Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MickeWic

eftermontera värme

Rekommendera Poster

Hej

Kikar på en begagnad Princess V40 som ligger i medelhavet och ofta har de ju ingen värmare installerad utan mer AC i så fall:-) och denna lär bara vara för kyla.

 

Hur är det om man vill eftermontera värme på båten som är tillval som ny, tex Eberspacher D4 Airtronic boat heating (includes special air silencer on heater air inlet and outlets in all cabins, saloon & bathroom), Eberspacher heater outlet point in cockpit area with diverter valve

Går det att eftermontera om man känner att man vill ha lite värme på kvällarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är snarare standard att det eftermonteras så det ska inte vara några problem. Nu vet jag ju inte hur den båten ser ut men generellt är större båt lättare än mindre båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt men för en snygg installation så kan det krävas ju att man tar bort en del inredning för dragning av luftslangar, el och bränsleledningar.

Sen behöver man ta upp en del hål för luftslangarna.

Men en bra installatör fixar det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur din AC fungerar, men är den det minsta automatisk i start är det bra om man kopplar AC och värmare i sekvens, så de inte kan gå samtidigt och AC:n försöker kyla värmen från värmaren.
Är allt manuellt, dvs du behöver slå på AC:n och värmaren för att något skall hända krävs ju bara lite koll för egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ja då vet jag att det går lösa. En kanske väldigt dum fråga men om man kör på landström skulle det inte funka plugga in ett litet portabelt element för få lite mer värme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev MickeWic:

En kanske väldigt dum fråga men om man kör på landström skulle det inte funka plugga in ett litet portabelt element för få lite mer värme

Jo, det skulle fungera bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MickeWic:

Tack ja då vet jag att det går lösa. En kanske väldigt dum fråga men om man kör på landström skulle det inte funka plugga in ett litet portabelt element för få lite mer värme

Teoretiskt, ja. Men praktiskt ger det inte mycket.

 

En Eber D4 är på 4kW. Landströmsuttagen kan belastas med 6A, i bästa fall 10A. Maximalt du kan få ut är alltså 1-2kW till en elektrisk värmefläkt, alltså bara en liten del av vad du får i värme från dieselpannan. Och om du har VVB och lite annat som också går på landström så begränsas effekten som du kan använda till en värmefläkt ytterligare.

 

Inga problem att köra Ebern i hamn, och om den är hyfsat ok monterad kommer du inte bli störd av ljudet. Montera den i maskinrummet och försök få avgasutblåset på ett av de aktre hörnen så kommer det vara ur vägen för bryggor och fendrar. Då är också den tickande bränslepumpen inte i några sovutrymmen. I vår förra båt blev det så tyst att jag fick hålla handen för utblåset i salongen för att känna om värmaren var igång eller inte.

 

Precis som andra skrivit går det utmärkt att eftermontera, men du får antagligen skruva bort några luckor och inredning på något ställe för att få slangdragningen bra. Ett utblås i salongen och lite mindre (stängbart) utblås i varje sovutrymme är inte fel. Den går ju också köra i friskluftsläge, och då får man snabb ventilation av sovutrymmena om man vill.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har eftermonterat olika värmare i egna och andras båtar. Som redan skrivits är det inte speciellt svårt, men det kan vara väldigt trångt och besvärligt.

Om man ur säkerhetssynpunkt bara följer tillverkarnas rekommendationer skall det inte vara några problem om du nu inte har fem tummar mitt i näven.

 

Den enklaste och smidigaste värmarinstallationen jag gjort, var i förra båten, det var en Eberspächer för vattenburen värme, den heter idag ”Hydronic”. Det var väldigt smidigt att dra dubbla vattenslangar istället för de stora otympliga luftslangarna. Två konvektorer (=element) monterades i förruffen. Sedan ett expansionskärl i systemets högsta punkt. Värmaren kan sedan monteras i motorrummet, där det är lätt att ansluta el, bränsle (diesel) och avgasslang samt tillhörande cirkulationspump.

 

Till dessa värmare kan man ju ansluta flera element, defroster och med trevägskranar kan man ju också låta värmaren värma upp vattnet i vv-beredaren om man nu vill det.

 

Jag tycker sedan att vattenburen värme är goare och det blir en jämnare värme ombord, Det är ju en trögare massa i vattnet och i konvektorerna, värmen blir kvar längre även när värmaren gått i stand-by läge eller stängts av.

 

Värmefläkt som ansluts till landström fungerar, men med en hel del begränsningar. Jag har en billig 2kW fläkt från Jula. Jo den fungerar bra, men det blir liksom bara punktvis varmt. Begränsningarna finns egentligen inte hos värmefläktar, utan i andra faktorer.
Det fungerar att köra den på full effekt på sena höstar då det inte är så många andra som anslutit sig till landströmmen. I vissa lägen är det så dåligt avsäkrat och spänningsfall ute på bryggorna att säkringen löser när fläkten går på full effekt, eller på halv effekt då vv-beredarens termostat slår till. Och som alla vet, är det ju synnerligen ont om eluttag i naturhamnarna....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bara vilja upplysa om en sak, min "go to guy" för båtgrejer brukar alltid svära över importerade båtar då några tillverkare anpassar båtarna väldigt mycket dit de ska. Han brukar nämna att tex många stora nya fina båtar kan ha tömning rakt ut i vattnet m,m.

 

Så utöver värmen, är allt annat enligt skandinaviskt standard eller motsv? pengarna rullar snabbt om man ska låta någon anpassa det ena och det andra. Bara ett tips att kolla om du nu inte gjort det.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det har jag inte kollat, tänkte använda en firma för importen. 

Är det mer viktiga saker att kolla för skandinavien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MickeWic:

Tack, det har jag inte kollat, tänkte använda en firma för importen. 

Är det mer viktiga saker att kolla för skandinavien?

Akterankare med ankarspel är ju inte så vanligt på Medelhavsbåtar men väldigt användbart här i Norden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev ChristerN:

Akterankare med ankarspel är ju inte så vanligt på Medelhavsbåtar men väldigt användbart här i Norden. 

...och att elsystemet på starkströmssidan håller någon form av nordisk standard. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

...och att elsystemet på starkströmssidan håller någon form av nordisk standard. 

Jag tänkte nämna det, nej det är väl EU standard? Kontaktdon och så är väl standard samma som vi har här hemma?

Sedan är väl alla mätare och ekolod graderade i metriska mått, även om båten skulle komma från Gibraltar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...