Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Skrovtjocklek Beason 31 - genomföringsfundering?

Rekommendera Poster

13 minuter sedan skrev raol:

Fast nu är det inte relevant längre. Det finns nämligen inte plats inne mellan skrov och durk om inte skrovtjockleken är kanske 3 cm eller mer.

Fast finns det inte plats under kojerna i förpiken? För om motorn finns det väl plats? 
image.jpeg.0ff5c167e0679b3cacfa76205d923f56.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast finns det inte plats under kojerna i förpiken? För om motorn finns det väl plats? 
image.jpeg.0ff5c167e0679b3cacfa76205d923f56.jpeg

Den där skissen är för de allra tidigaste exemplaren. Tror inte särskilt många tillverkades efter den designen.

De flesta har motor under sittbrunnen med s-drev, en helt annan utformning av rodret och lite senare kom också en rejäl ändring av inredningen vilket också flyttade nedgångsluckan till mitten från styrbordsläget.

Hur som helst, så får det inte plats på det enda stället givaren kan monteras, så som det är just nu. Därför blir det klackbygge. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Hur som helst, så får det inte plats på det enda stället givaren kan monteras, så som det är just nu. Därför blir det klackbygge.

Det låter jättekonstigt, men jag vet att när du väl bestämt dig hur något är så är det inte så att du ändrar dig så lätt. Jag tänker därför inte försöka övertala dig om att det borde gå att få dit givaren centriskt i skrovet, vill du lägga en massa energi på att bygga en klack så får du göra det. 
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Det låter jättekonstigt, men jag vet att när du väl bestämt dig hur något är så är det inte så att du ändrar dig så lätt. Jag tänker därför inte försöka övertala dig om att det borde gå att få dit givaren centriskt i skrovet, vill du lägga en massa energi på att bygga en klack så får du göra det. 
🙂

Jag förstår inte varför du alltid ska hålla på så här. Brorsan och jag har mätt, funderat, måttat, mätt igen och funderat mer i säkert en timme tidigare i dag. Ändå ska du ifrågasätta, utan att veta hur givaren är konstruerad eller hur båten ser ut där givaren ska sitta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Jag förstår inte varför du alltid ska hålla på så här. Brorsan och jag har mätt, funderat, måttat, mätt igen och funderat mer i säkert en timme tidigare i dag. Ändå ska du ifrågasätta, utan att veta hur givaren är konstruerad eller hur båten ser ut där givaren ska sitta...

Jag vet väl hur en givare och ett segelbåtsskrov ser ut..? Det är inte en världsunik båt du och brorsan har. 
Jag gissar därför att man kan montera den så här, under kojerna i förpiken. 
http://www.dagensbatliv.se/batvard/montering-av-ny-givare-for-ekolod-logg-och-temperatur

 

Vill du hellre plasta en klack, så gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag vet väl hur en givare och ett segelbåtsskrov ser ut..? Det är inte en världsunik båt du och brorsan har. 
Jag gissar därför att man kan montera den så här, under kojerna i förpiken. 
http://www.dagensbatliv.se/batvard/montering-av-ny-givare-for-ekolod-logg-och-temperatur

 

Vill du hellre plasta en klack, så gör det. 


Nej, det är inte en sån givare och nej, det går inte att komma åt under kojerna i förpiken (där skulle det dessutom vara väldigt dåligt att placera givaren, eftersom skrovet lutar kraftigt uppåt där och lättare kommer ur vattnet i lite sjögång).

Den enda platsen vi kan montera den på är precis framför (inom ca 30 cm) från kölens framkant, och den enda åtkomsten inifrån båten är genom en durklucka i gången utanför toaletten. Det är den enda platsen. Hur mycket du än inbillar dig nåt annat.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser givaren ut. Den gängade delen som sticker upp, plus kabeln, behöver ca 12-15 cm vertikalt utrymme, beroende på hur mycket man vågar böja kabeln (manualen säger 43 mm böjningsradie).

Blocket är ca 25 cm långt och 5 cm brett.

Givaren ska också monteras så vågrätt som möjligt både i längsled och sidled.

