Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Dsl

Upptagning på trailer, risker med att inte backa ner långt

Rekommendera Poster

Har precis köpt min första båt, en 5,5m DC på kanske 800kg inkl motor, och alltså aldrig sjösatt den än. Har en viss vana av att traila då vi hade en 5m ht i familjen för många år sedan på runt 650kg. Denna stod endast på trailer så det blev ju en del dopp för trailern varje säsong och trots att vi alltid doppade i stort sett hela hjulen tror jag aldrig vi hade problem med bromsar eller hjullager på 15 år (bara sötvatten dock).

 

Min båt skall ligga på västkusten och nu läser jag att många inte doppar navet för att undvika problem (har en obromsad romsad kärra nu, men lurar på en bromsad) . Låter klokt men jag är orolig för upptagningen. Minns att vi vevade rätt bra för att få upp vår gamla ht och tänker att man får kämpa ordentligt om trailern knappt står i vattnet.

 

Då kommer frågan, vad finns det för risker med detta?

Håller kroken i båten för hur mycket som helst? Klarar trailern av nästan all vikt på första rullen?

(Har bakhjulsdriven bil med P-broms på bakhjulen så jag får väl skaffa ett par klossar till framhjulen så att jag inte glider i)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande båtar har jag dragit upp utan att dränka trailern.

Ockelbo dc21, Bella 620, Yamarin 6420 och HR 610 och ett dussin mindre båtar.

Jag har endast backat ned trailern till första hjulmuttern det blir då en liten del av bromstrumman som dränks, stävöglan håller betydligt mer än vad du tror, i alla fall på de Nordiska båtarna. Trailrarna har varit Fogelsta och Brenderup de enda jag anser vara värda namnet båttrailer. Har även haft en Warner  vinsch (den oranga modellen) monterad vilket underlättar både sjösättning och upptagning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som ovan. Backar ner till nedersta hjulmuttrarna för att inte få saltvatten i lagren. Fungerar bra, man får veva rätt friskt. Är vinsch,  vinschband och krok i gott skick och bra kvalité så inga problem. Vet inte hur tung din bil är men jag brukar ha stoppklossar för säkerhetsskull. Men min båt väger det dubbla. Skulle det glida sluta det ju när båten börjar flyta så risken att sjösätta bilen är liten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenstånd och slipens lutning/förutsättningar är det som avgör...

 

Har haft otroligt enkla upptagningar och sjösättningar på en slip som andra gånger varit bökig pga lågt vattenstånd. I extrema fall riskerar man att ställa båten på botten om man inte sjösätter hela alltet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Vattenstånd och slipens lutning/förutsättningar är det som avgör...

Jepp, det har stor betydelse.

Själv gillar jag inte alls att i princip lyfta ur båten med winchen. Har alltid backat ner så långt att jag kan spela upp båten hyfsat lätt. Har dock alltid gett mig när det börjat bubbla om avgasröret.

Har aldrig haft några problem med lager eller bromsar pga detta. Förresten har väl alla moderna trailers vattentäta lager, typ Knott e.dyl?

Sedan har jag alltid kört nån mil efteråt också vilket jag tror är en fördel.

Jag skulle inte ens orka putta i båten om jag inte backar ner så jag dränker hjulen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Sedan har jag alltid kört nån mil efteråt också vilket jag tror är en fördel.

Det svaret fick jag från Brenderup/Fogelsta vid frågan om att det är problem att backa ned hjullagren under vatten. Nej, normalt inte. Om du sedan kör med kärran en bit så är det förstås bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Det svaret fick jag från Brenderup/Fogelsta vid frågan om att det är problem att backa ned hjullagren under vatten. Nej, normalt inte. Om du sedan kör med kärran en bit så är det förstås bättre.

Kanske finns olika vattensäkra lager men jag har bytt några gånger på min 30-kärra och bara efter något år så går de sönder igen trots att jag pressat in hjullager-fett i dem. Har iofs inte kört mer än någon km efter upptag men jag litar inte på lagrens vattenfasthet ändå. Nu har jag båten hos en marina som använder min kärra och kör ca 100 m och det funkar, fast de kärvar och låter som en katt man råkar trampa på svansen under resan från rampen upp till förvaringsplatsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara backat ned till strax nedanför hjulbultarna, för att inte få in saltvatten i trummorna, med alla mina båtar (nu senast en Yamarin 68DC som väger ca 1600 kg). 

