Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Måla om AQ-drev?

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på med drevet litet, ett traditionellt 290 med dubbelpropellrar.

Funderar på att strippa många lager färg och börja om, ser att det finns drevfärg både ytfärg och grund på sprayburk, jag anser att det är ett dyrt sätt att köpa lösningsmedel på genom att köpa sprayfärg... Jag kan tänka mig att penselmåla. 

Nu hittar jag inga gamla färgburkar hemma, men vill minnas att jag köpt "drevfärg" avsedd för aluminiumdrev på Biltema, kan det stämma att det finns/funnits sådan i deras sortiment?

Propellrarna får iallafall Hempels SilicOne, det fungerar bra, den behöver bara kompletteras litet.

 

Sedan kulören? 290 hade väl en grå färg i original? mitt drev har varit svart, nu i en nyans som inte är helt olik färgen vit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte svindyra penta orginalfärg och sprayade mina drev med förra året, knappt någon färg är kvar på drevet efter en sommar😰 men det beror nog på att tidigare ägare han målat dem med någon mystiskt bottenfärg.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Håller på med drevet litet, ett traditionellt 290 med dubbelpropellrar.

Funderar på att strippa många lager färg och börja om, ser att det finns drevfärg både ytfärg och grund på sprayburk, jag anser att det är ett dyrt sätt att köpa lösningsmedel på genom att köpa sprayfärg... Jag kan tänka mig att penselmåla. 

Nu hittar jag inga gamla färgburkar hemma, men vill minnas att jag köpt "drevfärg" avsedd för aluminiumdrev på Biltema, kan det stämma att det finns/funnits sådan i deras sortiment?

Propellrarna får iallafall Hempels SilicOne, det fungerar bra, den behöver bara kompletteras litet.

 

Sedan kulören? 290 hade väl en grå färg i original? mitt drev har varit svart, nu i en nyans som inte är helt olik färgen vit.

 

De sista dreven hade en svartgrå kulör, och de lite tidigare hade en klarare grå kulör. Försök få fram originalfärgen på t.ex kåpan brukar synas bra på insidan av den. Ta med den till en välrenomerad färgbutik de kan där läsa av kulören och blanda till rätt färg. Låna sedan en färgspruta för tryckluft av en kompis, och lacka drevet på vanligt vis. Lägg sedan en tvåkomp klarlack utanpå, blir kanon. Grundfärgen är det viktigaste den ska vara för alu målning. Ev får du behandla alun med någon primer innan lack. Fullständig hjälp får du i din färghandel för den avsedda färgen du inhandlar. Sedan om du har tillgång till en rejälvärmefläkt så efter lackning ställ drevet under värme så får du en hårdare yta = liknande unglackering.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar inte ta bort färg från mitt DPE från 1997. Min erfarenhet är att det är riktigt svårt att få färg till att fästa på aluminium - eller rättare aluminiumoxid. Aluminium oxiderar väldigt snabbt efter att man slipat så behöver man antingen en färg som fäster varaktigt på aluminiumoxid eller så måste man passivisera aluminiumet så att det inte oxiderar. Det finns vätskor att köpa i USA som passiviserar aluminium, men de är förbjudna i Europa och dyra att importera. Jag har inte själv provat, men funderat på det. Framförallt mina svets-lagade propellrar är hopplösa att få färgen att fästa på. Den är av efter en månad i sjön...

Jag har penslat 2 lager av internationals 2-komponents epoxigrundfärg Interprotect efter slipning och tvätt (thinner). Sedan slipat fint och penslat Trilux hard antifouling. Detta fungerar bra på drevet, men som sagt inte så bra på propeller. På drevet är det ganska tjockt med färg, så nu sprayar jag med Jotuns drevspray, verkar vara lite bättre än Internationals.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år ska jag prova att spraya propellrarna med Jotuns vinylprimer före Jotun Aqualine drevspray.

Hoppas det sitter mer än en månad på propellrarna. Mina A7 propellrar kommer då vara med sin sjätte säsong och ser fortfarande bra ut, även efter svetsningen hos Propellerservice i Göteborg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips

 

http://goran.krampe.se/2011/05/02/konsten-att-mala-ett-drev-del-1/

 

om man nu vill nörda ner sig 😊

 

här verkar de använda några av de tekniker som nämns på länken för att preppa aluminiumet innan primer läggs på. Förvisso inte ett penta drev men det är väl liknande förutsättnignar.