Du får helt enkelt tro mig när jag säger att det bara finns en plats. Och den platsen har inte vertikalt utrymme nog på insidan för att få plats med givare+kabel utan att antingen knäcka kabeln eller bygga upp en klack att montera givaren på. Även OM det hade varit plats nog hade jag ändå valt en klack eftersom formen på skrovet är för välvd för att få bra kontakt över en så stor yta.
image.png.e454107a57b6f99e29a7bc656c18d7e3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:


Nej, det är inte en sån givare och nej, det går inte att komma åt under kojerna i förpiken (där skulle det dessutom vara väldigt dåligt att placera givaren, eftersom skrovet lutar kraftigt uppåt där och lättare kommer ur vattnet i lite sjögång).

Den enda platsen vi kan montera den på är precis framför (inom ca 30 cm) från kölens framkant, och den enda åtkomsten inifrån båten är genom en durklucka i gången utanför toaletten. Det är den enda platsen. Hur mycket du än inbillar dig nåt annat.
 

En Beason 31 går skrovet kraftigt uppåt strax under vattenlinjen. Du har alltså 1-1,5 meter ungefär som du kan montera ekolodet på, men jag gissar att det finns en vattentank längst förut, men att det finns utrymme strax akter om det som troligtvis är en stuv. Där borde det gå att ta hål för givaren, för den skall väl sitta i ett runt hål även om det inte är en identisk givare?
 

En sak jag aldrig förstått är varför någon ställer frågor om hur något skall göras, och sedan blir förbannad och förolämpar de som ger råd. 
Men alla är vi olika. 

 

ps Min båt är ritad av samma konstruktör, så jag har rätt bra koll på hur båten ser ut, och inbillar mig sällan saker.  

🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

En Beason 31 går skrovet kraftigt uppåt strax under vattenlinjen. Du har alltså 1-1,5 meter ungefär som du kan montera ekolodet på, men jag gissar att det finns en vattentank längst förut, men att det finns utrymme strax akter om det som troligtvis är en stuv. Där borde det gå att ta hål för givaren, för den skall väl sitta i ett runt hål även om det inte är en identisk givare?
 

En sak jag aldrig förstått är varför någon ställer frågor om hur något skall göras, och sedan blir förbannad och förolämpar de som ger råd. 
Men alla är vi olika. 

 

ps Min båt är ritad av samma konstruktör, så jag har rätt bra koll på hur båten ser ut, och inbillar mig sällan saker.  

🙂


Ok, nu vet jag att du bara är på bråkhumör.
Här kommenterar du om en sak du inte förstår dig på. Det är ok, men du får också acceptera att du har fel i det här fallet. Jag skriver det igen. Det finns bara en plats som denna givare går att montera på i vår båt. Den platsen har inte höjd nog för montering och skrovet är dessutom för välvt för att få bra kontaktyta. Om du fortfarande tror att du har rätt och jag har fel, så ber jag dig läsa föregående mening en gång till. Och repetera tills du begriper.


Frågan jag ställde i tråden gällde skrovtjocklek, inte givarmontering. Så försök inte, surgubbe!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Så försök inte, surgubbe!

Näe, jag är ingen surgubbe - jag sjösätter ju på lördag, så gott som allt är klart och motorn startade så snällt i kväll. 
Så där har du fel. Jag är på jättebra humör, och kallar inte ens personer för öknamn. 🙂
 

Men jag ger mig. Jag kunde inte för mitt liv tänka mig att något företag producerade en sådan där kluns för montage under vattenlinjen, jag förstår att den inte är enkel att placera. Jag tror jag personligen hade hittat på en annan lösning och trollat till så det fick plats där under durken i förpiken för att slippa plasta en klack och få lodet centriskt under båten, men nu är det inte min båt eller mitt ekolod, så det spelar ingen roll. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Jag tror jag personligen hade hittat på en annan lösning och trollat till så det fick plats där under durken i förpiken för att slippa plasta en klack och få lodet centriskt under båten, men nu är det inte min båt eller mitt ekolod, så det spelar ingen roll. 

