Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yamsing

Yamarin 56 BR eller Finnmaster R5 (55BR)

Rekommendera Poster

Hej

Som rubriken lyder så ska jag köpa ny båt. Väljer mellan Yamarin 56 BR eller Finnmaster R5.
Hittar knappt inga test gällande Finnmastern men på Yamarin 56 BR har jag gjort det och den har fått fina lovord.
Har fått offert på samma pris gällande Finnmaster som Yamarin men kan inte bestämma vilken jag borde gå för.
Om någon har egna erfarenheter av någondera båtarna är jag mycket intresserad.

Feedback önskas.. 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kan gå fel med ngn av dessa båtar. Jag har inte kört Finnmasters R-serie men däremot 62:an och 68:an och de är fina båtar i hög kvalité. Vad gäller Yamarin så har jag kört mindre än 56:an plus 59:an och 64:an och de är också fantastisk fina båtar. Vad du än väljer så spara inte in på motorstyrkan, dom behöver effekt upp i plan. Speciellt beroende på att alla passagerare slår sig ner i aktersoffan och det är inte roligt att måsta be folk att flytta sig framöver för att komma upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tycka att Yamarinen ser trevligare ut men jag har inte "känt" på några av dem i verkligheten (har en Husky R8 själv). Inga tankar på Yamarin Cross BR 54?

Två tester i alla fall på R5; http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20170328/testduell-finnmaster-husky-r5-mot-yamarin-cross-54-br/ , http://www.batliv.se/wp-content/uploads/2017/12/Finska-bowriders-Bella-550-o-Husky-R5-o-AMT-175-Båtliv-6-17.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag tror inte att du kan gå fel med ngn av dessa båtar. Jag har inte kört Finnmasters R-serie men däremot 62:an och 68:an och de är fina båtar i hög kvalité. Vad gäller Yamarin så har jag kört mindre än 56:an plus 59:an och 64:an och de är också fantastisk fina båtar. Vad du än väljer så spara inte in på motorstyrkan, dom behöver effekt upp i plan. Speciellt beroende på att alla passagerare slår sig ner i aktersoffan och det är inte roligt att måsta be folk att flytta sig framöver för att komma upp i plan.

Tack för ditt svar! Förstått att Yamarin och Finnmaster är toppenbåtar. Yamarin har fördel med att den kan ha 115 hk och gör då ca 40 knop medans R5 har högst motorstyrka på 100 hk och toppar 36 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Kan tycka att Yamarinen ser trevligare ut men jag har inte "känt" på några av dem i verkligheten (har en Husky R8 själv). Inga tankar på Yamarin Cross BR 54?

Två tester i alla fall på R5; http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20170328/testduell-finnmaster-husky-r5-mot-yamarin-cross-54-br/ , http://www.batliv.se/wp-content/uploads/2017/12/Finska-bowriders-Bella-550-o-Husky-R5-o-AMT-175-Båtliv-6-17.pdf

Tack för respons! Tyvärr faller inte Yamarin Cross 54 mig i smaken.
Fin båt du har, Husky R8 hade jag inte tackat nej till😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har en R5 och han är supernöjd! Själv tycker jag att den oxå både känns och ser ut som en väldigt ny/ modern båtmodell. Får dock tillägga att jag inte har någon erfarenhet av Yamarinen och kan inte alls jämföra även om jag är säker på att även den är en mycket fin båt.

 

Lycka till med ditt köp och jag är säker på att du blir nöjd oavsett:)

Redigerad av Graniten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Yamsing said:

Tack för ditt svar! Förstått att Yamarin och Finnmaster är toppenbåtar. Yamarin har fördel med att den kan ha 115 hk och gör då ca 40 knop medans R5 har högst motorstyrka på 100 hk och toppar 36 knop. 

Här i Finland så ser man "max motorstyrka" som "ett förslag". Så det problemet hade aldrig dykt upp här. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-23 vid 21:16 skrev Graniten:

Har en kompis som har en R5 och han är supernöjd! Själv tycker jag att den oxå både känns och ser ut som en väldigt ny/ modern båtmodell. Får dock tillägga att jag inte har någon erfarenhet av Yamarinen och kan inte alls jämföra även om jag är säker på att även den är en mycket fin båt.

 

Lycka till med ditt köp och jag är säker på att du blir nöjd oavsett:)

Härligt att höra! Var och kikade på båda modellerna idag och instämmer att Finnmastern upplevs modernare och nyare på något sätt. Däremot så upplevs detaljerna lite mer genomtänkta på Yamarinen. På det stora hela två jättefina båtar. Blir ett svårt val detta..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Alanningen:

Här i Finland så ser man "max motorstyrka" som "ett förslag". Så det problemet hade aldrig dykt upp här. 🙂 

Det var som tusan. Då skiljer det sig mot dem svenska försäkringsbolagen.. Ska kolla runt lite och se om det finns något FB som kan tänka sig försäkra R5 med 115. Att den skulle klara det råder inga tvivel om. Yamaha har släppt Vmax från 115 o uppåt i Sverige så hade varit kul med en sån maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Yamsing:

Blev en Finnmaster R5 idag med en 115 Yamaha Vmax 😎

👍

Vad fällde avgörandet till fördel för R5?

Vad skiljer en vanlig 115 hk mot 115 hk Vmax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

👍

Vad fällde avgörandet till fördel för R5?

Vad skiljer en vanlig 115 hk mot 115 hk Vmax?

Utseendet fällde tillslut det avgörande beslutet. Upplever 56an något föråldrad och R5 mer modern och sportig.  Mer effekt skiljer dem åt, 126 hk bakom kåpan på Vmax. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/26/2021 at 10:19 PM, Yamsing said:

Blev en Finnmaster R5 idag med en 115 Yamaha Vmax 😎

Bra beslut! Tror du har hittat en fin kombo där!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/27/2021 at 7:25 PM, Kane said:

👍

Vad fällde avgörandet till fördel för R5?

Vad skiljer en vanlig 115 hk mot 115 hk Vmax?

Jag förmodar att det är samma som Evinrude gjorde med sin HO-modell och Mercury gör med Pro-XS. Dvs de har en högre uteffekt än standardmodellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-01 vid 08:13 skrev Alanningen:

Bra beslut! Tror du har hittat en fin kombo där!

Jag tror det också! Nu längtar man våren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...