Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Helleman

Kostnad service VP D3/D4-motorer

Rekommendera Poster

Hej

Är på jakt efter en Bavaria Sport med helst dieselmotorer typ VP D3 eller D4.

Båten jag har nu har en bensinmotor, VP aq205, så den servar och konserverar jag själv.

Men hur är det med en nyare diesel? Vad kostar service ungefär på en sådan och hur mycket gör man själv?

Har sett det skrivas här att serva dieslar är dyrt, men vad görs mer än byta olja/filter och sedan vattenavskiljarfilter? Kamrem lite då och då, men det måste ju vara en del år emellan? Byts EGR-ventiler och liknande regelbundet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en D4 och gör allt själv.

Den är mycket lätt-meckad.

Ladda ned instruktionsboken fr nätet så ser du precis alla steg för vanlig års-service.

Vad det kostar beror på var du köper materialet givetvis.

Om det blir elektronik-strul får man nog ringa en meck däremot?

Lycka till med nyförvärvet.

 

// Mats W

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieslar är generellt billiga att serva, filter och olja bränslefilter klart. Det många blandar ihop med service tror jag beror på att man lägger reparation till servicekostnad. Ett ras på en modern nyare diesel som t.ex, en D4 kostar väldigt stora pengar, men nu går de ju inte sönder så ofta. En diesel rätt skött överlever många V8 or innan den är färdig, bättre bränsleekonomi, lätt att serva mm. På din D4 a har du ingen kamrem utan kamkedja. Och den håller länge, D3 däremot har kamrem. Håll koll på filter och oljor byt dem enl servicebok så håller din motor länge. Lycka till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skäms jag nästan...

Jag har betalat mellan 10 och 15' per år i service på välrenommerad firma, inkl material.

När åskan hade slagit ner några km ifrån där jag har båten fick jag en strömspik som pajade bränslesensorn. Detta var dagen före midsommarafton. Då var jag glad att jag var trogen kund hos varvet eftersom de kom redan tisdagen efter midsommar och bytte sensorn som de tog från en motor på lagret. Kostade 8,3' men det var billigt jämfört med om hela elektronikboxen hade gått åt fanders. Hade blivit 30' minst. Man får vara glad för det lilla 😉

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en båt med AD41 och DPE där jag bytte till en D4-270 och DPH.

 

41:an är enkel och lättmekad, vanligt bonnamek och standardverktyg räcker till snudd på allt. Servicekonstnaderna är så låga att de i princip blir ointressanta i totalen.

 

D4 däremot är betydligt dyrare, särskilt om man som jag kör många timmar. Ta bara en sådan sak som impeller som måste bytas varje service då den inte håller de 400 timmar som VP säger utan pajar efter drygt 300. Så då blir det vid 200. Samma artikelnummer i förtiettan bytte jag vid 600 timmar.

 

Och jämför jag med nuvarande FPT så är det ännu värre. 600 timmar serviceintervall och impeller byter jag vid 1000 timmar för att det känns bra (då brukar det finnas små små sprickor i ”hörnen” på vissa vingar). 

 

En D4 kostar omkring fyra gånger mer per timme i service än en 41:a, i runda tal. Då har jag ett spann på några tiotal tusen timmar att slå ut kostnaderna på. Sedan är D4 starkare och snålare men inte så att det väger upp, ens vid mina timuttag. (Utöver det är kostnaden för motorbyte/totalrenovering minst 2-3 gånger så hög för D4 som för 41-44.) Ännu värre jämfört med FPT, typ 8:1 i faktor.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input! Låter inte så jättefarligt med diesel! Skulle jag hitta nån årsmodell äldre båt med 41:or låter inte det som någon större fara heller.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev kossor:

Dieslar är generellt billiga att serva, filter och olja bränslefilter klart. Det många blandar ihop med service tror jag beror på att man lägger reparation till servicekostnad. Ett ras på en modern nyare diesel som t.ex, en D4 kostar väldigt stora pengar, men nu går de ju inte sönder så ofta. En diesel rätt skött överlever många V8 or innan den är färdig, bättre bränsleekonomi, lätt att serva mm. På din D4 a har du ingen kamrem utan kamkedja. Och den håller länge, D3 däremot har kamrem. Håll koll på filter och oljor byt dem enl servicebok så håller din motor länge. Lycka till.

