Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dsl

Upptagning på trailer, risker med att inte backa ner långt

Rekommendera Poster

2021-02-25 vid 23:23 skrev Seahunter:

Jodå, så stor båt har du väl inte:D

Gäller bara att ha rätt utrustning så går det fint, och inte för mycket "knäck" på rampen om maskin i bilen är för klen💪

Mvh Andréas

9;5 m i vattenlinjen, 3,1 m bred, 5,5 ton med diesel i tankarna.

Tja, inget är omöjligt, kanske funkar med den gamle Land-Rovern om man finner en lämplig trailer och använder landyns frontvinch som kopplas i den redan sneddragna lyktstolpen.

Christers fyraxliga Scanior med 20 tons kran är dock ett klart bättre alternativ.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fobin mot saltvatten går väl bota med att spola av rent med sötvatten och har bromsat släp bör man väl ändå serva till sina bromsar någon gång.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Fobin mot saltvatten går väl bota med att spola av rent med sötvatten och har bromsat släp bör man väl ändå serva till sina bromsar någon gång.    

Smörjnipplarna som fanns litet varstans förr i tiden är ju dessvärre bortrationaloserade för längesen. Iofs så vet ju ändå inte dagens ungdomar vad sådana skall användas till, dom känner ju inte ens till att vi en gång hade vänstertrafik... 

 

Sedan om man får för sig att montera smörjnipplar så går det väl ändå inte att trycka in något fett i de moderna helkapslade kullagrerna. 

 

En del saker var mycket bättre förr, ungdomarna exempelvis... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, ju förr desto bättre.. 😁

 

Hittade precis en bild på hur proffsen gör som lägger i och ur från morgon till kväll.

 

9BAEAEC3-E040-4F24-B4FE-4F56FBE13AAD.thumb.jpeg.237eb64f4c2f1de91ae7cc0401e32c94.jpeg

 

Redigerad av Jacques
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med proffs menar jag Suzuki marine.. 😁

 

Lyckades bara inte lägga bägge bilderna på samma inlägg.  (Jag vet, jag borde gå en kurs eller nåt)6C63B122-F057-489A-8A3B-EE4E1548C8AA.thumb.png.543f268ed70f63a9fd895d45265aff72.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Smörjnipplarna som fanns litet varstans förr i tiden är ju dessvärre bortrationaloserade för längesen. Iofs så vet ju ändå inte dagens ungdomar vad sådana skall användas till, dom känner ju inte ens till att vi en gång hade vänstertrafik... 

 

Sedan om man får för sig att montera smörjnipplar så går det väl ändå inte att trycka in något fett i de moderna helkapslade kullagrerna. 

 

En del saker var mycket bättre förr, ungdomarna exempelvis... 

Det är väl vanliga koniska hjullager på kärror. Jag har satt nipplar på mina smörjkoppar men glömmer ända trycka dit extra fett.  Bromsdamm och fett löses inte så lätt av saltvatten.  Är det svårt att flyta på båten rakt så sätt några stöttor som sen plockas bort. Jag har inga rullar bara hala brädor och vinschar bara sista halvmeter.  

  

båtupptagning.jpg

Redigerad av Eile
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-26 vid 13:22 skrev kossor:

Den största faran på det viset som du ska vinscha, är att kroken i båten åker genom skrovet, då du får ett enormt drag i den. Det som händer då är att båten rullar av och slår ner i betongen och du får plasta om botten på båten, eller som jag såg för något år sedan drevet låg i en hög bakom båten. Säkerställ noga att dragkroken i båten håller. Byter hellre hjullager än det ovanstående.

Olika bud nu, men det är ju precis ett sådant här scenario jag vill slippa. Håller med om att ett hjullager kanske inte är så faligt men måste man byta båda samt bromsar vartannat år börjar det ju bli segt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-26 vid 15:42 skrev Jacques:

Kan inte nog mycket instämma i detta. Varför våldföra sig på vinch, torn, infästningar osv i onödan?

