Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
D78

Bygga ny nedgångslucka, lister och allt.

Rekommendera Poster

Hej, 

Köpte en Dominant 78 i höstas, nedgångluckan är skrot och skruvarna i listverket läcker så allt måste bytas. Till saken hör att detta hemmabygge inte har någon plastat kant eller flens, spåren till luckan är skruvade i däcket så det finns inget att utgå ifrån.  Har letat men hittar INGET som har med detta att göra. Har någon ett bra tips? Plasta upp nya kanter? Glidskena med vagn? Enkla u-lister, men hur får man det tätt runt den horisontella luckan då? 

Inga idéer är dumma, alla mottages tacksamt. 

D78.jpg

Redigerad av D78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dono, man kan kanske anv 2st plexiglasskivor, kanske går bocka mha värmepistol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är vad som finns i dagsläget, frågan är vilken lösning jag skall välja att fästa dem i, just nu två skenor i aluminium vilket inte är optimalt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte, kanske plast ifrån någon skärbräda, glider nog bra på aluminium. Men sedan ska saken ju vara UV-beständig, osv.. Kanske bäst att gör något billigt temporärt, som sedan kan anv som gjutform för glasfiber, gelcoat, osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skall försöka tillverka en skjutlucka i vår, tänkte då ha skenor av brons, finns på bl a Bauhaus. Sedan blir det kanske spår av plast på själva luckan, typ skärbräda eller liknande (har en bit lagerplast jag tror jag kan använda). 
De där skenorna du har idag är en dålig/klen variant för trappnosar ser det ut som. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på vår båt. Ganska dålig bild men skenan sticker ut på vänster sida och luckan "greppar" runt utsticket.

 

IMG_20190315_155346681_2744.thumb.jpg.163437b0dc15854ab916595baeeea664.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle göra detta, så åkte jag till närmaste båtskrot med en vinkelslip. 

Kapa ur en rejäl bit runt luckan. Anpassa o plasta fast. 

 

Varför uppfinna igen? 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-01 vid 17:51 skrev Peter_K:

Jag skall försöka tillverka en skjutlucka i vår, tänkte då ha skenor av brons, finns på bl a Bauhaus. Sedan blir det kanske spår av plast på själva luckan, typ skärbräda eller liknande (har en bit lagerplast jag tror jag kan använda). 
De där skenorna du har idag är en dålig/klen variant för trappnosar ser det ut som. 

Kan säkert stämma. Bra tips, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart @Hybrovar på en skrot men sökte bara efter själva luckan. Skulle såklart sett mig om efter en som fortfarande satt i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...