Förresten; någon som vet serviceintervallet på kamremmen på D3:an? Kan man göra bytet själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4 vet jag inte så mycket om annat än att det brukar klagas på vibrationer och jobbig gång, men det kanske gäller mest vid lägre varvtal?

D3 däremot tycker jag man hör mer negativt om vad gäller både funktion och service. En föreskriven storservice, som man behöver göra ibland om man ska vara ordentlig, kan tydligen kosta runt 18 000.

31 och 41:or av senare modeller, t.ex. P, är ju ganska bra grejor om de sköts rätt. Som för de flesta gamla dieselkonstruktioner är ju förutom oljebyten regelbundna ventiljusteringar A och O.🙂

 

Sedan är det ju detta med Pentas reservdelspriser som är ett kapitel för sig förstås.😔

Nu är det väl än så länge inte alltid så lätt här i Sverige, men kan man hitta sin önskebåt med annat fabrikat t.ex. FPT, Hyundai, Yanmar eller nåt kan ju det ofta vara fördelaktigt ur servicesynpunkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Helleman:

Förresten; någon som vet serviceintervallet på kamremmen på D3:an? Kan man göra bytet själv?

Ja det kan du, D3 an är en bilmotor i grunden och sitter i bla V70 in. Intervallet beror på hur starka nerver du har, när jag åkte 171 a 16v så bytte jag den varje år lite ambitiöst kanske men går remmen av är det kras av motorn, så därför var jag övernitisk. Det är inte körtiden som knäcker en rem det är stilleståndet. Hade jag en D3 bytte jag nog vartannat år. Har inte koll på vad penta föreskriver, det får man kolla i serviceintervallet. Och penta brukar vara övernitiska på intervall så följer du instruktionerna är du rätt safe.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Helleman:

Tack för er input! Låter inte så jättefarligt med diesel! Skulle jag hitta nån årsmodell äldre båt med 41:or låter inte det som någon större fara heller.

Tack!

Nu är jag färgad och lite cynisk. Men hittar du en båt med staketmotorn i dvs 41-42-43 skulle jag köpa dem veckans alla dagar. Problemet med just D-4 -6 är att de har torra foder vilket leder till stora kostnader vid kolvhaveri. Samt att du inte kan laga grejer själv då dessa motorer styrs elektroniskt. Men så är det tyvärr med dagens motorer, i de äldre kunde man i princip göra allt med, men i och med dagens datorstyrningar är man rätt bet utan tillgång till datorprogram. Dieselmotorer och bensinmotorer är ju lika i grunden skillnaden är ju stela tändkablar på dieseln och stiften är spridare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Zwen:

D4 vet jag inte så mycket om annat än att det brukar klagas på vibrationer och jobbig gång, men det kanske gäller mest vid lägre varvtal?

D3 däremot tycker jag man hör mer negativt om vad gäller både funktion och service. En föreskriven storservice, som man behöver göra ibland om man ska vara ordentlig, kan tydligen kosta runt 18 000.

31 och 41:or av senare modeller, t.ex. P, är ju ganska bra grejor om de sköts rätt. Som för de flesta gamla dieselkonstruktioner är ju förutom oljebyten regelbundna ventiljusteringar A och O.🙂

 

Sedan är det ju detta med Pentas reservdelspriser som är ett kapitel för sig förstås.😔

Nu är det väl än så länge inte alltid så lätt här i Sverige, men kan man hitta sin önskebåt med annat fabrikat t.ex. FPT, Hyundai, Yanmar eller nåt kan ju det ofta vara fördelaktigt ur servicesynpunkt.

