Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Ta bort bottenfärg på gelcoat?

Rekommendera Poster

Jag har slipat bort i princip all bottenfärg på skrovet, började med skrapa och sen våtslipade jag med excenterslipmaskin och 120 papper. Ska epoxi-behandla för att sedan måla med trilux.

 

Men runt båten ovan vattenlinjen är det struket ett lager med bottenfärg direkt på båtens gelcoat. Denna sitter som berget och går inte att skrapa. Jag har inte velat slipa med maskinen och 120 pappret för att jag är rädd att repa friborden.

 

Hur tar jag lättast och skonsammast bort färgen? 400 papper? Kemiskt? Måste jag köpa något medel eller kan jag använda något jag har i städskåpet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har med viss framgång använt lefants paintremover. det blir lättare att skrapa med den på, men det kräver en vass skrapa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propplösare eller kaustik soda kan funka.

 

LeFants paint remover funkar väldigt bra, men är inte alls gratis...

 

Rolla på ett lager och täck med matplats.

Låt stå i 24 timmar.

Skrapa bort med en isskrapa.

 

Den är vattenbaserad så funkar bättre om det är varmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maska noga och slipa är nog det som funkar bäst. Alternativt isblästra så gjorde vi, men maskar du med silvertejp i botten och sedan maskeringstejp över så kan du i lugn och ro slipa bort färgen. Jag testade kaustik soda när jag skulle göra rent trimplanen, de låg i sodan en vecka och inget hände med bottenfärgen. Provade även bums, men icke, la dem till slut i saltsyra och på ett dygn var de blanka och fina. Men det är inget medel du ska ha på plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en smal rand, kanske två-tre cm - kanske 15 meter lång. Så det motiverar inte en flaska paintremover.. 

 

Frågan är om jag ändå ska testa kaustiksoda... låter ju iofs inte så lovande, men det har jag gott om nära till hands det och tapetklister, man skulle ju kunna måla på lite försiktigt nu när det är superfuktigt ute och låta sitta till imorgon....... 

 

Vad innehåller painremover egentligen? "Mjuk" polerande bottenfärg är det.. kanske mille extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte använda förtunning? Lösningsmedlet som man förtunnade färgen med borde ju lösa upp den tänker jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

14 minuter sedan skrev Dava:

Vad innehåller painremover egentligen? "Mjuk" polerande bottenfärg är det.. kanske mille extra.

Jag vet inte vad LeFant Paint Remover innehåller, men effektivt är det.

 

Jag har nog prövat de flesta medel och metoder för att avlägsna färg och blivit besviken alla gånger utom när jag prövade LeFant eller en bläster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dava:

Man kan inte använda förtunning? Lösningsmedlet som man förtunnade färgen med borde ju lösa upp den tänker jag?

Vattenbaserad färg löser inte upp sig av vatten!

 

Med tiden lyckas du nog lösa upp färgen, men det tar ofta tid och blir ett himla kladd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är bökigt.... har testat lite olika. Senaste äventyret var när jag skulle sänka vattenlinjen då bottenfärgen var för högt uppdragen enl min smak. Det minst jobbiga och tror även skonsammaste har iaf jag kommit fram till är att använda kemisk färgborttagare. Kleta på rejält och täck över med gladpack så det får en chans att lösa färgen innan kletet torkar. Sedan skrapa lugnt o försiktigt. Man kan få göra detta i omgångar. När man känner att man nästan nått vägs ände med detta så vattenslipa med fint slippapper där det behövs tills gelcoaten är skapligt ren. Sedan kan man polera bort det sista.

 

Förtunning löser inte gammal färg, inte inom rimlig tid iaf.

Kaustiksoda har aldrig provat till annat än att rensa avloppet i slasken en gång. Tyckte det verkade lite otäckt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit nere vid båten och strukit på ett lager tapetklister med kaustiksoda.. luftfuktigheten är nära 100% men det kändes som att det torkade allt för snabbt ändå.

 

Orkade inte fixa med gladpack så vi får se hur det ser ut imorgon.

 

10% lösning så att det inte skulle skada kläder eller djur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som provat penseltvätt? Den verkar kunna påverka intorkad färg på penslar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Orkade inte fixa med gladpack så vi får se hur det ser ut imorgon.

 

Tycker mina egna tidigare misstag har visat att gladpack e.dyl. är A o O.

Orkar man inte tejpa dit det är det totalt meningslöst.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Tycker mina egna tidigare misstag har visat att gladpack e.dyl. är A o O.

Orkar man inte tejpa dit det är det totalt meningslöst.

 

Får nog bli till att slipa ändå då. 

 

 

Det är alltså en bra ide att maskera först för att inte slipa på gelcoaten... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...