Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
joelfrodin

Vilket turboaggregat ska jag ha?

Rekommendera Poster

Aggregaten från mina AD41b börjar bli synnerligen hängiga, Skruvade av ett och noterade att numret var

 

5326 970 6290 vilket verkar vara standard agg i AD41b, nu börjar iallfall för mig förvirringen, ringer runt till lite olika firmor och kollar hemsidor och det är lite olika bud på rekommendationen

 

1.5326 970 6290 renoverad

2. 5326 6290 P3 uppgraderingsversion till 230hk 

3. 5326 970 6497 / 3802070 verkar sitta i ad41p, och ska ge bättre respons än orginal ad41b

4 5326 6497 P3 uppgraderingsversion av den som sitter i 41P ska ge 250hk

 

Jag förstår självklart att pumpen måste justeras och massa andra förutsättningar men, vilket ger mest för pengarna? Det är lite spridda skurar men man kan väl säga att priset är lägst på version 1 och högst på version 4.

 

Är inte ute efter jätte mycket mer effekt, men samtidigt vill man inte vara dumsnål när man ändå har rivit isär allt. Hur har ni andra valt som har bytt och vad har resultatet blivit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Aggregaten från mina AD41b börjar bli synnerligen hängiga, Skruvade av ett och noterade att numret var

 

5326 970 6290 vilket verkar vara standard agg i AD41b, nu börjar iallfall för mig förvirringen, ringer runt till lite olika firmor och kollar hemsidor och det är lite olika bud på rekommendationen

 

1.5326 970 6290 renoverad

2. 5326 6290 P3 uppgraderingsversion till 230hk 

3. 5326 970 6497 / 3802070 verkar sitta i ad41p, och ska ge bättre respons än orginal ad41b

4 5326 6497 P3 uppgraderingsversion av den som sitter i 41P ska ge 250hk

 

Jag förstår självklart att pumpen måste justeras och massa andra förutsättningar men, vilket ger mest för pengarna? Det är lite spridda skurar men man kan väl säga att priset är lägst på version 1 och högst på version 4.

 

Är inte ute efter jätte mycket mer effekt, men samtidigt vill man inte vara dumsnål när man ändå har rivit isär allt. Hur har ni andra valt som har bytt och vad har resultatet blivit?

Du kan ju också göra så att du lämnar in dina turbor för renovering, sannolikt billigare än ditt alternativ 1.

Men klart då får du ju bara nästan samma prestanda som när motor + turbo var nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med P3?

Jag funderar också på en utbytes till min KAD42P-A. Jag tittar på:

http://www.marinturbo.se/

Se även hans lista is pdf.

Utbytesturbo med turbonummer 53269706497. Volvo Penta nummer: 861260 - 3802070. 7900 kr + frakt verkar helt ok.

Man hittar även nya på Aliexpress för 7300 kr med moms och frakt, men frågan är vilka lager som sitter i dessa.

Jag trodde att AD41 var samma som en KAD42/43 fast utan kompressor, men det stämmer inte. När jag lusar i manualen så har AD annat förbränningsrum och annan spridare. Av någon anledning har AD ett lägre laddtryck - vilket jag förstår vara anledningen tillsammans med ovan att de har 30 hästar mindre än KAD42/43.

Skruvar man upp bränslepumpen skapas mer avgastryck och laddtrycket stiger. Troligen kan man även med en AD41 komma upp i 250-260 hästar, men intressant är väl mest vridet som behövs för att plana ut. Jag antar att om båten planar, så kommer den också att varva ut? Men det beror väl på båtens motstånd och propellerval.

För att få ett rimligt långt liv med motorn gäller det dock att inte ligga för nära full belastning för ofta/länge. Dessa motorer förbrukar 40-50 liter per timma vid fullast, se nedan. Man ska nog inte marcha på mer än 75% av denna förbrukning=belastning för att få ut 3000 timmars livslängd.

