Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Tryck och vacuumtesta AQ 290?

Rekommendera Poster

Håller på med vårrustningen, litet olika grejer.

Idag kom det litet förbrukningsvaror och annat till drevet

Bland annat en pump med manometer för tryck och undertrycktest.

Håller på att trycktesta, ser bra ut, håller trycket verkar det som.

Men jag testar nu utan olja i drevet, är det rätt metod?

Ni som minns min tråd i höstas, då jag hade en del funderingar.

Nu undrar jag igen, om jag liksom skall skölja igenom drevet med någon billigare slags olja innan jag fyller på den riktiga oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Håller på med vårrustningen, litet olika grejer.

Idag kom det litet förbrukningsvaror och annat till drevet

Bland annat en pump med manometer för tryck och undertrycktest.

Håller på att trycktesta, ser bra ut, håller trycket verkar det som.

Men jag testar nu utan olja i drevet, är det rätt metod?

Ni som minns min tråd i höstas, då jag hade en del funderingar.

Nu undrar jag igen, om jag liksom skall skölja igenom drevet med någon billigare slags olja innan jag fyller på den riktiga oljan?

Varför ska du skölja rent i drevet med någon olja? Du har väl haft rätt olja i tidigare? Se till att drevet är riktigt urtappat, fyll på olja till rätt volym, byt tätningar till pluggarna, mät av på stickan så du inte överfyllt dvs full sticka inget mer på markeringen, sticka ska ej skruvas ner innan kontroll utan bara stickas ner. Vill du ändå skölja igenom drevet så har du ju någon dl över går ju 2,6 l i drevet slå i ett par dl av den olja du ska ha i, lägg i växeln och vrid runt axeln några varva tappa sedan ur skvätten låt drevet stå öppet ett dygn så du känner att det blir riktigt tömt. Detta om du tycker det känns bättre för dig.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Varför ska du skölja rent i drevet med någon olja? Du har väl haft rätt olja i tidigare? Se till att drevet är riktigt urtappat, fyll på olja till rätt volym, byt tätningar till pluggarna, mät av på stickan så du inte överfyllt dvs full sticka inget mer på markeringen, sticka ska ej skruvas ner innan kontroll utan bara stickas ner. Vill du ändå skölja igenom drevet så har du ju någon dl över går ju 2,6 l i drevet slå i ett par dl av den olja du ska ha i, lägg i växeln och vrid runt axeln några varva tappa sedan ur skvätten låt drevet stå öppet ett dygn så du känner att det blir riktigt tömt. Detta om du tycker det känns bättre för dig.

Ok, men den gamla oljan var ju så himla smutsig.

Bottenpluggen har varit urskruvad i flera veckor, så det mesta har väl runnit ut, eller alltihop? Det finns väl inga fickor där gammal olja kan bli kvar?

Jag har tryck- och vacuumtestat utan olja, och det är tätt, eller iallafall håller tryck och undertryck i mer än den angivna tiden på 15 minuter, det är fortfarande undertryck sedan i går kväll kl 18.

Nya o-ringar och packningar till i och urtappningspluggen samt till oljestickan. Propelleraxlarna fick nya packboxar för tre år sedan, packboxarna vid växelföraren och knuten har jag inte rört.

 

Även drevlyftens hydraulik förefaller vara tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, men den gamla oljan var ju så himla smutsig.

Vad menas med smutsig?  Metallspån? Svart? Vattenskadad? Jag har inte gått tillbaka till den gamla tråden, kanske står där?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, men den gamla oljan var ju så himla smutsig.

Bottenpluggen har varit urskruvad i flera veckor, så det mesta har väl runnit ut, eller alltihop? Det finns väl inga fickor där gammal olja kan bli kvar?

Jag har tryck- och vacuumtestat utan olja, och det är tätt, eller iallafall håller tryck och undertryck i mer än den angivna tiden på 15 minuter, det är fortfarande undertryck sedan i går kväll kl 18.

