Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Segla utsidan mot Medelhavet 2021....

Rekommendera Poster

För 12 månader sedan köpte jag och läste pilotböcker för Nederländerna, Kanalöarna och Frankrikes Atlantkust.

Äntligen skulle sambon och jag genomföra 3 månaders längesegling i sakta tempo söderut ... det kom ett litet virus i vägen så vi fick segla 3 veckor i Bohuslän som substitut.

 

Läste att @Gaidin har samma drömmar som vi har att segla iväg när Europa har öppnat gränserna efter vaccineringarna.

Vi har blivit inspirerade att ta det långsamt, ha cyklar ombord och göra lite utflykter med båten som bas.
Frågan är hur långt man kommer med dagseglingar längs med Engelska kanalen, Atlantkusten och utflyktsdagar/vilodagar.
(Vi vill inte gå via UK på vägen ned för vi har skeppskatt och våra kära byråkrater på ön väster om Belgien gör livet besvärligt för djurägare, det fick vi erfarenhet vid Skottlandseglingen för några år sedan.)
Är det någon som tagit det lugnt på väg söderut som kan tipsa om lagom ambition för 2-3 månader under första året?

 

Vinterförvaring kanske kostar mer i Frankrike än i Nederländerna, frostfri vinterförvaring kanske kräver att man är i Frankrike/Spanien (runt Biscaya)  många parametrar att överväga men det klart det viktigaste är att komma iväg och så får det kosta vad det kostar:-)

(Vi köpte en 38 fotare mtp marina kostnaderna i västra Medelhavet.)

 

Plan B är att segla till Öland, Gotland, St Anna och Stockholms skärgård men helst vill vi spara det tills vi blir äldre och klenare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga tips (så jag svarar alltså med ”skräp”) men måste skriva att jag är lite avundsjuk på er. 
Lycka till med seglatsen! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får nog räkna med ett par lite längre ben som kanske sträcker sig något dygn skulle jag tro, så har jag räknat. Jag har dock planerat att gå via England men det är inte 100% säkert, det kan bli Frankrike också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våren 2020 hade jag läst in mig på Stående Mastrutten, NL verkar ha ett rikt båtliv som är lite exotiskt för en Svenskar.

 

En familj som inspirerade oss dagseglade med hund ombord, känns helt rätt för oss att segla många korta ben tex längs Biscayas kust den dag vi kommer dit. Fransk mat och vin i mindre städer lockar oss.

Får kolla i pilotboken för Franska atlantkusten efter möjliga hamnar för en segelbåt, vi sticker 1,7 m enligt spec. men med packning blir det mer (skall höja vattenlinjen 10 cm). 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev skippeer:

Våren 2020 hade jag läst in mig på Stående Mastrutten, NL verkar ha ett rikt båtliv som är lite exotiskt för en Svenskar.

 

En familj som inspirerade oss dagseglade med hund ombord, känns helt rätt för oss att segla många korta ben tex längs Biscayas kust den dag vi kommer dit. Fransk mat och vin i mindre städer lockar oss.

Får kolla i pilotboken för Franska atlantkusten efter möjliga hamnar för en segelbåt, vi sticker 1,7 m enligt spec. men med packning blir det mer (skall höja vattenlinjen 10 cm). 

 

 

Presentera gärna dina slutsatser här i tråden. Jag har inte bestämt mig ännu vilken väg jag skall ta. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna sträcka har jag seglat många gånger och om tid inte är en begränsande faktor så är kustsegling verkligen att rekommendera.

Med ngn enstaka längre etapp (100M) går det utmärkt att dagsegla ända ner till La Rochelle i Frankrike. Där ifrån är det ca 200M till Bilbao/Santander i Spanien. Vidare västerut/söderut ånyo kustsegling ner till Algarvekusten i Portugal.
Mycket att uppleva på vägen. Utflykter görs enkelt med ett väl utbyggt lokalbussnät i Europa.

Staande Mastroute är ett trevligt avbrott från tidvattennavigering längs en rätt så intetsägande bit nordsjökust. Djupet är sådant att vi med 2m djupgående tar oss igenom. - Vi frågade en gång oroligt en holländare om just detta och vi fick omedelbart motfrågan "hur stark motor har ni?" - . Vårt ekolod har som minst visat 1m och farten på fullvarv har varit nere på 1knop, men inga stopp. Ibland kan det vara svårt att komma intill vid förtöjning men för det mesta löser det sig genom att mer djupgående båtar förtöjer utanpå sådana med mindre djupgående. Och med lite vana lär man sig att parkera i dyn i väntan på bro- och slussöppningar. Obs kanalintyg krävs och att "ANWB Wateralmanak 1" finns ombord.

