Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Undervattensbelysning?!

Rekommendera Poster

Vad gäller undervattensbelysning,

 

Finns det praktiska aspekter som motiverar en installation, eller är det bara mys?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jacques:

Vad gäller undervattensbelysning,

 

Finns det praktiska aspekter som motiverar en installation, eller är det bara mys?

Om du frågar mig, anser jag att det är rätt onödigt. Klart det kan ju se effektfullt ut på bilder från sydligare breddgrader i andra hav där vattnet redan innan är smaragdgrönt. Det jag sett i hamnar i Bohuslän med grumligt vatten ser inte alls mysigt ut. 
Men klart ur miljösynpunkt är det ju då lättare att sanera länspumpat oljigt vatten, ölburkar, plastförpackningar och annat som vanligtvis slängs överbord och från bryggor i gästhamnarna på kvällarna när det festats.

Men vattnet behöver ju inte vara kontaminerat med skräp, det är ju alger och diverse plankton som gör det ogenomskinligt, det skulle väl vara för marelden i så fall, eller kanske jag tänker fel, marelden lyser väl kanske inte i redan upplyst vatten...?

 

Jag hade nog hellre satsat på en bra däcksbelysning att tända för att öka säkerheten ombord efter mörkrets inbrott.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, här hemma i våra svarta vatten kanske det kan kvitta.

 

Men om man tänker sig lite söderut, nog borde det kunna locka till sig lite fiskar kvällstid för ungarna att kika på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jacques:

Absolut, här hemma i våra svarta vatten kanske det kan kvitta.

 

Men om man tänker sig lite söderut, nog borde det kunna locka till sig lite fiskar kvällstid för ungarna att kika på?

Då kan det vara lättare att lysa med en modern LED-strålkastare, eller en äldre med halogenlampa rakt ned i vattnet. Vissa fiskar är dock på goda skäl rädda för ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt kul med undervattensbelysning vid nattabadet. Jag har en löstagbar som jag sätter fast i badstegen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-19 vid 14:02 skrev Jacques:

Vad gäller undervattensbelysning,

 

Finns det praktiska aspekter som motiverar en installation, eller är det bara mys?

Nej.

 

2021-02-20 vid 14:43 skrev excel319:

Det är rätt kul med undervattensbelysning vid nattabadet. Jag har en löstagbar som jag sätter fast i badstegen.

Fluktare?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en modetrend som får sjunka till botten. Förvisso trodde man ju det om hemdatorer och internet också.... 

Så det kommer nog att finnas undervattensbelysning som tillval på på nya båtar och som tillbehör, men när båtägare i våra vatten, som vare sig är azurblå eller smaragdgröna, utan mer chokladbruna eller antracitgråa inser att det inte blir lika bra här som i medelhavet eller i Florida avtar nog intresset på dessa breddgraderna för denna typ av belysning, spår jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Nej.

 

Fluktare?

Inte direkt någon höjdare att flukta på sig själv. Har inte någon så stor spegel på akterspegeln, även om den är välpolerad. Jag vill ju att den delen av båten som andra seglare ser mest av är presentabel 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev excel319:

Inte direkt någon höjdare att flukta på sig själv. Har inte någon så stor spegel på akterspegeln, även om den är välpolerad. Jag vill ju att den delen av båten som andra seglare ser mest av är presentabel 🙂

Ok, det är alltså inte därför den stora ytan längst akterut på skrovet heter just så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en annan sorts belysning, däcksbelysning har jag redan nämnt, men man kunde ju belysa båtens namn på något vis, som görs på färjor och kryssningsfartyg.

Någon typ av helkapslad LED-belysning av samma typ som man har på bilar och släpvagnar som nummerskyltsbelysning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Tänkte på en annan sorts belysning, däcksbelysning har jag redan nämnt, men man kunde ju belysa båtens namn på något vis, som görs på färjor och kryssningsfartyg.

Någon typ av helkapslad LED-belysning av samma typ som man har på bilar och släpvagnar som nummerskyltsbelysning.

Hehe... Lustigt att detta kom upp just på detta sätt...🙂 Håller på med det. Monterade tidigare 2 st Ledlister i båten och fick kapa av 3 dioder på varje. Såg att man kan göra just så, dela vid var 3:e och sparade dessa för framtida lysande behov. Hade även ett par dm överbliven teak u-list liggande och fick idèn att göra små lampor av detta. Lödde på kablar på 3-dioderslisterna och testade, det lyser fint och drar väldigt lite. Nu har jag 2 st ca 1 dm långa teak u-lister med 3 led vardera fastlimmade längst upp i U:et så att säga. Kabellödningarna är indränkta i epoxi så det blev ganska robust. När jag får av presenningen tänkte jag sätta en på varje sida längst upp under doghouse-takets kant så lyser det ner längs sidorna. De drar så lite ström så jag tror de får lysa för jämnan.

Får väl se hur det blir i praktiken, om det blir någon vettig spridning av ljuset o så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D5BCD088-8D9E-4388-8E74-6833D7774D25.thumb.png.440048be0fdd8945818d2374944bb3fa.png
Nu har iaf detta ljus inhandlats. Tillverkaren av båten tyckte jag var petig i mina önskemål om monteringen, så det fick jag helst göra själv. Är numer helt övertygad om att det blir en bra barnvakt en stund på kvällen, medans en annan tex lagar mat. Som tidigare nämnts tror jag det gör sig bäst söderut. Återkommer med rapport..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...