Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Heliac

Äldre lanternor

Rekommendera Poster

Jag söker äldre lanternor eller ny med gammalt utseende. Gärna mässing eller koppar. De jag lyckas hitta nya verkar mest vara för prydnadsbruk inomhus.

 

Någon som har nåt tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag haver trenne lanternor, ev fler.

Samt mistlur både för pump o tryckluft

Lanterna1.jpg

lanterna2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara svårt att hitta godkända lanternor med gammalt utseende. Jag vill helt enkelt inte ha plast eller krom på en 70 år gammal båt.

 

Har svårt att tro att det skulle skapa problem om man har fungerande lanternor som inte är av godkänd sort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 70 år sedan var lanternorna kromade, och man hade man ofta en typ som idag kallas ”pillerburk”, och de är väldigt dyra. Här kan du köpa ett par för 1.500 kr (BB/SB), https://www.tackelochtag.se/segelochmotor/elochbelysning/lanternortillbaten

Sedan skall du ha en topplanterna och akterlanterna - gissar att du får lägga 2-3 kkr till för det. 

 

Alternativ, jag tycker att Alfa 70-lanternorna är rätt OK, de är nog 60-talsdesign och jag personligen tycker de funkar på äldre båtar. 
https://www.seasea.se/båtel/lanternor/lanternor-glödlampa/lanterna-alfa-70

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo pillerburk har jag allt kollat på. Jag har Alfa 70 liggandes, styrbord , babord och akter. Men helst vill jag att de skall se ut ungefär så här, men dessa är nog tyvärr anpassade för prydnadsbruk inomhus.

8540E-t.jpg

Redigerad av Heliac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, oj då. 
Jag kan lova dig att de där är betydligt mindre tidsenliga än ett par Alfa 70, och inte en enda fritidsbåt från 50-talet och framåt haft något liknande.
Möjligtvis en öppen, tjärad nyttobåt. 

 

Vad är det för båt de skall sitta på..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 10-meters fiskekutter med hytt. Har sett denna typ av lanterna på fiskebåtar på västkusten som har samma utseende som min båt, men mitt skrov ser ju visserligen ut som båtarna som byggdes på tidigt 1900. Så att säga att jag vill ha en lanterna med 50-tals utseende var kanske lite luddigt av mig. Jag vill att det skall se riktigt gammalt ut helt enkelt.

 

Fast Alfa-70 skulle jag ev kunna tänka mig...fast de känns lite små.

 

Hittade en till som är ganska ok.

 

 

syh-nav-lights-hl-9983_1.jpg

Redigerad av Heliac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-23 vid 20:06 skrev StyrmanKarlsson:

Det blev faktiskt lanternor från Toplicht.

 

Jag tänkte sätta en runtomlysande lanterna i toppen på masten, samt en styrbord och en babord samt akterlanterna. Båten är ca. 10 meter lång. Detta blir kanske fel..men det är så jag vill ha det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Heliac:

Det blev faktiskt lanternor från Toplicht.

 

Jag tänkte sätta en runtomlysande lanterna i toppen på masten, samt en styrbord och en babord samt akterlanterna. Båten är ca. 10 meter lång. Detta blir kanske fel om jag har tänt alla samtidigt..men det är så jag vill ha det :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Heliac:

Det blev faktiskt lanternor från Toplicht.

 

Jag tänkte sätta en runtomlysande lanterna i toppen på masten, samt en styrbord och en babord samt akterlanterna. Båten är ca. 10 meter lång. Detta blir kanske fel om jag har tänt alla samtidigt..men det är så jag vill ha det :)

Hmmm

Jo det blir fel, men det finns väl ingen anledning att följa reglerna... 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Mackey:

Hmmm

Jo det blir fel, men det finns väl ingen anledning att följa reglerna... 🤔

Är Ok med runtomlysande topp om sidolanternorna ligger 1 m under.

Akterlanterna behövs inte.

Med sidolanternorna släckta så blir det toppen ankarlanterna. 😎

Saxat:

"Motorbåt på 12–20 meter skall föra topplanterna synlig minst tre nautiska mil. Lanternan placeras minst 2,5 meter ovanför relingen och minst 1 meter ovanför sidolanternorna. Sido- och akterlanternor ska vara synliga minst två nautiska mil. Sidoljusen får även föras i en sammansatt lanterna."

 

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Heliac:

Båten är ca. 10 meter lång. Detta blir kanske fel..men det är så jag vill ha det :)

Ja det blir fel.

För någon som närmar sig akterifrån signalerar att du håller på med bogsering alt. att du ligger för ankar och är längre än 50 meter.

Runtlysande i masten ELLER topp och akterlanrerna. Inte två vita bakåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ja det blir fel.

För någon som närmar sig akterifrån signalerar att du håller på med bogsering alt. att du ligger för ankar och är längre än 50 meter.

Runtlysande i masten ELLER topp och akterlanrerna. Inte två vita bakåt.

Så om jag skärmar lanternan i masten till 225 grader eller släcker akterlanternan är det helt ok alltså?

Redigerad av Heliac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Heliac:

Så om jag skärmar lanternan i masten till 225 grader eller släcker akterlanternan är det helt ok alltså?

Ja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ja det blir fel.

För någon som närmar sig akterifrån signalerar att du håller på med bogsering alt. att du ligger för ankar och är längre än 50 meter.

Runtlysande i masten ELLER topp och akterlanrerna. Inte två vita bakåt.

Egentligen är det väl vit över gul över vit akterlanterna som bogserande båtar har.

Så om man ser en gul över vit om bb och en eller flera röda och vita om sb bör man antingen vända snabbt som attan eller ducka. Om man dessutom ser gröna är det försent.

 

@Heliac Tag det av detta! Det är viktigt att det blir rätt och riktigt!

 

Många märkliga lanternföringar har jag sett. En gång var det två röda bakåt, två stora vita framåt och orangea undervattensbelysningar på sidorna, det var en amfibiebil där föraren glömt att släcka halvljuset och tända lanternorna.... 😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Heliac:

Så om jag skärmar lanternan i masten till 225 grader eller släcker akterlanternan är det helt ok alltså?

Köp istället topp och akterlanterna!

Om du vill spara på strömmen och håller dig inomskärs kan du istället för topp- och akterlanternor föra en rundlysande lanterna högt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en frågan på skepparkursen.

Du ser en vitt ljus?

En cykel svarade jag.

Den kan vara ute på isen och cykla.

Ett vitt ljus kan vara vad som helst. 😇

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om du vill spara på strömmen och håller dig inomskärs kan du istället för topp- och akterlanternor föra en rundlysande lanterna högt upp.

Tror han måste såga bort 3 m från båten då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Egentligen är det väl vit över gul över vit akterlanterna som bogserande båtar har.

Enligt min bok är det gul över vit samt vit på "släpet". Jag missade den gula när jag tittade.

5 minuter sedan skrev Zwen:

Tror han måste såga bort 3 m från båten då.

Inte om han har röd och grön oxå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Inte om han har röd och grön oxå.

Nej. Det var ju om han skulle spara ström och bara ha en runtomlysande högst upp.

Då måste han ta fram sågen🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hursomhelt, om man är ute och navigerar i mörker och ser olika fartyg med olika antal lanternor, ju fler vita och kulörta lampor dom har, desto längre bort passerar man. Mudderverk och minsvepare har ju många lanternor, kan se ut som ett ambulerande tivoli men inte lika roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...