Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thoen

Bottenfärg på epoxylagning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag satte igen ett hål under vattenlinjen efter en gammal Sumlogg i höstas. Försökte göra efter alla regler med glasfiberväv och Epoxy. Jag använde gammal West epoxy som jag hade kvar efter min tid som träbåtsägare. Nu är det dags att slutföra jobbet. Bottenfärg på utsidan och på insidan vet jag inte riktigt.

 

Tänkte köpa svart polerande botten färg från Biltema på utsidan och undrar om jag kan måla den direkt på epoxyn? Här i andra trådar står det ju en massa om epoxy-primer. Är det skillnad på epoxy-primer och den epoxy jag lagat med. Funkar det att måla direkt med bottenfärg?

 

På insidan syns lagningen inte då undrar jag hur hade ni gjort? låtit det vara eller spacklat över med Gelcoatspackel?

 

//Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är att följa tillverkarens rekommendationer.

 

Generellt är epoxigrund betydligt "strävare" än den epoxi man använder vid plastning och ger alltså bättre fäste för bottenfärg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra våren lagade jag lite småskador med Biltemas epoxispackel. Slutmålade med deras biocidfria hårda bottenfärg. Innan bottenfärgen målade jag med deras epoxigrund, enl instruktionen.

Det verkar funka än så länge i alla fall.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Kanske säkrast att grunda med någon slags primer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-22 vid 23:31 skrev Zwen:

Förra våren lagade jag lite småskador med Biltemas epoxispackel. Slutmålade med deras biocidfria hårda bottenfärg. Innan bottenfärgen målade jag med deras epoxigrund, enl instruktionen.

Det verkar funka än så länge i alla fall.

 

Hej!

Hur många lager av primer respektive bottenfärg körde du?

Måste man slipa och eller rengöra ytan mellan lagren eller är det bara att köra på?


Har just mälarsanerat vår snipa och velar nu mellan olika behandlingar..

 

Vänligen,

Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jj0nsson:

Hej!

Hur många lager av primer respektive bottenfärg körde du?

Måste man slipa och eller rengöra ytan mellan lagren eller är det bara att köra på?


Har just mälarsanerat vår snipa och velar nu mellan olika behandlingar..

 

Vänligen,

Jens

Ingen bottenfärg alls är väl enklast istället för att måla på färg som inte gör någon nytta.

 

Så här gjorde vi, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Ingen bottenfärg alls är väl enklast istället för att måla på färg som inte gör någon nytta.

 

Så här gjorde vi, 

 

Jo då, det där inlägget har jag läst och det ser riktigt bra och seriöst ut! Väl utfört Mackey!

 

Det jag undersöker är väl egentligen om det finns något tillvägagångssätt som är lite simplare/enklare än fyra-fem lager epoxi med slip/kärlek mellan lagren.

 

Vår klubbordförande tycker att vi ska köra med ett lager epoxiprimer och avsluta med två lager lefant t-coat. Lämpligare än så kanske det inte blir? 
Men vad jag förstått är temperaturen rätt viktig och vi vill ju gärna kunna sjösätta i mitten av maj.

 

De senaste 15 åren har det kladdats på Biltemas självpolerande bottenfärg vartannat år och det har ju funkat gott nog, tills jag nu tog över båten och ska ta ner den till Sthlm och Mälaren.

 

Allt gott,

Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jj0nsson:

Det jag undersöker är väl egentligen om det finns något tillvägagångssätt som är lite simplare/enklare än fyra-fem lager epoxi med slip/kärlek mellan lagren.

Du måste få bort all gammal färg innan du grundmålar med epoxi.

 

Enklast är väl att "bara" skrapa bort all gammal färg nu i vår och leva med att fiskarna får lider av en hemska omålad botten. I höst gör du alla förberedelser så är det bara att tvätta av och lägga på epoxi första varma dagarna våren 2022.

 

Vi la två lager epoxigrund bara för att ett lager inte täckte tillräckligt bra på alla gråa spacklingar, så om botten blir någorlunda enfärgad efter skrapning så räcker nog ett lager.

 

Sedan ett par lager T-coat eller lamineringsepoxi.

Lamineringsepoxin vi använde gick att lägga på rätt tjockt utan att den rann och dessutom fyllde den sliprepor bra.

 

Enklaste metoden tror jag är

  1. Skrapa rent ner till plasten eller till ev. tidigare epoxi.
  2. Slipa med 60 eller 80 papper för att få bort de sista färgresterna.
  3. Lägg ett lager epoxigrund, tex. vit.
  4. Lägg ett lager NM Laminering (är genomskinlig, så botten blir vit). NM Böldspärr är nog samma produkt, fast med färgpigment. Då kan du skippa epoxigrunden, men kanske behöver du lägga två lager böldspärr för att kulören ska bli bra. Ett par lager T-coat funkar naturligtvis också.

 

Detta är också en bra grund för ev. fortsatt arbete, så även om du vill ha någon typ av bottenfärg senare så är ju inte arbetet ogjort så att säga.

 

Vår epoxi från 2015 har inte kritat (pga. UV-strålning) i vattenlinjen, men har gulnat lite. Vi kan leva med en gulvit botten...