 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp - precis i detta träsk som jag nörda ner mig i!

Säkert bra, men rejält giftigt och frakten var dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inte detta svårare och knepigare än vad det är.

DSC_0005_(2).thumb.JPG.417d6bfe28f9af816a0b1ea4c0a80f35.JPG

 

DSC_0103.thumb.JPG.c4242963d3e8204babf39714f530c313.JPG

 

DSC_0052.thumb.JPG.7a0f2ea6288b20f9eebed217d380bccf.JPGmms_img1563908050.jpg.98185088a5c4b5f123ffa2c2424193b9.jpgmms_img244387137.jpg.339cbc92fadca6354f4f807c6e057d92.jpgmms_img886839215.jpg.9e660b6f370506d005eb66ca60545039.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Ser jättebra ut! Hur länge sedan var detta?

Målade du propellern med?

Det isär plockade drevet är ett 290 A är nog bortåt tio år sedan. Skölden och drevet på bild är nog 4 år sedan. Ja på A drevet lackades proppen i samma färg som drevet. På duo propp drevet är det ingen ide lägga ner för mycket jobb den slipar sig ren iaf när kompressorn blåser till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Gör inte detta svårare och knepigare än vad det är.

DSC_0005_(2).thumb.JPG.417d6bfe28f9af816a0b1ea4c0a80f35.JPG

 

DSC_0103.thumb.JPG.c4242963d3e8204babf39714f530c313.JPG

 

DSC_0052.thumb.JPG.7a0f2ea6288b20f9eebed217d380bccf.JPGmms_img1563908050.jpg.98185088a5c4b5f123ffa2c2424193b9.jpgmms_img244387137.jpg.339cbc92fadca6354f4f807c6e057d92.jpgmms_img886839215.jpg.9e660b6f370506d005eb66ca60545039.jpg

Nej, jag bättrar litet där det släppt, kollade nu och VP grå original (grund-)färgen är intakt, utanpå den några lager svart bottenfärg, sedan har jag lagt på flera lager vit. Då mitt drev är helt under vattenytan blir det inga picassomålningar, det får bli som det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, jag bättrar litet där det släppt, kollade nu och VP grå original (grund-)färgen är intakt, utanpå den några lager svart bottenfärg, sedan har jag lagt på flera lager vit. Då mitt drev är helt under vattenytan blir det inga picassomålningar, det får bli som det blir.

Ok då missuppfattade  trådens inledning, angående ommålning av drev, och att sprutfärg var för dyrt. Ber om ursäkt.👍😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få ett bra resultat när jag målade om förra båtens drev så blästrade & slipade jag det helt rent. Därefter på med en etsande grundfärg för aluminium, original täckfärg  & slutligen klarlack vått i vått. Det är klart att det blev en del jobb men det blev bra. Jag hade båten i fem år & varje år när jag tvättade drevet  så var det som nytt. På den båten jag nu köpt är drevet & propellern målat med bottenfärg så jag skall göra samma som med det andra drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-23 vid 12:00 skrev ThomasVikhog:

I år ska jag prova att spraya propellrarna med Jotuns vinylprimer före Jotun Aqualine drevspray.

Hoppas det sitter mer än en månad på propellrarna. Mina A7 propellrar kommer då vara med sin sjätte säsong och ser fortfarande bra ut, även efter svetsningen hos Propellerservice i Göteborg.

Jag har kört det på mina drev och även förra båten och Jotun är den antifouling som funkar bäst på drev på västkusten enligt mina erfarenheter.

Ta bort all gammal botten färg från drevet och grunda med Vinyl primer, lägg sen på minst två lager VK och matta ner bättra därefter följade år.

Ett tips är att köpa Jotuns Nonstop VK i vanlig 0,75 eller 2,5 liters burk i vit eller grå (obs endast dessa kulörer) eftersom de är avsedda för aluminiumbåtar och innehåller koppartiocyanat.

Då kan du både pensla på eller köra med lackspruta samt så får du en något effektivare antifouling och bättre literpris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev SEASWIRL:

För att få ett bra resultat när jag målade om förra båtens drev så blästrade & slipade jag det helt rent. Därefter på med en etsande grundfärg för aluminium, original täckfärg  & slutligen klarlack vått i vått. Det är klart att det blev en del jobb men det blev bra. Jag hade båten i fem år & varje år när jag tvättade drevet  så var det som nytt. På den båten jag nu köpt är drevet & propellern målat med bottenfärg så jag skall göra samma som med det andra drevet.