Nya o-ringar och packningar till i och urtappningspluggen samt till oljestickan. Propelleraxlarna fick nya packboxar för tre år sedan, packboxarna vid växelföraren och knuten har jag inte rört.

 

Även drevlyftens hydraulik förefaller vara tät.

Det är just det som är oljans uppgift förutom att smörja att binda  skiten till sig, därav rätt viktigt att byta olja årligen. Vill du inte byta på hösten tappa då ur den gamla oljan och låt drevet stå utan över vintern. Fyll på till vårrustningen, men glöm inte fylla på om du förvarat drevet utan olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Vad menas med smutsig?  Metallspån? Svart? Vattenskadad? Jag har inte gått tillbaka till den gamla tråden, kanske står där?

Svart, hade missat att byta olja. Inget vatten, inga metallspån eller andra främmande föremål.

1 timme sedan skrev kossor:

Det är just det som är oljans uppgift förutom att smörja att binda  skiten till sig, därav rätt viktigt att byta olja årligen. Vill du inte byta på hösten tappa då ur den gamla oljan och låt drevet stå utan över vintern. Fyll på till vårrustningen, men glöm inte fylla på om du förvarat drevet utan olja.

Ja då gör jag inget annat än fyller på 2,6 liter ny fräsch olja av rätt sort. Haver införskaffat en pump för detta också. Sedan provtrycktes jag igen.

 

Jag hittade några slattar med färg också så det blir nog bra i år också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-24 vid 18:21 skrev Georg_Ohm:

Svart, hade missat att byta olja. Inget vatten, inga metallspån eller andra främmande föremål.

Ja då gör jag inget annat än fyller på 2,6 liter ny fräsch olja av rätt sort. Haver införskaffat en pump för detta också. Sedan provtrycktes jag igen.

 

Jag hittade några slattar med färg också så det blir nog bra i år också.

Nu har jag fyllt på olja, 2,6 liter, 3/4 upp på oljestickan, utan att den var nedskruvad. 
Skrapat bort litet lös färg, men original har färg finns kvar oskadad underst, lade ändå på fläckvis med tvåkomponents grundfärg och sedan litet vit bottenfärg för aluminiumdrev.

Trycksatte drevet efter oljepåfyllningen i går em vid 16-tiden med 1 bar, fortfarande samma tryck. Att vacuumtesta är det väl inte värt, då suger jag väl bara upp olja i pumpen.

Med min drevvagn, den med fyra stödhjul till släpkärra, en gammal plywoodskiva, en plastslägga och en hylsnyckelsats kan jag montera drevet enkelt själv.

 

Sedan är det bar det yttre kvar, tvätta, putsa och polera skrovet, sedan kan jag sjösätta... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-24 vid 18:21 skrev Georg_Ohm:

Haver införskaffat en pump för detta också. Sedan provtrycktes jag igen.

Vad blev resultatet av det då? Du får gärna rapportera!  😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Vad blev resultatet av det då? Du får gärna rapportera!  😅

Ja då, drevet håller både tryck och undertryck som det skall med god marginal. Igår vid 16-tiden fyllde jag på oljan och pumpade upp till 1 bar och det var fortfarande 1 bar vid 12-tiden idag. Det räcker enl. beskrivningen att det håller samma tryck i 15 minuter. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-24 vid 18:21 skrev Georg_Ohm:

Ja då, drevet håller både tryck och undertryck som det skall med god marginal.

Att det fungerade bra med provtryckningen var ju bra.

 

2021-02-24 vid 18:21 skrev Georg_Ohm:

Haver införskaffat en pump för detta också. Sedan provtrycktes jag igen.

Men hur gick det med den här provtryckningen? Den är mycket intressantare  😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Att det fungerade bra med provtryckningen var ju bra.

 

Men hur gick det med den här provtryckningen? Den är mycket intressantare  😂

 

Det gick också bra. Tryckte upp till 1 bar på fredagseftermiddagen och det är fortfarande samma tryck.

 

Och jag pallar det trycket!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...