Strax söder om La Rochelle ligger (en liten bit upp i en flod) Rochefort. Där går det att övervintra båten i en skyddad marina. Vi har inte legat där över vinter men läget är fint.
https://www.portlarochelle.com/en/berthing-rates/

På 2-3 månader tar man sig i lugn takt till Lagos i Portugal. Där finns möjlighet till vinterförvaring både på land https://en.sopromar.com/
eller i vattnet https://www.marinadelagos.pt/
Båda ställena kan remommenderas. Stor cruising community vintertid.

/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovt sett har vår plan varit:

  • segla 3 månader per säsong
  • dagsegla söderut utan stress och upptäcka platser och matkulturer på "Europeiska fastlandet"
  • upptäcka NL inre farvatten via stående mastrutten
  • uppleva mat och vin längs Biscaya bukten och vidare söderut
  • segla in i Medelhavet och upptäcka för oss nya platser och återbesöka platser i Kroatien/Grekland (har tidigare seglat andelsbåtar i Grekland/Kroatien).
  • känna efter om/när vi skall segla västerut från Kanarieöarna, båten behöver i så fall kompletteras med vindroder innan Atlantresan.

Tankarna förra våren var att lämna båten efter första etappen i NL, BE eller FR och sedan åka tillbaka så sambon kan jobba "vintersäsongen".

 

Får ta och googla efter andra som kört med etappsegling söderut.

 

#

Vi har inget emot långa ben, sambon tycker att seglingen till Skottland var lugnare jämfört med dagseglingen till Bornholm.

Däremot gillar hon inte tanken på 3 veckor utan land i sikte, det finns flyg som plan  B och vem vet åsikter kan ändras över tid.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@yachtoliviaTack för tipsen:

  • Noonsite är välkänd,
  • activecaptain har jag inte kollat tidigare, verkar bygga på community som tipsar om URLer till olika hamnar, mat. Toppen som komplement till Pilotböcker
  • wiki'n har inte så mycket info om hamnar där vi skall segla.
    Verkar finnas lite många olika community baserade initiativ, med tiden dör säkert några och över tid utskristalliseras det en top of the class

Franska Navily appen skall jag kolla lite mer, oxå community baserad.

 

NL appen WATERKAARTEN har 7 dagars gratisprov och sedan kan man köpa access under kort eller längre tid.

 

Norrmännen har ju publicerat ett antal utmärkta hamnböcker för Norge, Danmark och Sverige.
Eventuellt skall jag köpa access till deras online beskrivningar om de täcker intressanta hamnar söder om Danmark.
Problemet idag är att det finns väldigt många källor med varierande kvalite så att få återkoppling från andra seglare som seglat i de farvatten vi vill till är otroligt god hjälp.

 

Det jag skall söka efter är seglingsbloggar med tips om trevliga platser/hamnar skrivna av de som kört etappvis förflyttning söderut. Skall oxå bläddra igenom gamla årgångar med framförallt Odysse (SXKM).

 

[Artiklar i Varvet (JRSK) och Oceanseglaren (OSK) beskriver snarast snabbsegling genom Europa, och gärna via Skottland där vi redan guppat omkring, ned till Kanarieöarna för start i ARC eller Viking Explorer.]

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är cruiserswiki lite rörigt upplagd men ge den en chans. Mycket information!
Vår erfarenhet är att bästa och mesta informationen om ankringar och hamnar får man från seglare man möter på vägen, så ge er iväg. Ni kommer inte att ångra er.

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lästips

Eva och Häkan har skrivet flera intressanta artiklar publicerade i klubbtidningar för JRSK och SXKM, både om teknik och seglingsberättelser.

Deras egen hemsida har gett svar på många av mina funderingar, tex bra beskrivningar av hur man kan segla utsidan till Medelhavet.

 

http://www.seglingsresor.se

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här har vi en båt som gick igenom SMR (Staande MastRoute) förra året som har en trevlig hemsida som beskriver deras seglats till Karibien, deras djup är samma som vårt teoretiska djup angivet i varvsdatan, 1,7 meter och de "fastnade" en gång då de inte låg precis i rännan. Verkar som att kanalerna i Friesland området är lite grunda så vi tar beslut när vi närmar oss Holland var vi går in. Plan A är Delfzijl.

