Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sneij

Utöka 12v bank - tips sökes

Rekommendera Poster

Nuläge

 

Motor med 12V och 24V generator

 

24V:

Startmotor, bogpropeller.

Får laddning via generator på motor och ibland via lös 220V laddare om det skulle behövas, mest vintertid för att underhålla dom.

 

12V: 

3st 80Ah 2 i fören 1 i akter nära ankarspelet där också 12till24 omformare/laddare för 24V batteri till akterpropellern (ny för 2021) är kopplat, Ankarspel, två kylskåp, tryckvattenpump, belysning, 150W inverter (används sällan), usb uttag för laddning av telefoner etc.

Får laddning via 12v generator på motor, solceller äldre osäker på antal W, fast 220V laddare vid landström. Ankarspelet av drar mycket ström, och blir det kort förflyttning till ny ankarplats eller ibland omläggning av olika anledningar märks det på tid innan kylskåpen gnäller.

Vid ett par dagars i naturhamn börjar kylskåpen varna för låg spänning.Brukar då leta upp en gästhamn med landström, ligga ett dygn och toppa upp 12V batterierna.

Köra motorn en stund hjälper något....

Fick längre uthållighet när ett extra 12V batteri monterades närma ankarspelet.

 

Ligger jag i hemmahamnen och inte öppnar kylar alltför ofta håller solcellerna batterierna laddade

 

Min ide att förbättra 12v delen

 

  1. Tänker byta ut solceller till nya 2 * 100W
  2. Skapa en ny 12V bank genom att addera 2 AGM 12V batterier i fören låta dom nya solcellerna ladda dessa och koppla kylskåpen på lastutgången på solcellsregulatorn Victron. Senare flytta över andra förbrukare till denna 12v bank allt eftersom jag ser att solen kan hålla efterfrågan av ström.
  3. Koppla min fasta batteriladdare (MASTERVOLT CHARGEMASTER 12V/15A 2 UTG) med 2 utgångar ladda dessa 2 12v banker var för sig.
  4. Lägga till skiljerelä så att mot även laddar den nya 12v banken när gamla banken är fulladdad vid motorgång.

 

Har också en 3000W inverter liggandes som jag vill koppla in för att köra lite mer krävande saker på ibland, men har väntat då jag vill ha ordning på detta först.

 

Eller skall jag satsa på Litium batteri, men gissar att jag då måste skaffa en ny landströmsladdare då inte min nuvarande kan hantera två olika batterityper samtidigt.

 

Osäker på om jag tänker rätt nu välkomnar kommentarer/tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer solpanelseffekt och fler batteriamperetimmar är en god början på att få strömmen att räcka till.

En battmeter som ger dig koll på hur mycket amperetimmar du plockat ur batteriet ger trygghet i när det är dags att fylla på strömförrådet.

 

Jag startar kylboxen vid sjösättning och slår av den vid upptagning. För att försörja den och allt annat (värmare, instrument, plotter, TV, belysning, radio, mobilladdning...) så klarar jag mig normalt med 200W solpanel och 300Ah AGM-batterier. Blir det mycket gråväder eller på hösten när solen inte ger så mycket energi längre så behövs det ibland 240V-laddning utöver de korta motorkörningar jag gör (det blir mest segling...).

 

Om du byter till Li så måste du se till att alla laddare (generator, solcellsregulator, landströmsladdare) är anpassade för laddning av litiumbatterier. Komplettera med övervakning, brytreläer mm så det kräver rätt mycket extra insatser för att inte skada dessa dyrbara batterier. Det räcker inte att bara byta landströmladdaren...

(Det finns trådar om byte till litiumbatterier om du söker i forumet)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Lintott:

Mer solpanelseffekt och fler batteriamperetimmar är en god början på att få strömmen att räcka till.

En battmeter som ger dig koll på hur mycket amperetimmar du plockat ur batteriet ger trygghet i när det är dags att fylla på strömförrådet.

 

Jag startar kylboxen vid sjösättning och slår av den vid upptagning. För att försörja den och allt annat (värmare, instrument, plotter, TV, belysning, radio, mobilladdning...) så klarar jag mig normalt med 200W solpanel och 300Ah AGM-batterier. Blir det mycket gråväder eller på hösten när solen inte ger så mycket energi längre så behövs det ibland 240V-laddning utöver de korta motorkörningar jag gör (det blir mest segling...).