 


Förklara gärna hur du tänker att man ska placera den horisontellt på en skrovyta som sluttar 20-30 grader, vilket är lutningen under förpiken. Och förklara också hur vi på nåt magiskt sätt ska placera givarens övre del inne i en av båtens tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev raol:


Förklara gärna hur du tänker att man ska placera den horisontellt på en skrovyta som sluttar 20-30 grader, vilket är lutningen under förpiken. Och förklara också hur vi på nåt magiskt sätt ska placera givarens övre del inne i en av båtens tankar.

Vad jag kan se i manualen finns det bara ett fåtal parametrar att ta hänsyn till när du väljer placering. Placera lodet centriskt så det inte lutar i sidled, se till att det inte skuggas av kölen och se till att det är minst 300 mm under vattnet, och inte är i vägen för t ex lyftsling. Inget om att det inte får luta längsledes (vad jag kan se). 
https://www.manualslib.com/manual/1648132/Raymarine-Hypervisiont-Hv-300-Series.html?page=24#manual

 

Jag är osäker på var ditt skrov lutar 20-30 grader, och om det är ett problem. Någonstans mellan 300 mm under vattnet och längs centrumlinjen innan kölen måste det väl finnas en yta som är tillräckligt stor för ett hål på 30 millimeter att få dit fästet tänker jag. 
 

Men - sluta bråka med mig om det nu. 
Din båt, ditt lod - montera det som du vill så blir du säkert nöjd 🙂 

Nu skall jag sova. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad jag kan se i manualen finns det bara ett fåtal parametrar att ta hänsyn till när du väljer placering. Placera lodet centriskt så det inte lutar i sidled, se till att det inte skuggas av kölen och se till att det är minst 300 mm under vattnet, och inte är i vägen för t ex lyftsling. Inget om att det inte får luta längsledes (vad jag kan se). 
https://www.manualslib.com/manual/1648132/Raymarine-Hypervisiont-Hv-300-Series.html?page=24#manual

 

Jag är osäker på var ditt skrov lutar 20-30 grader, och om det är ett problem. Någonstans mellan 300 mm under vattnet och längs centrumlinjen innan kölen måste det väl finnas en yta som är tillräckligt stor för ett hål på 30 millimeter att få dit fästet tänker jag. 
 

Men - sluta bråka med mig om det nu. 
Din båt, ditt lod - montera det som du vill så blir du säkert nöjd 🙂 

Nu skall jag sova. 


Än en gång, du förstår verkligen inte! Det krävs en plan yta för hela blocket du ser i bilden. Ytan kan luta några grader, men får inte vara välvd.

Ska JAG sluta bråka med DIG? Det är ju du som bråkar med mig här. Jag förklarar gång på gång hur verkligheten ser ut i vårt fall, och du inbillar dig nåt annat. Om det är av ren okunskap eller för att du är på trollhumör, det kan jag inte avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev raol:


Än en gång, du förstår verkligen inte! Det krävs en plan yta för hela blocket du ser i bilden. Ytan kan luta några grader, men får inte vara välvd.

Ska JAG sluta bråka med DIG? Det är ju du som bråkar med mig här. Jag förklarar gång på gång hur verkligheten ser ut i vårt fall, och du inbillar dig nåt annat. Om det är av ren okunskap eller för att du är på trollhumör, det kan jag inte avgöra.

Jag är inte på troll-humör alls. 
Varför skulle den inte kunna sitta på en något välvd yta? Den är gjord för båtar; de har inga plana ytor, ändå påstår du att givaren behöver en plan yta för att kunna monteras. Givaren har två skruvar för fäste, varför man inte kan ta hål två hål och montera den i centrumlinjen, och sedan fylla glappet med en fogmassa eller spackel förstår jag faktiskt inte. Eller karva/såga/forma i klossen som är närmast skrovet så som man gör vid dubbelmontage enligt instruktionsboken. 


image.thumb.jpeg.e878748fe61cb773c49197412982083b.jpeg

Jag ser därför två möjligheter:

1. Raymarine har tagit fram en dålig, otroligt oflexibel produkt som kräver en jätteinsats vid montage

2. Du har missförstått något och drar igång ett onödigt jättejobb och plastar en klack

 

Jag försöker då dig att förstå att set sannolikt är alt 2, men du är som vanligt otroligt envis och vägrar lyssna. Jag backar nu, och önskar dig istället lycka till med plastandet av klacken. 
Have fun!
👍

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev raol:


Än en gång, du förstår verkligen inte! Det krävs en plan yta för hela blocket du ser i bilden. Ytan kan luta några grader, men får inte vara välvd.