Har du båten i söt- eller saltvatten?

 

3 timmar sedan skrev Makro:

Jag har kört det på mina drev och även förra båten och Jotun är den antifouling som funkar bäst på drev på västkusten enligt mina erfarenheter.

Ta bort all gammal botten färg från drevet och grunda med Vinyl primer, lägg sen på minst två lager VK och matta ner bättra därefter följade år.

Ett tips är att köpa Jotuns Nonstop VK i vanlig 0,75 eller 2,5 liters burk i vit eller grå (obs endast dessa kulörer) eftersom de är avsedda för aluminiumbåtar och innehåller koppartiocyanat.

Då kan du både pensla på eller köra med lackspruta samt så får du en något effektivare antifouling och bättre literpris.

Nu skruvade jag ned ambitionsnivån en del. Då mitt drev dessvärre befinner sig helt under vattnet vid stillaliggande känner jag att det inte är någon större idé att lägga ned en massa tid på detta. Då den grå grundfärgen var intakt har jag bara bättrat på där färgen lossnat.

Propellrarna är renblästrade och får Hempels SilicOne efter konstens alla regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du båten i söt- eller saltvatten?

 

Nu skruvade jag ned ambitionsnivån en del. Då mitt drev dessvärre befinner sig helt under vattnet vid stillaliggande känner jag att det inte är någon större idé att lägga ned en massa tid på detta. Då den grå grundfärgen var intakt har jag bara bättrat på där färgen lossnat.

Propellrarna är renblästrade och får Hempels SilicOne efter konstens alla regler.

Både och,  30% i saltvatten & 70% i sötvatten. Men förra båten som jag fixade drevet på låg hela säsongerna i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev SEASWIRL:

Både och,  30% i saltvatten & 70% i sötvatten. Men förra båten som jag fixade drevet på låg hela säsongerna i saltvatten.

Det jag och många med mig, upplever vara det största problemet här är dom förbaskade havstulpanerna som kan bilda rätt stora kolonier som bromsar och ökar bränsleförbrukningen. 
Om det sitter en och annan sådan på drevet är väl inte så farligt, men då de får informellt byggnadslov på propellern och etablerar sig där blir det inte så många knop genom vattnet. Dom tycks också gilla närheten till offeranoder av någon anledning. SilicOne ger dom sig inte på, men på diverse olika vanliga bottenfärger stoppar inte ockupationen nämnvärt.

 

Jag har väl klarat mig rätt bra ändå, våtdräkt, cyklop, snorkel, fenor och isskrapa är värdefulla hjälpmedel under sommaren, då man samtidigt kan sköta sin hygien... Sedan växer det ju mer polyper och annat elände på stillaliggande båtar, än på de som regelbundet rör på sig.

Där har ni som helt eller delvis seglar i dricksvatten en klar fördel. 
Sedan har jag märkt de senaste åren att även blåmusslans larver annekterar skölden och drevet, särskilt framför drevet mot skölden inne i skrymslen och vrår.

 

Om jag avslutat med klarlack hade jag nog inte kunnat använda båten till annat än stillaliggande marin sommarstuga under tillväxtperioden nån gång i juli-augusti.

Så förutsättningarna är ju ganska olika för oss, å andra sidan har ju vi inga besvärliga gäddor som lurar i vikar och vassar när solen går upp bakom Sjöbloms dass....

Muskelbåtar och sjökrogar är inte lika vältaliga här heller, även om det finns en och annan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inte det men det är klart, ett par tre ggr på säsongen när jag bytte båtplats gjorde jag rent drevet. Bottenfärgen på båten var avsedd för insjön & för att motverka alger & havstulpaner blandade jag i dl malen cayennepeppar i färgen. Väldigt effektivt, fick tipset av en kompis som har sin båt liggandes i Smögentrakten. 

Ja, västkusten är bra & vacker men det är allt grodhavet också med sina öar & arkipelager. Efter som jag använder båten nästan enbart för fiske så pendlar jag mellan ställena. Makrill under den säsongen liksom gös & lax när det är säsong för dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Jag skrev inte det men det är klart, ett par tre ggr på säsongen när jag bytte båtplats gjorde jag rent drevet. Bottenfärgen på båten var avsedd för insjön & för att motverka alger & havstulpaner blandade jag i dl malen cayennepeppar i färgen. Väldigt effektivt, fick tipset av en kompis som har sin båt liggandes i Smögentrakten. 

