Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JanKurt

Upphängning av gummibåt på Nimbus 28dc

Rekommendera Poster

Har en Nimbus 28DC och tänker skaffa en lämplig gummibåt (ca: 2,5 m).

Kruxet är bara hur jag ska få med mig gummibåten?

Jag är alltså ute efter en bra/smidig lösning på hur jag kan fälla eller lyfta upp gummibåten.

Är tacksam för alla tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sk "snap davit" fäste borde ju fungera bra. Finns flera leverantörer och utföranden.

image.png.fdbf807b689aa04e459e79572ded9688.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev buzzer:

Ett sk "snap davit" fäste borde ju fungera bra. Finns flera leverantörer och utföranden.

image.png.fdbf807b689aa04e459e79572ded9688.png

Dom är säkert jättebra och lättanvända.

Jag har skrivit det förut och gör det igen, det finns minst två nackdelar.

1 säkerhetsmässigt vill man kanske inte ha beslag fastskruvade på badbryggan som man kan snubbla på eller slå tårna blodiga mot.

2 man måste limma fast ett beslag på gummibåten.

Sedan kostar väl beslagen rätt mycket pengar, å andra sidan billigare än diverse dävertar och andra grejer.

 

Jag har samma problem med min gummibåt. Jag har inga beslag eller någonting. Jag surrar fast gummibåten.

Det blir meckigt, men jag lägger gummibåtens bb-ponton mot badbryggan och reser upp den med botten utåt, gummibåtens för surras sedan så att den inte kommer i alltför stor konflikt med ankarspelet, och då sticker pontonernas aktersta delar utanför båtens profil på bb-sidan. Det blir då problem med tilläggning mellan stolpar. Alternativet är annars att ställa gummibåten på höjden med fören uppåt, och då har man förlorat en stor del av sikten bakåt.

 

Jag tar bara med gummibåten på sommarens längre resa, tycker väl att den är bra att ha till 30% och till besvär 70%, men procentsatserna kan variera...

Egentligen skulle man ha en lättuppblåst gummibåt och en effektiv kompressor, som kunde köras baklänges också för att tömma ut luften snabbt.

 

Eller så skulle man haft ett par ordentliga dävertar, men sådana kan nu vara ivägen också! Och kostar ju mist tiotusen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Talamex 270 QLA med en 5hk Selva Seabass för några år sedan. Funkar fint och är lätt att stuva undan. Den planer och gör 11knop med en vuxen. 
Eftersom den har luftfylld botten så väger den inte så mycket. Motorn kan man lägga i olika vinklar utan det rinner olja i cylindern.


Jag monterade den som Georg_Ohm beskriver, under en säsogn, men det tog väldigt lång tid att få i och upp dingen. Jag lägger ofta till där man behöver dingen för att lägga aktertampen en bit bort och rätt ofta måste jag lägga om ankaret då de flesta lägger sitt ankare under mitt. ;)

 

Därför har skaffat Hurleys H2O dävertar där gummibåten kan ligga med motorn påsatt. Fördelen med att dingen ligger ner är att du får bättre sikt bakåt jämfört med att fälla upp den. 
https://hurleymarine.com/shop/dinghy-davit-boat/hurley-h2o-dinghy-davit/

 

När man har lagd till går de enkelt att ta bort och fästena kan döljas med några snygga plastbitar. 
Tyvärr är H2O rätt dyra och det var den del pyssel med att dingen inte krockade med ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...