Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
VonBikkel

Sprickor och gropar i gelcoat

Rekommendera Poster

Håller som bäst på med botten på min projektbåt, en 70tals Finmar Commodore, och har lite funderingar kring tillvägagångssätt.. 

Först lite bakgrundsinfo.

Båten har tidigare upplevt ett motorbyte då man också plastade dit ett par pontoner bak. Under denna uppgradering målades den också om. Detta gjordes före min tid men enligt föregående ägare köpte han den precis efter att detta ska ha utförts och båten var då i riktigt fint skick. Han brukade den någon sommar och sedan "ramlade all färg av den" påstod han. 

 

Mellan detta och nutid har förra ägaren i princip helt plockat ner båten och börjat slipa och spackla lite här och där. Jag har nu också avlägsnat all gammal bottenfärg och tagit mig an projektet med visionen att börja nerifrån och jobba mig uppåt. Det vill säga få botten samt fribord målade och njuta av den fula skapelsen en säsong för att sedan se ifall det är värt att göra överdelen.

 

Nu till mitt problem...

När jag nu har skrapat och slipa bort det värsta längs med botten på båten så har jag hittat både torra "fickor" där det ser ut som att det har varit för lite polyester vid tillverkning, samt även både sprickor och gropar i gelcoaten.

Vad gör man åt detta?

Behöver alla ställen där det är sprickor slipas ner till laminat eller täcks man spackla dessa med t.ex. epoxispackel? Groparna antar jag att åtminstone behöver "konas upp" så att man får bort den skarpa kanten men samma där, spackel på sen? 

Tanken är att dra epoxigrund (t.ex. gelshield eller interprotect) ända upp till gummilisten och sen måla bottenfärg och nån form av blank 2k lack på friborden 

 

Ursäktar för långt inlägg..

/Von Bikkel

20210216_151513.jpg

20210216_151333.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

På en av dina första bilder har du långa sprickor i gelcoaten. Där måste du få bort allt löst innan du kan börja spackla. Jag gissar att det enklaste är att slipa bort allt.

Det finns massor av trådar här som handlar om hur man lagar dessa typer av skador. Leta runt lite så hittar du många bra råd.

 

Sen finns det ju en del saker som är lite som religionsfrågor, antingen tror man på det ena eller på det andra. Till dessa hör gelcoat/epoxy.

Utan att vara strikt för någondera skulle jag rekommendera gelcoat och sedan topcoat i ditt fall. Med lite träning går det att få hyfsat snyggt. Med mycket träning - perfekt.

 

För de skador som du säger har för lite polyester måste du kolla om det finns ordentligt med väv och om den är ordentligt indränkt med plast (polyester). Har du OK lager där och det ser ut att vara homogent brukar det räcka långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt och bra svar! 

 

Anledningen till att jag tänker i epoxybanorna är väl egentligen främst för att jag misstänker de ställena med "för lite polyester" som en tidigare osmos, båten har nu stått på land i över 10 år så all fukt som varit där borde ju ha avlägsnat sig och eventuellt lämnat dessa ihåligheter. En  annan anledning kunde vara båtens vikt på hösten om den tillåtits suga upp fukt medans den legat i, den är ju troligtvis rätt trött redan nu med ad41an hehe.. Men då kommer man ju tillbaka till religionsfrågan om man ska tro på det eller inte.

/Von Bikkel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det där med epoxi som religion är lite kul. Det trendar verkligen..

Jag lejde ett mkt duktigt och för mig välkänt småbåtsvarv för några år sedan att hjälpa mig fixa lite grejor på båten då plastning aldrig varit min grej. Efter att ha utsatts för olika skriverier i båttidningar etc om epoxi hit o dit sa jag väl något i stil med "det blir väl bäst med epoxi"... Svaret jag fick var väl ungefär att du har ju en hel båt som är byggd av plast varför ska vi då blanda in epoxi?

Jag fick lite goddag yxskaft-känning och plast blev det😁

 

Sedan har jag förstått att epoxi kan vara smidigare om man måste jobba vid lite lägre temperaturer. Plast skall väl helst ha 18 gr tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Zwen:

Sedan har jag förstått att epoxi kan vara smidigare om man måste jobba vid lite lägre temperaturer. Plast skall väl helst ha 18 gr tror jag.

Är nog tvärtom skulle jag säga. 

 

1 timme sedan skrev VonBikkel:

Anledningen till att jag tänker i epoxybanorna är väl egentligen främst för att jag misstänker de ställena med "för lite polyester" som en tidigare osmos

Osmos utvecklas oftast (jag har aldrig sett något annat så kanske skulle skriva ”alltid”?) under/i gelcoaten och topcoaten och har ingen praktisk betydelse för hållbarheten. Ett par nya lager gelcoat och sen topcoat så brukar det bli bra. Men! Det måste vara rent och uppruggat under. Annars blir det som förra gången den fixades, det flagar.
Vad gäller plastens förmåga att suga upp vatten så finns det en tråd här på MG om det. Det är mikroskopiskt lite!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Zwen:

du har ju en hel båt som är byggd av plast varför ska vi då blanda in epoxi?

Ja, den var bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha i see.. Det skulle ju helt klart vara till ekonomisk fördel att jobba med gelcoat och sen köra 1k primer på friborden innan lacken istället för ett otaligt antal varv med epoxi.

 

Vilken djungel, det trodde man ju inte när man började detta projektet. Kanske några sömnlösa nätter löser problemen. 

Tack så mycket för hjälpen!

 

/Von Bikkel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag legat sömnlös inatt och kommit fram till precis ingenting, värre blev det nu när jag var till båten och började ta itu med gelcoatsprickorn. 

En del sprickor går ner i laminatet och ju mer jag slipar desto mer sprickor i gelcoaten hittar jag.

Sprickorna ner i laminatet tänkte jag åtgärda med dremel och glasfiber men som det ser ut med alla gelcoatsprickor känns det som det bästa alternativet är att ta bort all gelcoat i de berörda områdena. Detta betyder 10-15m2 med galenskap i form av excenterslip. Finns det nån metod som skulle vara bättre? Vid steglisterna hamnar jag ju nog i vilket fall att slipa, men det större planare ytorna kanske man kunde hyra och gå på med t.ex. lackfräs eller elhyvel? Det finns ju otroligt mycket och fin kunskap här så vad tror ni? 

 

Börjar luta mot gelcoat (topcoat) och antifouling som slutfinnish. Men om jag skulle ändra mig och dra åt epoxyhållet, kan man då måla primern rakt på det slipade laminatet eller är det en dålig lösning?

 

Har inte fått "vatten över huvet" känslan ännu, men det är nog upp till bröstet i alla fall.. 

20210217_131612.jpg

20210217_131634.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vore du så skulle mitt huvudbry framför allt vara där du har hål i glasfibern. Det går att fixa men är en hel del jobb och man vill gärna göra lagningen lika stark som resten av skrovet. Det innebär att man behöver låta lagningen gå ordentligt utanför sprickan. Någon annan här kan nog förklara hur mycket överlapp du behöver om du beskriver hur breda och djupa sprickorna är. 

Gelcoaten är kanske jobbig att slipa men resten ganska lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klokt. Man får väl bara ta och göra det helt enkelt, det är ju trots allt bara arbete.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...