Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bimbimbap

Val av ny utombordare till hyttbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag står i valet att köpa en ny utombordare till vår hyttbåt 7m. Eftersom detta är en relativt kostsam investering så vill man gärna försöka göra rätt val av motor.

 

Har läst en del om jobbiga resonans-vibrationer i hyttbåtar i kombination med vissa motorer.

 

Överväger just nu att skaffa antingen en Suzuki DF140 eller en Yamaha F130, dessa ligger på 140-160 000kr. Men just här så funderar jag om man behöver gå upp ett steg för att få en utombordare med balansaxel för att slippa eventuella vibrationer?

Klivet upp skulle då kosta ytterligare 30 000kr

 

Eller är dessa rykten om resonans och vibrationer överdrivna?


Mycket tacksam för eventuella råd och erfarenheter kring detta!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Suzuki 150 hk så får du en fyra på 2,9 liter.

Jag hade en sådan på min tidigare båt (HR 610).

Ett väldigt bra vrid i den motorn. Kostar lite mer, men är värt de tillägget.

Köper du för klen motor och ångrar dig så blir det ännu dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga erfarenheter direkt av olika utombordare på hyttbåtar utom någon enstaka. Min erfarenhet är att det mest beror på hyttbåten hur mycket resonans och vibrationer det blir. Vid ”fel” varvtal blir det mycket resonans och vibrationer men samma båt vid ”rätt” varvtal blir helt OK. Vissa båtar, ffa äldre, har större risk för vibrationer. 
Detta är naturligtvis svårt att veta innan man köper motorn då det är svårt att räkna på för oss dödliga. 
Bra förutsättningar är förstås att man väljer en motor med jämn gång, dock är det ingen garanti. 
 

5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Köper du för klen motor och ångrar dig så blir det ännu dyrare.

Detta skriver jag definitivt under på! Man får också större möjlighet att variera varvtalet med en motor som går bra inom ett större varvtalsområde. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inga erfarenheter direkt av olika utombordare på hyttbåtar utom någon enstaka. Min erfarenhet är att det mest beror på hyttbåten hur mycket resonans och vibrationer det blir. Vid ”fel” varvtal blir det mycket resonans och vibrationer men samma båt vid ”rätt” varvtal blir helt OK. Vissa båtar, ffa äldre, har större risk för vibrationer. 
Detta är naturligtvis svårt att veta innan man köper motorn då det är svårt att räkna på för oss dödliga. 
Bra förutsättningar är förstås att man väljer en motor med jämn gång, dock är det ingen garanti. 
 

Detta skriver jag definitivt under på! Man får också större möjlighet att variera varvtalet med en motor som går bra inom ett större varvtalsområde. 

Med erfarenhet av hyttbåt, och andra fordon med hytt och förbränningsmotor..

Det är olika (o)ljud som man irriterar sig på, det kan vara motorljudet som vid vissa varvtal (frekvenser) antingen stämmer väldigt bra överens med hyttens resonansvolym eller inte alls stämmer överens, i det senare fallet låter det falskt, det blir någon slags stående våg. I det förstnämnda kan ljudet förstärkas.... Det är det rena motorljudet, sedan finns det andra ljud, mekaniska ljud från drivlinan, jag hör ett vinande ljud ibland från kompressorn, men turbon hör jag inte. Vibrationer fortplantar sig i skrovet som stomljud och då kan ju hytten fungera som klanglådan på en fiol eller annat stränginstrument.


I första hand gäller det ju som trådskaparen och svaranden i tråden redan är inne på, att från början välja en motor som är någorlunda tyst och välbalanserad och fri från vibrationer. En större motor jobbar på lägre varvtal och går lugnare än en mindre som måste maxas på högre varvtal och som då kan låta mer ansträngt.


Även vågskvalp, turbulens i skrovet, gurglande ljud från bordsgenomföringar tillkommer.

