Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Ska man vara orolig för Hondas småmotorer?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är en mycket nöjd ägare till en Honda 115hk och har även haft elverk och annat från Honda som ju i princip känts som evighetsmaskiner med otroligt hög tillförlitlighet.

 

Så nu när jag är på jakt efter en ny 5hk till min fina gamla eka så kändes Honda som mitt förstaval även om jag vet att även Yamaha och andra säkert gör minst lika fina motorer.

 

Dock Googlade jag lite och blev förvånad över att läsa om många(?) som haft problem med deras nya 6hk. De motorer som krånglade verkade t.o.m. blivit återkallade då de inte hade någon lösning på problemet. Och nu verkar det dessutom som att Honda helt slutat sälja 6-hästaren inför 2021...

 

Så vitt jag förstår är 5hk mer eller mindre exakt samma motor som 6hk och min fundering är om man därför även bör vara orolig för att köpa en ny Honda 5hk?
 

Någon som har erfarenheter eller åsikter att dela? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda ÄR trygghet, i både med och motgång. Det är ju därför man väljer Honda.

 

Oavsett vad som händer så blir det bra till slut, det är min erfarenhet av Honda.

 

Den baseras på 25 år med ett 10 tal olika produkter, dock ingen båtmotor än.

 

Men av det jag sett och vet på den fronten så är det ingen skillnad just där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Jacques:

Honda ÄR trygghet, i både med och motgång. Det är ju därför man väljer Honda.

 

Oavsett vad som händer så blir det bra till slut, det är min erfarenhet av Honda.

 

Den baseras på 25 år med ett 10 tal olika produkter, dock ingen båtmotor än.

 

Men av det jag sett och vet på den fronten så är det ingen skillnad just där.

Tack, jag var/ är av samma uppfattning. Men det är ju oavsett trist om man skulle få en motor som krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda skulle ha dragit tillbaka 5 hk om det skulle vart problem med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jacques:

Honda ÄR trygghet, i både med och motgång. Det är ju därför man väljer Honda.

Det gäller inte vår gamla 8 hk 4-taktare från 1990 ca som aldrig varit riktigt bra. Men den skänkte ändå en massa glädje för den gav oss möjlighet att komma ut på sjön i en tid när ungarna var små och kassan skral. Hur det är nu vet jag inte. Känner de som både gillar och ogillar Honda som båtmotor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Honda 6, 7,5, 15, 45 o 50 hk. Samtliga gick totalt klanderfritt.

Det är dock ett tag sedan nu och samtliga var tillverkade förra århundradet. Alltså vet jag inte så mycket, ingenting nästan egentligen, om nutida maskiner men mitt förtroende för Honda har alltid varit mycket stort och jag skulle inte tveka att köpa en igen om jag skulle behöva. Men så klart, otur kan man ju alltid ha med manicker sammansatt av människa. Eller för den delen robot.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det gäller inte vår gamla 8 hk 4-taktare från 1990 ca som aldrig varit riktigt bra. Men den skänkte ändå en massa glädje för den gav oss möjlighet att komma ut på sjön i en tid när ungarna var små och kassan skral. Hur det är nu vet jag inte. Känner de som både gillar och ogillar Honda som båtmotor. 

Tack för att du hjälper till att skapa lite perspektiv på saken🙂 Det är ju väldigt lätt att bli problem-fokuserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era synpunkter!

 

Som återkoppling kan jag meddela att då det dök upp en kampanj på Yamahas bärbara motorer, samtidigt som jag inte riktigt kunde skaka av mig de problem som rapporterats om Hondas 6hk, köpte jag idag istället en Yamaha 6hk.

 

Mitt generella förtroende för Honda finns kvar, men för just detta köp känns detta som ett bra beslut och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina chanser att bli nöjd är goda. Läste någonstans att oberoende av fabrikat så är det idag fler individer som funkar bra än som inte gör det.😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...