När du tar upp pentas reservdels priser så tycker jag inte du ska nämna yanmar deras priser överstiger pentas flertalet gånger. Jag har kört FPT på land i över 20 år, och i de motorer jag ägt har ventiljustering legat i service schemat samt oljebyten med filter. Återigen blanda inte ihop arbete och servicekit. Är man något händig servar man det mesta själv, och då är det inte 18000 det kostar. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev firefish:

Hade en båt med AD41 och DPE där jag bytte till en D4-270 och DPH.

 

41:an är enkel och lättmekad, vanligt bonnamek och standardverktyg räcker till snudd på allt. Servicekonstnaderna är så låga att de i princip blir ointressanta i totalen.

 

D4 däremot är betydligt dyrare, särskilt om man som jag kör många timmar. Ta bara en sådan sak som impeller som måste bytas varje service då den inte håller de 400 timmar som VP säger utan pajar efter drygt 300. Så då blir det vid 200. Samma artikelnummer i förtiettan bytte jag vid 600 timmar.

 

Och jämför jag med nuvarande FPT så är det ännu värre. 600 timmar serviceintervall och impeller byter jag vid 1000 timmar för att det känns bra (då brukar det finnas små små sprickor i ”hörnen” på vissa vingar). 

 

En D4 kostar omkring fyra gånger mer per timme i service än en 41:a, i runda tal. Då har jag ett spann på några tiotal tusen timmar att slå ut kostnaderna på. Sedan är D4 starkare och snålare men inte så att det väger upp, ens vid mina timuttag. (Utöver det är kostnaden för motorbyte/totalrenovering minst 2-3 gånger så hög för D4 som för 41-44.) Ännu värre jämfört med FPT, typ 8:1 i faktor.

Håller med dig i din jämförelse, men vi måste ju också se vad det kostar på moderna motorer om man nu vill ha en nyare båt, de äldre staketmotorerna tillverkas ju inte längre, och jämför vi med allt nytt på land och till sjöss, så har ju service rep blivit betydligt dyrare än att jämförelsevis serva en B20. Sen kör ju du professionellt och mycket timmar en vanlig båtägare kör ju runt 40-50 timmar per år, och det är ju inte många till sjöss som har båten till arbetsfordon. Håller helt med dig pentas D serie är inget jag favoriserar, anser det vara en helt fel motor både i service rep underhåll och inköp samt konstruktion. Det är en motor som tagit oss tillbaka till 60 talet just för att den har torra foder bla. Angående FPT håller jag även där med dig till fullo mycket bra motorer, kört dem under 15 år på land går kanon inget krångel bra service intervall samt moderata priser. Finns kanske en anledning tyska Hymer husbilar gått över till FPT.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske kostnad vid eventuell reparation (om nått rasar) där det kan skilja rejält om du jämför en diesel och  bensin motorer. (Generellt).

 

Har också förstått att dieselbåts ägare åker på en del kostnader relaterat till skit / bakterietillväxt i bränslet. 
 

slipper du stora reparationer så borde det inte vara så stor skillnad i driftskostnad eftersom dieseln sparar dig en hel del bränsle.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

När du tar upp pentas reservdels priser så tycker jag inte du ska nämna yanmar deras priser överstiger pentas flertalet gånger.

Ajaj.... Där försvann den också från min lista på framtida kandidater😒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är kanske kostnad vid eventuell reparation (om nått rasar) där det kan skilja rejält om du jämför en diesel och  bensin motorer. (Generellt).

 

Har också förstått att dieselbåts ägare åker på en del kostnader relaterat till skit / bakterietillväxt i bränslet. 
 

slipper du stora reparationer så borde det inte vara så stor skillnad i driftskostnad eftersom dieseln sparar dig en hel del bränsle.

Ja sköter man inte sin diesel enligt serviceschemat eller låter bli att dränera bränslefilter och tank på vatten så man får alger i tanken då kan det bli dyrt men annars är det inget problem.

Sen brukar service sett över flera år vara mer än ”olja å filter” så som ventiljustering, spridarservice och rengöring av värmeväxlare beroende på motorfabrikat och modell.