 

Om du byter till Li så måste du se till att alla laddare (generator, solcellsregulator, landströmsladdare) är anpassade för laddning av litiumbatterier. Komplettera med övervakning, brytreläer mm så det kräver rätt mycket extra insatser för att inte skada dessa dyrbara batterier. Det räcker inte att bara byta landströmladdaren...

(Det finns trådar om byte till litiumbatterier om du söker i forumet)

Så, min grundidé med 2-3 AGM batterier och nya solceller verkar bra då.

Battmeter finns inbyggd i solcells regulatorn.

Löser jag laddning från motor med skiljerelä då ? känns dumt att direktkoppla denna 12V bank med den gamla som suger stora strömmar (ankarspelet, och laddning av akterpropeller's 24V batterier)

Eller bara köra med solceller och 220V laddning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev sneij:

Så, min grundidé med 2-3 AGM batterier och nya solceller verkar bra då.

- - -

Ja, förhoppningsvis kan det räcka. Men det beror ju på hur mycket ström din kyl och övriga förbrukare tar.

 

56 minuter sedan skrev sneij:

- - -

Battmeter finns inbyggd i solcells regulatorn.

- - -

Den visar bara hur mycket ström solpanelerna tillför batteriet. Du behöver även veta hur mycket ström du förbrukar ur batteriet...

 

Det normala sättet att installera en batterimätare är att montera en schunt på minusledaren vid batteribanken. Schunten kopplas till mätaren som räknar tillfört och förbrukat ur batteriet och tar hänsyn till de förluster som blir i batteriet vid laddning. Då vet du när batteriet börjar bli tomt och kan fylla på med något av laddningsalternativen.

 

56 minuter sedan skrev sneij:

- - -

Löser jag laddning från motor med skiljerelä då ? känns dumt att direktkoppla denna 12V bank med den gamla som suger stora strömmar (ankarspelet, och laddning av akterpropeller's 24V batterier)

Eller bara köra med solceller och 220V laddning.

Det vanligaste är att ansluta solpanelerna till förbrukarbanken och att koppla ett skiljerelä som delar på startbatteriet och förbrukarbatterierna när motorn stängs av. Om du har 24V-systemet som startbatteri så ska det kopplas bort så du vet att du kan starta motorn även om kylen dragit batterierna i botten. 12V-laddaren kan med fördel ladda via skiljerelät så du fyller på båda batteripaketen samtidigt.

 

Ankarspel och bogpropellrar drar visserligen många ampere när de körs men drifttiden brukar vara så kort att antalet amperetimmar inte blir så stort. Dessutom ska du alltid ha motorn igång när dessa körs så att generatorn hjälper till med strömförsörjningen. Anledningen att ha batterier nära dessa stora strömslukare är för att undvika spänningsfall i långa batterikablar.

 

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sneij:

Battmeter finns inbyggd i solcells regulatorn.

För att det ska funka behöver alla uttag av ström gå via regulatorn. Gör de det?

Inte heller då är man säker då solcellsregulatorer inte har det till huvuduppgift. 
 

1 timme sedan skrev sneij:

känns dumt att direktkoppla denna 12V bank med den gamla som suger stora strömmar (ankarspelet, och laddning av akterpropeller's 24V batterier)

Det bästa är naturligtvis att byta alla batterier i 12V-delen om de existerande börjar bli trötta. Är de helt friska (det brukar de inte vara om man inte har stenkoll på laddstatus) så skulle jag koppla ihop dem. Bättre att ta ut lite ström ur flera batterier än mycket ur några få. 
Jag har själv 220 W solpaneler (och några extra att plocka fram vid längre stilla-liggande) och 570 Ah AGM batterier. Passar mig för att ladda ur mer än 30-40%. Bäst hållbarhet på batterierna då. 
Måste du ha laddning av akterpropp-batteriet annat än från motorn? Det verkar vara lite ”att gå över ån efter vatten” att ladda dem med 12V-banken. Du kör väl bara akterproppen när motorn går?

 

PS @Lintott hann före. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ett startbatteri på 90ah. Bogpropeller, ankarspel, generator på 115a(12v) hade en tidigare på 35a.  50 eller 70mm2 kabel till bogen tror jag det.  Ca 5-6 meter kabel

Och har aldrig varit några problem med lite ström i startbatteriet. 

Och jag har en tamd40a motor.

