Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
plaxan

Tips om 32-35-fots segelbåt, ca -80-90-tal

Rekommendera Poster

Hej.

Jag går i båtköpartankar och tar gärna emot synpunkter på för- och nackdelar med olika modeller. Jag tar också gärna emot tips om båtar till salu. Jag vill helst att det ska vara en dubbelkoj eller två stickkojer i aktern, så att man slipper bädda i salongen med 4 pers ombord. De som jag själv kommit fram till är intressanta för mig är exempelvis:

Contrast 33

Comfortina 32

Cenit 33

Maxi Mixer

Facil 35

Mamba 33

Men jag tar gärna emot ytterligare tips om liknande båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt mycket en smaksak och handlar om hur du seglar och budget o.s.v...

Diva 35 och Mani 32 är två båtar jag hade tittat noga på i den storleksklassen. Mani har jag seglat men tyvärr inte Divan.

 

Comfortina 32 har jag varit ombord i och det jag minns av den är att det var ganska korta kojer i förpiken. (Jag är 177 cm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! De kan vara värda att titta på. Mani 32 har jag nog aldrig sett någon till salu. Diva 35:an är ju ganska läcker. Hur är byggkvalitet och finish på dessa två? Kanske är de dock lite i vekaste laget för vår familjesegling, där det egentligen bara är jag som är entusiasten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Comfort 32 och den går att segla ensam trots masthed-rigg och medföljande stora genua, så Comfortinan borde ju funka. Comforten är lättseglad och hittar inte på en massa egna hyss bara för att det kommer en kastvind. Vi lyckades för första gången broacha vid spinackersegling efter 10 år, men inte en en broach i 12 m/s kändes särskilt dramatiskt. En trygg men ändå rolig båt att segla tycker jag. Även detta borde gå att översätta till Comfortinan.

 

Rorkult tycker jag är roligare än ratt och så blir sittbrunnen mycket rymligare också.

 

Förpikens kojer är korta men funkar om man är lite kortare. Har fått för mig att Comfortinans kojer är längre

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Vi har en Comfort 32 och den går att segla ensam trots masthed-rigg och medföljande stora genua, så Comfortinan borde ju funka. Comforten är lättseglad och hittar inte på en massa egna hyss bara för att det kommer en kastvind. Vi lyckades för första gången broacha vid spinackersegling efter 10 år, men inte ens en broach i 12 m/s kändes särskilt dramatiskt. En trygg men ändå rolig båt att segla tycker jag. Även detta borde gå att översätta till Comfortinan.

 

Rorkult tycker jag är roligare än ratt och så blir sittbrunnen mycket rymligare också.

 

Förpikens kojer är korta men funkar om man är lite kortare. Har fått för mig att Comfortinans kojer är längre

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

Rorkult tycker jag är roligare än ratt och så blir sittbrunnen mycket rymligare också.

 

Samtycker. Piedestal med ratt tar alltid stor plats i brunnen och i dessa båtstorlekar tillför det inget positivt i praktiken. Snarare blir manövrering i hamnar bökigare. Ratt är bara en frän grej enligt mitt högst personliga tycke. Värst är de objekt som fått det monterat i efterhand utan att sittbänkarna är anpassade för detta.

Jämför även klättringsmöjligheterna ned till båtens innandöme. Båtar med högra bridgedäck och lodräta stegar ner i "schaktet" är inte så roliga ibland. Kan vara totalt livsfarligt för barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Comfortina 32:an är nog bra på mycket. Och korta kojer funkar bra för vår familj. Den är praktisk och rymlig vid insteg och vid pentry och kartbord, men jag tycker ändå, trots sin bredd, att den känns lite "kyffig" vid sofforna och matplatsen. Kanske beror det delvis på skotten bakom sofforna, som på Comfortinan är mindre öppna än på många andra båtar.

 

Sen har jag läst någonstans att Comfortinans innermodul kan lossna från skrovet vid kraftig grundstötning. Ligger det någonting i detta påstående?

 

Även jag föredrar rorkult alla dagar i veckan på denna typ av segelbåt, men hittar jag en båt med ratt, som i övrigt har alla rätt, så ska inte ratten få stå i vägen. 😁

 

Håller också med om att ett högt bridgedäck utgör ett hinder, men inte heller det ska få stå i vägen om allt annat stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev plaxan:

Sen har jag läst någonstans att Comfortinans innermodul kan lossna från skrovet vid kraftig grundstötning. Ligger det någonting i detta påstående?