 

I min båt är det stor skillnad om jag på våren eller hösten kör en transportsträcka mellan hemmahamnen och upplagsplatsen utan dynor och andra textilier ombord. 
Det kan uppstå konstiga ljud, resonanser om en skjutdörr inte är helt öppen eller helt stängd, om motorrumsluckan inte är tillräckligt stängd, eller som när en del av ljudisoleringen under samma lucka hade släppt bara litet grann. Men i det hela taget är det en tyst båt.

 

Det finns ju olika sorters isolermattor både för båtar och andra fordon att kl in hytter och motorrum med. Det kan ju tänkas att du får komplettera med sådana i skrivet, hytten och kanske innanför akterspegeln, då även andra hålrum i båten skapar resonans. Olika bränsle- eller vattentankar ombord kan också skapa resonans, tomma tankar förstärker ljudet mest.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor idag? En stor motor som kan gå på lägre varv ger bättre komfort. Köp inte för klen maskin.

 

Suzukis 140hk är ansedd som en svag maskin för sina hästar, där är ovan tipsade Suzuki 150hk klart bättre. Yamahas F150 har balansaxel och är en mycket bra maskin. Den har dock 2 nackdelar som jag ser det. Dels priset, men sedan tyvärr också att Yamaha är det märke som drabbas hårdast av stölder. I Stockholm är detta tyvärr en sak att ha med sig vid köp...

 

Har fått bra intryck även av Mercurys F150. Den är på hela 3 liter och bör därför ha bra vridmoment (även 8v tyder på detta). Mercury har också gjort den relativt enkel med 8v och kamkedja. Ska även vara lättservad.

 

För några år sedan läste jag om någon som hade monterat en gummiliknande duk mellan motor och båt för att minska vibrationer. Jag vet dock inte hur beprövat det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hyttbåt på 7 meter låter rätt tungt. Du behöver en motor med ordentligt med vrid. Jag skulle definitivt gå upp till en större maskin än Suzukis 140 eller Yamahas 130. Dessa är "upptrimmade" 115hk. Jag håller med de andra i tråden, dvs sikta på en större motor. Till en 7 meters båt hade jag tittat på en V6:a för att få ännu mer vrid och mjukare gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Alanningen:

En hyttbåt på 7 meter låter rätt tungt. Du behöver en motor med ordentligt med vrid. Jag skulle definitivt gå upp till en större maskin än Suzukis 140 eller Yamahas 130. Dessa är "upptrimmade" 115hk. Jag håller med de andra i tråden, dvs sikta på en större motor. Till en 7 meters båt hade jag tittat på en V6:a för att få ännu mer vrid och mjukare gång.

Om båten tillåter effekten / vikten så har mercury v6 or från 175 -225 hp. Dessa borde i teorin spinna mjukare än 4:orna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-14 vid 07:37 skrev bimbimbap:

jag står i valet att köpa en ny utombordare till vår hyttbåt 7m. Eftersom detta är en relativt kostsam investering så vill man gärna försöka göra rätt val av motor.

 

Har läst en del om jobbiga resonans-vibrationer i hyttbåtar i kombination med vissa motorer.

 

Överväger just nu att skaffa antingen en Suzuki DF140 eller en Yamaha F130, dessa ligger på 140-160 000kr. Men just här så funderar jag om man behöver gå upp ett steg för att få en utombordare med balansaxel för att slippa eventuella vibrationer?

Klivet upp skulle då kosta ytterligare 30 000kr

Vilken båt pratar vi om, vikt? Spontant låter tänkta motorer vara i klenaste laget men det behövs mer info för att ge ett bra svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Om båten tillåter effekten / vikten så har mercury v6 or från 175 -225 hp. Dessa borde i teorin spinna mjukare än 4:orna.

 

 

Pratar vi de nya maskinerna, så väger de inte mycket. Kul att se att de nya motorgenerationerna börjar väga nästan lika lite som de gamla 2t som de äldre båtarna är ritade för.