 Och 4st till 80a till övriga förbrukningen.  130w solceller som är inkopplat på förbrukarbanken. Allt enligt skyllermarks sätt, har även skiljerelä

 

Och har du 24v så kan det inte bli några större problem

 Mitt tips är att ha 2st batteri banker som jag har. Fast större banker kanske då jag inte vet hur mycket allt drar för dig.  Som nån skrev lite overkill med batterier vid dom stora förbrukarna. Dom går ju ändå alltid när motorn går.

 

 Lägg ordentlig med energi på alla kablar och anslutningar

Redigerad av eriksson1313

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-23 vid 14:37 skrev sneij:

 

Min ide att förbättra 12v delen

 

  1. Tänker byta ut solceller till nya 2 * 100W
  2. Skapa en ny 12V bank genom att addera 2 AGM 12V batterier i fören låta dom nya solcellerna ladda dessa och koppla kylskåpen på lastutgången på solcellsregulatorn Victron. Senare flytta över andra förbrukare till denna 12v bank allt eftersom jag ser att solen kan hålla efterfrågan av ström.
  3. Koppla min fasta batteriladdare (MASTERVOLT CHARGEMASTER 12V/15A 2 UTG) med 2 utgångar ladda dessa 2 12v banker var för sig.
  4. Lägga till skiljerelä så att mot även laddar den nya 12v banken när gamla banken är fulladdad vid motorgång.

 

Verkar som min ide kan fungerar,

Hittade detta på nätet https://sailingsalt.se/elsystem-pa-sy-salt/ Så eventuellt kan ang satsa på Litium på min nya 12V bank. Om min 12V generator kan lämna önskad spänning

Notera att mitt 24V det för startmotor och bogpropeller fungerar utan problem.

Återkommer med skiss ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt med :)

hur många banker ska du ha och hur stor båt har du? Hur långt är det från motorn till batteri banken?

Och varför inte dra kabel  från 24v generatorn till bog och ankarspel..?  Betydligt billigare. Eller så kan du ha fler batterier i förbrukarbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev eriksson1313:

Hänger inte riktigt med :)

hur många banker ska du ha och hur stor båt har du? Hur långt är det från motorn till batteri banken?

Och varför inte dra kabel  från 24v generatorn till bog och ankarspel..?  Betydligt billigare. Eller så kan du ha fler batterier i förbrukarbanken.

2 banker 12volt och 24volt

 

Båten är en 10m stålbåt, mittmonterad motor, 24V batterierna som är monterade vid motor, grova kablar fram till bog ca: 5meter, 24 volt har jag inga problem med !

 

Har en 12V bank med egen generator och solceller, som nyttjas för ankarspel och övriga 12V förbrukare.

2 batterier i fören 5meter bort, 1 batteri extra vid ankarspelet ca: 5meter akterut från motorn alltså ca: 10:meter totalt. Grova kablar mellan dom 2 i fören och ankarspelet

Allt monterat av förra ägaren, förutom extra batteriet vid ankarspelet.

 

Så min ide är att lägga till en 12V bank som skall hantera dom förbrukare som nyttjas när vi ligger utan Landströms. Kanske fel !  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte skippa 12 V och enbart bygga för 24 V? Hängde inte med på om alla dina ankarspel o propellrar var 24 V, men om inte går det antagligen att byta en motor till 24 V.

Annat småkrafs som måste ha 12 V kan man ju klara med en dc/dc omvandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Zwen:

Varför inte skippa 12 V och enbart bygga för 24 V? Hängde inte med på om alla dina ankarspel o propellrar var 24 V, men om inte går det antagligen att byta en motor till 24 V.

Annat småkrafs som måste ha 12 V kan man ju klara med en dc/dc omvandlare.

Hmm,

 

Bra tanke, får skissa på lite på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som ett rörigt system. Man brukar väl ha en startbatteri bank och den lägger man bog och ankarspel på. 

24v idén köper jag. Men gör det inte onödigt invecklat.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev eriksson1313:

Det känns som ett rörigt system. Man brukar väl ha en startbatteri bank och den lägger man bog och ankarspel på. 

24v idén köper jag. Men gör det inte onödigt invecklat.  

Precis, så har jag det idag minus ankarspelet som ligger på förbrukningsbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev eriksson1313:

Varför har ni ankarspelet på förbrukar banken? Ser ni nån fördel med det?

Absolut inte, det var så när jag köpte båten, skulle det paja totalt blir det ett 24V spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...