Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Y-rör för flaggfäste

Rekommendera Poster

Jag behöver ett Y- eller egentligen ett V-rör för att göra ett fäste till "flaggstången" på ett befintligt vertikalt rör med 30 mm ytterdiameter.

Idealmått invändigt enligt bild, men i närheten räcker. Alla förslag mottages tacksamt.

image.png.aae018a83c3af832690d7ddc1b5b4c49.png

Material är inte så viktigt, aluminium eller rostfritt i första hand, annan någon metall i andra hand och plast i tredje hand.

Fösta försöker är tänkt att göras med ett uppkapat rör och slangklämmor.

image.png.c0af1e8d71138c44f2e5b741abc87f28.png

Sedan efter ett år är denna konstruktion troligen den permanenta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material i det befintliga röret? Det går ju att göra riktigt snyggt om man formmatchar ett "hål" i snedröret till det vertikala, befintliga, och sen hårdlöder. Extra starkt blir det om man utnyttjar överflödet nertill, bänder ut och formar runt det större röret (delvis) för att få större kontaktyta för lodet och också i viss mån en "klo" runt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev raol:

Vad är det för material i det befintliga röret? Det går ju att göra riktigt snyggt om man formmatchar ett "hål" i snedröret till det vertikala, befintliga, och sen hårdlöder. Extra starkt blir det om man utnyttjar överflödet nertill, bänder ut och formar runt det större röret (delvis) för att få större kontaktyta för lodet och också i viss mån en "klo" runt.

Det är ett aluminiumrör så det är lite läskigt att hårdlöda eftersom aluminium smälter innan färgen ändras, men...

 

Jag vill göra ett försökt till att börja med för att se om det alls är en bra placering.

 

Gråa PVC-rör för limning finns i 32 mm, men jag hittar inga Y-rör.

 

Avloppsrör för tvättställ mm. finns också i 32 mm-utförande i både vitt och kromat. De är lite klena i materialet, men det kan funka tillräckligt bra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Du har inte övervägt NOA-fäste..?

Tror du jag är gjord av pengar? ;)

 

Jag kände inte till att det fanns ett lämpligt NOA-fäste och jag tror det går att få det att funka på ett 32 mm rör.

 

Först vill jag pröva något enkelt och billigt för att se om placeringen funkar innan jag satsar 418:- kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev McLasse:

Den här y-kopplingen kanske kan funka?

 

4 timmar sedan skrev per_62:

Finns nog många sätt att fästa sin flagga, se bara till att det blir ett fäste som tål hårda tag så att inte flaggstång och flagga hamnar i vattnet.

Här är några ytterligare förslag:

NOA flaggstångshållare

NAWA flaggstångshållare

OSCULATI flaggstångshållare

Tack för tips.

Både NOA-fästet och PVC-detaljen kan nog komma till användning om jag inte väljer vitt avloppsrör för 40:- kronor till testet och räknar med att det ska bli utbytt.

1815409172_Screenshot_20210227-013158_SamsungInternet.jpg.414f957e376f289635eebd21ce852455.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget annat funkar..........😁

 

bild.png.2bc0dd80f4398aa71ca16268e088f65e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Tror du jag är gjord av pengar? ;)

 

Jag kände inte till att det fanns ett lämpligt NOA-fäste och jag tror det går att få det att funka på ett 32 mm rör.

 

Först vill jag pröva något enkelt och billigt för att se om placeringen funkar innan jag satsar 418:- kronor.

Jo, men vad kostar en förlorad flagga och flaggstång för att du knäckte avloppsröret av plast..? 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, men vad kostar en förlorad flagga och flaggstång för att du knäckte avloppsröret av plast..? 😏

Vår båt är av plast! 😵

 

Vi har faktiskt knutit fast flaggstången de senaste 10 säsongerna så just det är inget problem.

 

Sedan håller jag ju med om att det inte är den bästa lösningen att använda avloppsrör för testet så jag letar vidare.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, glasfiberarmerad plast är ju lite starkare och UV-bestämdigare än ett avloppsrör...

På min förra båt knöt jag flaggan i akterstaget, väldigt enkelt och praktiskt 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju lägga på lite glasfibermatta och epoxy utanpå plaströret som förstärkning. Silversprejfärg på det, så kan det nog funka permanent! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...