Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MickeWic

yachtcontroll till båt utan joystick

Rekommendera Poster

Hej

Håller på att kika på en princess V40 (nya modellen) begagnad som inte har joystick. Hur är det om man tex vill montera yachtkontroller eller dockmate https://www.yachtcontroller.com/

 

Behöver man ha joystickfunktionen för att kunna styra båten åt alla håll eller det fungerar ändå, är ju för tilläggning de få gånger man är själv jag tänkt ha den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om jag nu inte missförstått det hela är ju dessa kontrollenheter att hjälpmedel för att manövrera båten i hamnen eller på öppet vatten. Det brukar vara (vad jag erfarit) ett dyrt utrustningsalternativ, ett tillval.

 

Motorbåtar, även om dom är på 40 fot kan ju ändå manövreras på vanligt sätt med ratt kopplat till roder eller drev, samt med ”glädjepinnar” (joysticks) och liknande kontroller till bog- och häckpropellrar.

 

Så som jag ser det är ju dessa datoriserade kontrollenheter som kopplar ihop båtens olika styrkontroller ett fiffigt hjälpmedel, särskilt när båten skall manövreras in på en trång plats när det blåser från fel håll, i de demonstrationer jag sett i verkligheten och på film har båten kvar sin ratt och andra reglage, men kontrollenheter kan ta över alla funktioner och rorsman håller i en enda kontroll, och kan då få båten att gå framåt-bakåt, sidledes, diagonalt, snurra runt och ligga helt stilla eller andra cirkuskonster även om det blåser en hel del. Förnämligt och bekvämt, men det kostar ju mycket pengar.

 

SSRS-båtar har ju liknande system, sannolikt anpassade för yrkesfartyg. Men att studera hur lättmanövrerade dessa båtar är i kritiska situationer är en fröjd, så vill man ju naturligtvis ha det i egna båten, men då är det ju ingen sport längre, ingen utmaning att lägga båten långsides på en plats som bara är en meter längre än båten och mot vinden vid tank- eller sugtömningsbryggan.

 

Någon dissident kanske anser att dessa kontrollers är till för amatörerna, ”sjö-ägarna”, som inte vet, eller kan manövrera sin båt utan glädjepinne, men jag tycker att det är ett värdefullt hjälpmedel, men som kostar alldeles för mycket för att hävda sin plats ombord, iallafall i min båt.

 

Jag har en rattkula från Biltema som numera kostar under hundralappen, den underlättar när man skall veva flera rattvarv åt bb och sedan åt sb... Men klart en sådan där fickparkeringsrobot som några av tjänstebilarna har hade ju suttit som en smäck.... om den nu också kostat som en smäck.

Den fungerar även om det blir strömavbrott ombord, viket inte mitt reglage gör, och den dagen det lägger av kan jag sannolikt inte fixa en nödlandning till sjöss, och det går nog inte heller på dessa mer avancerade systemen.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...