 

http://sailingannemon.com/fixed-mast-route-staande-mast-route/

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fick tips av en Holländare om detaljrik djup info på SMR, de som bloggat om norra delen av SMR har ofta berättat att de fastnat lätt i leran och ibland trasslat in masten i träd vid förtöjning längs kanalkanten (nya utmaningar).

https://fryslan.maps.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=7187b56985244b24b7e08b79b697459c&extent=120990,533762,221778,617075,28992

 

Zoomar man in dyker en såhär detaljerad bild upp och då förstår man att det gäller att välja rätt väg på kanalens djupa mitt och likaså vid förtöjning gäller att välja en kant med vatten för kölen.
image.thumb.png.ade5e32114524e513697898b1097df91.png

 

Skall fortsätta att söka info om djupreferensen
"Normaal Amsterdams Peil (NAP)" går att använda vid bedömning av djup i Friesland området. Kanske vattendjupet är högre vid västliga vindar, på våren efter regnperioder inne i Europas centrala delar...

 

# # #
Bra web site om SMR
http://retd.se/password/StaandeMastRoute.html

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fyller på tråden med lite fler tips om Netherlands

 

http://www.allejachthavens.nl/

 

https://www.skipperguide.de/wiki/Hauptseite

Lyckas inte finna en web navigation till NL hamnar.

 

Direkt URL till hamnar runt Amsterdam

https://www.skipperguide.de/wiki/Amsterdam

 

Bla sy Sally och sy Loomafour föreslår klubbhamnen (bra pris prestanda) https://wsv-aeolus.nl/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det på seglatsen kanske någon undrar.....

Vi lämnade Gbg i augusti för att semester/ledighet skulle gå i lås för 3 månader i båten (plan B var att säga upp sig men det gick utan det wild-card'et).
Det var blåsigt vid många tillfällen så ibland drabbades vi av hamnröta, vi undviker att segla när medelvind är över 10 m/s.

Vi dagseglade "korta" distanser, inga nattseglingar, i tidvatten får man hela tiden ha koll på klockan och kolla vattendjup/vattenströmmar.

Kändes ganska skönt att gå in i kanalerna i Nederländerna och slippa tänka på varierande vattendjup över tid...men under vår seglats fastnade vi i lera 3-4 ggr och rev ned trädgrenar (2 meter långar) som fastnade vid övre spridaren (vindmätare/Windex klarade sig).

 

Min naiva tanke var att boka vinterförvaring inomhus under resans gång för målet var inte bestämt men det var naturligtvis försent på de "billiga" varven. En seglare i SXK Medelhav tipsade om ett varv öster om Amsterdam med prisnivå som Grefab ( 12 ksek för en 38 fotare). 
Eftersom vi har teakdäck (trots att specen på pensionärsbåt var utan teakdäck) behövde vi skydda det och kontaktade ett flertal kapellmakare som alla var fulltecknade. Till slut fick jag kontakt med en som kunde tillverka en vintertäckning med leverans runt nyår. Tanken är att det skall skydda mot regn, snö och sol under kommande vintrar/somrar.

Nästa säsong skall vi ta oss ned längs Biscaya kusten och letar nu vinterhamn för 2022/2023 i La Rochelle området, troligen upp i någon flod mtp vindskydd och pris.

 

C19 reglerna i DK, GER och NL var alla "hårdare" än i Sverige men det är inte svårt, ibland fick man checka in i Luca appen för smittspårning och ibland visa Covid beviset. Munskydd var standard inomhus och på kollektiva färdmedel.

 

Under resan har vi träffat på så många underbara människor, de flesta är pratsamma och berättar gärna om olika tips på saker att göra eller hamnar som är trevliga sedan finns det förstås en och annan "tystlåten seglare".

 

I april blir det en bilresa ToR till vintervarvet för båtfixande, höja vattenlinjen och installera LFP på ett säkert sätt.

 

Halva glädjen är att planera och den andra är genomförandet.

Det är inga problem att vara ledig 3 månader, tiden bara rusar iväg, i synnerhet när man har en 20 år gammal båt där det ena efter det andra ger upp 🙂

Redigerad av skippeer
  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessa skisser skulle jag skrivit ut på papper hemma, visar exakt SMR söder om Amsterdam

https://varendoejesamen.nl/storage/app/media/downloads/oude-brochure-map/SMR-2015-inlegkaart-alternatief.pdf

 

Om ni kikar på sjökort över NL förstår ni att utmaningen är att välja rätt kanal.

Ibland används Fixed Mast Route som engelskt namn för Staande Mast Route vilket är bra kunskap när man vill googla.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...