Om jag någon gång skulle behöva backa ner mer försöker jag antingen skölja den med slang efteråt alternativt backa ner hela boogien i sötvatten. 

Jag har sett en del trummor som har sjösatts på västkusten genom att backa ner långt och det blir ingen vacker syn efter ett tag. Lagerna ska väl klara sig bättre så vitt jag förstår 

 

Det enda nackdelen som jag ser är att det är hårtarbete att vincha manuellt och därför kör jag elvinsch numera :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en Gaupen till min Buster m under många år, och nästan uteslutande lagt i den från trailern i varierande vatten. Backar alltid rätt så långt i vattnet och har aldrig haft något som helst problem. Det har säkert blivit 15-25 i och ur varje säsong. Gaupen är ju ingen dyrgrip i sammanhanget och nån kärlek har trailern aldrig fått.

Jag tror nyckeln här är som tidigare påpekats, att jag så gott som alltid har haft några mil på rull direkt efter upptaget, ibland väldigt många.

 

Nu byter jag till en iaf dyrare trailer till nästa båt, och där gör priset på denna att den säkert kommer att spolas av, få lite spray och fett där så behövs i högre utsträckning än den förra, vare sig det behövs eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå bäst att lägga stoppklossarna under bakhjulen! Där gör dom ju mest nytta när belastningen från trailern via dragkroken tynger ned bilen bak och bakåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl ändå bäst att lägga stoppklossarna under bakhjulen! Där gör dom ju mest nytta när belastningen från trailern via dragkroken tynger ned bilen bak och bakåt.

När du vevar upp båten på trailern hamnar mycket vikt bak på trailern dvs lyfter kroken på bilen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte backa ner trailern så att vatten kommer åt lager eller bromsar. Har du en trailer som är dimensionerad för din båt så kommer trailer och vinch att hålla bra. Kroken fram i fören håller garanterat. Tycker du att det går tungt så byt till en el-vinch eller en som är dimensionerad för en tyngre båt så den har en lättare utväxling. Du får en billig el-vinch för 2000kr och ett batteri för några hundra. Det gör det också mycket lättare att ta upp och sjösätta när du är ensam om har lite vind som bråkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om TS ska kunna sjösätta sin 800 kg båt ensam på lite varierande ramper och inte ens behöva backa ner så långt att bromstrummorna tar i vattnet kan det vara bra att ha mycket goda och vällagade köttbullar. F´låt... mycket hårda och vällagrade kölrullar skulle det vara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är, eller var bortskämd med en gammal Land-Rover under den tiden jag höll på med trailerbara båtar. Dessvärre fick man ju sjösätta och ta upp hela bekantskapskretsend båtar. Med sådant fordon var det aldrig någonsin några problem. Möjligen satt dragkrokarna litet högt upp för de flesta trailers men det kunde underlätta vid sjösättning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag är, eller var bortskämd med en gammal Land-Rover under den tiden jag höll på med trailerbara båtar. Dessvärre fick man ju sjösätta och ta upp hela bekantskapskretsend båtar. Med sådant fordon var det aldrig någonsin några problem. Möjligen satt dragkrokarna litet högt upp för de flesta trailers men det kunde underlätta vid sjösättning.

Om du gillar både gamla Land Rover och båtar kan jag rekommendera Youtubekanalen "Travels with Geordie". Han har en Series II, militärversion 1 ton, som han byggt samman av lösa delar, vet nästan allt som är värt att veta om LR.

Sorry för OT..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar!

 

Bilen är en BMW 5:a med automatlåda och tjänstevikt på över 1800kg så den är jag inte orolig för. Förutom glidrisken som jag inte tänkt på innan jag började läsa gamla trådar. Dock bör klossar fram eller dragen trailerbroms lösa detta. 

Tidigare erfarenheter baseras på en volvo 740 och denna gled aldrig, men jag har stått och hoppat en del på dragkroken med spinnande bakhjul  för att då upp båten på en regnspårig grusramp.

 

Befintligt dragband är slut så detta skall bytas mot ett nytt. Biltema, 1500kg borde ju räcka.

 

Kärran är än så länge en obromsad BT trailern som verkar hyfsat stabil. Den är vald till båten av en marina så jag hoppas att den är bra anpassad.

 

Det verkar ju uppenbarligen finnas olika skolor och erfarenheter av att doppa lager och bromsar men jag får väl försöka köra på sunt förnuft. Går det utan dopp så är det bra, känns det fel får jag backa mer. I övrigt skall jag hålla koll på grejerna och smörja sista rullen lite 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller framhjulsdrivna fordon lär det finnas dragkrokar att fästa i den främre bogseröglan.