Ska JAG sluta bråka med DIG? Det är ju du som bråkar med mig här. Jag förklarar gång på gång hur verkligheten ser ut i vårt fall, och du inbillar dig nåt annat. Om det är av ren okunskap eller för att du är på trollhumör, det kan jag inte avgöra.

Jag är heller varken surgubbe eller okunnig om givaren, så jag lägger mig i. För jag ifrågasätter även jag  om du verkligen inte har något ställe alls att sätta den på.

 

Monterade själv en HV-300 på skrovyta med c:a 20° lutning för ett par veckor sedan (enkelmontage, precis som ditt). När du sågar snittet i hjälpblocket för att kompensera vinkeln (skall sågas !) går det alldeles utmärkt (om du har smalt blad i bandsågen) att även kröka snittet för att kompensera välvning av ytan i längsled. Välvning i sidled fyller du däremot ut med Sikaflex, givaren är ju inte SÅ bred.

 

Med blocket kompenserar du alltså för skrovformen, det är vad det är till för. Ena delen på utsidan, andra på insidan av det kluvna monteringsblocket. Visst innebär det att man måste ha tillgång till t ex en bandsåg, men det är så denna givare skall monteras.

 

Om du sedan inte kan dra kabeln rakt upp så var kreativ inför modifieringar inne i båten. Det är alltid bättre än att modifiera utanpå. T ex ta upp ett extra hål i en kojbotten ovanför för att vinna ett par cm eller liknande.

Jag fick själv göra en liknande lösning då min nya båt saknade septigivare och det var endast 10cm mellan "tak" i maskinrummet och tankens översida (=omöjligt att få ner en 40cm lång givare i den vinkeln). Tog upp ett hål i botten på akterdäcksbänken ovanför och monterade givaren därifrån. Hålet täcks numera av en o-ringstätad inspektionslucka.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag:

 

Sitter motorn i fören, sätt givaren under stickkojan/batteriutrymmet.

 

Sitter motorn i aktern, sätt givaren strax framför främre spant.

 

Eller på en pinne, som sänks ner vid behov.

 

Fråga: kan man testa ekolod på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lovisa1:

Fråga: kan man testa ekolod på land?

Nej, ekolodet är anpassat för ljudvågor i vatten, och även en liten luftspalt gör att det inte fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IngemarE skrev om något hjälpblock. Annars var min första tanke en tjockare gummiduk/platta, dels för att ta ur så skrovet  blev rakt samt för att få några extra mm.

Hur som borde det gå att kapa gängan med försiktighet utan att skada kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-19 vid 11:35 skrev IngemarE:
2021-04-19 vid 11:28 skrev Lovisa1:

Fråga: kan man testa ekolod på land?

Nej, ekolodet är anpassat för ljudvågor i vatten, och även en liten luftspalt gör att det inte fungerar.

Man kan ju ta ut ekolodsgivaren och använda en hink om man vill testa funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Man kan ju ta ut ekolodsgivaren och använda en hink om man vill testa funktionen.

Exakt, det handlar om vatten för att kyla givaren, enligt tillverkarna.

image.png.559819f5aebeef83057a0e1a2e922a42.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller vår givare så kommer följande att ske.

- Borra 3-4 mm provhål på den tänkta platsen för att kunna mäta skrovtjockleken.
- Slipa rent ner till plasten över den tänkta ytan.
- Använda epoxy med fiberfiller för att bygga upp en plan yta på den tänkta ytan. Tjockleken beror på skrovtjockleken på platsen. Kan vara från noll till kanske nån centimeter i mitten. Några millimeter mer på sidorna. Med en mittplacering finns det mer höjd inne i båten, så där vet vi att den kommer att få plats, men kräver då att vi plastar upp en plan yta under och över, som sagt.
- Göra motsvarande på insidan, för att plana ut v-formen där.
- Låta det härda en vecka och sen borra hålen och montera givaren helgen runt 1 maj.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev raol:

Vad gäller vår givare så kommer följande att ske.