 

Det är inte alla båtar som ligger bra i sjön med en lite äldre 4t v6a på 200hk och ca 270kg. Mercurys gamla 2,4 v6 200hk vägde typ 174kg om jag minns rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrcylindrig fyrtaktare har en väldigt tråkigt och störig frekvens. Många störs av detta, tänk själv att grannen har sin Ford Fokus dieselmotor igång sidan om huset! En 2,9 liters 4 cylindrig motor behöver balansaxlar - har inte alla det?

Jag hade köpt en Evinrude 2-taktare medans de ännu finns - lättare, starkare och dubbla frekvensen. Har dock ingen ägarerfarenhet från en sådan och BRP slutade tillverka av någon anledning.

En 6 cylindrig 4-taktare vore annars mitt val, men de blir troligen ganska stora - typ 200 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säga att antal cylindrar inte har med vridmoment att göra. Det är slagvolym, antal ventiler, slaglängd som i huvudsak påverkar. Lång slagläge, mera bottenstyrka, flera ventiler, mera varvvillig. Slagvolymen ger förutsättningen. Sen påverkar insugets längd, kamaxlar, insprutning osv. Fler cylindrar ger dock i regel mjukare gång. Samma motorfamilj men ex 2,5 liters fyra ger i grunden samma effekt/vrid som en 2,5 liters sexa. Fast adderar man två cylindrar till men ska ha samma cylindervolym så måste antingen slaglängden minskas och du får en varvvilligare motor eller cylinderdiamtetern minskas och varvvilligheten blir ungefär densamma. Oftast kanske man har en 2 liters fyra och lägger till två cylindrar och sen har man en 3 liters sexa. Dock har flera cylindrar nackdelen att det bla är mera friktionförluster vilket gör att den blir lite törstigare, men mjukare gång. Å andra sidan balansaxlar på en fyra ger också förluster så det kanske tar ut varandra. Å tredje sidan är det väl inget mer än i laboratorium som det är en fråga. Torde inte märkas på en båt. Däremot så brukar eller brukade man i alla fall säga att gränsen för en fyra ska jobba rimligt mjukt är ungefär två liters slagvolym, över det behövs balansaxlar. Ja ungefär sådär kan man säga i runda slängar. Nu vet jag inte riktigt vart jag ville med detta inlägg men kanske någon tanke som kan vara bra för trådskaparen. 

 

Jag har en yamaha F 150, en fyra med balansaxlar, märks den på tomgång?, ja, låter gör den såklart, är den vibrationsfri? Inte helt, stör det? Nä. Frivarvar jag kan jag i vissa varvtal märka lite vibrationer men märker inte dessa när jag kör. Hade en sexa gått mjukare? Antagligen. Skulle jag känna att det vore ett argument för en sexa? Absolut inte. En fyra är i regel  lättare givet samma generation. Men yamha har haft problem med balansaxlarna på fyrorna, en kompositdrev som går ner sig, fått bytt mitt balansaxelpaket på garanti, dock inget hört om dessa balansaxlar på länge så det kanske löst sig. Det skulle nog möjligen påverka mitt val mera än vibrationerna. Å andra sidan har jag ingen hyttbåt så jag kan ju inte relatera till det, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, ThomasVikhog said:

En fyrcylindrig fyrtaktare har en väldigt tråkigt och störig frekvens. Många störs av detta, tänk själv att grannen har sin Ford Fokus dieselmotor igång sidan om huset! En 2,9 liters 4 cylindrig motor behöver balansaxlar - har inte alla det?

Jag hade köpt en Evinrude 2-taktare medans de ännu finns - lättare, starkare och dubbla frekvensen. Har dock ingen ägarerfarenhet från en sådan och BRP slutade tillverka av någon anledning.

En 6 cylindrig 4-taktare vore annars mitt val, men de blir troligen ganska stora - typ 200 hk.