Det är lättare många gånger att "nosa" släpvagnar rätt än att backa dem rätt, sedan kan det vara en fördel på trailerramperna att få drivhjulen närmast trailern.

 

Men som sagts, en hederlig gammal helt mekanisk 4wd med lågväxel och diffspärrar och gärna med en diesel, det är oslagbart i trailerrampen.

Nu är min Land-Rovertid förbi. och även den med Lapplandern, valpen, som blev kortlivad i min ägo. Däremot skulle jag kunna tänka mig en första generationens Toyota Landcruiser, en japansk mix av Willys och Land-Rover, men dom är svåra att få tag på. Sedan vill jag ha en VW 181 innan jag dör också, men den har ju bara 2wd, ändå är det en bra terrängbil.

 

Styrpulpet båt tror jag inte är aktuellt att skaffa igen, det räcker med den båten jag har, och den går inte att traila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag skulle inte backa ner trailern så att vatten kommer åt lager eller bromsar. Har du en trailer som är dimensionerad för din båt så kommer trailer och vinch att hålla bra. Kroken fram i fören håller garanterat. Tycker du att det går tungt så byt till en el-vinch eller en som är dimensionerad för en tyngre båt så den har en lättare utväxling. Du får en billig el-vinch för 2000kr och ett batteri för några hundra. Det gör det också mycket lättare att ta upp och sjösätta när du är ensam om har lite vind som bråkar.

 

En elvinch med trådlös fjärr verkar riktigt nice. 

Men det tillkommer ju batterilåda och installation (man vill väl att batteriet laddas av bilen). Dessutom är jag skeptisk till mer saker som kan gå sönder och kräver underhåll.

 

Förstahandsvalet för mej är båtplats och då kommer båten antagligen bara åka upp och ner en gång.

 

Får vi ingen plats så är alternativet en trailerplats där man förvarar båten och sjösätter varje gång. Då är elvinch ett alternativ.

 

Om ovanstående skiter sig måste jag byta till en bromsad trailer och då blir en ellösning absolut övervägd. Dessutom har jag en garageuppfart med 11graders lutning så där behöver jag vincha hela ekipaget om jag skall parkera det eller skall försöka få in det i garaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att ha batteriet till vinschen löst liggandes i kofferten på bilen.

Snabbkopplingar för anslutning till vinschen. Alltid fulladdat eftersom du laddar det efter varje användning. Mindre risk att det stjäls när du är ute med båten. Utan batteri ingen upptagning,

om du inte har någon handjagad vinsch i reserv.

Att ha laddström kopplat ifrån bilen är inget att rekommendera på moderna bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Dsl said:

 

En elvinch med trådlös fjärr verkar riktigt nice. 

Men det tillkommer ju batterilåda och installation (man vill väl att batteriet laddas av bilen). Dessutom är jag skeptisk till mer saker som kan gå sönder och kräver underhåll.

 

Förstahandsvalet för mej är båtplats och då kommer båten antagligen bara åka upp och ner en gång.

 

Får vi ingen plats så är alternativet en trailerplats där man förvarar båten och sjösätter varje gång. Då är elvinch ett alternativ.

 

Om ovanstående skiter sig måste jag byta till en bromsad trailer och då blir en ellösning absolut övervägd. Dessutom har jag en garageuppfart med 11graders lutning så där behöver jag vincha hela ekipaget om jag skall parkera det eller skall försöka få in det i garaget.

 

Som Jorgen01 skriver så är det enklast att ha batteriet i kofferten på bilen. Det tar så pass mycket ström att ta upp en båt så man vill gärna ladda det mellan upptagningarna. Jag har batteriet hemma i förrådet och laddar det där, sen tar jag med det när jag ska sjösätta eller ta upp. Min vinch har även handtag för manuell vinchning om det behövs. Vinchen är fast monterad och jag drar över en tillklippt sopsäck och fäster med ett spännband när jag inte använder den, för att skydda mot regn. Jag kör en Buster XL, med motor bensin och övriga tillbehör så väger den dryga 900kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-22 vid 11:26 skrev Georg_Ohm:

Styrpulpet båt tror jag inte är aktuellt att skaffa igen, det räcker med den båten jag har, och den går inte att traila.