Ja, västkusten är bra & vacker men det är allt grodhavet också med sina öar & arkipelager. Efter som jag använder båten nästan enbart för fiske så pendlar jag mellan ställena. Makrill under den säsongen liksom gös & lax när det är säsong för dessa.

Cayennpepparn har ju diskuterats ordentligt i detta forum några gånger. Det finns ju olika uppfattningar om de olika åsikterna, senast diskussionen var uppe ansågs det att denna krydda gjorde sig bättre i vissa maträtter än den gjorde nytta som tillsats i bottenfärger, iallafall i Kattegatt och Skageracks vatten.

Själv har jag dock aldrig provat, och vad jag mins av förra diskussionen fanns det inga vetenskapliga belägg för att cayennepepparn skulle skrämma bort några organismer.

Fela mig gärna om jag har rätt.

 

Det blev en enda makrill förra säsongen, men iallafall en 100% ökning mot föregående säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blev en enda makrill förra säsongen, men iallafall en 100% ökning mot föregående säsonger.

Hmmm...  Du lyckades alltså med konststycket att fånga en halv makrill förra året?!   😄😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ABC:

Hmmm...  Du lyckades alltså med konststycket att fånga en halv makrill förra året?!   😄😇

Ja det är en konst. 
Annars blir det billigare och enklare att gå till fiskaffären, där är ju också artrikedomen större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-01 vid 20:23 skrev Georg_Ohm:

Det jag och många med mig, upplever vara det största problemet här är dom förbaskade havstulpanerna som kan bilda rätt stora kolonier som bromsar och ökar bränsleförbrukningen. 
Om det sitter en och annan sådan på drevet är väl inte så farligt, men då de får informellt byggnadslov på propellern och etablerar sig där blir det inte så många knop genom vattnet. Dom tycks också gilla närheten till offeranoder av någon anledning. SilicOne ger dom sig inte på, men på diverse olika vanliga bottenfärger stoppar inte ockupationen nämnvärt.

 

Jag har väl klarat mig rätt bra ändå, våtdräkt, cyklop, snorkel, fenor och isskrapa är värdefulla hjälpmedel under sommaren, då man samtidigt kan sköta sin hygien... Sedan växer det ju mer polyper och annat elände på stillaliggande båtar, än på de som regelbundet rör på sig.

Där har ni som helt eller delvis seglar i dricksvatten en klar fördel. 
Sedan har jag märkt de senaste åren att även blåmusslans larver annekterar skölden och drevet, särskilt framför drevet mot skölden inne i skrymslen och vrår.

 

Om jag avslutat med klarlack hade jag nog inte kunnat använda båten till annat än stillaliggande marin sommarstuga under tillväxtperioden nån gång i juli-augusti.

Så förutsättningarna är ju ganska olika för oss, å andra sidan har ju vi inga besvärliga gäddor som lurar i vikar och vassar när solen går upp bakom Sjöbloms dass....

Muskelbåtar och sjökrogar är inte lika vältaliga här heller, även om det finns en och annan.

Helt rätt. En del problem med påväxt på båt och motor men allt annat är så mycket bättre! ❤️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Cayennpepparn har ju diskuterats ordentligt i detta forum några gånger. Det finns ju olika uppfattningar om de olika åsikterna, senast diskussionen var uppe ansågs det att denna krydda gjorde sig bättre i vissa maträtter än den gjorde nytta som tillsats i bottenfärger, iallafall i Kattegatt och Skageracks vatten.

Själv har jag dock aldrig provat, och vad jag mins av förra diskussionen fanns det inga vetenskapliga belägg för att cayennepepparn skulle skrämma bort några organismer.

Fela mig gärna om jag har rätt.

Vet ingenting om cayennepeppar. Däremot har den med flexibelt samvete säkert möjlighet att leta upp bottenfärger pre-1988. Inte mycket som växer på skrovet då, enna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju klart, om det går att få tag på & man bortser från miljön eftersom dessa färger är förbjudna. 