 

Vit/ljus botten är bra om man vill kunna se det som växer på den så att man kan tvätta av vid tillfälle.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev Mackey:

Du måste få bort all gammal färg innan du grundmålar med epoxi.

 

Enklast är väl att "bara" skrapa bort all gammal färg nu i vår och leva med att fiskarna får lider av en hemska omålad botten. I höst gör du alla förberedelser så är det bara att tvätta av och lägga på epoxi första varma dagarna våren 2022.

 

Vi la två lager epoxigrund bara för att ett lager inte täckte tillräckligt bra på alla gråa spacklingar, så om botten blir någorlunda enfärgad efter skrapning så räcker nog ett lager.

 

Sedan ett par lager T-coat eller lamineringsepoxi.

Lamineringsepoxin vi använde gick att lägga på rätt tjockt utan att den rann och dessutom fyllde den sliprepor bra.

 

Enklaste metoden tror jag är

  1. Skrapa rent ner till plasten eller till ev. tidigare epoxi.
  2. Slipa med 60 eller 80 papper för att få bort de sista färgresterna.
  3. Lägg ett lager epoxigrund, tex. vit.
  4. Lägg ett lager NM Laminering (är genomskinlig, så botten blir vit). NM Böldspärr är nog samma produkt, fast med färgpigment. Då kan du skippa epoxigrunden, men kanske behöver du lägga två lager böldspärr för att kulören ska bli bra. Ett par lager T-coat funkar naturligtvis också.

 

Detta är också en bra grund för ev. fortsatt arbete, så även om du vill ha någon typ av bottenfärg senare så är ju inte arbetet ogjort så att säga.

 

Vår epoxi från 2015 har inte kritat (pga. UV-strålning) i vattenlinjen, men har gulnat lite. Vi kan leva med en gulvit botten...

 

Vit/ljus botten är bra om man vill kunna se det som växer på den så att man kan tvätta av vid tillfälle.

Vi skrapade och slipade bort all färg nu i påsk så det skitjobbet är gjort tack och lov.

 

Epoxyprimer känns bra för tätheten, ett eller kanske två lager, men att sen fortsätta med fler lager lamineringsepoxi el dyl känns både krångligt och lite överkurs på gamle myran.


Vad konkret är det som blir så mycket bättre med epoxi jämfört med om vi avslutar med hård bottenfärg, som inte är lika temperaturkänslig samt har kort torktid?

Är det underhållsfriheten?

Finishen?

Fastnar mindre skit? Mälaren är vad jag förstått relativt snäll mot skrov.

 

Läste i en annan tråd att du skrev att ni inte kunde sjösätta förrän mitten av Juni (om jag inte missminner mig) pga just epoxin, och den tiden känner jag tyvärr inte att vi har iår. 
 

/J

Redigerad av jj0nsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev jj0nsson:

Vi skrapade och slipade bort all färg nu i påsk så det skitjobbet är gjort tack och lov.

 

Epoxyprimer känns bra för tätheten, ett eller kanske två lager, men att sen fortsätta med fler lager lamineringsepoxi el dyl känns både krångligt och lite överkurs på gamle myran.


Vad konkret är det som blir så mycket bättre med epoxi jämfört med om vi avslutar med hård bottenfärg, som inte är lika temperaturkänslig samt har kort torktid?

Är det underhållsfriheten?

Finishen?

Fastnar mindre skit? Mälaren är vad jag förstått relativt snäll mot skrov.

 

Läste i en annan tråd att du skrev att ni inte kunde sjösätta förrän mitten av Juni (om jag inte missminner mig) pga just epoxin, och den tiden känner jag tyvärr inte att vi har iår. 
 

/J

Ett eller två lager epoxiprimer tror jag inte har så stor betydelse för just tätheten, men det är klart att två lager är lite tätare än ett.

Tillägg: OM jag inte missminner mig så kan det vara sämre med ett halvdåligt spärrskikt än inget alls. Osäker på det, men jag skulle bara lägga på ett lager epoxigrund om jag skulle ha vanlig bottenfärg.

 

Vanlig hård bottenfärg är helt okej, men färg sitter inte för evigt.

 

Vi valde att bara ha epoxi av två orsaker.

  1. Vi ville ha något som satt fast för evigt och var en bra grund att bygga vidare på om/när ev. nya bottenfärger skulle komma ut på marknaden. Nu verkar det ju ta tid för nya fungerande färger att komma ut på marknaden och vi är helnöjda med att borsttvätta.
  2. Borsttvättning i båtbottentvättar sliter på vanlig färg så det hade inte varit helt underhållsfritt att lägga på en vanlig färg.
  3. Även ett alternativ tre fanns nog i bakhuvudet och det var att några kappseglare i klubben körde med endast epoxi.
  4. Och ett alternativ fyra som var att vi vill blästra bort all gammal färg och då kunde man lika gärna göra ett ordentligt bölpestskydd.

Vädret var emot oss och epoxin våren 2015 och det är ju inte alls säkert att vädret blir lika dant våren 2021.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...