- Borra 3-4 mm provhål på den tänkta platsen för att kunna mäta skrovtjockleken.
- Slipa rent ner till plasten över den tänkta ytan.
- Använda epoxy med fiberfiller för att bygga upp en plan yta på den tänkta ytan. Tjockleken beror på skrovtjockleken på platsen. Kan vara från noll till kanske nån centimeter i mitten. Några millimeter mer på sidorna. Med en mittplacering finns det mer höjd inne i båten, så där vet vi att den kommer att få plats, men kräver då att vi plastar upp en plan yta under och över, som sagt.
- Göra motsvarande på insidan, för att plana ut v-formen där.
- Låta det härda en vecka och sen borra hålen och montera givaren helgen runt 1 maj.
 

Men varför bygga och hitta på något själv när det följer med en mellandel som just är avsedd för detta ?  Och då blir det ju monterat som Raymarine föreskriver, samt mycket mindre jobb.

 

Är problemet att du inte har någon bandsåg ?  Enklaste modell duger, och om du måste köpa så kostar den bara en liten del av vad du fick ge för givaren. Har en bild på jiggen för att såga i rätt vinkel någonstans (ett vinkeljärn och två skruvtvingar på bandsågsbordet), men jag vet inte om du är så intresserad....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Vad gäller vår givare så kommer följande att ske.

Jag kom att tänka på att du tidigare skrivit att det funkat bra att låta givaren sitta på insidan av skrovet och "titta" genom skrovet.

Varför har du bestämt dig för att montera en givare utanpå skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Men varför bygga och hitta på något själv när det följer med en mellandel som just är avsedd för detta ?  Och då blir det ju monterat som Raymarine föreskriver, samt mycket mindre jobb.

 

Är problemet att du inte har någon bandsåg ?  Enklaste modell duger, och om du måste köpa så kostar den bara en liten del av vad du fick ge för givaren. Har en bild på jiggen för att såga i rätt vinkel någonstans (ett vinkeljärn och två skruvtvingar på bandsågsbordet), men jag vet inte om du är så intresserad....

Nej, det blir inte mycket mindre jobb. Ytan är välvd i två dimensioner och på ett ojämnt vis (dvs det är olika mycket välvning på olika punkter, i båda riktningarna - en oerhört komplex yta!), och vi har ändå inte tillgång till nån bandsåg. Detta ÄR den enklaste metoden för oss. Jag respekterar att det inte var så för dig, men för oss är det en helt annan situation. Annat skrov, andra förhållanden och andra redskap. Mellandelen kommer aldrig att gå att få särskilt välmatchad till ytan, så det är under inga omständigheter aktuellt att bara forma till den och fylla resten med tätningsmassa. Det kommer inte att funka i vårt fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Jag kom att tänka på att du tidigare skrivit att det funkat bra att låta givaren sitta på insidan av skrovet och "titta" genom skrovet.

Varför har du bestämt dig för att montera en givare utanpå skrovet?

Denna typ av givare fungerar inte på insidan av skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Nej, det blir inte mycket mindre jobb. Ytan är välvd i två dimensioner och på ett ojämnt vis (dvs det är olika mycket välvning på olika punkter, i båda riktningarna - en oerhört komplex yta!), och vi har ändå inte tillgång till nån bandsåg. Detta ÄR den enklaste metoden för oss. Jag respekterar att det inte var så för dig, men för oss är det en helt annan situation. Annat skrov, andra förhållanden och andra redskap. Mellandelen kommer aldrig att gå att få särskilt välmatchad till ytan, så det är under inga omständigheter aktuellt att bara forma till den och fylla resten med tätningsmassa. Det kommer inte att funka i vårt fall.

Hmm, men givaren är ju bara c:a 20x5cm.

Mycket speciellt skrov du måste ha (eller valt en extremt udda placering ?) för att ha flera böjar och välvningar på denna lilla yta.

 

Du har väl tänkt på att denna givare inte skall placeras nära kölen, för då förstör du en del av fördelen med denna avancerade givare och kan få störningar i bilden ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Med en mittplacering finns det mer höjd inne i båten,

OM jag förstår installationsinstruktionerna rätt ska man av någon anledning inte montera givaren i mitten?? Jag förstår dock inte instruktionen riktigt varken på engelska eller svenska.