KAD42_Torque.jpg

Uppgraderingstabell Volvo Penta turboaggregat.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju också göra så att du lämnar in dina turbor för renovering, sannolikt billigare än ditt alternativ 1.

Men klart då får du ju bara nästan samma prestanda som när motor + turbo var nytt.

Alla dessa är utbytes, dvs jag lämnar in mina agg och får renoverade tillbaka, eller så uppdateras mina med nytt hus på respektive sida mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev joelfrodin:

Alla dessa är utbytes, dvs jag lämnar in mina agg och får renoverade tillbaka, eller så uppdateras mina med nytt hus på respektive sida mm. 

Jaha, ok.

Jag har tidigare gjort så att jag lämnat in mitt turboaggregat till en oberoende firma, som renoverat det under dagen för avhämtning senare på eftermiddagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Vad menas med P3?

Jag funderar också på en utbytes till min KAD42P-A. Jag tittar på:

http://www.marinturbo.se/

Se även hans lista is pdf.

Utbytesturbo med turbonummer 53269706497. Volvo Penta nummer: 861260 - 3802070. 7900 kr + frakt verkar helt ok.

 

 

Uppgraderingstabell Volvo Penta turboaggregat.pdf 25 kB · 3 downloads

 Vad jag kan utläsa så har

 

5326 6290 P3

Denna turbo har större kompressordel samt mindre turbinhus vilket ger ökad effekt och snabbare respons.

borde vara gentemot 5326 970 6290

 

 

 5326 6497 P3 "Denna turbo har större kompressordel samt större turbinaxel vilket ger ökad effekt."

borde vara gentemot 5326 970 6497

 

 

Så på något vis känns 5326 6290 P3 och 5326 970 6497 lite som samma grej dvs en uppgradering mot original, men det känns lite oklart.

 

5326 6497 P3 känns lite overkill på mina spisar, min gamla daycruiser kanske bara överplanar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena hette visst p5 jag ändrat i tidigare inlägg för att undvika förvirring

 

det kunde man visst inte. 

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@joelfrodin Nu vet jag inte var du bor men i Göteborg håller även Svensk Turboservice till och de är väldigt duktiga på Pentas marinmotorer men bland annat rostfria "inlägg i turbinens utblås samt uppgraderings versioner, jag kan rekommendera att du ringer dem och de skickar givetvis också.

Jag kör med deras uppgraderings turbo på mina AD31 och de ger en extra knuff när man ska upp i planing. http://www.turboservice.se/index.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-18 vid 15:24 skrev joelfrodin:

Aggregaten från mina AD41b börjar bli synnerligen hängiga, Skruvade av ett och noterade att numret var

 

5326 970 6290 vilket verkar vara standard agg i AD41b, nu börjar iallfall för mig förvirringen, ringer runt till lite olika firmor och kollar hemsidor och det är lite olika bud på rekommendationen

 

1.5326 970 6290 renoverad

2. 5326 6290 P3 uppgraderingsversion till 230hk 

3. 5326 970 6497 / 3802070 verkar sitta i ad41p, och ska ge bättre respons än orginal ad41b

4 5326 6497 P3 uppgraderingsversion av den som sitter i 41P ska ge 250hk

 

Jag förstår självklart att pumpen måste justeras och massa andra förutsättningar men, vilket ger mest för pengarna? Det är lite spridda skurar men man kan väl säga att priset är lägst på version 1 och högst på version 4.

 

Är inte ute efter jätte mycket mer effekt, men samtidigt vill man inte vara dumsnål när man ändå har rivit isär allt. Hur har ni andra valt som har bytt och vad har resultatet blivit?

 

http://www.marinturbo.se/category.php?id_category=45

 

Dessa vet vilken turbo du ska ha. Att skruva på bränslepumpen för att få mer hästar är farligt överskrider du tillverkarens turbotryck finns risken att du bränner ventilerna då kylningen inte är anpassad för större tryck än vad som föreskrivs. Din turbo ska ladda 1,7 kg vid rätt inställd pump. Bara som en upplysning. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...