Citat

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kashmirsocialist:

Vet ingenting om cayennepeppar. Däremot har den med flexibelt samvete säkert möjlighet att leta upp bottenfärger pre-1988. Inte mycket som växer på skrovet då, enna.

De gamla bottenfärgerna innehållande koppar är ju inget som lämpar sig för drev av aluminium, men Pentas original-antifouling för drev som försvann för några år sen sades ju vara riktigt bra men jag känner inte till vad den hade för aktiv substans?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Det är ju klart, om det går att få tag på & man bortser från miljön eftersom dessa färger är förbjudna. 

 

Precis. Mycket bra att TBT-färgerna förbjöds men de var onekligen effektiva. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Kashmirsocialist:

Vet ingenting om cayennepeppar. Däremot har den med flexibelt samvete säkert möjlighet att leta upp bottenfärger pre-1988. Inte mycket som växer på skrovet då, enna.

 

4 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Det är ju klart, om det går att få tag på & man bortser från miljön eftersom dessa färger är förbjudna. 

 

 

3 timmar sedan skrev Makro:

De gamla bottenfärgerna innehållande koppar är ju inget som lämpar sig för drev av aluminium, men Pentas original-antifouling för drev som försvann för några år sen sades ju vara riktigt bra men jag känner inte till vad den hade för aktiv substans?

 

2 timmar sedan skrev Kashmirsocialist:

Precis. Mycket bra att TBT-färgerna förbjöds men de var onekligen effektiva. 

Det är väl minst 20 år sedan, kanske till och med 30 år sedan det skulle blandas i cayennepeppar, om nu det hade fungerat så hade ju färgproducenterna tagit det till sig och blandat i sådan peppar 🌶 men det har ju mig veterligen inte skett.

 

 Det är ju så att dom som har ett företag och har båten regisserad som yrkesfartyg, får lov att inte bara köpa, utan också använda den giftigare färgen, den som är förbjuden för fritidsbåtsfolket och dess båtar. Om nu inte det blivit ändrat de senaste åren..?

 

På den tiden jag hade hemmahamn på en av Bohusläns större öar, den tredje största, om man räknar med Hisingen som bara delvis ligger i landskapet, fanns det fiskare, proffesionellt dykare och båttaxiförare som var med i hamngemenskapen och dom kunde ibland ”hjälpa till” till de som då hade rymligt samvete. Men det talades tyst om detta.

 

Kanske det finns, eller kanske fanns det en färgbutik i Sarpsborg som tappade upp den giftigare bottenfärgen på färgburkar med etiketter från Demidekk. Men det var ju någon som fastnade i tullen med sådana många burkar och tulltjänstemannen undrade varför man åkte ända till Norge för att köpa fasadlasyr, det var ju precis samma pris här hemma.... och så uppdagades det. Det kan vara en skröna också, jag har iallafall hört den berättas några gånger. 

Nu vet jag inte hur det ligger till, men den färgen som är förbjuden hos oss har varit tillåten i både Danmark och Norge, så det har nog skett en del privatimport, men det kan ju hända att grannländerna skärpt sina regler också??

 

Ja så finns det även berättelser om aluminiumbåtsägare som målat sina båtar med kopparfärgen, det gick väl inte så bra, om man säger som så, klart ville man ha ett jättestort durkslag så allabonör men en tät båt, nej. En av Göteborgs-Postens kåsörer var det som berättade hur han hade målat en mindre aluminiumbåt med samma färg som han hade till sin koster.... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux 33 kan ju kanske vara intressant för drev och aluminium eftersom den inte innehåller kopparoxid.
Den innehåller ju koppartiocyanat som även finns i ungefär samma mängd i Jotuns drevfärg VK och zinkpyrition som även används för att behandla gipsskivor mot mögelsvamp men då på torra land och i större mängd samt xylen och naturharts, denna har jag inte sett i någon annan bottenfärg.

Sen kallar International den verksamma substansen i Trilux 33 för "Biolux" som ska vara en organisk biocid. Frågan är om de då avser något annat än ovan nämnda ämnen?

Den får bara användas på fartyg över 12m som inte går i Östersjön och är för varvsbruk vilket jag tolkar att den kan målas på fritidsskepp om arbetet utförs av yrkesman på varv?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet om hur effektiv den är men i en gammal tråd här på MG så var TS inte så nöjd. Nån som testat själv?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är någon form av Trilux jag har, så den får det bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...