Evinrude etc 2-taktare är fantastiska maskiner! Jag körde en 115hk i många år och en släkting har en 150HO. Massor med kraft och väldigt vibrationsfri gång. Enda problemet är priserna på reservdelar och tillbehör. Dessa har alltid varit dyra för Evinrude, men har skjutit i höjden på sista tiden. Jag har nyligen bytt till Mercury och när man ser priserna för delar så är det som black friday jämfört med tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Evinrude etc 2-taktare är fantastiska maskiner! Jag körde en 115hk i många år och en släkting har en 150HO. Massor med kraft och väldigt vibrationsfri gång. Enda problemet är priserna på reservdelar och tillbehör. Dessa har alltid varit dyra för Evinrude, men har skjutit i höjden på sista tiden. Jag har nyligen bytt till Mercury och när man ser priserna för delar så är det som black friday jämfört med tidigare.

Jag är lite avigt i ställd till Etec. Det är lite för många historier som vittnar om ojämn kvalitet. Sen är jag med på att det inte är samma sak idag som för 10 år sedan, men jag har svårt att helt lita på tekniken. Jag har gärna fel här då det är häftiga maskiner.

 

När jag bytte till Mercury från Yamaha upplevde jag samma sak som du. Delarna var i många fall halva priset. Jag kunde uppgradera saker till en låg peng och det var kul att meka. Jag tycker personligen att Mercury har många ess i rockärmen och är prisvärda. De har alltid legat i framkant och varit först med de flesta saker som gjort utombordare till vad de är idag.

 

Skulle någon däremot ge mig uppdraget att köra runt jorden med en valfri utombordare utan reservdelar eller verktyg hade jag tveklöst valt Yamaha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Jag är lite avigt i ställd till Etec. Det är lite för många historier som vittnar om ojämn kvalitet. Sen är jag med på att det inte är samma sak idag som för 10 år sedan, men jag har svårt att helt lita på tekniken. Jag har gärna fel här då det är häftiga maskiner.

 

När jag bytte till Mercury från Yamaha upplevde jag samma sak som du. Delarna var i många fall halva priset. Jag kunde uppgradera saker till en låg peng och det var kul att meka. Jag tycker personligen att Mercury har många ess i rockärmen och är prisvärda. De har alltid legat i framkant och varit först med de flesta saker som gjort utombordare till vad de är idag.

 

Skulle någon däremot ge mig uppdraget att köra runt jorden med en valfri utombordare utan reservdelar eller verktyg hade jag tveklöst valt Yamaha.

Enig, har ungefär samma erfarenheter. 

 

Skulle jag välja en 150hp motor hade jag i en sportig båt gärna haft en e-tech och annat fall Yamaha´s 150 maskin.

 

När det gäller 200hp+ tycker jag Mercury verkar bäst just nu med sina nya V6 / V8 maskiner.  Att delarna är halva priset skadar ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen här som överväger Honda? Är verkligen ingen expert själv men tycker de gör bra och framförallt driftsäkra motorer, om än tunga.
 

Varför väljs de bort/ rekommenderas inte? Säger inte att någon har eller tycker fel, utan är bara nyfiken och vill förstå/ lära mig mer 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda gör ju jättebra grejor.

 

Tunga vet jag inte, den motor jag tittade på (250) där skiljde det det 14kg till det som blev mitt val, i det här fallet Suzuki. Och på dessa rätt tunga motorer blir det inte många procent.

 

Jag hade lätt kunnat använda vilken japssnurra som helst, gillar allihop.

 

Det som får mig att välja just Suzuki är att jag köper dubbla motorer, och skulle något som inte får hända, hända ändå, typ hitta en sten, eller nåt annat skoj som knäcker växelhuset, så behöver jag ”bara” hitta ETT växelhus. (Selective rotation)

Med dom andra märkena måste jag finna ett höger eller vänster växelhus, vilket gör det hela något mer struligt om man har otur.

 

Har haft/har flera Yama som gått prickfritt i många år. 

 

Ang specifikt Honda så är min upplevelse av flera olika av deras produkter att dom säljer nog minst reservdelar pga sin kvalitet, men när du väl står där och behöver en så kan det ta tid.

 

En gång har jag väntat 5 veckor på en packbox.. 😅

 

Sen är väl inte Honda först med det senaste direkt nuförtiden och deras största är 250..