 Det är inte alla som mekar själva som känner till det och försummas det så kan det också sluta med en dyr verkstadsnota.

 

Som gubben som fick sin bil bärgad till verkstan: ” Den har gått så fint i många år nu och jag har inte behövt göra någonting alls mer än att tanka, och helt plötsligt bara stannade den?” 
Ja det var ju just därför...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Makro:

Ja sköter man inte sin diesel enligt serviceschemat eller låter bli att dränera bränslefilter och tank på vatten så man får alger i tanken då kan det bli dyrt men annars är det inget problem.

Sen brukar service sett över flera år vara mer än ”olja å filter” så som ventiljustering, spridarservice och rengöring av värmeväxlare beroende på motorfabrikat och modell.

 Det är inte alla som mekar själva som känner till det och försummas det så kan det också sluta med en dyr verkstadsnota.

 

Som gubben som fick sin bil bärgad till verkstan: ” Den har gått så fint i många år nu och jag har inte behövt göra någonting alls mer än att tanka, och helt plötsligt bara stannade den?” 
Ja det var ju just därför...

Ventiljustering och spridarservice, är det något man kan göra själv? Finns det handböcker över detta? Behövs specialverktyg?

Dränera bränslefilter verkar inget konstigt, men tanken? Antar att det finns förberett på tanken för att kunna göra sådant själv smidigt?

Har själv meckat en del, men aldrig med en diesel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventiljustering kan man väl göra själv om man är lite mekarvan och läser instruktionerna. Speciella fasta nycklar behövs till vissa motorer. Hur det är med Penta vet jag dock ej. För att kolla spridarna behövs speciell utrustning för att mäta öppningstrycket. 

Det finns alla möjliga varianter av tankar. Med o utan manlucka, med o utan avtappningsplugg eller kran etc, så det beror på båten så att säga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Helleman:

Ventiljustering och spridarservice, är det något man kan göra själv? Finns det handböcker över detta? Behövs specialverktyg?

Dränera bränslefilter verkar inget konstigt, men tanken? Antar att det finns förberett på tanken för att kunna göra sådant själv smidigt?

Har själv meckat en del, men aldrig med en diesel...

Ventiljustering bör du som @Zwen säger kunna göra själv med hjälp av en verkstadshandbok.

Jag använder oljesugen för att få ut vatten från tanken, bara ner med sugslangen i botten på tanken.

Spridare servas på någon verkstad, typ Bosch-service.

 

Med FPT menas väl här Fiat Power Train (Iveco?) motorer antar jag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många hemska historier om Volvo Penta motorer. Man får oftast hör de värsta. Oftast blir inte motorn bättre än hur den servad. Om man häller för mycket olja en en D4/D6 kan men paja kolven och man får byta hela motorblocket. Hände tydligen någon här på forumet.

Propellrarna till DPH-dreven, till D4/D6 kostar nästen 25kkr paret. Ingen man vill kör på för ofta.

 

Bortsett från det så går den jämnare och tystare än de mekaniska föregångarna. Den har en rätt ryckig inkoppling ingen slirkoppling som vissa tidigare VP-dieslar hade. Det gör att man får tomgångsfarten är hög. Man slipper rökpuffarna från motorrummet och om man lyckats torrköra motorn är de enklare att få igång ingen jämfört med en mekanisk diesel. Det finns en trevlig CAN-buss som man kan koppla upp till plottern för att få motordata. Den är rätt enkel att serva. Det mesta står i manualen och på den videon ser men hur enkelt det är.
Om man är bekymrad för partiklar i bränsletanken bör man skaffa en förfilter med glasskål och kolla ofta så det inte samlas partiklar. Du skall helst vinterlagra med full tank för att slippa kondens men är skadan är en del jobb att rengöra tanken. Men det gäller de flesta dieselmotorer. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev anuba:

Det finns många hemska historier om Volvo Penta motorer. Man får oftast hör de värsta. Oftast blir inte motorn bättre än hur den servad. Om man häller för mycket olja en en D4/D6 kan men paja kolven och man får byta hela motorblocket. Hände tydligen någon här på forumet.