Inga båtar mår bra av kraftig grundstötning!

 

Jo, det stämmer nog att innermodulen kan lossna. Det var något som vår besikningsman kollade på när vi köpte vår båt för 10 år sedan.

 

Jag vet inte hur alla andra båtar är konstruerade, men jag tror inte detta är helt unikt för Comfort/Comfortina 32. Dessutom är det ju möjligt att kontrollera, även om det är lite bökigt.

Vi fick foton på fästpunkterna.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Comfort/Comfortina och andra båtar skulle i så fall vara att på Comfort/Comfortina innermodulen ditlagd med spackellimmassa, och att detta ger en bristfällig vidhäftning. Andra båttyper ska då underförstått ha något annat material i mötet mellan innermodul och skrov, som ger en bättre vidhäftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även på Maxi 999, denn är lite modernare än vissa av de modellerna du räknar upp, Comfortinan är lite styvare, men maxinvär lite rymligare , jag har seglat både maxin o comfort o comfortina, maxin o comfortinan är roligast

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Scanmar 33

- Birdie 32

- Albin Nova

- Albin Stratus

- Linjett 32

 

Har liknande tankar då övriga familjen nu verkar vara med på banan.

Fokus här är nog bra bobåt/sommarstuga för kortare seglatser med damerna samt möjlighet att själv sticka ut när tillfälle ges. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg också till Omega 34 och Dixie 32 på listan 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar Mani32 så tycker jag den liknar X99. Kanske kan vara ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta tips! Men jag vill ju gärna veta mer om eventuella fördelar och nackdelar samt styrkor och svagheter hos de olika modellerna.

 

T ex tror jag mig ha förstått att sandwichkonstruktion med distansmaterial är att föredra, åtminstone ovanför vattenlinjen, om man vill ha lite bättre isolering och undvika invändig kondens. Det finns dock olika sorters distansmaterial, vad har de olika materialen för för- och nackdelar?

 

Brukar skrovet ha en annan uppbyggnad under vattenlinjen?

 

Hur är byggkvalitet och finish på olika båttyper?

 

Av de modeller som har backstag, vilka kan man segla utan att använda backstagen?

 

Vilka typfel finns på de olika modellerna, och hur åtgärdas de? Det är ju viktigt att veta vad som måste granskas extra noga på respektive modell.

 

Med mera, med mera... Ni får gärna dela med er av alla synpunkter, erfarenheter och kunskaper! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev plaxan:

Tack för många intressanta tips! Men jag vill ju gärna veta mer om eventuella fördelar och nackdelar samt styrkor och svagheter hos de olika modellerna.

 

T ex tror jag mig ha förstått att sandwichkonstruktion med distansmaterial är att föredra, åtminstone ovanför vattenlinjen, om man vill ha lite bättre isolering och undvika invändig kondens. Det finns dock olika sorters distansmaterial, vad har de olika materialen för för- och nackdelar?

 

Brukar skrovet ha en annan uppbyggnad under vattenlinjen?

 

Hur är byggkvalitet och finish på olika båttyper?

 

Av de modeller som har backstag, vilka kan man segla utan att använda backstagen?

 

Vilka typfel finns på de olika modellerna, och hur åtgärdas de? Det är ju viktigt att veta vad som måste granskas extra noga på respektive modell.

 

Med mera, med mera... Ni får gärna dela med er av alla synpunkter, erfarenheter och kunskaper! 

Sandwich har inte så bra värmeisolering att det avgör. Jag har haft båt med sandwich som varit kall ocvh fuktig, och båtar med enkellaminat som inte varit det. 

Däremot är det risk att en båt som en gång varit på grund skapligt får släppningar till distansmaterialet som minskar laminatet styrka, varefter ständiga smårörelser för släppningarna att fortplanta sig utan att det hela syns på varken insida eller utsida. Enkellaminat är ärligt, är det OK på båda sidor är det OK.

De båtar som blir äldst trots några grundstötningar och reparationer är alltid byggda av enkellaminat i skrovet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev plaxan:

Med mera, med mera... Ni får gärna dela med er av alla synpunkter, erfarenheter och kunskaper! 

Det finns en del skrivet om nästan alla båtar på www.sailguide.com

Här finns båtfakta, priser på ny båt och beg.priser.