 

Men som sagt, jag gillar dom allihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Graniten:

Är det ingen här som överväger Honda? Är verkligen ingen expert själv men tycker de gör bra och framförallt driftsäkra motorer, om än tunga.
 

Varför väljs de bort/ rekommenderas inte? Säger inte att någon har eller tycker fel, utan är bara nyfiken och vill förstå/ lära mig mer 🙂

Intressant fråga. Jag har aldrig ställts inför valet. Alla båtar jag köpt har haft motor. Fast skulle jag byta så känns inte honda som förstahandsvalet,  fast jag tror motorerna är lika bra som någon annan. Kan inte svara på varför, ungefär som jag tycker BMW gör fina bilar men vill inte köpa någon. Men spontant hellre honda framför Suzuki,  fast inget belägg varför jag känner så.

Jag har haft två evinrude, de ställde bara till problem. Kunde lika gärna använt som bojsänke, den ena skar, den andra hade något fel så den gick aldrig att få att gå som den skulle. Sen har jag haft två mercury och två yamaha. Alla fyra har fungerat bra, inte lyssnade bra, en mercury hade fel på elsystemet, fick byta en idiotdyr kabelmatta, tillverkningsfel som jag fick betala. En yamaha fick bytt balansaxelpaket pga missljud. Gick på granatin och sköttes bra. Däremot får jag uppfattningen att yamaha har lite bättre materialval i detaljer än mercury,  ex rostade skruvar och pumpen till trim/till nått så vansinnigt men rostade inte hål så långe jag hade den. Sånt ser jag inte på yamahana. Ska jag byta motor hade jag nog börjat kolla efter yamaha, sen mercury, sen honda, ja så tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, M__G said:

Intressant fråga. Jag har aldrig ställts inför valet. Alla båtar jag köpt har haft motor. Fast skulle jag byta så känns inte honda som förstahandsvalet,  fast jag tror motorerna är lika bra som någon annan. Kan inte svara på varför, ungefär som jag tycker BMW gör fina bilar men vill inte köpa någon. Men spontant hellre honda framför Suzuki,  fast inget belägg varför jag känner så.

Jag har haft två evinrude, de ställde bara till problem. Kunde lika gärna använt som bojsänke, den ena skar, den andra hade något fel så den gick aldrig att få att gå som den skulle. Sen har jag haft två mercury och två yamaha. Alla fyra har fungerat bra, inte lyssnade bra, en mercury hade fel på elsystemet, fick byta en idiotdyr kabelmatta, tillverkningsfel som jag fick betala. En yamaha fick bytt balansaxelpaket pga missljud. Gick på granatin och sköttes bra. Däremot får jag uppfattningen att yamaha har lite bättre materialval i detaljer än mercury,  ex rostade skruvar och pumpen till trim/till nått så vansinnigt men rostade inte hål så långe jag hade den. Sånt ser jag inte på yamahana. Ska jag byta motor hade jag nog börjat kolla efter yamaha, sen mercury, sen honda, ja så tror jag. 

Min erfarenhet av Honda är att det är väldigt driftsäkra motorer men jag tycker de upplevs sega. De jag kört har känts trötta. Jag hade en Etec 115 på en Buster XL och nådde 40 knop ensam i båten. En bekant med 115 Honda kommer upp i 33knop. Med Yamaha 115 får man ut ca 36-37kn.

 

Gällande rost så finns det bra rostskyddande spray för just trim/tilt och skruvar som ligger utsatt till. När jag bytte min Etec på Bustern till en Mercury Pro XS 150 så rekommenderade återförsäljaren att jag skulle använda detta spray för att skydda utsatta delar. Gäller givetvis inte bara på Merc, jag önskar jag hade haft det även på etec'en!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS måste ge oss mer information innan det är värt att diskutera frågan vidare... Kanske inte så i detta fallet men känns som mer och mer vanligt att det skapas trådar där TS försvinner efter ett eller två inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...