är väl bara att prova..? Jag hade nog inte krånglat till det så mycket, utan bara limmat givaren med Sikaflex mot skrovet, brukar funka utmärkt vad jag förstår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja. Det är ju knappst en helt syrefri miljö, och du behöver ju hälla över den i röret och då kommer det syre till oljan, men det är väl bara att prova..? Jag hade nog inte krånglat till det så mycket, utan bara limmat givaren med Sikaflex mot skrovet, brukar funka utmärkt vad jag förstår. 

Det enklaste lösningen är ofta den bästa. Visst, en lagom stor klick med sikaflex eller annat marintätningsmedel fungerar bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har bara varit installerade i några år, och jag har ju inte öppnat röret för att kolla om oljan har härsknat. Nasa har väl rimligtvis sålt fler ekolod än det de sålde till mig. Om det vore ett stort problem med härsknad olja så hade de väl bytt sort till nu antar jag?

 

Om det nu är så att oljan skulle härska så blir det väl i så fall ett problem först den dagen en vill plocka bort givaren?

 

Jag vet att jag har haft oljeflaskor ståendes i båten som räckt mer än en säsong. De har inte härsknat trors upprepade exponeringar till luftens syre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Vanligt vatten blir man ju inte uppkäftig av. Men hur blir det på vintern?

Då blir det kallt.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...