Omdömen både av besikningsman och ägare.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv letat båt i samma storleksklass för ett antal år sedan och kan dela med mig lite av mina erfarenheter: OBS högst personliga tankar som inte behöver stämma med någon annans uppfattning. De båtar du nämner är också ett antal år gamla och då spelar skötsel och skick en avgörande roll:

-Contrast 33. Snabbseglare men också vek. Måste revas tidigt

-Comfortina 32. Bra bygge (har själv ägt en sådan) och ansågs modern för sin tid. Lite tungdriven i lätta vindar.

-Cenit 33, Vet inte så mycket men har bara hört gott om dessa

-Maxi Mixer, En av Maxis mer lyckade båtar

-Facil 35, Ofta amatörbyggd (på gott eller ont), seglar hyggligt, Bra volym invändigt men mycket brant och hög trappa ned från sittbrunn.

-Mamba 33, Mambas båtmodeller var oftast billiga och kvalitén inte på topp. Seglar hyggligt.

 

Sedan nämns också:

- Scanmar 33, Flytande sommarstuga som seglar hyggligt, Inte toppkvalité.

- Birdie 32, Oftast amatörbyggd med mycket skiftande resultat, 

- Albin Nova, Bra båt som seglar fint

- Albin Stratus, Seglar bra men känns lite "old-school" i konstruktionen

- Linjett 32, Bra grundbygge men skick kan variera beroende på ifall båten är färdigställd av amatör eller varvet. En varvsbyggd och välskött Linjett är toppklass.

 

Som sagt, mina helt egna värderingar och därmed inte lika med sanningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för input.

 

Jag gissar att t ex X-99, X-105, Mani 32 och Diva 35 är både snabbare och vekare än Contrast 33?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga: Vad är brukligt avseende besiktning av båtar på denna nivå? Ska man begära att säljaren låter göra en besiktning av en auktoriserad båtbesiktningsman, eller får man bekosta en sådan åtgärd själv som köpare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev plaxan:

En annan fråga: Vad är brukligt avseende besiktning av båtar på denna nivå? Ska man begära att säljaren låter göra en besiktning av en auktoriserad båtbesiktningsman, eller får man bekosta en sådan åtgärd själv som köpare?

Oavsett (pris-)nivå brukar det vara köparen som står för besiktningen på båtar.

Jag gjorde det på en motorbåt för ca 600' och den besiktningen kostade ca 12' för 10 år sedan. Argumentet från besiktningsmannen var att jag lätt skulle kunna pruta ner priset på båten med motsvarande belopp med en besiktning i handen. Fast jag vet inte om jag skulle rekommendera en besiktning idag. Nyttan var begränsad och han kollade inte motorn som ju är en kostsam del av en motorbåt - men även en segelbåt.

Bättre med en kunnig kompis, helst en som är van att kolla på motorer och som seglar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev plaxan:

Vad är brukligt avseende besiktning av båtar på denna nivå?

Om ni inte har allt för bråttom kan ni sätta er in i ämnet lite grann så får ni mer kött på benen inför en ev besiktning med besiktningsman.

 

Det finns en bok i ämnet som jag förstått skall vara bra. Jag har dock inte läst den själv.

 

Det finns även en besiktningsman som skrivit en hel del på nätet i ämnet. Det har jag däremot läst och kan intyga att det innehåller mycket matnyttigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående besiktningsman:

Om det är samma drag i beg-båtmarknaden nu i år som det var i fjol så hinner man i de flesta fall inte kontakta någon besiktningsman. Vill man ha båten är det bråttom och då kommer någon annan spekulant och köper medans du söker besiktningsman.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-16 vid 23:04 skrev plaxan:

Hej.

Jag går i båtköpartankar och tar gärna emot synpunkter på för- och nackdelar med olika modeller. Jag tar också gärna emot tips om båtar till salu. Jag vill helst att det ska vara en dubbelkoj eller två stickkojer i aktern, så att man slipper bädda i salongen med 4 pers ombord. De som jag själv kommit fram till är intressanta för mig är exempelvis:

Contrast 33

Comfortina 32

Cenit 33

Maxi Mixer

Facil 35

Mamba 33

Men jag tar gärna emot ytterligare tips om liknande båtar.

 

Hur gick det med tankarna runt det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...