Propellrarna till DPH-dreven, till D4/D6 kostar nästen 25kkr paret. Ingen man vill kör på för ofta.

 

Bortsett från det så går den jämnare och tystare än de mekaniska föregångarna. Den har en rätt ryckig inkoppling ingen slirkoppling som vissa tidigare VP-dieslar hade. Det gör att man får tomgångsfarten är hög. Man slipper rökpuffarna från motorrummet och om man lyckats torrköra motorn är de enklare att få igång ingen jämfört med en mekanisk diesel. Det finns en trevlig CAN-buss som man kan koppla upp till plottern för att få motordata. Den är rätt enkel att serva. Det mesta står i manualen och på den videon ser men hur enkelt det är.
Om man är bekymrad för partiklar i bränsletanken bör man skaffa en förfilter med glasskål och kolla ofta så det inte samlas partiklar. Du skall helst vinterlagra med full tank för att slippa kondens men är skadan är en del jobb att rengöra tanken. Men det gäller de flesta dieselmotorer. 

 


helt enig med att motorn inte blir bättre än den är servad. Det gäller väl i princip  alla motorer oavsett drivmedel.

 

det svåra är att bedöma detta när man köper en beg båt eller motor. har man tur är den välskött men det kan t.o.m. vara svårt för ett proffs det att bedöma detta på ett enkelt sätt inför ett köp.

 

många hänvisar till ”varvskött” med en hög saftiga fakturor som underlag. Det kan ju innebära att det är välservad men det är ingen garanti. Det var någon annan här på forumet som kom över en sån motor. Och visst hade varvet bytt oljan men missat att spruta fett i nipplar vilket jag förstod lett till att saker ärgat fast.

 

skulle jag köpa en beg motor igen skulle jag helst köpa av en privatperson som haft kunskapen och en viss passion för att ta hand om den. En tydlig köpsignal är om denne gjort förebyggande underhåll. D.v.s byt och renoverat saker innan de rasat. Det borde innebära att de vanliga servicedetaljerna också är välskötta.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Makro:

Ventiljustering bör du som @Zwen säger kunna göra själv med hjälp av en verkstadshandbok.

Jag använder oljesugen för att få ut vatten från tanken, bara ner med sugslangen i botten på tanken.

Spridare servas på någon verkstad, typ Bosch-service.

 

Med FPT menas väl här Fiat Power Train (Iveco?) motorer antar jag?

Helt rätt tillverkas i italien samarbete med fiat iveco cummins, mycket slitstarka och tåliga motorer underbar gång lite krångel. Sitter i samtliga new holland case ih mfl. Industrimotorer tillverkas i enorma volymer, håller reservdelar lääänge. Tillkom då fiat tractors gick upp i samarbete med new holland case och steyr och bildade gruppen CNH. New holland byggs i GB, och case samt steyr i Österrike, för Europa marknaden. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

skulle jag köpa en beg motor igen skulle jag helst köpa av en privatperson som haft kunskapen och en viss passion för att ta hand om den. En tydlig köpsignal är om denne gjort förebyggande underhåll. D.v.s byt och renoverat saker innan de rasat. Det borde innebära att de vanliga servicedetaljerna också är välskötta.

Det var just den anledningen till att jag började serva själv. På de tidigare modellerna på VP D4/D6 har de inte någon offeranod på avgasröret. Det som går från insidan in till drevet. Där står det tydligt i manualen en den skall inspekteras varje år av en auktoriserad VP-service. När jag kolla om den firman som jag då anlitade, hade utfört några inspektionen så visade det sig inte vara fallet.

 

Nu när jag servar själv har jag bättre koll på vad som skall bytas och när. Enda problemet är att jag måste förvara drevet någonstans. Som du nämner är det bra att ha koll på rostande skruvar och nipplar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...