 

Bilden visar att givaren ska sitta på ena eller andra sidan, medan texten anger att man ska montera givaren så nära mittlinjen som möjligt.

 

• Installera givaren så när båtens mittlinje som möjligt.

image.png.b941ef8bf5eb4ddeac4546320b132818.png

5) Segelbåt med köl Fenköl — montera riktad mot kölen och kontrollera att kölen inte stör givarens strålfältsbredd.

Hur då montera riktad mot kölen?

 

5) Keel sailboat Fin keel — mount forward of the keel, ensuring that the keel will not obstruct the transducers wide beam width.

Engelska blev ju bättre, men...

Hur ska kölen kunna störa när man monterar framför kölen.

 

Jag funderar på att montera en liknande givare, så det är därför jag undrar lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck...

 

4 minuter sedan skrev IngemarE:

Hmm, men givaren är ju bara c:a 20x5cm.

Mycket speciellt skrov du måste ha (eller valt en extremt udda placering ?) för att ha flera böjar och välvningar på denna lilla yta.

 

Du har väl tänkt på att denna givare inte skall placeras nära kölen, för då förstör du en del av fördelen med denna avancerade givare och kan få störningar i bilden ?


Plattan är 25 x 5 cm. Den ENDA platsen vi kan montera givaren på har en yta med de egenskaper jag beskriver. Det är helt otroligt att du och andra gång på gång ifrågasätter detta, när JAG vet hur det ser ut och ni andra som ifrågasätter inte har minsta aning om hur det ser ut. Oerhört märkligt beteende!

Givaren ska inte placeras bredvid kölen, nej. Framför kölen har däremot ingen betydelse. Givarens strålningsmönster är mycket smalt i längsled (från några få grader till nåt tiotal grader beroende på vilket läge som används), men extremt brett i sidled (nästan 180 grader).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

5) Segelbåt med köl Fenköl — montera riktad mot kölen och kontrollera att kölen inte stör givarens strålfältsbredd.

Hur då montera riktad mot kölen?

 

5) Keel sailboat Fin keel — mount forward of the keel, ensuring that the keel will not obstruct the transducers wide beam width.

Engelska blev ju bättre, men...

Hur ska kölen kunna störa när man monterar framför kölen.

Måste vara översättningsproblem.

Jag tolkar "mount forward of the keel, ensuring that the keel will not obstruct the transducers wide beam width." som att med det montaget undviks störning från kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

OM jag förstår installationsinstruktionerna rätt ska man av någon anledning inte montera givaren i mitten?? Jag förstår dock inte instruktionen riktigt varken på engelska eller svenska.

 

Bilden visar att givaren ska sitta på ena eller andra sidan, medan texten anger att man ska montera givaren så nära mittlinjen som möjligt.

 

• Installera givaren så när båtens mittlinje som möjligt.

image.png.b941ef8bf5eb4ddeac4546320b132818.png

5) Segelbåt med köl Fenköl — montera riktad mot kölen och kontrollera att kölen inte stör givarens strålfältsbredd.

Hur då montera riktad mot kölen?

 

5) Keel sailboat Fin keel — mount forward of the keel, ensuring that the keel will not obstruct the transducers wide beam width.

Engelska blev ju bättre, men...

Hur ska kölen kunna störa när man monterar framför kölen.

 

Jag funderar på att montera en liknande givare, så det är därför jag undrar lite.

För skrov med kraftig vinkel där man inte kan montera i mitten rekommenderas delade givare, som monteras så som skissen du lagt in visar. Där är givarparet uppdelade så att den på babords sida bara strålar åt babord, och vice versa. Nackdelen med den metoden är förstås att man behöver två givare, för ungefär dubbla kostnaden, plus att man måste hitta TVÅ platser som fungerar. Kanske lättare på vissa båtar, svårare på andra.
Har man en väldigt rak köl kan den nog komma in i konen om man har CHIRP-läget. Tänk dig en rak köl som på många avancerade tävlingsbåtar, där det mest ser ut som en rak vinge ner under båten. Samma sak med kölblad som hissas upp och sänks ner vertikalt, som ju också är helt raka. Men för en bakåtsvept köl är det inget problem.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...