Jodå, så stor båt har du väl inte:D

Gäller bara att ha rätt utrustning så går det fint, och inte för mycket "knäck" på rampen om maskin i bilen är för klen💪

Mvh Andréas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min trailer (en Fogelsta ifrån 2019) är det två växlar på veven. Dvs man flyttar veven till ett annat hål med en annan utväxling när det börjar gå för tungt. Besparar mig väldigt mycket slitande när båten ska upp. Har aldrig sett detta på någon annan trailer dock, det kanske är något ganska nytt påfund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

På min trailer (en Fogelsta ifrån 2019) är det två växlar på veven. Dvs man flyttar veven till ett annat hål med en annan utväxling när det börjar gå för tungt. Besparar mig väldigt mycket slitande när båten ska upp. Har aldrig sett detta på någon annan trailer dock, det kanske är något ganska nytt påfund?

Till och med Biltema säljer winschar med två utväxlingar så inget nytt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev pseudonym:

Till och med Biltema säljer winschar med två utväxlingar så inget nytt där.

 

Aha. Jag som inte tittar så noga på andras winschar med andra ord 😛 Men bra är det i varje fall, även om jag ibland skulle önska ytterligare en växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt med två utväxlingar på lite större vagnar och trailers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största faran på det viset som du ska vinscha, är att kroken i båten åker genom skrovet, då du får ett enormt drag i den. Det som händer då är att båten rullar av och slår ner i betongen och du får plasta om botten på båten, eller som jag såg för något år sedan drevet låg i en hög bakom båten. Säkerställ noga att dragkroken i båten håller. Byter hellre hjullager än det ovanstående.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Den största faran på det viset som du ska vinscha, är att kroken i båten åker genom skrovet, då du får ett enormt drag i den. Det som händer då är att båten rullar av och slår ner i betongen och du får plasta om botten på båten, eller som jag såg för något år sedan drevet låg i en hög bakom båten. Säkerställ noga att dragkroken i båten håller. Byter hellre hjullager än det ovanstående.

Kan inte nog mycket instämma i detta. Varför våldföra sig på vinch, torn, infästningar osv i onödan?

Och dessutom med större risker inbakade.

 

Just nu slår det mig att på min flitigt använda båttrailer som dränkts vid varje sjösättning har jag aldrig haft några problem, medans på flera vanliga vagnar som aldrig varit under vatten har jag haft det vanliga pysslet med backar, vajrar, kontakter osv. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovanstående talare. Har aldrig förstått rädslan för att backa ner hjulen i vattnet.

Det blir väldiga krafter om man ska lyfta upp båten på trailer med winschen. Man riskerar skador och kostnader som vida kan överstiga eventuellt lagerbyte. Vatten i bromsarna försvinner ju när man kör därifrån. Jag har hittills aldrig haft några problem med vare sig lager eller bromsar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rampens lutning är ju helt avgörande om man måste doppa eller inte. Hade en styrpuppa som jag regelbundet  sjösatte på två väldigt olika ramper. En väldigt brant, där fanns ingen anledning att doppa mer än till fälgkanten, vilket jag strävar efter. Den andra var så flack att det nästan inte gick att sjösätta eller ta upp på det viset, med den kärran. Men så var jag med och tog upp en kompis båt med hans kärra på den flacka rampen och det gick bra, med dopp till fälgkanten. Skillnaden var att hans kärra hade en sån gungbräda till de bakersta två kölrullarna! Alltså att när båten trycker ner den bakersta rullen trycks den rullen framför upp. När båten balanserar på dessa tippar den tillslut framåt och upp på kärran, jättebra grej på flacka ramper! Ett måste nästa gång jag köper båtkärra iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade en trailer med just en sådan vagga idag faktiskt.

Jag tänker att när hela vikten av min båt kommer ligga på denna vaggan längst bak på trailern (2,3t),

vad händer då med kraften vid min dragkrok? Jag vågar nog inte använda mina grejor så.

Allt moment som byggs upp tar ju vägen någonstans om/när något går fel.

Jag är absolut ingen båtexpert, men jag är uppvuxen i en familj som jobbade med tunghantering (mobilkranar) och där fick man lära sig tidigt om vikter, krafter, moment och att styra riskerna åt rätt håll.

 

Om det nu skulle vara fallet, även om det inte hänt mig än, så skulle ett lager eller vajerbyte ta nån timme att byta. En olycka skapad av fel moment på fel plats kan man få sota för resten av livet om man har otur, sen kan det bli dyrt också.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...