Och dessutom med större risker inbakade.

 

Just nu slår det mig att på min flitigt använda båttrailer som dränkts vid varje sjösättning har jag aldrig haft några problem, medans på flera vanliga vagnar som aldrig varit under vatten har jag haft det vanliga pysslet med backar, vajrar, kontakter osv. 

 

2021-02-26 vid 18:47 skrev Zwen:

Instämmer med ovanstående talare. Har aldrig förstått rädslan för att backa ner hjulen i vattnet.

Det blir väldiga krafter om man ska lyfta upp båten på trailer med winschen. Man riskerar skador och kostnader som vida kan överstiga eventuellt lagerbyte. Vatten i bromsarna försvinner ju när man kör därifrån. Jag har hittills aldrig haft några problem med vare sig lager eller bromsar.

 

 

Baseras era erfarenheter på saltvatten?

Som sagt har jag också månårig erfarenhet av en bromsad trailer som doppades i insjö flera gånger/år utan problem så där skulle jag inte vara så orolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Dsl:

Olika bud nu, men det är ju precis ett sådant här scenario jag vill slippa. Håller med om att ett hjullager kanske inte är så faligt men måste man byta båda samt bromsar vartannat år börjar det ju bli segt.

 

 

 Det väg saltade snöblasket håller nog högre frätrisk på bromsar mm än ett snabbt dopp i sjön och de flesta äldre bilar samt dacia med trumbromsar bak klarar sig mer än bara 2 år.     Tung båt och trailer som pga av båtens tyng och kultryck inte har hjulen längst bak då kan kultrycket bli så negativt att antingen lossar kopplingen eller så lättar bakhjulen och bilen sjösätts.MgdCO7bldDZWuIAzTBPBM5X1fsM.jpg.2167501baea2acb8fb0c702c40cb336d.jpg  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ekipage är båt på 1500 kg, trailer Brenderup & Opel Insignia 4x4 Twinturbo Diesel. Jag backar aldrig ner mer än att vattnet når nederdelen på fälgen. Det finns 2 saker jag prioriterar med trailern, vagga & el-vinsch. Har aldrig haft några problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning på trailer problemet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-28 vid 12:29 skrev Eile:

 Det väg saltade snöblasket håller nog högre frätrisk på bromsar mm än ett snabbt dopp i sjön och de flesta äldre bilar samt dacia med trumbromsar bak klarar sig mer än bara 2 år.     Tung båt och trailer som pga av båtens tyng och kultryck inte har hjulen längst bak då kan kultrycket bli så negativt att antingen lossar kopplingen eller så lättar bakhjulen och bilen sjösätts.

 

Ja det klart, trumbromsar på bilar funkar ju bra trots saltet. Men det förutsätter ju att de används och det kanske är det som är problemet med en trailer. Får den stå i 3mån efter ett dopp är det lätt att det kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dsl:

 

Ja det klart, trumbromsar på bilar funkar ju bra trots saltet. Men det förutsätter ju att de används och det kanske är det som är problemet med en trailer. Får den stå i 3mån efter ett dopp är det lätt att det kärvar.

Vattenslang med sötvatten om man är orolig och sen ta en runda, vill man torka/värma till går det väl åka en bit med anliggande handbroms. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Vattenslang med sötvatten om man är orolig och sen ta en runda, vill man torka/värma till går det väl åka en bit med anliggande handbroms. 

Jo, det går kanske att lösa (förutsatt att färskvatten finns tillgängligt). Men en liten sväng med lätt handbroms kan nog vara bra.

 

Nu har jag precis fått båtplats så grundfrågan blir antagligen inte aktuell denna sommaren eftersom båten bara skall upp en gång och så med min obromsade trailer (så länge jag inte får ett ryck och köper en bromsad trailer för att jag vill ta med båten till inlandet på semestern).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...